A FŐBB SZABÁLYVÁLTOZÁSOK
A szabályváltoztatások közül talán a legfontosabb, hogy az elmúlt években megszokottakhoz képest megváltozott a pontozás: az első nyolc helyett ezentúl az első tíz helyezett kap pontot, a futamgyőzelem pedig jelentősen felértékelődött.
Az eddigi 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1-es pontozást a 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1-es rendszer váltja fel, ezzel azt próbálták elérni a szervezők, hogy a pilóták több kockázatot vállaljanak az első hely megszerzése érdekében. Eddig ugyanis egy győzelem és egy harmadik hely ugyanannyit ért, mint két második pozíció, idén azonban az előbbi kombináció négy ponttal többet hoz a konyhára, mint két második hely.
A további változtatások közül mindenképpen ki kell emelni, hogy betiltották a tankolást (utoljára az 1993-as világbajnokságon volt megtiltva a futam közbeni üzemanyagpótlás). A boxutcában tett látogatások ennek ellenére nem szűnnek meg, ugyanis a szabályok értelmében legalább egyszer kötelező lesz kimenni kereket cserélni.
A tankolás lehetősége nélkül a versenyzők lényegesen több üzemanyaggal rajtolnak majd, ennek következtében megváltozik az autók súlyelosztása, a kerékcserék ideje pedig elképesztően lerövidül. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ezzel kapcsolatban elmondta, szerelői november óta készülnek az új kihívásokra, és képesek arra, hogy két másodperc alatt lecseréljék a gumikat – igaz, versenykörülmények között várhatóan lassabbak lesznek, de a négy másodperc körüli eredmények reálisaknak tűnnek.
A kerekekhez kapcsolódóan érdemes megemlíteni, hogy az első kerekek szélességét 270 milliméterről 245-re csökkentették, míg a 2006 óta használt kerékfedeleket betiltották. Ami nem változott: száraz versenyeken idén is kétféle gumit kell használni.
Az időmérő edzés lebonyolítása is változott, főleg amiatt, hogy a mezőny létszáma 24 pilótára nőtt: a kvalifikáció első és második harmadában hét-hét versenyző búcsúzik, majd a záró szakaszban a legjobb tíz pilóta küzd tovább a pole pozíció megszerzéséért. Amíg a USF1 indulásával számoltak, addig úgy szólt a szabály, hogy az első két harmadban nyolc-nyolc pilóta búcsúzik. A versenyben maradt pilóták könnyű autóval mehetnek a harmadik szakaszban, azonban a másnapi futamon azokon a gumikon kell indulniuk, amelyeken a leggyorsabb körüket futották az időmérő záró szakaszában (ez természetesen az időjárási körülmények megváltozása esetén nem érvényes).
Az előző szezonban sok vitát kiváltó teszttilalom az idén is érvényben marad, azzal az engedménnyel, hogy az idény közben beugró pilóták egy napot tesztelhetnek egy olyan pályán, amely nem szerepel a versenynaptárban (de csak akkor, ha az utóbbi két évben nem versenyeztek az F1-ben). Emlékezhetünk rá, a tilalom miatt tavaly az újonc Jaime Alguersuari és Romain Grosjean is úgy szerepelt a pénteki szabadedzésen, hogy előtte nem próbálhatta ki autóját.
A csapatok megegyeztek abban, hogy nem használják az előző szezonban például a Ferrari és a McLaren által is használt KERS energiaátalakító rendszert.
Világbajnoki vélemény
„A teszteken szerzett tapasztalatok alapján úgy vélem, hogy sok szokatlan stratégiát láthatunk majd az idei futamokon – összegezte a címvédő Jenson Button. – Szerintem lesznek csapatok, akik két-három körrel ellenfeleik előtt mennek ki kereket cserélni, hogy az új gumikkal ledolgozzák hátrányukat."
„Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a kevéssé versenyképes autókkal rendelkező csapatok őrült stratégiákkal próbálkoznak majd: például az első kör után kimennek a bokszutcába, majd megpróbálják kihúzni a futam végéig" – latolgatta a lehetőségeket a McLaren pilótája.
A VERSENYNAPTÁR VÁLTOZÁSAI
A 2010-es világbajnokság 19 futamból áll, azaz idén két versennyel többet rendeznek, mint az előző szezonban: a száguldó cirkusz először látogat el Dél-Koreába, míg a Kanadai Nagydíj egyéves szünet után ismét helyet kapott a versenynaptárban. (Tavaly Hockenheimben sem rendeztek futamot, de a Német Nagydíj szerepelt a programban, akkor a Nürburgringen köröztek a versenyzők.)
1. Dél-Koreai Nagydíj
Idén tovább folytatódik az utóbbi években megfigyelhető tendencia, azaz a Formula–1 egyre nagyobb figyelmet fordít a távol-keleti piacok felé. A 19 futamból napjainkban már csak kilencnek ad otthont európai ország és hetet rendeznek Ázsiában (ezeken kívül egy-egy futama van Észak- és Dél-Amerikának, illetve Ausztráliának). Csak összehasonlításképpen jegyezzük meg, tíz évvel ezelőtt, a 2000-es világbajnokság 17 futamából még tizenegyet rendeztek Európában.
A futam szervezőivel hét évre szóló szerződést kötött Bernie Ecclestone, ráadásul a kontraktus további öt esztendővel meghosszabbítható, ez pedig garantálná, hogy Dél-Korea a 2021-es világbajnokságig állandó helyszín legyen. A futamnak az ország déli részén található Dél-Csolla tartomány ad otthont.
A Korean International Circuit névre keresztelt pályát a német Hermann Tilke tervezte, az aszfaltcsík 5 621 méter hosszú, és 17 kanyar található rajta. A helyszín még nem készült el teljesen, a szervezők tervei szerint július 5-én fejeződnek be a munkálatok.
Az 1. Dél-koreai Nagydíj a világbajnokság 17. futama lesz, október 24-én rendezik meg, és 55 kört kell teljesíteniük a versenyzőknek. A futam kapcsán nagy kérdés, hogy mennyire veszi el a szurkolók kedvét az a tény, hogy a pálya az ország egyik legfejletlenebb vidékén, a nagy központokról távol fekszik.
41. Kanadai Nagydíj
A montreali pálya egy év szünet után tér vissza a versenynaptárba (1987 óta a tavalyi volt az egyetlen szezon, amikor Kanadában nem rendeztek futamot), és az Ecclestone-nal kötött megállapodás értelmében 2014-ig biztosított a verseny jövője.
A pálya visszatérésének a pilóták közül valószínűleg Michael Schumacher örül a legjobban, ugyanis a három év után visszatérő klasszis aratta a legtöbb győzelmet a pályán: hétszer állhatott a dobogó tetejére, míg az örökranglista második helyén a három győzelemig jutó Nelson Piquet áll. (A jelenlegi mezőnyben egyébként még Robert Kubica, Lewis Hamilton és Fernando Alonso végzett élen a futamon.)
A szezon nyolcadik versenyét június 13-án rendezik meg, a pilótáknak 70 kört kell megtenniük a 4 361 méter hosszúságú pályán.
A helyszínekről szólva érdemes még megemlíteni, hogy a bahreini és a silverstone-i pályát jelentősen átalakították: előbbi hosszát majd' 900, utóbbit 760 méterrel növelték meg. Érdekesség, hogy a Japán Nagydíjat eredetileg Ojamában, a Brit Nagydíjat pedig Doningtonban akarták megrendezni, végül mégis a hagyományos házigazdák, Szuzuka és Silverstone adhatnak otthont a futamoknak.