Sebastian Vettel az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után Malajziában is nyerni tudott, ezúttal óriási taktikai csatában győzte le a McLaren pilótáit, akik közül a futam elején Lewis Hamilton volt igazán veszélyes a világbajnoki címvédőre, a végén viszont Jenson Button maradt közel hozzá.
A pilóták többségénél három, egyeseknél négy boxkiállást hozó versenyen ugyanis Hamilton egy kerékcserével korábban váltott a kemény keverékű gumikra, mint riválisai, és ezzel lemaradt Vettel mögött, sőt egy boxkiállási baki miatt Button mögé került, és utána túlságosan lelassult. A hajrában koccant is az őt támadó Alonsóval, így az egykori csapattársaknak a három után még egy boxkiállásra szükségük volt.
Hamilton végül Alonso mögött, a 7. helyen ért célba.
A verseny után Hamiltont és Alonsót maga elé hívatta a verseny sportfelügyelő testülete, és húsz másodperces időbüntetéssel sújtotta a két pilótát. A McLaren pilótáját azért büntették meg, mert a célegyenesben cikázva védekezett Fernando Alonsóval szemben, a Ferrarist pedig azért, mert a 46. körben megpróbálta megelőzni Hamiltont, de hátulról belehajtott.
Hamilton ezzel visszaesett a 7. helyről a nyolcadikra Kobajasi Kamui mögé, míg Alonso idővesztesége Hamilton büntetése miatt nem járt pozícióvesztéssel.
A spanyol Massát üldözve zárta a viadalt a 6. helyen, mindkettejüket megverte a KERS-t már a rajtnál is nélkülöző (a mozgásienergia-átalakítót a verseny felétől Vettel sem használhatta), emiatt a 3. rajtkockából az első kanyar után a 10. helyre visszaeső Mark Webber, valamint az első kanyarkombinációban Hamilton elé kerülő Nick Heidfeld.
Kobajasi Kamui révén újra csodát művelt a Sauber: a japán csupán két kerékcserét végrehajtva lett nyolcadik, remélhetőleg ezúttal nem találnak szabálytalanságot autójában, és nem zárják ki. A 9. helyen Michael Schumacher ért célba a továbbra is gyengélkedő Mercedesszel, míg Paul di Resta a 10. lett, így második versenyén is szerzett egy pontot.
A hajrában bizarr balesetet szenvedett Vitalij Petrov: kisodródott a pályáról, a bukótér megdobta az autóját, s amint a földre ért, a kormány kijött a Renault-ból, és Petrov kezében maradt. Szerencsére csak a hungarocell hirdetőtábláknak ment neki, mielőtt megállt.
A FUTAM
A felvezető kör megkezdésekor a levegő 28, míg a pálya 31 fokos, a páratartalom 83 százalékos volt.
A rajtra száraz pályán került sor, de az órák óta a pálya körülgyülekező felhőréteg esővel fenyegetett, ráadásul a pálya felé közeledett egy zivatarzóna is.
Az indulás után Hamilton megpróbálta lerajtolni Vettelt, de a Red Bull pilótája visszaverte a támadást, és a lendületet vesztő Hamilton mellet elment Heidfeld. A KERS nélkül menthetetlenül rosszul rajtoló Webber mellett két oldalról húztak el a pilóták, az ausztrál visszaesett a 10. helyre.
Webber a hátsó egyenesben visszaelőzte Kobajasit, az első kör végén Vettel, Heidfeld, Hamilton, Button, Petrov, Massa, Alonso, Schumacher, Webber, Kobajasi volt a pontszerző helyeken haladók sorrendje.
Az első két körben nem lehet kinyitni a hátsó légterelőt, Hamiltonnak emiatt meggyűlt a baja Heidfelddel, Vettel két kör után 2.4 másodperces előnnyel vezetett, s a különbséget fokozatosan növelve a 6. körben már 4.2 másodperccel állt Heidfeld előtt.
Petrovot megelőzte Massa, a lendületet veszítő orosz mellett Alonso is el tudott menni. Hátrébb Webber és Kobajasi egymást előzgette, az ausztrál a pálya középső szakaszán ment el a japán mellett, míg Kobajasi a KERS és a nyitható hátsó légterelő előnyeit kihasználva a célegyenesben vágott vissza.
A hátsó sorokban a williamsesek közül Barrichello defekt, Maldonado törött első légterelője miatt korán a boxba hajtott, a két Toro Ross-pilóta pedig koccant egymással – Alguersuari támadta Buemit.
Hamilton képtelen volt támadni Heidfeldet, az utolsó kanyarban nem tudott elég közel kerülni hozzá ahhoz, hogy a hátsó légterelő kinyitásával megközelítse a németet. A mérnöke szerint kímélnie kellett a kerekeit, hogy sokáig, akár az eső érkezéséig kint maradjon.
Vettel beszólt a boxba, hogy érzi a gumik kopását („A második fázisba értek a gumik” – mondta a rádión.), de körideje egy másodperccel volt jobb Heidfeldénél. Webber a 10. körben kereket cserélt, újabb készlet lágy gumit kapott.
Hamilton a 12. körben cserélt kereket. Korábbi üzenetének célja a Renault félrevezetése volt, hiszen az új gumikkal elég gyors tudott lenni ahhoz, hogy a később kiálló Heidfeld elé kerüljön. Ám szemerkélni kezdett az eső.
A 13. körben Vettel, Heidfeld, Button és Massa is a boxba hajtott lágy slickekért, Alonso kint maradt a pályán. Hamilton mellett Button is Heidfeld előtt folytatta, Massa az egyik csavarozó eszköz meghibásodása miatt sok időt vesztegelt a boxban. Alonso a 14. körben állt a boxba, de mivel nem jött az eső, ő is lágy gumikat kapott.
A 16. körben az élbolyban Vettel, Kobajasi, Hamilton, Button, Alonso, Heidfeld, Webber, Massa, Petrov, Di Resta volt a sorrend, a japán még nem volt kint kerékcserén.
Hamilton elment Kobajasi mellett, míg Alonso a célegyenesben megelőzte Buttont, aki nem tudott visszatámadni. Vettel 6.3 másodperccel vezetett Hamilton előtt.
Kobajasi a 17. körben állt a boxba, kiszállt az élboly küzdelmeiből. Az eső továbbra is csak szemerkélt.
Hamilton jobb köridőt futott Vettelnél, de a boxból rászóltak, ne erőltesse ennyire, mert túl hamar elkoptatja a gumikat. A szemerkélő eső elállt.
Az első hét a 20. körben 18 másodpercen belül haladt egymáshoz képest, a korán kiálló, 6. helyen haladó Webberre feljött Massa. Vettel és Hamilton között 5 másodperc volt a különbség, Alonso 3.3, Button 2.9, Heidfeld 2, Webber 3.4, Massa 0.6 másodpercre volt az előtte haladótól.
A gumispórolós üzemmódra beálló Vettelnél csak Webber volt lassabb, a négy kerékcserés taktikára átálló ausztrál a 22. körben ki is állt kereket cserélni, és újabb szett lágyat kapott.
Button a 23. körben állt a boxba, Hamilton a 24. körben követte, ő már kemény keverékűt kapott. Vettel ugyanakkor a 25. körben lágyakkal folytathatta, de a Heidfeld, Massa páros mögé jött vissza. A következő körben a célegyenesben megelőzte Massát, Heidfeld pedig – Alonsóhoz hasonlóan – kereket cserélt. Alonso visszaesett Button mögé.
Hamilton a 27. körben hasonló köridőt futott, mint Vettel, és a kemény keverékű gumijai hosszabb „szavatosságot” ígértek számára. Vettelnek ráadásul a csapat megbízhatósági okokból megtiltotta a KERS használatát.
A 30. körben Vettel 4.4 másodperccel állt Hamilton előtt, Button 1.3, Alonso 4.3, Webber 2.7, Massa 1.8 másodpercre volt az előtte haladótól.
Webber a 32. körben állt be harmadik szervizelésére, és mivel a lágyai elfogytak, kemény keverékű gumikat kapott. A Massa és Petrov közötti 11 másodperces „lyukba” jött vissza, szabad volt előtte a pálya, nem tartotta fel senki sem. Vettel közben a lágy gumikon megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, s egy másodpercet vert Hamiltonra.
A lágy gumik Vettel autóján jobbnak tűntek, mint Hamilton kemény keverékű abroncsai, a 36. körben (a Red Bull-pilóta 11. körében ugyanazzal a készlettel) is egy másodpercet adott a német az angolnak.
Hamilton a 37. körben kiállt a boxba, a bal első gumi lassú felrakása miatt veszített néhány másodpercet, és éppen Webber elé jött vissza. Button a 38. körben hajtotta végre utolsó kerékcseréjét, és Hamilton elé jött vissza. A 2008-as világbajnok rossz kerékcseréje miatt került a 2009-es bajnok mögé.
Button a 40. körben másfél-két másodpercet vert a körülötte lévőkre, Vettel és Alonso a 41. körben állt a boxba. A német az élre, a spanyol a Hamilton, Webber páros mögé jött vissza.
Az első nyolc mögött Schumacher és Kobajasi vívott hatalmas, az egész versenyen át tartó csatát a 9. helyért, még mindkettejüknek hátravolt egy boxkiállása. Schumacher 7-es kanyarban elkövetett hibája után a japán meg tudta előzni a németet, aki ki is állt a boxba kemény keverékű gumikért.
Heidfeld a 43. körben a hátsó egyenesben megelőzte Petrovot, aki mellett a célegyenesben Massa is elment. Webber közben végrehajtotta utolsó, negyedik pit-stopját.
Alonso a 44. kör elején a célegyenesben támadta Hamiltont, aki cikázva védekezett – nem annyira, mint tavaly Petrovval szemben, de nem is csak egyszer váltott irányt. A spanyol nem tudta kinyitni a hátsó légterelőjét, ez is nehezítette a dolgát.
A 46. körben a spanyol a 3. kanyar után előzésre készült, de elnézte a távolságot, és első légterelőjével hozzáért Hamilton jobb hátsó gumijához. A Ferrari elment a McLaren mellett, de törött légterelőjével nem tudta jól bevenni a következő kanyart, így Hamilton visszaelőzhette, és Alonsónak be is kellett mennie a boxba.
A spanyol visszaesett a Massát támadó Webber mögé a 7. helyre. Kobajasi két kiállás után versenyképes köröket futott, s a 8. helyen haladt.
Az 50. körben Webber a célegyenesben kezdődő, több kanyaron át tartó csata után megelőzte Massát, és feljött az 5. helyre.
Közben Heidfeld utolérte a gumihiba miatt különösen lassú, Buttontól már 19 másodpercre lévő Hamiltont, és öt köre volt rá, hogy megelőzze. Nem kellett neki annyi, az 52. kör elején a célegyenesben maga mögött hagyta a mclarenest. Webber szinte azonnal elment a pályáról kisodródó Hamilton mellett, Hamilton be is ment a boxba kerékcserére.
Az utolsó körökben Webber Heidfeldet támadta, méghozzá négy körrel frissebb gumikon. Petrov a 9. kanyar előtt bizarr balesetet szenvedett: kisodródott a pályáról, a bukótér megdobta az autóját, és amint a földre ért, a kormány kijött a Renault-ból, és Petrov kezében maradt. Az orosz kiesett a versenyből.
Vettel megnyerte a Malajziai Nagydíjat, Button 3.2 másodperccel kapott ki tőle, a harmadik helyen Heidfeld ért célba, miután maga mögött tudta tartani Webbert. Massa Alonso előtt ért célba, a további pontszerző helyeken Hamilton, Kobajasi, Schumacher, Di Resta volt a sorrend.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37:39.832 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3.261 mp h. |
3. | Nick Heidfeld | német | Renault | 25.075 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 26.384 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 36.958 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 57.248 mp h.* |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:06.439 p h. |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:09.957 p h.* |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.896 p h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:31.563 p h. |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:41.379 p h. |
12. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 4 kör h., kicsúszott |
*20 másodperces büntetést kaptak | ||||
FELADTÁK | ||||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 46 megtett kör | |
Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 42 | |
Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 31 | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 23 | |
Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 22 | |
Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 14 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 8 |
győzelmek | dobogós helyezések | pontszerzések | pontok | ||
1. | Sebastian Vettel | 2 | 2 | 2 | 50 |
2. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 26 |
3. | Lewis Hamilton | – | 1 | 2 | 22 |
4. | Mark Webber | – | – | 2 | 22 |
5. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 20 |
6. | Felipe Massa | – | – | 2 | 16 |
7. | Nick Heidfeld | – | 1 | 1 | 15 |
7. | Vitalij Petrov | – | 1 | 1 | 15 |
9. | Kobajasi Kamui | – | – | 1 | 6 |
10. | Sébastien Buemi | – | – | 1 | 4 |
11. | Michael Schumacher | – | – | 1 | 2 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 2 |
13. | Paul di Resta | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | |||||
1. | Red Bull-Renault | 72 | |||
2. | McLaren-Mercedes | 48 | |||
3. | Ferrari | 36 | |||
4. | Renault | 30 | |||
5. | Sauber-Ferrari | 6 | |||
6. | Toro Rosso-Ferrari | 4 | |||
7. | Force India-Mercedes | 4 | |||
8. | Mercedes | 2 |