Napra pontosan 14 évvel ezelőtt, este hat óra öt perckor egy bolognai kórházban bejelentették, amitől mindenki, aki látta Ayrton Senna imolai balesetét, rettegett: a 34 éves háromszoros világbajnokot nem tudták megmenteni. Roland Ratzenberger halálos balesetét követően egy nappal újabb tragédia történt a Formula–1-ben, amelyet előtte nyolc évig elkerült a halál.

Előttem a végzetem: az 1993-as Magyar Nagydíjon a Williams-Renault versenyautóját figyeli Senna

Előttem a végzetem: az 1993-as Magyar Nagydíjon a Williams-Renault versenyautóját figyeli Senna

Senna és a Williams-Renault – úgy tűnt verhetetlen páros lesz…
A legnagyobbaknak járó „kiváltság”, hogy majdnem ugyanannyian utálják őket, mint ahányan bálványozzák.
Sennát 1994 tavaszán már nem lehetett nem szeretni. Nelson Piquet, Prost és Mansell már nem volt a mezőnyben, ő volt az utolsó mohikán a nyolcvanas évek második felének és a kilencvenes évek elejének világbajnokai közül, és csak szenvedett az új sztár, Michael Schumacher ellen. Két futam után vb-pont nélkül állt, a fiatal német viszont kétszer nyert.
Senna számára Imolában kezdődött a szezon, de nem sokáig foglalkoztatta a futam fontossága. Rubens Barrichello pénteki edzésbalesete és Ratzenberger szombati tragédiája teljesen más irányba terelte a figyelmét. Megingott a bizalma az autójában, legszívesebben nem rajtolt volna el a versenyen. Korábban fontolgatta, hogy a pilóták biztonsága érdekében szervezetet alapít, és ezt nem halogatta tovább, Imolában életre keltette a máig működő testületet (GPDA).
A verseny előtt, a rajtrácsra vezető körében üzent egykori versenyzőtársának – aki néha inkább ellensége volt, nem ellenfele –, Alain Prostnak, üdvözölte a franciát. Luca di Montezemolóval közölte, hogy egyszer majd a Ferraritól szeretne visszavonulni. A Williams-Renault-ba maga mellé pedig betett egy osztrák zászlót, amelyet győzelme esetén a feje fölé emelt volna Ratzenberger emlékének tisztelegve.
Ám a verseny – amely egy súlyos rajtbaleset után biztonsági autós időszak után folytattak – hetedik körében a Tamburello kanyart máig vitatott ok miatt kiegyenesítve a betonfalnak csapódott, és szörnyethalt. Az orvosok a szívverését visszaállították, és klinikai halál állapotában szállították a bolognai kórházban, ami miatt rengeteg vád érte a verseny szervezőit – az olasz törvény szerint ugyanis ha valaki életét veszíti egy versenyen, azt félbe kell szakítani, és tilos folytatni. Két órával az újraindított futam leintése után jött a borzalmas hír.
A Formula–1-et teljesen megváltoztatta a két tragédia, a pályákat és az autókat is átalakították, és máig fokozzák a biztonságot. Ennek hála, az olyan balesetek is minimális sérüléssel megúszhatóak, mint Robert Kubicáé tavaly Kanadában. (A GPDA ma is működik, a jelenlegi elnökséget Mark Webber, Fernando Alonso és Pedro de la Rosa alkotja.)
EMLÉKEZÉS
Valaki azt mondta, hülyeségeket beszélünk. Pedig talán ez is csak megerősíti azt a cseppet sem üres frázist, hogy Ayrton Senna bennünk, egykori csodálóiban tovább él.
VIDEÓ - TISZTELGÉS A NAGY BAJNOK ELŐTT
Legfrissebb hírek

A Mercedes megerősítette a jövő évi versenyzőpárosát – hivatalos
F1
2025.10.15. 15:32
Ezek is érdekelhetik