Kimi Räikkönen a 7. rajtkockából indulva, remek rajtjának, jól sikerült boxtkaktikájának és a gumikat kiválóan kímélő, gyors Lotus-Renault-jának köszönhetően megnyerte az Ausztrál Nagydíjat. A finn két boxkiállással teljesítette a versenyt, eggyel kevesebbel, mint a mögötte célba érő Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Felipe Massa és Lewis Hamilton.
A Red Bull nem tudta átmenteni egykörös tempóját a versenyre, Vettel a rajt után képtelen volt meglógni a rajtnál Mark Webber elé kerülő Ferrarik elől. A boxkiállások során aztán bekavart a közepesen kemény gumikon induló Adrian Sutil, aki mögé beragadt az élmezőny. A második kiállásnál többen megpróbáltak túljárni az első pit-stopjával sokáig kiváró, de a kopott gumijain is végig Vettel előtt maradó Force India-pilóta eszén, de azzal, hogy előtte vagy éppen vele együtt kimentek a boxba, Räikkönen kezébe adták a győzelem kulcsát.
A finn ugyanis kint maradt, az élre került, és sokáig tudott olyan versenytempót produkálni, amellyel tartotta a távolságot a riválisai előtt. Így a hajrában már csak a második kerékcsere során Vettel elé kerülő Alonsóra kellett figyelnie, és a gyors Lotusszal tartani is tudta a különbséget.
A 20. győzelmét aratta, amivel beállította Mika Häkkinen finn házi F1-es rekordját.
A Red Bull, a Ferrari, a Lotus és a Force India mindkét autójával pontot szerzett, a Mercedes és a McLaren egy-egy autóval volt eredményes. A konstruktőr-vb-ben a Ferrari állt az élre.
A FUTAM
Hülkenbergen kívül mindenki gond nélkül felállt a rajtrácsra. A felvezető kör elején a levegő 18, az aszfalt 24 fokos.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
Csak négyen választották a közepesen kemény abroncsot, a Pirelli szerint a szuperlágy/közepes/közepes az ideális stratégia. Sutil, Ricciardo, Pérez és Maldonado van a közepes gumikon.
A rajtnál Vettel megőrizte első helyét, Webber borzasztóan rajtolt, a 7. helyre esett vissza. Massa és Alonso elment Hamilton mellett is, a brazil még a célegyenesben, a spanyol a 3-as és 4-es kanyar kombinációjában. A rajt baleset nélkül megtörtént.
Hamiltont utána Raikkönen támadta. A pontszerző helyeken Vettel, Massa, Alonso, Hamilton,Räikkönen, Rosberg, Webber, Di Resta, Button, Sutil sorrend alakult ki.
A 2. körben a 9-es kanyarban Räikkönen a külső íven elhúzott Hamilton mellett, s feljött a 4. helyre.
Webber Rosberg mögé ragadt, Pérez a közepesen kemény gumikon gyorsan ment, és Grosjean Lotusát támadta. Button a 4., Webber az 5. kör végén ment a boxba új gumikért.
A két Ferrari közelről üldözte Vettelt, a hármasra feljött Räikkönen. Vettel a 7. kör végén hajtott a boxba új, közepesen kemény gumikért. Massa állt az élre, Alonso és Räikkönen üldözte. Massa a 8. körben szervizelt. Räikkönen a Lotussal ugyanolyan jó tempót ment, mint azok, akik már voltak a boxban közepes gumikért.
Massa Vettel és Maldonado mögé jött vissza. A 9. kör után Alonso és Räikkönen is bejött a boxba, Hamilton állt az élre.
A két Mercedes jó tempót ment, de csak azokhoz képest, akik a keményebb gumikon is rajtoltak. Vettel sokkal gyorsabb volt, a 11. körben már Pérezt előzte meg, s feljött a 4. helyre. Massa és Alonso is könnyedén előzte meg a mexikóit, aki Räikkönennek sem okozott problémát. A finn Lotusa volt a leggyorsabb autó a pályán.
Hamilton végül a 13. kör végén ment a boxba, átadva a vezetést Rosbergnek. Vettel már Sutilt támadta a 2. helyért – majd miután a 14. körben Rosberg is új kerekeket kapott, az első hely lett a tét. A két Ferrari és Räikkönen utolérte Sutilt és Vettelt.
Sutil mögött Vettel, Massa, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Button, Webber, Di Resta volt a sorrend a 16. körben.
Webber a 18. kör végén másodszor is szervizelt. A verseny eddigi hőse, Sutil még egyszer sem volt kint… A német ellépett Vetteltől, aki a gumik kímélése érdekében a légüres tér mellett szavazott.
Alonso a 20. kör végén ment ki a boxba. Abban bízott, hogy nem tartják fel, és Vettelék elé kerülhet.
A 21. körben Sutil és Vettel egyszerre szervizelt, ismét Massa vezetett. Alonso megelőzte Sutilt és Vettelt is, előttük volt már a pályán.
Massa és Räikkönen kint maradt, próbált az üres pályán a lehető leggyorsabban menni. Vettel a DRS-zónában a 23. körben megelőzte Sutilt.
Massa a 23. kör végén szervizelt, Räikkönen volt a futam hatodik éllovasa. Vettel Alonso mögé került, nagy lendülettel érkezett a Ferrarira, amely utolérte Rosberg Mercedesét.
Közben a radarfelvételek eső érkezését jelezték, a gyors Räikkönennek egyelőre nem kellett a boxba jönnie. A leggyorsabb kör a Vettelre tapadó Sutilé volt a 24. körben. Maldonado kiesett. A Williams pilótái közül ezen a hétvégén Maldonado nyújtotta a rosszabb teljesítményt, de a lassú FW35-össel Bottas sem remekelt.
A 27. körben Rosberg műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Az első tíz helyen Räikkönen, hamilton, Alonso, Vettel, Sutil, Massa, Di Resta, Webber, Ricciardo Button volt a sorrend.
A pálya egyik szakaszán szemerkélni kezdett az eső, de a csapatok szerint nem volt szükség intermediate gumikra.
Alonso a 30. körre utolérte Hamiltont, akinek a boxból azt üzenték, gyorsítson, de az angol azt válaszolta, ez a tempó a maximum tőle. Alonso a 31. körben nagy csatában megelőzte a nagyot fékező Mercedest, amellyel Hamilton ezután a boxba hajtott új gumikért.
Alonso 16.4 másodperces hátránnyal követte az éllovas Räikkönent. Mögötte továbbra is ott volt Vettel, Sutil és Massa. A Force India pilótájának még használnia kellett a szuperlágy gumikat.
Alonso az első szabad körében 1.3 másodperccel volt gyorsabb az élen haladó Lotusnál – de már mindkettejüknek egy kiállása volt hátra.
A finn a 34. kör végén ment a boxba új gumikért, Sutil és Massa mögé jött vissza, de nem közvetlenül, hanem légüres térbe, ami ideális volt számára. 23 köre maradt hátra.
Alonso egy másodperccel gyorsabb volt körönként Vettelnél, aki nem tudott felzárkózni rá, a 35. kör végén 3.6 másodpercre volt a spanyoltól. Alonso feladata az volt, hogy elég előnyt szerezzen Raikkönennel szemben ahhoz, hogy a kiállása után a finn elé jöjjön vissza.
Massa a 36. kör végén állt ki kerékcserére, egy körrel később Vettel követte a boxba. Hamilton mögött folytatták, Vettel Massa előtt maradt.
Alonso és Räikkönen között stabilizálódott a 14-15 másodperces különbség, Sutil közöttük volt. A németnek az utolsó körökig várnia kellett, a szuperlágy gumik ugyanis nem bírtak sok kört.
Alonso a 39. körben cserélt kereket, Sutil visszaállt az élre. Alonso 7.1 másodperccel Räikkönen mögött folytatta. Hamiltont Vettel és Massa is könnyedén megelőzte.
Közben a Melbourne-ben évről évre gyengélkedő Webber a verseny leggyorsabb körét futotta – a 9. helyen.
Az élen haladó Sutilnak szóltak, ne küzdjön Räikkönennel, ha utoléri, a saját versenyére figyeljen, túl sok időt veszíthet azzal, hogy csatázik. Alonso közeledett Räikkönenhez, de a finn a 42. körben már gyorsabb volt a spanyolnál, aki három kör után lassult a friss gumikon.
MEGJELENT A NEMZETI SPORT F1-ES MAGAZINJA. RÉSZLETEK ITT!
Räikkönen gyorsan át is verekedte magét Sutilon, Alonso a lassabb köre után újra elképesztő körökbe kezdett, a 44. körben gyorsabb volt Räikkönennél, akinek még volt négy másodperc előnye, és Sutil köztük volt. A Force India pilótája Hamilton lemaradása miatt biztosra vehette az ötödik helyezést, amire a kerékcseréjét követően számíthatott.
Alonso a 46. körben megelőzte Sutilt, aki a kör végén bement a szuperlágy gumikért. 11 köre maradt, hogy utolérje Massát, aki nagyon messze, 19 másodpercre volt tőle.
Räikkönen és Alonso között 8 másodpercre nőtt a különbség, Vettel 6 másodpercre volt a spanyoltól, Massa 2.6-ra a némettől. Bianchinak mondták a rádión, hogy eső közeledik.
Sutilnak nem jött be a szuperlágy gumis taktika, Hamilton támadta, a keményebb gumikon sokkal gyorsabb volt nála. Az 52. körben meg is előzte. Ennyit a biztos 5. helyről, a szuperlágy gumik a végén is borzasztóan elkoptak.
Webber is megelőzte a Force Indiát, Di Resta 12 másodpercre volt Sutiltól. Vergne megfutotta a leggyorsabb kört a Toro Rossóval.
Az élen beállt a sorrend, és Sutil gumijai is túlestek a nehezén, ismét gyorsult a Force India. Alonso a végén kis híján majdnem nekiment az egyik lekörözendő Caterhamnek, de megúszta.
Räikkönen az 56. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
Két körrel később megszerezte a futamgyőzelmet is, s 2007 után ismét megnyerte a melbourne-i futamot. A finnek ez volt a 20. győzelme az F1-ben.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:30:03.225 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 12.451 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 22.346 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 33.577 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 45.561 mp h. |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 46.800 mp h. |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:05.068 p h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:08.449 p h. |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.630 p h. |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.759 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:23.367 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.857 p h. |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
16. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 2 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | ||||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 39 megtett kör | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 26 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 24 | |
NEM INDULT | ||||
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | ||
Leggyorsabb kör: Räikkönen (56. kör) 1:29.274 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Kimi Räikkönen | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Felipe Massa | – | – | 1 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | 10 |
6. | Mark Webber | – | – | 1 | 8 |
7. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
8. | Paul di Resta | – | – | 1 | 4 |
9. | Jenson Button | – | – | 1 | 2 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Ferrari | 30 |
2. | Lotus-Renault | 26 |
3. | Red Bull-Renault | 23 |
4. | Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | McLaren-Mercedes | 2 |
ELŐZMÉNYEK
A Red Bull-istálló elkeserítette a riválisait az Ausztrál Nagydíj első két/három napján, Sebastian Vettel kiemelkedett a mezőnyből, pedig még a legjobb köreit a szabadedzéseken és az időmérőn is meg kellett szakítania. A Red Bull versenytávon is erősebbnek tűnik a riválisainál, ezért sokan máris a 2011-es szezon ismétlését vizionálják.
Az ellenfelek persze bíznak benne, hogy a futam más lesz, mint az egykörös tempó, s az is reményt adhat, hogy Vettel autójában pénteken a KERS ment tönkre, szombaton a szabadedzésen pedig a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt állt le a Red Bull.
Az időmérő az első tíz helyezettje szuperlágy gumikon érte el eredményét, ,így azon is kell rajtolnia a futamon. Ezek az abroncsok a Pirelli szerint néhány körön belül elkopnak (Jenson Button azt mondta, az övé már az időmérő végére elvesztette tapadását), így előnybe kerülhetnek azok, akik mögöttük a közepesen keménygumikat használják.
Az ebből a szempontból legjobb, 11. rajtkockát elfoglaló Nico Hülkenberg azonban nem tudja kihasználni előnyös helyzetét, a Sauber üzemanyag-adagolója ugyanis tönkrement, így a német el sem rajtolhat. Nem új számára a helyzet, 2010-ben és 2012-ben, amikor itt kétszer rajthoz állt, mindkétszer az első körben kiesett (2011-ben csak tartalék pilóta volt) – most sem tudja megtenni első versenykörét az Albert Parkban.
Az idény első figyelmeztetését Adrian Sutil kapta, a Force India német pilótája az időmérő második szakaszának végén indokolatlanul lassan ment a levezető körében, amivel veszélyt okozott.
A Red Bull és a Lotus pilótáinak egy-egy, a többieknek két-két mért kör van az abroncsaikban. Button három mért kört futott az időmérőn, ő rajtol a legkopottabb gumikon.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.407 | átlag: 218.412 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.827 | 0.420 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:28.087 | 0.680 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:28.490 | 1.083 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:28.493 | 1.086 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.523 | 1.116 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:28.738 | 1.331 |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:29.013 | 1.606 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:29.305 | 1.898 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:30.357 | 2.950 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.067 | |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:38.134 | |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.778 | |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.042 | |
15. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:39.900 | |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:40.290 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:47.614 | |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:47.776 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:48.147 | |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:48.909 | |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:49.519 | |
22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:50.626 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége.