Hamilton uralta a kínai időmérőt, pole-ban a Mercedesszel

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.04.13. 07:46
null
Lewis Hamilton 27. rajtelsőségét szerezte meg, az elsőt a Mercedesszel (Fotók: Action Images)
A Mercedes a Kínai Nagydíj időmérő edzésén megmutatta, hogy igenis versenyképes lágy gumikon is, Lewis Hamilton mindhárom szakaszt megnyerve megszerezte első pole pozícióját a Mercedesszel. Az angol mellől Kimi Räikkönen indulhat majd a Lotusszal, s csak utánuk jön az előzetesen az időmérő favoritjának tartott Fernando Alonso. Sebastian Vettel nem ment mért kört a harmadik szakaszban, így a 9. rajthely az övé, Jenson Button mögött, aki hozzá hasonlóan a keményebb keveréken rajtol majd. Mark Webber autójából a második szakaszban kifogyott az üzemanyag, ezért az ausztrál a 14. rajtkockába szorult.

Bár a szabadedzések után a többség arra számított, hogy a Ferrari uralni fogja a Kínai Nagydíj időmérő edzését, Lewis Hamilton volt az úr Sanghajban szombat délután. A Mercedes a nagy melegben is kiválóan szerepelt, az angol mindhárom szakaszban a leggyorsabbnak bizonyult, így a pole pozícióból vághat neki a futamnak, amelyen a 2008-as és a 2011-es viadal után harmadszor nyerhet.

A második rajtkocka Kimi Räikkönené lett, a meleg időjárást kihasználva a Lotus finn pilótája is megelőzte Fernando Alonsót. A Ferrari ezúttal már nem volt olyan meggyőző, mint a második és a harmadik szabadedzésen, de nem kell szégyenkeznie, hiszen ugyanúgy bement 1:35 perc alá, mint az első öt másik négy tagja – és Alonso négy időmérő után végre meg tudta előzni Felipe Massát, aki az 5. rajtkockát szerezte meg.

A két Ferrari közé Nico Rosberg fért be a Mercedesszel, a tavalyi győztes autóját az időmérő előtt még lázasan szerelték a boxban a szabadedzés meghibásodása után.

SZAVAZÁS

Ki nyeri meg a Kínai Nagydíjat?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

A Red Bull pilótái szokatlanul hátul végeztek, Sebastian Vettel a gumikkal trükközött, így a 9. rajthelyet szerezte meg. A közepesen kemény keveréken tervezi a rajtot, de az időmérő harmadik szakaszában azokon is megcsúszott. Nem futott mért kört, így a szintén a keményebb keverékre szavazó Jenson Button mögé szorult.

Előttük heten a lágy gumival rajtolnak majd, s várhatóan néhány körön belül kimennek a boxba kereket cserélni, s Button, Vettel, valamint a mögülük rajtolók ekkor előrébb kerülnek. Igaz, a verseny végén nekik is be kell vetniük a kényes lágy abroncsokat.

Mark Webber a 14. rajtkockába szorult, miután nem sikerült elég üzemanyagot tankolni az autójába a második szakaszban, és egy mért kör után megállt az RB9-es a pályán.

Az első szakaszban Jules Bianchi előtt megcsillant a továbbjutás reménye, de ezt csak annak köszönhette, hogy a Toro Rosso a keményebb keverékkel kezdte az etapot. Miután a pilótái a lágyakra váltottak, nem volt kérdés az így is dicséretet érdemlő francia kiesése. Ricciardo a nagy ijedség után végül meg sem állt a 7. rajtkocka megszerzésééig.

PERCRŐL PERCRE

3. SZAKASZ

Vettel csúnyán elfékezte magát,nem tett jót ezzel a közepesen kemény gumijainak, igaz, mivel nem futott mért kört, cserélhet a rajt előtt.

9.02: Hamilton 1:34.484-gyel megszerezte a pole pozíciót, mellőle Räikkönen indul majd, majd jön Alonso, Rosberg, Massa, Grosjean, Ricciardo és Button. Vettel és Hülkenberg nem futott mért kört.

Alonso a 3. rajtkockát szerezte meg
Alonso a 3. rajtkockát szerezte meg

9.01: 1:34.761 a finn eredménye, Rosberg mögötte jött be.
9.01:
a finn remek első szektort ment, a másodikban Hamilton volt a gyorsabb.
8.59:
Räikkönen kezdte meg elsőként a mért körét, a többiek mögötte sorakoztak.

Mindenkinek egy köre van, Button is a közepes keveréket használja.

8.57: elindult a nagy menet, Vettel közepes, a többiek lágy keveréken mentek ki a pályára.

„Az időmérő már azelőtt véget ért, hogy elkezdődött volna. Nem erre számítottam. Csalódott vagyok, kiváló munkát végeztünk az utolsó pillanatig” – mondta Webber.

8.55: öt perccel a vége előtt sem ment ki senki sem.
8.54:
ismét csend lett a pályán.
8.50:
Vettel nyitotta ezt a szakaszt is, ismét kopott lágy gumikon kezdett, de nem ment mért kört.

A pole pozícióért a két-két Ferrari, Mercedes és Lotus mellett Vettel, Button, Hülkenberg és Ricciardo száll csatába – már aki kimegy a pályára a lágy gumikon.

2. SZAKASZ

A Red Bullnál vizsgálni kezdték Webber üzemanyagtömlőjét, amely meghibásodott, s emiatt fogyott ki az üzemanyag az autójából. Az ausztrál két éve a 18. helyről indulva 3. lett Sanghajban. A Mercedes folytatta remeklését az időmérők első szakaszain.

8.44: Webber végül a 14. helyig csúszott vissza, rajta kívül Di Resta, Pérez, Sutil, Maldonado és Vergne esett ki.
8.43:
Vettel feljött a 2. helyre, majd Alonso előzte meg, de Hamilton maradt az élen.
8.42:
a részidők jobbak voltak, mint korábban.
8.39:
a veszélyeztetett pilóták elindultak az utolsó menetükre, Webber izgulhatott – már ha akart izgulni, a közepesen keményen rajtolva cseppet számít esélytelennek a versenyen.

Webber ezzel visszacsúszott a 8. helyre, Grosjeannak még nem volt mért köre. A kieső helyeken Ricciardo, Sutil, Pérez, Vergne, Maldonado és Grosjean állt.

8.37: Hamilton 1:35.078-cal vezetett.
8.36:
Rosberg és Räikkönen jött fel az első két helyre.
8.35:
Webber autója tönkrement, az ausztrál leállt a pálya mellett.

Massa kikapott Vetteltől is, miközben a két Mercedes készült gyors körére. Rosberg félelmei eddig nem igazolódtak be, a Mercedenek nem árt a forró aszfalt.

8.33: Alonso 1:36.186-ot ment, Di Resta bejött a két Red Bull közé.
8.32:
Webber 1:36.679-én már látszott, hogy kopik a gumi, az ausztrálnak megint jönnie kell.
8.31:
Vettel a használt gumijain 1:36.260 perces kört futott, ezzel tovább lehet jutni.

A két Red Bull azokat a gumikat használja, amelyeket az első szakaszban is. Ha ezeken elég gyors kört tudnak futni, a harmadik etapra két lehetősége lesz.

8.29: Webber követte csapattársát, majd többen kijöttek.
8.28:
Vettel nyitotta meg a körözést a Red Bull-lal, amely, úgy tűnik, a korábbi remek egykörös tempóját felcserélte a gumik tartósítására.
8.27:
ezúttal sem volt korai jelentkező.

Rosberg az első két verseny időmérőinek összesen négy korai szakaszából hármat megnyert (kettőt Melbourne-ben és egyet Sepangban), ehhez jött most Hamilton elsősége az első etapban – a Mercedesnél jobban örülnének, ha egyszer a harmadik szakaszban is összejönne a siker.

1. SZAKASZ

Sutil bepanaszolta Räikkönent, s kérte csapatát, hogy jelentség a sportfelügyelőknél , hogy feltartotta. A finn Malajziában három rajthelyes büntetést kapott Rosberg feltartásáért.

Leintették az edzést, Bottas és Gutiérrez esett ki a kiscsapat pilótáival. A 17. rajthelytől lefelé Bottas, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Pic, Van der Garde sorrend alakult ki.

8.20: Vergne Bottast megelőzve kijött a kieső zónából, Ricciardo is kimenekült.
8.19:
utolsóként Bottas futott gyors kört, a 15. helyre jött be.

A Toro Rossónak nem jött be a közepes gumis menet, Bianchi előttük volt, de Vergne és Ricciardo visszament lágy gumikért.

8.18: Massa is bejött 1:36 alá, a 3. helyre.
8.17:
Alonso a 3., Vettel a 4., Button az 5. helyre jött be. Webber megelőzte mindannyiukat, de a két Mercedes mögött maradt.
8.16:
Räikkönen a középső szektorban hét tizedet vesztett, a nagy forgalomban már mindenki gyors körön volt a lágy gumikon.

A két Mercedes mögött a két Force India állt.

8.14: Hamilton átvette a vezetést csapattárástól, a 1:35.793-mal lett első.
8.13:
Rosberg 1:35.959-cel állt az élre.
8.12:
Bianchi 1:39.025-tel kezdett, megverte Ricciardót.
8.10:
Rosberg és Hamilton a várakozásoknak megfelelően lágy gumikon jött ki.
8.09:
Bianchi törte meg a csendet a Marussiával, lágy gumikon. Jött a két Toro Rosso is, a keményebb gumikon.
8.08:
már 41 fokos az aszfalt, még mindig nem ment ki senki sem.

A Ferrari a 2008-as Francia Nagydíj óta nem sajátította ki az első rajtsort, ez most reális cél.

Hamilton a harmadik szabadedzésen két mért kört ment a lágy gumin, a másodikra azért volt szükség, mert az elsőben túl gyors volt a pálya elején, és attól tartott a Mercedes, hogy a gumija túlságosan elkopik a kör végére.Így lassított, a következő körében nem nyomta meg az első szakaszt, hanem a másodikat és a harmadikat – elvileg ez a legjobb a gumijaival túlságosan agresszívan bánó Mercedesnek.

8.00: zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, de senki sem sietett ki a pályára.

Rosberg autójában a harmadik szabadedzésen tönkrement a hidraulikus rendszer, ezért a szerelők keményen dolgoztak, hogy menetre késszé tegyék a W04-est az időmérőre. Elkészültek, így Rosberg indulhat.

Az időjósok az egész héten derűs időre számítottak, de ennyire meleget talán senki sem várt. Rosberg szerint ez rossz a Mercedesnek, s a múlt tapasztalatai alapján jó a Lotusnak, a Ferrarinak és a Red Bullnak is.

7.55: Öt perccel az időmérő kezdete előtt a levegő 28, az aszfalt 40 fokos az 5451 méteres versenypályán.

3. szabadedzés:  Alonso nyomatékosította a Ferrari pazar formáját
3. szabadedzés: Alonso nyomatékosította a Ferrari pazar formáját

Mivel a két gumikeverék teljesítménye között nagy a különbség, a lágyat használók annyira gyorssá válnak, hogy legalább egy szinttel feljebb tudnak lépni a listán, azaz a kicsik a középcsapatok, a középcsapatok pilótái pedig az élbolyba érkezhetnek. Emiatt a biztos továbbjutásért várhatóan mindenkinek szüksége lesz a lágy gumikra már az első szakaszban is.

Igaz, mivel a versenyen egyértelműen a keményebb gumi lesz a hasznosabb, az is lehet, hogy az élmezőny tagjai azonnal a lágyon jönnek ki, hiszen ebből a keverékből csak egyre lesz szükség a futamon, az pedig az első tíz esetében az a keverék lehet, amelyiken az utolsó időmérős kört teljesítik.

KÍNAI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:34.484 átlag: 207.692 km/ó
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:34.761 0.277 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:34.788 0.304
4. Nico Rosberg német Mercedes 1:34.861 0.377
5. Felipe Massa brazil Ferrari 1:34.933 0.449
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:35.364 0.880
7. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:35.998 1.514
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 2:05.673 31.189
9. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault idő nélkül
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari idő nélkül
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:36.287
12. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:36.314
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:36.405
14. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:36.679
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:37.139
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:37.199
17. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:37.769
18. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:37.990
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:38.780
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:39.537
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:39.614
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:39.660

 

AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Hamilton 1:35.793 1. Hamilton 1:35.078
2. Rosberg 1:35.959 2. Alonso 1:35.148
3. Massa 1:35.972 3. Vettel 1:35.343
4. Webber 1:36.148 4. Massa 1:35.403
5. Alonso 1:36.253 5. Rosberg 1:35.537
6. Vettel 1:36.537 6. Räikkönen 1:35.659
7. Button 1:36.667 7. Button 1:35.784
8. Grosjean 1:36.929 8. Grosjean 1:36.065
9. Pérez 1:36.952 9. Ricciardo 1:36.258
10. Hülkenberg 1:36.985 10. Hülkenberg 1:36.261
11. Ricciardo 1:36.993 11. Di Resta 1:36.287
12. Räikkönen 1:37.046 12. Pérez 1:36.314
13. Maldonado 1:37.281 13. Sutil 1:36.405
14. Sutil 1:37.349 14. Webber 1:36.679
15. Di Resta 1:37.478 15. Maldonado 1:37.139
16. Vergne 1:37.508 16. Vergne 1:37.199
17. Bottas 1:37.769
18. Gutiérrez 1:37.990
19. Bianchi 1:38.780
20. Chilton 1:39.537
21. Pic 1:39.614
22. Van der Garde 1:39.660

 

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sanghaji pályán a Kínai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik