Bár a szabadedzések után a többség arra számított, hogy a Ferrari uralni fogja a Kínai Nagydíj időmérő edzését, Lewis Hamilton volt az úr Sanghajban szombat délután. A Mercedes a nagy melegben is kiválóan szerepelt, az angol mindhárom szakaszban a leggyorsabbnak bizonyult, így a pole pozícióból vághat neki a futamnak, amelyen a 2008-as és a 2011-es viadal után harmadszor nyerhet.
A második rajtkocka Kimi Räikkönené lett, a meleg időjárást kihasználva a Lotus finn pilótája is megelőzte Fernando Alonsót. A Ferrari ezúttal már nem volt olyan meggyőző, mint a második és a harmadik szabadedzésen, de nem kell szégyenkeznie, hiszen ugyanúgy bement 1:35 perc alá, mint az első öt másik négy tagja – és Alonso négy időmérő után végre meg tudta előzni Felipe Massát, aki az 5. rajtkockát szerezte meg.
A két Ferrari közé Nico Rosberg fért be a Mercedesszel, a tavalyi győztes autóját az időmérő előtt még lázasan szerelték a boxban a szabadedzés meghibásodása után.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Red Bull pilótái szokatlanul hátul végeztek, Sebastian Vettel a gumikkal trükközött, így a 9. rajthelyet szerezte meg. A közepesen kemény keveréken tervezi a rajtot, de az időmérő harmadik szakaszában azokon is megcsúszott. Nem futott mért kört, így a szintén a keményebb keverékre szavazó Jenson Button mögé szorult.
Előttük heten a lágy gumival rajtolnak majd, s várhatóan néhány körön belül kimennek a boxba kereket cserélni, s Button, Vettel, valamint a mögülük rajtolók ekkor előrébb kerülnek. Igaz, a verseny végén nekik is be kell vetniük a kényes lágy abroncsokat.
Mark Webber a 14. rajtkockába szorult, miután nem sikerült elég üzemanyagot tankolni az autójába a második szakaszban, és egy mért kör után megállt az RB9-es a pályán.
Az első szakaszban Jules Bianchi előtt megcsillant a továbbjutás reménye, de ezt csak annak köszönhette, hogy a Toro Rosso a keményebb keverékkel kezdte az etapot. Miután a pilótái a lágyakra váltottak, nem volt kérdés az így is dicséretet érdemlő francia kiesése. Ricciardo a nagy ijedség után végül meg sem állt a 7. rajtkocka megszerzésééig.
PERCRŐL PERCRE
3. SZAKASZ
Vettel csúnyán elfékezte magát,nem tett jót ezzel a közepesen kemény gumijainak, igaz, mivel nem futott mért kört, cserélhet a rajt előtt.
9.02: Hamilton 1:34.484-gyel megszerezte a pole pozíciót, mellőle Räikkönen indul majd, majd jön Alonso, Rosberg, Massa, Grosjean, Ricciardo és Button. Vettel és Hülkenberg nem futott mért kört.
9.01: 1:34.761 a finn eredménye, Rosberg mögötte jött be.
9.01: a finn remek első szektort ment, a másodikban Hamilton volt a gyorsabb.
8.59: Räikkönen kezdte meg elsőként a mért körét, a többiek mögötte sorakoztak.
Mindenkinek egy köre van, Button is a közepes keveréket használja.
8.57: elindult a nagy menet, Vettel közepes, a többiek lágy keveréken mentek ki a pályára.
„Az időmérő már azelőtt véget ért, hogy elkezdődött volna. Nem erre számítottam. Csalódott vagyok, kiváló munkát végeztünk az utolsó pillanatig” – mondta Webber.
8.55: öt perccel a vége előtt sem ment ki senki sem.
8.54: ismét csend lett a pályán.
8.50: Vettel nyitotta ezt a szakaszt is, ismét kopott lágy gumikon kezdett, de nem ment mért kört.
A pole pozícióért a két-két Ferrari, Mercedes és Lotus mellett Vettel, Button, Hülkenberg és Ricciardo száll csatába – már aki kimegy a pályára a lágy gumikon.
2. SZAKASZ
A Red Bullnál vizsgálni kezdték Webber üzemanyagtömlőjét, amely meghibásodott, s emiatt fogyott ki az üzemanyag az autójából. Az ausztrál két éve a 18. helyről indulva 3. lett Sanghajban. A Mercedes folytatta remeklését az időmérők első szakaszain.
8.44: Webber végül a 14. helyig csúszott vissza, rajta kívül Di Resta, Pérez, Sutil, Maldonado és Vergne esett ki.
8.43: Vettel feljött a 2. helyre, majd Alonso előzte meg, de Hamilton maradt az élen.
8.42: a részidők jobbak voltak, mint korábban.
8.39: a veszélyeztetett pilóták elindultak az utolsó menetükre, Webber izgulhatott – már ha akart izgulni, a közepesen keményen rajtolva cseppet számít esélytelennek a versenyen.
Webber ezzel visszacsúszott a 8. helyre, Grosjeannak még nem volt mért köre. A kieső helyeken Ricciardo, Sutil, Pérez, Vergne, Maldonado és Grosjean állt.
8.37: Hamilton 1:35.078-cal vezetett.
8.36: Rosberg és Räikkönen jött fel az első két helyre.
8.35: Webber autója tönkrement, az ausztrál leállt a pálya mellett.
Massa kikapott Vetteltől is, miközben a két Mercedes készült gyors körére. Rosberg félelmei eddig nem igazolódtak be, a Mercedenek nem árt a forró aszfalt.
8.33: Alonso 1:36.186-ot ment, Di Resta bejött a két Red Bull közé.
8.32: Webber 1:36.679-én már látszott, hogy kopik a gumi, az ausztrálnak megint jönnie kell.
8.31: Vettel a használt gumijain 1:36.260 perces kört futott, ezzel tovább lehet jutni.
A két Red Bull azokat a gumikat használja, amelyeket az első szakaszban is. Ha ezeken elég gyors kört tudnak futni, a harmadik etapra két lehetősége lesz.
8.29: Webber követte csapattársát, majd többen kijöttek.
8.28: Vettel nyitotta meg a körözést a Red Bull-lal, amely, úgy tűnik, a korábbi remek egykörös tempóját felcserélte a gumik tartósítására.
8.27: ezúttal sem volt korai jelentkező.
Rosberg az első két verseny időmérőinek összesen négy korai szakaszából hármat megnyert (kettőt Melbourne-ben és egyet Sepangban), ehhez jött most Hamilton elsősége az első etapban – a Mercedesnél jobban örülnének, ha egyszer a harmadik szakaszban is összejönne a siker.
1. SZAKASZ
Sutil bepanaszolta Räikkönent, s kérte csapatát, hogy jelentség a sportfelügyelőknél , hogy feltartotta. A finn Malajziában három rajthelyes büntetést kapott Rosberg feltartásáért.
Leintették az edzést, Bottas és Gutiérrez esett ki a kiscsapat pilótáival. A 17. rajthelytől lefelé Bottas, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Pic, Van der Garde sorrend alakult ki.
8.20: Vergne Bottast megelőzve kijött a kieső zónából, Ricciardo is kimenekült.
8.19: utolsóként Bottas futott gyors kört, a 15. helyre jött be.
A Toro Rossónak nem jött be a közepes gumis menet, Bianchi előttük volt, de Vergne és Ricciardo visszament lágy gumikért.
8.18: Massa is bejött 1:36 alá, a 3. helyre.
8.17: Alonso a 3., Vettel a 4., Button az 5. helyre jött be. Webber megelőzte mindannyiukat, de a két Mercedes mögött maradt.
8.16: Räikkönen a középső szektorban hét tizedet vesztett, a nagy forgalomban már mindenki gyors körön volt a lágy gumikon.
A két Mercedes mögött a két Force India állt.
8.14: Hamilton átvette a vezetést csapattárástól, a 1:35.793-mal lett első.
8.13: Rosberg 1:35.959-cel állt az élre.
8.12: Bianchi 1:39.025-tel kezdett, megverte Ricciardót.
8.10: Rosberg és Hamilton a várakozásoknak megfelelően lágy gumikon jött ki.
8.09: Bianchi törte meg a csendet a Marussiával, lágy gumikon. Jött a két Toro Rosso is, a keményebb gumikon.
8.08: már 41 fokos az aszfalt, még mindig nem ment ki senki sem.
A Ferrari a 2008-as Francia Nagydíj óta nem sajátította ki az első rajtsort, ez most reális cél.
Hamilton a harmadik szabadedzésen két mért kört ment a lágy gumin, a másodikra azért volt szükség, mert az elsőben túl gyors volt a pálya elején, és attól tartott a Mercedes, hogy a gumija túlságosan elkopik a kör végére.Így lassított, a következő körében nem nyomta meg az első szakaszt, hanem a másodikat és a harmadikat – elvileg ez a legjobb a gumijaival túlságosan agresszívan bánó Mercedesnek.
8.00: zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, de senki sem sietett ki a pályára.
Rosberg autójában a harmadik szabadedzésen tönkrement a hidraulikus rendszer, ezért a szerelők keményen dolgoztak, hogy menetre késszé tegyék a W04-est az időmérőre. Elkészültek, így Rosberg indulhat.
Az időjósok az egész héten derűs időre számítottak, de ennyire meleget talán senki sem várt. Rosberg szerint ez rossz a Mercedesnek, s a múlt tapasztalatai alapján jó a Lotusnak, a Ferrarinak és a Red Bullnak is.
7.55: Öt perccel az időmérő kezdete előtt a levegő 28, az aszfalt 40 fokos az 5451 méteres versenypályán.
Mivel a két gumikeverék teljesítménye között nagy a különbség, a lágyat használók annyira gyorssá válnak, hogy legalább egy szinttel feljebb tudnak lépni a listán, azaz a kicsik a középcsapatok, a középcsapatok pilótái pedig az élbolyba érkezhetnek. Emiatt a biztos továbbjutásért várhatóan mindenkinek szüksége lesz a lágy gumikra már az első szakaszban is.
Igaz, mivel a versenyen egyértelműen a keményebb gumi lesz a hasznosabb, az is lehet, hogy az élmezőny tagjai azonnal a lágyon jönnek ki, hiszen ebből a keverékből csak egyre lesz szükség a futamon, az pedig az első tíz esetében az a keverék lehet, amelyiken az utolsó időmérős kört teljesítik.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.484 | átlag: 207.692 km/ó |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.761 | 0.277 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.788 | 0.304 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.861 | 0.377 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.933 | 0.449 |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.364 | 0.880 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.998 | 1.514 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2:05.673 | 31.189 |
9. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | idő nélkül | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.287 | |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:36.314 | |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:36.405 | |
14. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.679 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:37.139 | |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:37.199 | |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:37.769 | |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.990 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.780 | |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:39.537 | |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:39.614 | |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.660 |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:35.793 | 1. | Hamilton | 1:35.078 |
2. | Rosberg | 1:35.959 | 2. | Alonso | 1:35.148 |
3. | Massa | 1:35.972 | 3. | Vettel | 1:35.343 |
4. | Webber | 1:36.148 | 4. | Massa | 1:35.403 |
5. | Alonso | 1:36.253 | 5. | Rosberg | 1:35.537 |
6. | Vettel | 1:36.537 | 6. | Räikkönen | 1:35.659 |
7. | Button | 1:36.667 | 7. | Button | 1:35.784 |
8. | Grosjean | 1:36.929 | 8. | Grosjean | 1:36.065 |
9. | Pérez | 1:36.952 | 9. | Ricciardo | 1:36.258 |
10. | Hülkenberg | 1:36.985 | 10. | Hülkenberg | 1:36.261 |
11. | Ricciardo | 1:36.993 | 11. | Di Resta | 1:36.287 |
12. | Räikkönen | 1:37.046 | 12. | Pérez | 1:36.314 |
13. | Maldonado | 1:37.281 | 13. | Sutil | 1:36.405 |
14. | Sutil | 1:37.349 | 14. | Webber | 1:36.679 |
15. | Di Resta | 1:37.478 | 15. | Maldonado | 1:37.139 |
16. | Vergne | 1:37.508 | 16. | Vergne | 1:37.199 |
17. | Bottas | 1:37.769 | |||
18. | Gutiérrez | 1:37.990 | |||
19. | Bianchi | 1:38.780 | |||
20. | Chilton | 1:39.537 | |||
21. | Pic | 1:39.614 | |||
22. | Van der Garde | 1:39.660 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sanghaji pályán a Kínai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.