Ha nem a Brazil Nagydíjról beszélnénk, azt mondanánk, Sebastian Vettelnek az időmérő edzés eredményei ismeretében nem kell izgulnia a vasárnapi idényzáró miatt. Fernando Alonsóval szemben 13 pont az előnye, jobb az autója, mint a spanyolé, és a negyedik helyről indul, míg a Ferrari pilótája csak a nyolcadik rajtkockát szerezte meg.
Ám ez a Brazil Nagydíj, ahol már Lewis Hamilton bukott el világbajnoki címet a 2. helyről rajtolva úgy, hogy az 5.-en kellett volna célba érnie. Ahol Jenson Button 2009-ben száraz pályán a 15. pozícióból indulva lett 5., bebiztosítva ezzel a vb-címét. Ahol bármikor eleredhet az eső, a feje tetejére állítva a mezőnyt, akár az utolsó néhány körben is, lásd 2008…
Pastor Maldonado tíz rajthelyes büntetést kapott a Formula–1-es Brazil Nagydíjon, mert elmulasztotta leméretni az autóját a hivatalos időmérő edzés alatt. A venezuelai a 6. rajtkockából a 16. helyre esik így vissza, míg a vb-címért csatázó Fernando Alonso a 8.-ról a 7. rajthelyre kerül. A múlt héten Mark Webbert hasonló esetben megrovásban részesítették – Maldonado is azt kapott, de neki idén ez volt a harmadik figyelmeztetése, amely a szabályok szerint automatikus tíz rajthelyes büntetést von maga után. |
Ráadásul Alonso nemegyszer bizonyította 2012-ben, a rossz rajthely nem gátolhatja meg abban, hogy a versenyen feljöjjön a dobogóra, ami Vettel kiesése esetén a vb-címet jelentené számára.
Nagyon kevés esélye van a spanyolnak a végső elsőségre, de óriási hiba lenne Vetteltől, ha azt gondolná, hogy már a zsebében van a vb-cím. És elég intelligens ahhoz, hogy ne is gondolja ezt, mert pontosan tudja, hogy nehéz 71 kör van még hátra az idei sorozatból.
Ami a többieket illeti, Lewis Hamilton pole pozícióból kezdheti meg az utolsó mclarenes versenyét, megelőzve Jenosn Buttont, akivel kisajátították az első rajtsort. Alonso csapattársa, Felipe Massa az ötödik kockát szerezte meg, azaz Vettel mellől indul.
Michael Schumacher a 14. rajtkockát szerezte meg élete utolsó versenyére, míg az edzés első szakaszában Pedro de la Rosával ütköző Romain Grosjean csak a 18. helyről indulhat.
ELŐZMÉNYEK
Az időmérő előtti félórában rövidebb zápor mosta az interlagosi pálya felületét, s bár elállt az eső, a radarképek szerint további záporok közeledtek a Brazil Nagydíj helyszíne felé.
1. SZAKASZ
A három kiscsapat pilótái azonnal kimentek a pályára, amelynek a kerékvető kövei még nagyon vizesek voltak. Az autókra slick gumik kerültek, az aszfalt nem volt elég nedves az intermediate-ekhez.
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón… |
…legalább a negyedik helyen végez |
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer |
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik |
…Alonso nem dobogós |
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában… |
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik |
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik |
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik |
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok. |
A szóban forgó versenyzők közül a leggyorsabb Glock 1:30 perces kört futott. A többiek arra vártak, hogy száradjon a pálya. A középcsapatok képviseletében Kobajasi jött ki elsőként, 1:22-t ért el, majd Vergne előzte meg néhány századdal.
A célegyenes előtti padlógázas szakaszon még állt a víz. A Red Bull, a McLaren, a Lotus és a Ferrari pilótái, no meg Michael Schumacher az első nyolc percben még várt. Vergne és Kobajasi 1:20-ra javított.
Hülkenberg tett egy próbát az intermediate-en, de gyorsan visszament a boxba. Maldonado 1:17.894-et futott, majd a hazai pályán szereplő Senna megelőzte.
A szakasz féltávjánál Schumacher kivételével a nagycsapatok is csatlakoztak a körözéshez, a Red Bull, a Ferrari és a McLaren versenyzői kemény abroncsokat választottak. Hamilton 1:17.772-vel az élre állt, majd négy tizedet javított, míg a két Ferrari a 2. és a 3. helyre jött be Alonso, Massa sorrendben.
Rosberg és Räikkönen a közepes keveréken száguldott, kiváló részidőket értek el, akárcsak Hülkenberg, aki szintén a fehér betűst választotta. Schumacher is így tett. Di Resta állt az élre Kobajasi, Rosberg és Vergne előtt. Ahogy száradt a pálya, javultak az időeredmények, Vettel 4 perccel a leintés előtt a 21. pozícióban volt. Újabb mért körével felzárkózott a 10. helyre.
Grosjean a célegyenesben utolérte az egyik HRT-t (De la Rosát), nekiment, és eltört az első vezetőszárnya. Vettel feljött a 2. helyre Senna mögé, ekkor Maldonado érezhette magát kényelmetlenül a kiesőzónában, de gyors körön volt. Grosjean is veszélyeztetettnek számított a törött vezetőszárnyával – ám kapott újat, és még neki is volt egy köre.
Hamilton 1:15.551-gyel az élre ugrott, míg Maldonado nem tudott előrébb jutni a két Caterham mögül, de maradt még egy köre.
A venezuelai végül továbbjutott, s bár Grosjean is lehagyta Ricciardót, az ausztrál visszaelőzte, így az előzetesen dobogóról álmodó francia Lotus-pilóta esett ki. Hamilton 1:15.075-tel megnyerte a szakaszt, amelyet Vettel az 5., Alonso a 10. helyen zárt.
A 18. rajthelytől lefelé Grosjean, Petrov, Kovalainen, Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa sorrend alakult ki.
2. SZAKASZ
Csak a McLaren, a Ferrari, a Red Bull párosa és Grosjean hagyta érintetlenül a közepesen kemény abroncsait az első szakaszban. A francia ugye ráfázott a döntésére, de a többiek ezeken folytathatták a kvalifikációt.
A legfrissebb meteorológiai jelentések szerint nem ígérkezett több eső az időmérőn, ám a kvalifikáció előtti zápor is tíz perccel azt követően jött, hogy azt mondták, egy órán keresztül biztosan nem esik…
Vergne ment ki elsőként a pályára, kisütött a nap. A levegő 24, az aszfalt 31 fokos volt. 1:16-tal kezdett a Toro Rosso-pilóta, majd Hülkenberg és Alonso egyaránt 1:15 alá ment. A Red Bull és a McLaren párosa az első öt percet a boxban töltötte.
Alonso 1:14.631-gyel vezetett, majd 1:14.288-ra javított. Massa feljött mögé, a McLaren és a Red Bull tovább várt. Hamilton hét perccel a szakasz leintése előtt jött ki a boxból, amikor az elején pályára hajtók visszajöttek a boxba. Webber követte az angolt.
A pálya adatai Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:11,918; Red Bull-Renault) |
Vettel is jött, Button várt a legtovább. Még Alonso is hamarabb elkezdte a második menetét. Az időlistán Maldonado volt a leglassabb, Räikkönen állt előtte – a finn a délelőtti edzésen elszenvedett motorhibája után arra a hajtóműre váltott, amellyel megnyerte az Abu-dzabi Nagydíjat. Büntetés nem járt a cseréért.
Hamilton 1:13.398-cal az élre állt, 9 tizedet vert Alonsóra. Webber feljött a második helyre, Vettel viszont 1:13.209-cel egyenesen az első helyre ugrott. Räikkönen 1:13.698-cal jelezte, hogy nincs már gond a Lotusszal.
Az időeredmények alapján már teljesen száraz volt az ideális ív, Button Vettel és Hamilton mögé, Räikkönen elé, a 3. helyre jött be. Alonso a 8. pozícióban tanyázott, Massa pedig a kiesőzónában szerénykedett. Egy perc maradt hátra.
Aztán Alonso a 9., Massa a 10. helyen állt, Sennának volt még gyors köre, de nem tudta megelőzni a Ferrarikat, amelyek így bevergődtek a záró 10 perces szakaszba.
A 11. rajthelytől lefelé Di Resta, Senna, Pérez, Schumacher, Kobajasi, Ricciardo, Vergne sorrend alakult ki. A második etapot Vettel nyerte meg Hamilton, Button, Webber és Räikkönen előtt.
3. SZAKASZ
A legjobb tízbe a két-két Red Bull, McLaren és Ferrari mellett Räikkönen, Rosberg, Maldonado és Hülkenberg jutott be.
Napsütésben kezdődött a szakasz, Rosberg ment ki elsőként a pályára. Nem volt más, aki csatlakozott hozzá az első percben, majd némi várakozás után Hamilton ment ki. Aztán a két Ferrari és Webber csatlakozott, valamint jött Vettel.
Rosberg 1:22-vel kezdett. Hamilton sokkal gyorsabb volt: 1:12.850-nel a hétvége legjobbját futotta. Alonso hat, Massa négy tizedet kapott tőle. Button is bejött 1:13 alá, Webber 1:13.0-t ment. Vettel a kör második közepén hibázott, egy másodperccel kikapott Hamiltontól, és a 6. helyre ért be Alonso mögé.
A többiek visszamentek a boxba,míg Hülkenberg és Räikkönen elkezdte az egyetlen mért körét. A német a két Ferrari elé érkezett, a 4. helyre Hamilton, Button és Webber mögé. Räikkönen a két Ferrari közé ékelődött be. Visszajöttek a pályára a többiek. Egy perc maradt, egy-egy mért körrel.
Webber pazarul kezdett, 1:12.581-gyel az élre állt, de Hamilton visszavette az első helyet 1:12.458-cal. Vettel feljött kettejük mögé, míg Button befurakodott az első sorba Hamilton mellé.
Massa az ötödik, Maldonado a hatodik, Hülkenberg a hetedik, Alonso pedig a nyolcadik helyen zárta az időmérőt. A spanyol csak Räikkönent és Rosberget előzte meg.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
*tíz rajthelyes büntetés három megrovásért |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:12.458 | átlag: 214.088 km/ó |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:12.513 | 0.055 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:12.581 | 0.123 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:12.760 | 0.302 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:12.987 | 0.529 |
6. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:13.174 | 0.716 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:13.206 | 0.748 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:13.253 | 0.795 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:13.298 | 0.840 |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:13.489 | 1.031 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:14.121 | 0.912 |
12. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:14.219 | 1.010 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:14.234 | 1.025 |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:14.334 | 1.125 |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:14.380 | 1.171 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:14.574 | 1.365 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:14.619 | 1.410 |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:16.967 | 1.892 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:17.073 | 1.998 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:17.086 | 2.011 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:17.508 | 2.433 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:18.104 | 3.029 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:19.576 | 4.501 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:19.699 | 4.624 |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:15.075 | 1. | Vettel | 1:13.209 |
2. | Senna | 1:15.333 | 2. | Hamilton | 1:13.398 |
3. | Button | 1:15.456 | 3. | Button | 1:13.515 |
4. | Hülkenberg | 1:15.536 | 4. | Webber | 1:13.667 |
5. | Vettel | 1:15.644 | 5. | Räikkönen | 1:13.698 |
6. | Di Resta | 1:15.901 | 6. | Maldonado | 1:13.698 |
7. | Rosberg | 1:15.929 | 7. | Hülkenberg | 1:13.704 |
8. | Perez | 1:15.974 | 8. | Rosberg | 1:13.848 |
9. | Schumacher | 1:16.005 | 9. | Alonso | 1:13.856 |
10. | Alonso | 1:16.097 | 10. | Massa | 1:14.048 |
11. | Webber | 1:16.180 | 11. | Di Resta | 1:14.121 |
12. | Massa | 1:16.263 | 12. | Senna | 1:14.219 |
13. | Maldonado | 1:16.266 | 13. | Perez | 1:14.234 |
14. | Kobajasi | 1:16.400 | 14. | Schumacher | 1:14.334 |
15. | Räikkönen | 1:16.432 | 15. | Kobajasi | 1:14.380 |
16. | Vergne | 1:16.722 | 16. | Ricciardo | 1:14.574 |
17. | Ricciardo | 1:16.744 | 17. | Vergne | 1:14.619 |
18. | Grosjean | 1:16.967 | |||
19. | Petrov | 1:17.073 | |||
20. | Kovalainen | 1:17.086 | |||
21. | Glock | 1:17.508 | |||
22. | Pic | 1:18.104 | |||
23. | Karthikeyan | 1:19.576 | |||
24. | De la Rosa | 1:19.699 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 16 | 273 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 12 | 17 | 260 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 18 | 206 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 13 | 163 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 13 | 107 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 53 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 440 (már bajnok) |
2. | Ferrari | 367 |
3. | McLaren-Mercedes | 353 |
4. | Lotus-Renault | 302 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 99 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |