Sebastian Vettel zsinórban a hetedik Formula–1-es futamot nyerte meg, amivel beállította Alberto Ascari és Michael Schumacher rekordját. Elnézve a négyszeres világbajnok abu-dzabi fölényét, könnyen elképzelhető, hogy a hivatalos rekord, azaz az egymás utáni vb-futamok után rámegy arra is, hogy beállítsa Ascari 9-es csúcsát is – az olasz az 1953-as indianapolisi 500 mérföldes előtt zsinórban hét F1-es versenyt nyert meg, a tengerentúlit kihagyta, s utána még kettő futamon diadalmaskodott, ezért a statisztikákra kényes szakértők szerint az az igazi rekord.
Vettelt ismerve nem sokáig marad érintetlenül.
A német a rajtnál elhúzott a pole-ból induló Mark Webber mellett, és miután Nico Rosberg is megelőzte az ausztrált, akárcsak Szingapúrban, állva hagyta a mezőnyt, és végül a rajttól a célig vezetve több mint fél perccel nyert Webber előtt.
Az ausztrál a rajt után Rosberg mögé került, de az első kerékcsere után, Paul Di Restát utolérve a verseny harmadánál megelőzte a Mercedest.
Romain Grosjean lett a negyedik, Fernando Alonso pedig az ötödik, igaz, a spanyolt még a verseny után vizsgálják, mert utolsó kerékcseréje után a boxból visszaérve Jean-Éric Vergne mellé került, és csak a pálya melletti területet kihasználva tudta megelőzni a franciát. Jogosulatlan előnyszerzés miatt vizsgálták az esetet, de nem büntették meg a spanyolt.
Kimi Räikkönen az utolsó helyről rajtolva csak az első kanyarig jutott, Giedo van der Garde Caterhamjének ütközve ugyanis eltört a jobb első kerekének felfüggesztése, és kiesett.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38:06.106 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 30.289 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 33.650 mp h. |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 34.802 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:07.181 p h. |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:18.174 p h. |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:19.267 p h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:22.886 p h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:31.198 p h. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:33.257 p h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.989 p h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:43.767 p h. |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:44.295 p h. |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTA | MEGTETT KÖRÖK | |||
Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 0 | |
Leggyorsabb kör: Alonso (55. kör) 1:43.434 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 11 | 14 | 16 | 347 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 15 | 217 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 14 | 183 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 15 | 175 |
5. | Mark Webber | – | 6 | 13 | 166 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 4 | 14 | 159 |
7. | Romain Grosjean | – | 5 | 12 | 114 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 14 | 106 |
9. | Jenson Button | – | – | 12 | 60 |
10. | Paul di Resta | – | – | 9 | 48 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 39 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 9 | 35 |
13. | Adrian Sutil | – | – | 8 | 29 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 19 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Esteban Gutiérrez | – | – | 1 | 6 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 513 |
2. | Mercedes | 334 |
3. | Ferrari | 323 |
4. | Lotus-Renault | 297 |
5. | McLaren-Mercedes | 95 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 45 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (55 KÖR, 305.355 KM)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK!
Hamilton a rajtrácsra menet jelentette csapatának, hogy vibrál a jobb hátsó kerék, ezért lázas szerelésbe kezdtek a rajtrácson, a féket javították. A pilóta öt perccel a rajt előtt a rádión: „Srácok, köszönöm a kőkemény munkát, amit elvégeztetek a kocsimon." Új féktárcsákat kapott hátul.
Button, Bottas, Gutiérrez, Sutil és Räikkönen indul közepesen kemény gumikon, a többiek lágyon. Räikkönen a mezőny végéről indulva nagyon hosszú első etapot tervez, a Pirelli szerint könnyedén teljesíthető a futam egy kerékcserével.
A levegő 32, az aszfalt 35 fokos. Érdekes, Ross Brawn nem a boxutca faláról, hanem a garázsból figyeli a rajtot.
RAJT
Vettel elhúzott Webber mellett, az asztrált az első kanyarhoz érve Rosberg is megelőzte. Hamilton is jól rajtolt, de a belső ívre került, és az első kanyarban a jobb ívet használó Grosjean is elment mellette kívül.
Räikkönen versenye máris véget ért.
Grosjean feljött a 4. helyre, az első kör végén Vettel, Rosberg, Webber, Grosjean, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Alonso, Pérez, Di Resta volt a sorrend.
Ennyit arról, hogy Räikkönen átverekszi magát a mezőnyön…A visszajátszásokból kiderült, hogy az első kanyarhoz érve Van der Garde Caterhamjének ütközött, és eltört a jobb első kerékfelfüggesztése.
Button autóján eltört az első légterelő, a rajtnál több autóval is koccant. Kiment a boxba új orrért, és visszaesett a mezőny végére.
Vettel a 4. körben már 3.7 másodperccel vezetett Rosberg előtt, a német maga mögött tudta tartani Webbert.
Webber a 7. körben leszakadt Rosbergről, az ausztrálra felzárkózott Grosjean. Hamilton bejött a boxba közepesen kemény gumikért.
A 8. körben Webber és Grosjean is bejött a boxba, reagálniuk kellett Hamilton kerékcseréjére. Befértek az angol elé, igaz, nem sokkal. A 9. körben Hülkenberg is kereket cserélt, Rosberg panaszkodott a hátsó gumik kopására.
A 10. körben a német is kereket cserélt. Massa és Alonso jött fel Vettel mögé a 2. és a 3. helyre, a több mint 20 másodperccel Vettel mögé. Még mindig a világbajnok volt a leggyorsabb a mezőnyben.
„Valahogy nekicsúsztam a Caterhamnek, és nagyon szerencsétlen szögben ütköztünk" – mondta Räikkönen a kieséséről.
Vettel autóján nem koptak el a gumik. Messze a leggyorsabb volt a mezőnyben, körönként majdnem két másodpercet adott Massának, aki a 12. kör végén már 25-re volt tőle. Bőven belefért volna egy kerékcsere a világbajnoknak.
Webber Sutil, Hamilton Gutiérrez mögé ragadt be, az ausztrál a 14. körben megelőzte a Force Indiát. Vettel beállt a boxba közepesen kemény abroncsokért.
Räikkönen beült egy személyautóba, hogy elhagyja a pályát. Ha minden igaz, Texasban viszontlátjuk.
Vettel 8 másodperccel vezetett Massa előtt. Alonso a 16. kör végén kiállt a boxba Massa mögül. Webber Vergne-t megelőzve feljött az 5. helyre.
Vettel, Massa, Di Resta, Rosberg, Webber, Vergne, Sutil, Grosjean, Gutiérrez, Hamilton volt az első tíz sorrendje. Grosjean hiába előzte meg Sutilt a 8-as kanyar előtt, a német a 11-es előtt, a második DRS-zónában visszaelőzte. A Lotus azonban a második DRS-zónában nem tudott Sutil elé kerülni.
Grosjean a 18. körben megelőzte Sutilt, Hamilton nem bírt Gutiérrezzel, Hülkenberg utolérte őket. Massa új kerekeket kapott.
Rosberg és Webber utolérte Di Restát. Az ausztrál megelőzte Rosberget, miközben Di Resta a boxba hajtott a közepesen keményekért.
Vettel 26.5 másodperccel vezetett Webber előtt, leggyorsabb köre több mint egy másodperccel jobb volt, mint bárki másé. Már csak Sutil és Bottas nem volt kint a boxban.
A legizgalmasabb események a Caterhamnél történtek. Rászóltak Picre, engedje el Van der Gardét. A francia visszakérdezett, miért, ha nincsenek is azonos stratégián. „Azért, mert sokjkal gyorsabb nálad" – jött a lelombozó válasz. A holland el is ment Pic mellett.
A 25. körben Hamilton hiába próbálta megelőzni Sutilt, nem tudott elmenni mellette, sőt Massa hasznot húzott a csatából, és elment a Mercedes mellett. Hamilton arra panaszkodott, hogy nincs tapadása. Alonso megelőzte Hülkenberget.
Massa a DRS-zónában megelőzte Sutilt, Alonso már Hamiltont támadta. Az angol viszont előre menekült, elhúzott Sutil mellett. A német még mindig nem volt kint a boxban, Hülkenberg és Pérez viszont másodszor szervizelt – majdnem összeért a két autó, veszélyesen engedték el a Saubert.
Vettel előnye beállt 19 másodpercen, Webber 3 másodperccel haladt Rosberg előtt, Grosjean további négy másodpercre volt. Sutil is kiállt, lágy abroncsokat kapott, hogy a végéig tudjon menni.
Már teljesen sötét volt Abu-Dzabiban. Hamilton a 29. körben cserélt kereket, újabb készlet közepesen kemény gumit kapott.
Vettel a 31. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét – csakhogy ne unatkozzon. Mérnöke „felszusszant álmából”, és rászólt, ne tegye tönkre a gumijait.
Webber és Rosberg második kerékcseréjére érkezett. Maldonado boxutcai áthajtásos büntetést kapott.
Alonso megérkezett Massa mögé, az 5. és a 6. helyen haladtak. 20 körrel a vége előtt Vettel, Grosjean, Webber, Rosberg, Massa, Alonso, Di Resta, Vergne, Hamilton, Bottas volt a sorrend az első tíz helyen.
Vettel a 37. körben másodszor is kereket cserélt, akárcsak Grosjean. A Lotus éppen a két Ferrari elé érkezett vissza a pályára.
Massa a 38. körben új gumikat kapott.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke időt szakított a brit Sky Sportsra. „Bárcsak ne futna leggyorsabb köröket Sebastian" – mondta az éllovasról.
Hamilton a 44. körben megelőzte Vergne-t, és feljött a 7. helyre.
Alonso a 45. körben kapott új lágy kerekeket, a pályára visszatérve Vergne mellett találta magát, de nem sorolt be mögé, hanem nyomta mellette, és úgy előzte meg a franciát, hogy a pálya melletti területet is használta. Elöl maradt, de láttunk már büntetést hasonló esetben.
Vizsgálták a spanyol esetét.
Massa és Sutil is megelőzte Vergne-t, akinek az autója szikrákat hányt. Pérez üldözte a pontokra hajtva, meg is előzte a 48. körben.
Grosjean elvette a leggyorsabb kört Vetteltől, majd Alonso futott 1:44.430-at.
Hamilton és Alonso öt körrel a vége előtt utolérte Di Restát. Alonso a 11-es kanyar előtti egyenesben DRS-sel megelőzte Hamiltont, és már a 6. volt. A Vergne-esetet a verseny után vizsgálják meg.
Vettel 1:43.893-mal megmutatta, ki az úr Abu-Dzabiban. Nem, mintha bárki kételkedett volna benne…
Alonso elment Di Resta mellett, az 5. helyen ért be.
Vettel több mint félperces előnnyel közeledett a cél felé, zsinórban a hetedik futamot nyerte meg, ami újabb F1-es rekord. Webber lett a második, Rosberg a 3. Grosjean zsinórban három dobogós helyezés után negyedik lett.
Vettel megint szétfüstölte a gumijait, akárcsak Indiában.
ELŐZMÉNYEK
Az Abu-dzabi Nagydíjon Kimi Räikkönen a főszereplő, eddig mindhárom napon a fókuszba került a Lotus finn pilótája: a csütörtöki sajtónapon nem volt itt, pénteken kipakolt a Lotus elmaradt fizetéséről és arról, hogy ha nem változik a helyzet, nem utazik el az utolsó két futamra, míg szombaton autója szabálytalansága miatt elveszítette az ötödik rajtkockát, és a rajtrács végére került.
Räikkönen pénteki fenyegetőzését többen is megértéssel fogadták, Bernie Ecclestone és Jacques Villeneuve is támogatja a finnt.
Ami a büntetést illeti, vasárnap a paddockba érve Räikkönen nem sok szót ejtett róla: „Kár érte. Furcsa, hogy ezért korábban nem büntettek meg minket. Na, mindegy, ez van."
Alan Permane, a Lotus vezető versenymérnöke, aki Indiában még trágár ordibálást rendezett a rádión a finn pilótával, szintén nem érti a büntetést. „Az eset mindenben egyezik azzal, ami Romain Grosjean autójával történt a Magyar Nagydíjon. Kimi ráadásul nem élvezett előnyt abból, hogy meghajlott a padlólemeze, sőt, a lassú kanyarokban még hátrányt is szenvedett" – mondta Permane.
Ám az FIA logikája az volt, hogy Grosjean büntetése után a Lotusnak kiemelt figyelmet kellett volna fordítani a arra, hogy ne ismétlődjön meg az eset, és ezt elszalasztotta.
Tavaly Sebastian Vettet szintén kizárták az időmérőről, a Red Bull átalakította az autóját, hogy könnyebben tudjon előzni. A boxból kellett rajtolnia, de odaért a 3. helyre. A Lotus másképp döntött, úgy hagyta az autót, ahogy volt, így Räikkönen a 22. rajthelyről indul, és már a rajtnál visszanyerhet néhány pozíciót.
A padlólemezt természetesen kicserélték, mint ahogy Lewis Hamilton Mercedesén is kijavították a jobb hátsó kerék felfüggesztését.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
5. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
21. | Jules Bianchi* | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Kimi Räikkönen** | finn | Lotus-Renault |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés | |||
**szabálytalan padlólemez miatt kizárták az időmérőről |
13.30: kinyitott a boxutca, a pilóták elindultak a rajtrácsra.
Mark Webber az eddigi 12 pole pozíciójából csak négyet váltott győzelemre, a másik nyolc alkalomból csak egyszer csúszott le a dobogóról, akkor negyedik lett. Viszont az eddigi négy Abu-dzabi Nagydíjon kiesett a rajtelső.
A verseny ugyebár naplementében zajlik, a rajt helyi idő szerint 17 órakor lesz, a nap 17.41-kor megy le, valamivel féltáv előtt.
Vannak sztárvendégek a futamon, a Muse formáció a Red Bull vendégeként jelent meg a vasárnapi versenyen.
A Red Bull a Japán Nagydíjon is az első sorból rajtolt, Webberé volt a pole, de a két autót megelőzte a rajtnál Grosjean, akit jobb taktikával győzött le a világbajnok páros.
DRS-ZÓNAAbu-Dzabiban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a 8-as, a másik a 11-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.