Hamilton az élen, négyen kilenc századon belül

Vágólapra másolva!
2012.11.23. 12:57
null
Lewis Hamilton remekül kezdett Interlagosban, de szenved a gumikkal (Fotó: Reuters)
Öt nappal az Amerikai Nagydíj után már Brazíliában köröz a Formula–1 mezőnye, amely számára Interlagosban véget ér a 2012-es szezon megerőltető hajrája, s eldől, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso lesz a világbajnok. Bár szombatra és vasárnapra esőt jósolnak, az első napon még szép időben száguldanak a versenyzők, akik közül az első tréningen Lewis Hamilton volt a leggyorsabb Sebastian Vettel előtt. A két McLaren és a két Red Bull kilenc századon belül volt, Fernando Alonso az 5. helyen zárt, nem sokkal lemaradva.

 

Az edzés helyi idő szerint 9 órakor, 23 fokos melegben, 34 fokos aszfalton kezdődött meg. A tartalék pilóták közül Valtteri Bottas a Williamsnél Bruno Sennát, Giedo van der Garde a Caterhamnél Heikki Kovalainent helyettesíti ezen az edzésen.

Előfordulhat, hogy Kovalainen és Senna is kikerül a mezőnyből a futam után, jövőre mással pótolják őket. A Caterham már bejelentette Charles Pic érkezését, de arról nem adott tájékoztatást, ki lesz a francia csapattársa.

A Pirelli a közepes és a kemény abroncsokat hozta el Interlagosba, plusz a jövő évi keverék egyik változatát, amelyet csak ezen az edzésen használhatnak a pilóták – ezeken a gumikon narancssárga betűkkel látható a felirat.

A próbakörök során Bottas mért kört is futott, 1:21.218 perccel iratkozott fel a listára. A többiek egy vagy két kör után visszatértek a boxba. A HRT-től nem sok mozgás várható a pénteki napon, az anyagi gondokkal küszködő csapatnak nem sok alkatrésze van, meg akarja óvni azokat a versenyre.

Lewis Hamilton sisakján a „Thank you McLaren" felirat látható, az Amerikai Nagydíj győztese ezzel a gesztussal is elköszön a csapattól, amelynél az utolsó versenyét futja. A helyére Sergio Pérez érkezik a Saubertől, a mexikói az edzésen másodikként mért kört futva 1:17.750 perces körével átvette a vezetést, majd 1:17.121-re javított a próbagumikon.

A mexikói egészen 1:15.869-ig javított, miközben a két Marussia és Schumacher is megkezdte a száguldást. A hétszeres világbajnok karrierje utolsó versenyhétvégéjén szerepel – a német az egyetlen, aki saját döntéséből zárja le pályafutását, míg mások, mint Kovalainen, Kobajasi kényszerből kerülhetnek ki a mezőnyből az idény után.

Hamilton 1:14.374-gyel megelőzte mclarenes utódját. Egy lassabb kör után újra belehúzott, 1:14.131-et ment, de jelentette, hogy a gumik túlhevültek.

BRAZIL NAGYDÍJ
PÉNTEK
17.00–18.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
14.00–15.00: 3. szabadedzés
17.00–18.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
17.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

Az első fél óra végén Vettel is megkezdte első mért körét, Alonso még a boxban várakozott, a garázsban ült napszemüvegben. A német 1:15.909-cel kezdett, majd 1:14.443-ra javított.

Massa is kiment a pályára, az egyedi, piros sisakban száguldó brazil a harmadik helyen mutatkozott be Hamilton és Vettel mögött. Massa sisakfestését apja tiszteletére változtatta meg, Luiz Antonio Massa túraautós karriere során viselte ezeket a színeket.Van rajta egy M betű is a tavaly elhunyt Sid Mosca tiszteletére, a tervező Ayrton Senna, Michael Schumacher és Mika Häkkinen festését készítette.

Vettel 34 ezredre megközelítette Hamiltont, Button 86 ezredre jött fel csapattárásra. A 35. percben Alonso is elhagyta a boxutcát.

A spanyol 1:18.0-val kezdett, s a második körében sem javított. Újabb első vezetőszárnyat használt, mint Massa, és a kemény keverékű gumikon száguldott. Inkább a versenyre készült, mint a jövő évi gumikat próbálgatta.

VB-ESÉLYEK
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón…
…legalább a negyedik helyen végez
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik
…Alonso nem dobogós
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában…
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok.

A két HRT mellett Räikkönen maradt a boxban, a finn Lotusát bütykölték a garázsban, a motorjával volt valami probléma.

Alonso rövidesen feljött az 5. helyre, majd megelőzte Massát és már a negyedik helyen állt. Hamilton továbbra is a gumikra panaszkodott, túlhevültek az abroncsok az autóján. Immár a kemény keverékű gumikon ment, amelyek sokkal rosszabbul viselték ezt az aszfaltot, mint egy hete az austinit, amely szinte tükörsima, ugyanakkor eleinte csúszós volt.

Féltávnál Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Massa, Grosjean, Di Resta, Webber, Kobajasi, Hülkenberg, Maldonado, Pérez volt az első 12 sorrendje.

Glock, akinek Pic távozása (és Max Chilton feltehető érkezése) után jövőre negyedik marussiás (és virgines) idényében a negyedik csapattársa lesz, lesodródott az útról, de folytatni tudta. Ezt követően jelentette, hogy a hátsó tesztgumik, amelyek lágyabbak a másik két mostani keveréknél, teljesen elkoptak.

Pérez volt a következő, aki lecsúszott az útról a Descida do Lago (Lejtő a tó felé)-kanyarban.

Räikkönen autóján továbbra is javítgatták a motort, feltehetően a gyújtógyertyákat. Vettel az 54. percben 9 ezredre megközelítette Hamiltont.

Räikkönen kiment a pályára, de azonnal vissza is tért, a Renault-motor hangja nem volt tiszta a Lotusban – a csapat meg is erősítette a rádión, hogy még gond van a motorral. Az utolsó fél órában De la Rosa és Karthikeyan is elkezdte a felkészülést.

Miután aki akarta, teljesítette köreit a lágy próbagumikkal, nem sokat változott a helyzet az élcsoportban. Az utolsó félóra elején Hamilton, Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Grosjean, Di Resta, Hülkenberg, Maldonado, Kobajasi, Pérez volt az első 12 sorrendje.

Michael Schumacher utolsó nagydíjhétvégéjén szerepel
Michael Schumacher utolsó nagydíjhétvégéjén szerepel

Petrov arra panaszkodott, hogy a boxutca bejáratánál túl nagy a tömeg, és attól fél, hogy valakit elüt az ott ácsorgók közül.

Webber a kemény gumikon javított, 67 ezredre került Hamiltontól, a két-két McLaren és Red Bull 86 ezreden belül volt az első négy helyen. Alonso 474 ezreddel maradt el Hamiltontól. Romain Grosjean szerint a Lotus számára elérhető a dobogó ezen a hétvégén, de a Red Bull és a McLaren elmúlt hetekben mutatott tempóját és Webber brazíliai múltját tekintve ez nehéz feladat lesz.

Ugyanakkor Hamilton továbbra is panaszkodott a kemény keverékű gumikra, amelyek túl hamar elkopnak a McLarenjén, és nem tud velük mit kezdeni – gyors rajtuk, de nem bírják sokáig. Lesz tennivalója a csapatnak utolsó közös hétvégéjükön. Az angol a verseny után még elmegy a wokingi központba, hogy ott is elbúcsúzzon az istálló dolgozóitól.

Petrov továbbra is panaszkodik a boxutca bejáratánál állókra: „A többségük csak lézeng ott, semmit sem csinál. Zavarják el onnan őket!”

Az utolsó negyedórában Räikkönen megkezdte a száguldást, a kemény keverékű gumikkal eleinte csak a kiscsapatok pilótái közé, a 21. helyre jött be. Aztán a két Mercedest is megelőzte, miközben Massa megpördült.

Öt perccel a vége előtt csak Alonso nem volt a pályán, Vettel autója vibrációjára panaszkodott.

A célegyenes vége több pilótával is kifogott, azután, hogy Austinban emelkedőn volt a féktáv, itt lejtőn, ami valamelyest befolyásolta a fékezést. Persze az F1-es pilótáknak pár kör elég ahhoz, hogy hozzászokjanak, az edzés vége felé már a kopott gumik okozták a kisodródásokat.

A hajrában Schumacher feljött a 11. helyre, Alonso pedig 261 ezredre megközelítette Hamiltont, aki az élen zárta utolsó mclarenes versenyhétvégéjének nyitó tréningjét.

BRAZIL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:14.131átlag: 209.256 km/ó33 kör
2.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault1:14.1400.009 mp h.35
3.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault1:14.1980.06734
4.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes1:14.2170.08631
5.Fernando AlonsospanyolFerrari1:14.3920.26128
6.Felipe MassabrazilFerrari1:14.7160.58529
7.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renault1:14.7190.58833
8.Paul di RestabritForce India-Mercedes1:14.7380.60734
9.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault1:15.0150.88437
10.Nico HülkenbergnémetForce India-Mercedes1:15.0500.91932
11.Michael SchumachernémetMercedes1:15.1140.98336
12.Kobajasi KamuijapánSauber-Ferrari1:15.2551.12431
13.Sergio PerezmexikóiSauber-Ferrari1:15.3961.26532
14.Valtteri BottasfinnWilliams-Renault1:15.4131.28223
15.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrari1:15.5871.45635
16.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault1:15.7011.57016
17.Jean-Eric VergnefranciaToro Rosso-Ferrari1:16.0481.91735
18.Nico RosbergnémetMercedes1:16.3152.18436
19.Giedo van der GardehollandCaterham-Renault1:16.4602.32932
20.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth1:16.5062.37531
21.Vitalij PetrovoroszCaterham-Renault1:16.6172.48630
22.Charles PicfranciaMarussia-Cosworth1:17.2343.10326
23.Pedro de la RosaspanyolHRT-Cosworth1:17.6783.54715
24.Narain KarthikeyanindiaiHRT-Cosworth1:17.8953.76413
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
1. Sebastian Vettel51016273
2. Fernando Alonso31217260
3. Kimi Räikkönen1718206
4. Lewis Hamilton4714190
5. Mark Webber2414167
6. Jenson Button2513163
7. Felipe Massa113107
8. Romain Grosjean310 96
9. Nico Rosberg1210 93
10. Sergio Pérez37 66
11. Kobajasi Kamui18 58
12. Nico Hülkenberg10 53
13. Paul di Resta9 46
14. Pastor Maldonado115 45
15. Michael Schumacher17 43
16. Bruno Senna10 31
17. Jean-Éric Vergne3 12
18. Daniel Ricciardo6 10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault440 (már bajnok)
2. Ferrari367
3. McLaren-Mercedes353
4. Lotus-Renault302
5. Mercedes136
6. Sauber-Ferrari124
7. Force India-Mercedes 99
8. Williams-Renault 76
9. Toro Rosso-Ferrari 22
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik