Jenson Button élete egyik legnehezebb versenyének nevezte a Brazil Nagydíjat, amelyen győzelemmel zárta a 2012-es idényt, és amelyet követően elbúcsúzott Lewis Hamiltontól, aki három évig volt a csapattársa a McLarennél, és jövőre a Mercedeshez szerződik.
„Ez volt életem egyik legnehezebb versenye – mondta Button. – A körülmények folyamatosan változtak, nem volt elég érezned az autót, kapcsolatban kellett lenni a csapattal, mert minden apró információra szükség volt az autóban. A z első biztonsági autós időszakig sima volt minden, de aztán a verseny már nem csak Nicóról és rólam szólt, hanem mások is a képbe kerültek. Érdekes volt Nicóval csatázni, a Force India teljesítménye nagy meglepetés volt, a szabályok kis változása összehozza a mezőnyt, jövőre még szorosabb lesz."
Button újra kifejezte, mennyire szomorú Hamilton távozása miatt.
„Hadd mondjam el, mennyire sajnálom, hogy Lewis nem mehetett végig utolsó mclarenes versenyén, de az autóversenyeken történnek balesetek. Jó volt három évig együtt versenyezni vele, az első tíz körben még utoljára küzdöttünk egy jót csapattársakként" – mondta Button.
Lewis Hamilton zsibbadtnak érezte magát az idényzáró után, ami nem csoda: a győzelemért csatázott, mielőtt a váratlanul a riválisává előlépő Nico Hülkenberg megcsúszó Force Indiája kilökte. Így dobogó helyett kieséssel búcsúzott el a McLaren-istállótól.
„Minden elismerésem Jensoné és Sebastiané, mindketten remek munkát végeztek – mondta a következő szezonban már a Mercedes-istállóban versenyző Hamilton, aki az idén mind a négy győzelmét követő versenyen kiesett. – Én jól vagyok, örülök, hogy a csapat két győzelemmel zárta a szezont, és szép jövő elé néz. Kicsit zsibbadtnak érzem magam, mint amikor a 2007-es idényzárón ugyanitt elbuktam a világbajnoki címet. Szomorú, hogy vezető helyről kellett kiesnem, és hogy elhagyom a McLarent, de izgatott vagyok a jövőm miatt, remélem, ezután mellém szegődik a szerencse."
Ami a Hülkenberggel történő ütközést illeti: „Főleg amiatt csalódtam, hogy oda sem jött a verseny után bocsánatot kérni. Ez van, ha tapasztalatlan versenyzőkkel találkozik az ember."
Nico Hülkenberg nem is érzi úgy, hogy hibázott volna, amikor megcsúszott az autója.
„Kényelmesen vezettem, amikor megcsúsztam, és Lewis mögé kerültem. Ám továbbra is gyorsabb voltam nála, utol tudtam érni, és a célegyenesben támadtam. Nemm tudom mi történt, mitől csúszott meg a kocsi hátulja, nagy kár, hogy mindkettőnk versenyét tönkretette. Kész szerencse, hogy tovább tudtam menni, és ötödik helyezéssel búcsúztam a csapattól" – mondta Hülkenberg.
Felipe Massa elégedett a harmadik helyezésével, az idény végi jó formájára alapozva jó 2013-as szezont vár magától.
„Nehéz elmondani, mit érzek, csodálatos verseny volt – mondta a versenyt Fernando Alonso mögött záró brazil. – Az idényem második fele a következő szezonra való felkészülésről szólt, és újra azt a teljesítményt nyújtottam, amire képes vagyok. Sok minden történt azóta, hogy négy éve felálltam erre a dobogóra. Nem a legjobb éveim voltak, de sokat tanultam, ennek is köszönhető a visszatérésem a pódiumra."
Mark Webber csapattársként nézte végig, amint Vettel zsinórban három vb-címet nyer, a 2010-es és 2011-es harmadik helyezése után ráadásul csak a hatodik lett az összetettben, így nem csoda, hogy elismerte a német érdemeit.
„Nagyon-nagyon különleges zsinórban három világbajnoki címet nyerni, gratulálok hozzá, nagyon nagy tett. Nagyon meleg volt, amikor a célegyenesben Kobajasi, Seb és én egymás mellett mentünk, inkább kimentem a pályáról, nehogy nekem csússzon. Később a fehér vonalra futva is megcsúsztam, nem volt könnyű futam. A dráma nem maradt el, szerintem mindenki jól szórakozott" – mondta Webber.
A Brazil Nagydíj után visszavonuló Michael Schumacher büszke Vettelre, aki szerinte úgy nyerte meg harmadik világbajnoki címét, mint ő az ötödiket 2003-ban Szuzukában, amikor a nyolcadik helyre kellett befutnia, hogy megszerezze azt az egy pontot, amellyel maga mögött tarthatta Kimi Räikkönent. A német örül, hogy pontszerzéssel vonulhatott vissza, és várja a „nyugdíjas" éveit.
„Ez a verseny szép befejezése volt a szezonnak. Nagyon büszke vagyok Sebastianra, jó barátom, és ez a versenye felidézte bennem a 2003-as világbajnoki címemet, amikor egy pontot kellett szereznem az utolsó versenyen a vb-címhez, és nagyon nehezen lett meg. Majd meglátjuk, hogyan alakul a jövője – mondta Schumacher, aki az elsők között gratulált Vettelnek. – Nagyon örülök, hogy sikerült pontokat szereznem a nehéz szezonhajrá végén, de a visszavonulás kapcsán egyelőre nem érzek semmi különöset, talán ha koccintunk, és átölelem a szerelőket, majd minden érzelmesebb lesz. Nagyon nagy támogatást kaptam ebben a három évben, amit a Mercedesnél töltöttem, korábban ezt sohasem éreztem. Persze a szurkolók mindig is nagyon kedvesek voltak. A Formula–1 utáni életet azonban már nagyon várom."
Szintén pontot szerzett Kimi Räikkönen, aki a 10. helyen ért célba a Lotusszal. A finn a célba kísérte Buttont, azaz körhátrányba került, miközben a pályáról lesodródva olyan menekülőutat választott, amelyről azt hitte, visszavezeti a pályára. Ám egy idő után rájött, hogy ez nem így van, visszafordult, és úgy csatlakozott újra a versenyhez. Ezzel elvesztette a lehetőségét annak, hogy a mezőnyből egyedüliként a szezon összes versenykörét teljesítse.
„Nem volt egyszerű verseny. Amikor lefutottam az útról, nem láttam jól, mert bepárásodott a bukósisakom. A szervizútra futottam, mert 2001-ben már eljátszottam ugyanezt, és akkor nyitva volt egy kapu, amelyen vissza tudtam menni a pálya felé. Most ezt valaki bezárta, de gondoskodom, róla, hogy jövőre újra nyitva legyen" – viccelődött a finn, aki előtte a verseny legszebb előzését mutatta be Schumacherrel szemben.
Az idényzáró fontos eredménye, hogy Vitalij Petrov a versenyt a 12. helyen zárva visszaszerezte a Caterhamnek a konstruktőr-vb 10. helyezését a Marussiától, amelytől Charles Pic támadta az oroszt. A francia így sem lehet csalódott, hiszen annál a csapatnál folytatja, amely ennek az eredménynek köszönhetően 10 millió dollárral többől gazdálkodhat.
Hogy ki lesz a csapattársa, az később derül ki, de a pluszösszeg azt is jelentheti, hogy Heikki Kovalainen mégis új szerződést kap, mert nem feltétlenül kell fizetős pilóta. Vagy Petrovnak szavaznak bizalmat az idény végi jó formájáért?...
SEBASTIAN VETTEL ÉS FERNANDO ALONSO NYILATKOZATÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJA EL! |
Jean-Éric Vergne (8.): – Jó érzés pontokkal zárni a szezont, habár saját magammal nem vagyok teljesen megelégedve. A csapat rám bízta a gumiválasztást, én pedig túl sokáig voltam kint száraz gumikon, de ez hasznos lecke volt, tanultam belőle. |
Kobajasi Kamui (9.): – A verseny eleje jól alakult, de aztán összeértem Webber autójával, ezért le kellett cserélni az orrkúpot. A verseny végén gyorsabb voltam, mit Michael, ám nem tudtam megelőzni a külső íven, mert ott állt a víz, és nem volt tapadás. Szeretném megköszönni a Saubernek az együtt töltött remek időt, most megpróbálok egy másik csapatnál versenyzői lehetőséghez jutni. |
Vitalij Petrov (11.): – A csapatnál dolgozó minden egyes emberre büszke vagyok. Nagyon különleges volt látni, mit is jelent a csapatnak ez a tizedik hely a konstruktőri versenyben, szerintem megérdemeltük, hiszen keményen megdolgoztunk érte egész évben. |
Charles Pic (12.): – Habár az eredmény csalódást keltő, szerintem ez volt a legjobb versenyem a Marussiával. Végig keményen nyomtam, a stratégiánk is jó volt, de a végén egyszerűen nem volt szerencsénk. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak ezért a fantasztikus évért, és minden jót kívánok neki a következőre. |
Daniel Ricciardo (13.): – A rajt kaotikus volt, de sikerült megúsznom, és előreléptem néhány helyet. A verseny feléig jó volt a tempóm, a nyolcadik, kilencedik helyen voltam, de az eső éppen akkor kezdett el ömleni, amikor száraz gumikra váltottunk. Emiatt vissza kellett mennem a bokszba, ami sok időbe került. |
Heikki Kovalainen (14.): – Boldog vagyok, hogy sikerült a csapatnak bebiztosítania a tizedik helyet a bajnokságban. Sikerült problémák nélkül átvészelni az első kört, de a második kerékcserét követően gond adódott az autó jobb hátuljával. Ennek ellenére akkor jött ez a jó eredmény, amikor igazán kellett. |
Nico Rosberg (15.): – Határozottan ez volt életem leghosszabb versenye. A rajtot követően az első nyolc között voltam, de a defekt miatt megsérült az autó hátulja, így sajnos esélyem sem volt a visszazárkózásra. A nézők viszont biztosan élvezték a versenyt a tévé előtt ülve. Gratulálok Sebastiannak a világbajnoki címhez, nagyon megérdemelte. Már várom a következő évet. |
Timo Glock (16.): – Nem nagyon tudunk mit mondani, az eredmény önmagáért beszél. Az egész csapat hallatlanul keményen dolgozott, szomorú, hogy elveszítettük a konstruktőr-vb tizedik helyét. Sajnos Vergne tönkretette a versenyemet, amikor belém jött hátulról. Most erősnek és motiváltnak kell maradnunk, mert jövőre a KERS-szel minden jobb lesz. |
Pedro de la Rosa (17.): – Karrierem egyik legszórakoztatóbb versenye volt. Nem lehetett tudni, mi vár rád a következő körben a változó időjárási körülmények miatt, könnyű volt hibázni. Szerettünk volna jó eredménnyel zárni, szerintem ezt teljesítettük is. Gratulálok Vettelnek a harmadik világbajnoki címéhez. |
Narain Karthikeyan (18.): – Ez volt a szezon egyik legnehezebb versenye, kicsit szerencsejáték volt az egész futam a változó körülmények miatt. Mi jól kezeltük a helyzetet, és sikerült mind a két autót célba juttatni, így pozitívan zártuk a szezont. |
Paul di Resta (kiesett): – Hibát követtünk el, amikor köztes esőgumikra váltottunk, mert a kiállásunk után kezdett felszáradni a pálya. A gumik gyorsan elkoptak, és pont azelőtt jöttem vissza száraz gumiért, amikor bejött a biztonsági autó, ez visszahozta az esélyeinket. Az újraindítást követően azonban nem volt tapadása az autónak, és hátracsúsztam. Az utolsó kanyarban felúszott a kocsi egy víztócsán, és nekicsapódtam keményen a falnak, de jól vagyok. |
Romain Grosjean (kiesett): – Minden remekül alakult a verseny elején, amikor hirtelen minden véget ért a tizenegyes kanyarban. Elkezdett nagyon esni, ezért óvatosabban vezettem, de így sem tudtam kontrollálni az autót, és kicsúsztam. Nem így akartam zárni a szezont, összességében azonban jó volt ez az év, és remélhetőleg minden csak jobb lesz a következőben. |
Pastor Maldonado (feladta): – Sikerült előrejönni néhány helyet a startot követően, de aztán a hármas kanyarban megsérült az autó hátulja. Csúszós volt az aszfalt, nem nagyon volt tapadás, ami meglepett minket. Balszerencsések voltunk. |
Bruno Senna (kiesett): – A rajtot jól kaptam el, de aztán összeütköztem Sebastiannal, egyszerűen nem volt elég helye, az ilyen dolgok előfordulnak verseny közben. Szeretném megköszönni a szurkolóknak a hatalmas buzdítást, amit kaptam a hazai versenyemen. |
Sergio Pérez (kiesett): – Szerettem volna szebben zárni az évet. Nem tudom, mi történt a rajtnál, bementem a belső ívre, amikor valaki nekem jött. Nagyszerű szezon volt az idei három dobogós helyezéssel, mindent köszönök a Saubernek. |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:45:22.656 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2.754 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 3.615 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4.936 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 5.708 mp h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 9.453 mp h. |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 11.907 mp h. |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 28.653 mp h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 31.250 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
12. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | ||||
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 54 megtett kör | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 5 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 | |
Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 0 | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (38. kör) 1:18.069 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 17 | 281 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 13 | 18 | 278 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 19 | 207 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Jenson Button | 3 | 6 | 14 | 188 |
6. | Mark Webber | 2 | 4 | 15 | 179 |
7. | Felipe Massa | – | 2 | 14 | 122 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 63 |
12. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 9 | 60 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 8 | 49 |
14. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 4 | 16 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 460 |
2. | Ferrari | 400 |
3. | McLaren-Mercedes | 378 |
4. | Lotus-Renault | 303 |
5. | Mercedes | 142 |
6. | Sauber-Ferrari | 126 |
7. | Force India-Mercedes | 109 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 26 |