Kinek kedvez a lágy gumik visszahívása Bahreinben?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.04.18. 14:24
null
Sebastian Vettelt tavaly szívósan üldözte Kimi Räikkönen, de nem tudta megelőzni (Fotók: Reuters)
A Pirelli a lágy gumikat érő kritikákra reagálva (vagy azokat megelőzve) úgy döntött, a kemény mellett a közepes gumikat szállítja el Bahreinbe, ahol ezzel megelőzi a múlt héten Kínában látott káoszt. A verseny követhetőbb lesz, de az is benne van a pakliban, hogy a Red Bull így beválthatja teljesítménybeli fölényét, és újabb kettős győzelmet arathat – persze ahogy Malajziában láthattuk, ez sem jelent feltétlenül unalmas körözgetést. A lehetőségek skálája ennél azért sokkal színesebb, nem véletlenül tartják a fogadóirodák Fernando Alonsót a legesélyesebbnek, s nem véletlen az sem, hogy a Lotus bízik Kimi Räikkönen újabb villanásában.

A hét végén Bahreinben folytatódik a 2013-as Formula–1-es világbajnokság, amely kapcsán a Kínai Nagydíjat követően kisebb vaklárma lett úrrá a brit sajtóban. Azután, hogy a McLaren-istálló az első három futamon nem jutott fel a dobogóra, s Lewis Hamilton a Mercedesszel két harmadik dobogós helyezést jegyzett, a szigetországban nekiestek a gumikat szállító (korábban a Red Bull által is támadott) Pirellinek.

Az olasz gyártó a nagy nyomásra reagálva megváltoztatta előzetes tervét (bár a hivatalos verzió szerint már a sanghaji hétvége előtt megszületett a döntés a lágy gumi visszahívásáról...), és a lágy helyett a közepesen kemény gumikeveréket jelölte ki a Bahreini GP-re a kemény mellé. Sokak szerint ezt kellett volna tenni Kínában is, de a Pirelli éppen azért variált az abroncsokkal a Távol-Keleten, hogy izgalmassá tegye a versenyt.

10. BAHREINI NAGYDÍJ
PÉNTEK
9.00–10.30: 1. szabadedzés
13.00–14.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
10.00–11.00: 3. szabadedzés
13.00–14.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

A húzás lényege, hogy a mezőny egy része a többiekétől eltérő stratégiával versenyezzen, a kritikusok szerint mesterkéltté tette a Kínai GP-t, de a helyzet ezekkel a gumikkal is menthető lett volna, ha az FIA csökkenti vagy teljes mértékben eltörli a DRS-zónákat – Sanghajban korábban sem volt panasz az előzések hiányára.

Persze nehéz előre okosnak lenni, a Pirellivel ellentétben az FIA nem is módosított korábbi tervén, így Bahreinben is két DRS-zóna lesz, az egyik a célegyenesben. Hogy mennyire lesz könnyű az előzés, csak vasárnap délután derül ki, de a konzervatív gumiválasztás miatt valószínűleg közel sem lesz olyan mozgalmas a verseny, mint Kínában volt.

A futamot a tavalyi győztes Sebastian Vettel vb-éllovasként várja, miközben Mark Webber és Fernando Alonso jubilálhat. Mindketten 200-adszor állnak rajthoz F1-es futamon (s mindkettejüknek ez lesz a 202. versenyhétvégéjük).

RED BULL
A Pirelli szélsőséges gumiválasztásait támogatók szerint azzal, hogy a lágy helyett a közepesen kemény gumit szállítják a kemény mellett Szahírba, tulajdonképpen tálcán nyújtják át a kettős győzelmet a Red Bull-istállónak, amelynek kiemelkedően gyors autóit eddig a gyorsan kopó abroncsokkal húzták le a riválisok szintjére. A világbajnok istállónál mindenképpen örülnek neki, hogy tartósabb abroncsokon kell versenyezni, de ha Webber esetleg tőle szokatlan módon jól rajtol és visszahoz valamit a Kínaii Nagydíj után kapott három rajthelyes büntetéséből, aggódhatnak is amiatt, ha a két pilótájuk megint az első két helyre kerül, és egymással csatázik a győzelemért – főleg Webber Alonsóval közös dubai fotója után.

FERRARI
A fogadóirodák Alonso győzelméért fizetik a legkisebb összeget, de mivel ezúttal nem várhatóak korai boxkiállások, és a rajtsorrend várhatóan nem borul fel a verseny első köreiben, fontos lenne, hogy a Ferrari összeszedje magát az időmérőre, ami a spanyol szerint még mindig a gyenge pontja.

Alonsót a napokban Willi Weber, Michael Schumacher korábbi menedzsere méltatta. „Alonso kiegyensúlyozott, nem beszél túl sokat, mindig a versenyzésre összpontosít, az autóban és azon kívül is ő a legjobb. Vettelé a leggyorsabb autó, meg is lovagolja a hullámot, de ha engem kérdezne, nem tanácsolnám neki, hogy tíz évvel hosszabbítsa meg a szerződését a Red Bullnál” – mondta a német üzletember.

McLAREN
A Bahreini Nagydíjat még ki kell úgy bírnia Jenson Buttonnak, hogy esélytelen a dobogóra kerülésre, aztán a Spanyol GP-re érkezik majd a McLaren nagyszabású fejlesztési csomagja, amely a wokingiak reményei szerint a z élmezőnybe repíti a két autót. Sergio Pérezét is, akinek addigra össze kell szednie magát, mert a Kínai GP után a csapaton belül is elhangzottak az első elégedetlen nyilatkozatok a mexikói pilótáról.

LOTUS
„Az idei gumik alig különböznek a tavalyiaktól, nem is értem, mire fel ez a nagy felháborodás. Tökéletes sohasem lesz, nincs olyan, hogy végignyomsz egy versenyt száz százalékon” – Kimi Räikkönen a maga módján reagált a Kínai Nagydíjat követő gumikáosz bírálataira. Kínában egyedül ő lett volna képes legyőzni Alonsót, de a rajtját elrontotta, a Pérezzel történő ütközése során keletkezett kárai miatt pedig a csapat számításai szerint 25 századot veszített körönként.

Nagy a nyomás a Pirellin – túllőttek a célon az olaszok?
Nagy a nyomás a Pirellin – túllőttek a célon az olaszok?

Bahreinben tavaly is gyors volt, egyedül veszélyeztette Vettel győzelmét, az időmérő melegben lesz (a hét végére 30 fok feletti, száraz idő várható), ami kedvez a Lotusnak, azaz Räikkönen feltétlenül a győzelemre esélyesek közé tartozik. Romain Grosjeannal az a gond, mint a McLarennél Pérezzel – önbizalomhiányban szenved, ezért eddig esélytelen volt arra, hogy hozza csapattársa szintjét.

MERCEDES
Lewis Hamilton még nem érzi tökéletesen otthon magát új csapatánál, idő kell, hogy teljes kényelemben versenyezzen. „Kínában nagy lépést tettem, de még mindig vannak hiányosságok a munka metódusában és abban, ahogy a mérnökökkel megértem magam. Megszoktam egy módszert, de most bele kell ásnom magam egy másikba is. A fontos változtatásokat már elfogadtam, de van néhány apróság, ami egyelőre túl soknak tűnik” – mondta Hamilton a Bahreini GP előtt.

A Mercedes előtt ezen a hétvégén letisztul, hogy valóban harcba szállhat-e a vb-címekért, vagy a forró bahreini viszonyok között előjönnek azok a hiányosságok, amelyek miatt még várnia kell az áttörésre.

SAUBER
A svájciak az első három versenyen csalódást okozó Esteban Gutiérrez sanghaji balesete után felszólaltak az újoncok rossz felkészítése ellen. Más kérdés, hogy ez az egyébként roppant tehetséges fiatalon már aligha segít, másképp kell összeszednie magát. Bahreinben nem lesz könnyű, hiszen öt rajthelyes büntetést hoz magával Kínából – az eddigiidőmérős produkciójából kiindulva ez az utolsó sort jelenheti.

FORCE INDIA
Adrian Sutil és Paul di Resta cáfolta, hogy baja lenne egymással a sanghaji ütközést követően, s megfogadták, a hét végén mindent megtesznek azért, hogy mindkét autójukkal pontot szerezzenek. A VJM06-os a múlt héten is a mezőny egyik legjobb autója volt, de az időmérőn ez nem mutatkozott meg, a versenyen pedig az egymással történő koccanás akadályozta meg a gárdát a jobb eredmény (értsd: 5. helyezés) megszerzésében.

Az istálló tavaly belekerült a bahreini tüntetések egyikébe, és a megrázó élmény miatt néhány szerelő idő előtt távozott az országból. Az újabb manamai összecsapások felerősödése ellenére azt mondja a csapat, hogy nem tart újabb incidenstől, s nem vonja kétségbe, hogy biztonságos lesz a hétvége.

Adrian Sutilnak és Sergio Péreznek van min javítania Bahreinben
Adrian Sutilnak és Sergio Péreznek van min javítania Bahreinben

WILLIAMS
Az idény eddigi nagy csalódásai közé tartozik Pastor Maldonado is, aki máig nem heverte ki, hogy az idénynyitón szembesült vele: az idei Williams enyhén szólva hagy kívánnivalót maga után. Valtteri Bottasnak mindenképpen jó, hogy futamgyőztes csapattársa enerváltan kormányozza autóját, újoncként az összevetésben több jó pont is kerül a neve mellé.

A csapatról szóló hír, hogy Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója árulja a Williamsben birtokolt részesedését, de jelezte, nem az a célja, hogy mihamarabb megszabaduljon tőle, hanem hogy gondos vevőt találjon, aki előre tudja lendíteni a grove-iakat.

TORO ROSSO
A Kínai Nagydíj egyik meg nem énekelt hőse Daniel Ricciardo volt, aki a Kínai Nagydíjon a hetedik helyről indulva hetedikként is ért célba, a verseny végén Felipe Massa Ferrariját hajszolva. Az ausztrál tudja, ez a teljesítmény önmagában nem elég ahhoz, hogy számoljanak vele a Red Bullnál Webber távozása esetén.

„Még néhányszor meg kell ismételni ezt a produkciót, mert ez biztosan kevés. Ám hitet ad az eredmény, s ha még egyszer be tudok kerülni az első tízbe a rajtrácson, tudni fogom, hogyan kamatoztathatom a versenyen jobb eredmény eléréséhez. Ehhez az kell, hogy ugyanolyan jó legyen az autónk, mint Kínában” – mondta Ricciardo.

CATERHAM
Heikki Kovalainen visszatért a csapathoz: egyelőre csak tartalék pilótaként, az első pénteki szabadedzésen segíti a Marussia ellen eddig sikertelen küzdelmet vívó Caterham munkáját. A finn már a bahreini első edzésen autóba ül – csak az a kérdés, mennyire javítja a munkája Giedo van der Garde versenyzését.

MARUSSIA
Az oroszoknál a pénz beszél, mivel a venezuelai Rodolfo Gonzálezt ültetik az autójukba Jules Bianchi helyett az első szahíri szabadedzésen. Azért a francia engedi át a helyét a dél-amerikainak, mert Max Chilton hozza a pénzt – kísértetiesen hasonlít a helyzet a Williams korábbi gyakorlatára, amikor Bottas sohasem Maldonado autóját kormányozta péntekenként. Nem zárható ki, hogy González és Kovalainen egyidejű bevetésével elkezdődik a Caterham felzárkózásának folyamata.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a szahíri pályán a Bahreini Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén az edzésen is csak ezeken a szakaszokon nyithatják ki a hátsó légterelőket.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik