A Renault a világbajnok a gyártók között

Vágólapra másolva!
2005.10.16. 10:01
Címkék
Fernando Alonso nyerte meg a 2. Formula1-es Kínai Nagydíjat, és ezzel csapata, a Renault végzett az élen a konstruktőrök világbajnokságában. A spanyol pilótának ez volt az idei hetedik, összességében pedig a nyolcadik futamgyőzelme. A francia istálló először lett világbajnok a gyártók között. A második helyen a finn Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes), a dobogó harmadik fokára Ralf Schumacher (Toyota) állhatott föl.
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen
Reuters
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen
Reuters
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen

Még mielőtt a rajt utáni helyezkedést taglalnánk, meg kell említeni, hogy futam előtt történt egy nagyon ritka és furcsa baleset. Michael Schumacher (Ferrari) kihajtott a boxból, és békésen autózott a rajtrács felé, amikor hátulról Cristijan Albers (Minardi-Cosworth) hátulról nagy sebességgel telibe kapta a versenyautója bal első kerekét. Mindkét gép ripityára törött, a hétszeres világbajnok és a holland sofőr is a boxból volt kénytelen rajtolni a tartalékautójával.

Fernando Alonso kitűnően kapta el a rajtot, és rögtön húsz-harminc méterrel elhúzott. Giancarlo Fisichella azonnal balra húzta a kormányt, és megtartotta a második helyet, Kimi Räikkönen besorolt harmadiknak, Juan Pablo Montoya pedig besorolt mögé, megelőzve Jenson Buttont.

A spanyol világbajnok az első körben két másodperccel volt gyorsabb a közvetlen üldözőknél, rendkívül nagy tempóban autózott a mezőny élén. Négy kör alatt öt másodperces előnyt szedett össze, miközben Fisichella magabiztosan "megtartotta" a két McLaren-Mercedest.

Alonso körönként egy másodperccel volt gyorsabb az üldöző triónál, de a legnagyobb kérdés az volt, hogy a Renault-k és a McLarenek mikorra időzítik majd az első tankolást, és azt követően hogyan módosul majd a felállás.

A csapatfőnök, Flavio Briatore örömében majdnem agyonnyomta szegény Alonsót a pódiumon
Reuters
A csapatfőnök, Flavio Briatore örömében majdnem agyonnyomta szegény Alonsót a pódiumon
Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy Szato Takuma most sem okozott csalódást. A BAR-Honda versenyzőjét már az első körökben megbüntették, mert kiszúrták, hogy sokkal korábban indult el a rajtnál, mint a többiek. Át kellett hajtania a boxutcán, így keresztet vethetett (bár ez egy japán pilótánál nem éppen helyénvaló kifejezés) a jó helyezésre.

Eléggé meglepő módon Montoya jött ki elsőnek boxba (19. kör), elsősorban azért, mert a jobb első kerekével telibe talált egy pályadarabot – a hivatalos felirat szerint egy csatornafedél-darabot (?) –, és a McLarennél attól tartottak, hogy defektet kaphat.

A következő fordulat az volt, hogy a versenybíróság beküldte a biztonsági autót, mert alkatrészek maradtak a pályán. A pilóták sorban kijöttek tankolni, de Montoyának még egy tankolást is meg kellett ejtenie, mert a kerékcserénél nem tölthettek üzemanyagot a kocsijába.

Alonso nehezen megszerzett előnye elfogyott, de Fisichella, Räikkönen és Montoya is mögötte maradt, a kolumbiai ráadásul eléggé visszaesett, csak a 14. helyen állt. A McLarennek nem állt jól a szénája.

A 24. körben Michael Schumacher a safety car vezette mezőnyben haladva kipördült (!), a lassításból sem derült ki egyértelműen, hogyan hajtotta végre ezt a bravúrt Felipe Massa mögött haladva.

A 25. körben újra elengedték a mezőnyt. Rögtönt ezt követően Montoya begurult a boxba, és feladta a versenyt. A Renault ezzel szinte már világbajnok volt.

A száguldás csak a 30. körig folytatódhatott, amikor Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota) csúnya balesetet szenvedett (Jacques Villeneuve majdnem telibe találta a roncsot), és ismét beküldték a biztonsági autót.

Fernando Alonso legutóbb Hockenheimben állhatott a dobogó tetején
Reuters
Fernando Alonso legutóbb Hockenheimben állhatott a dobogó tetején

Újabb tankolási hullám következett, amely során Kimi Räikkönen megelőzte Giancarlo Fisichellát. Ennek ellenére nem zárkózhatott fel Alonsóra, mert közöttük maradt három autó (Ralf Schumacher, Felipe Massa, Christian Klien), és amikor a safety car 22 körrel a leintés előtt ismét kiállt, a spanyol világbajnok újra elhúzhatott.

Noha egy idő után – a Toyota, a Sauber-Petronas és a Red Bull-Cosworth boxkiállásakor – Räikkönen átvette a második helyet, Alonso addigra már nagyon nagy előnyt szerzett, és több mint tíz másodperccel vezetett.

Giacarlo Fisichella kapott egy "áthajtásos" büntetést, amiért a második tankolásnál sportszerűtlenül feltartotta Räikkönent, de a lényegen ez nem változtatott. A McLaren-Mercedes egyetlen módon lehetett volna világbajnok, jelesül, ha Fernando Alonsóval történik valami.

Mivel azonban Alonso autója ezúttal is tökéletesen működött végig – ahogyan a szezon eddigi összes futamán –, a spanyol világbajnok megszerezte idei hetedik, pályafutása nyolcadik futamgyőzelmét, és ezzel bebiztosította a Renault első konstruktőr-világbajnoki címét. A Formula–1-ben 1977-ben bemutatkozó francia gyárnak 25 futamgyőzelemre volt szüksége az első vb-aranyéremhez.

A főszereplők nyilatkozatai itt: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Ralf Schumacher
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a vb 19., utolsó futama (56 kör, 307,573 km), a végeredmény:
1. F. Alonso spanyol Renault 1:39:53,618 óra
2. K. Räikkönen finn McLaren-Mercedes + 4,015 mp
3. R. Schumacher német Toyota + 25,376
4. G. Fisichella olasz Renault + 26,114
5. C. Klien osztrák Red Bull-Cosworth + 31,839
6. F. Massa brazil Sauber-Petronas + 36,400
7. M. Webber ausztrál Williams-BMW + 36,842
8. J. Button brit BAR-Honda + 41,249
9. D. Coulthard brit Red Bull-Coswort + 44,247
10. J. Villeneuve kanadai Sauber-Petronas + 59,977
11. T. Monteiro portugál Jordan-Toyota + 1:24, 648
12. R. Barrichello brazil Ferrari + 1:32, 812
13. A. Pizzonia brazil Williams-BMW + 1 kör
14. R. Doornbos holland Minardi-Cosworth + 1 kör
15. J. Trulli olasz Toyota + 1 kör
16. C. Albers holland Minardi-Cosworth + 5 kör
Kiesett a versenyből:
T. Szato japán BAR-Honda + 22 laps
N. Karthikeyan indiai Jordan-Toyota + 28 laps
J. P. Montoya kolumbiai McLaren-Mercedes + 32 laps
M. Schumacher német Ferrari + 34 laps
A 2005-ÖS VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE - pilóták:
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 133 pont
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren Mercedes) 112 pont
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) 62 pont
3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, McLaren Mercedes) 60 pont
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) 58 pont
6. Ralf Schumacher (német, Toyota) 45 pont
7. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 43 pont
7. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 38 pont
9. Jenson Button (brit, BAR-Honda) 37 pont
10. Mark Webber (ausztrál, Williams-BMW) 36 pont
11. Nick Heidfeld (német, Williams-BMW) 28 pont
12. David Coulthard (skót, Red Bull Racing) 24 pont
13. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) 11 pont
14. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) 9 pont
15. Christian Klien (osztrák, Red Bull Racing) 9 pont
16. Tiago Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) 7 pont
17. Alexander Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes) 6 pont
18. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) 5 pont
19. Pedro de La Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) 4 pont
19. Cristijan Albers (holland, Minardi-Cosworth) 4 pont
21. Patrick Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth) 3 pont
22. Antonio Pizzonia (brazil, Williams-BMW) 2 pont
23. Vitantonio Liuzzi (osztrák, Red Bull-Cosworth) 1 pont
23. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) 1 pont
Jenson Buttontól (brit, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 6 pontját
Szato Takumától (japán, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 4 pontját
A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE - konstruktőrök:
2. Renault 191 pont
1. McLaren Mercedes 182 pont
3. Ferrari 100 pont
4. Toyota 88 pont
5. Williams-BMW 66 pont
6. BAR-Honda 38 pont
7. Red Bull Racing 34 pont
8. Sauber-Petronas 20 pont
9. Jordan-Toyota"" 12 pont
10. Minardi-Cosworth" 7 pont
A BAR-Honda csapattól a levonták a San Marinó-i Nagydíjon meg- szerzett 10 pontját. ----
Konstruktőr-világbajnokok
2005 Renault
2004 Ferrari
2003 Ferrari
2002 Ferrari
2001 Ferrari
2000 Ferrari
1999 Ferrari
1998 McLaren
1997 Williams
1996 Williams
1995 Benetton
1994 Williams
1993 Williams
1992 Williams
1991 McLaren
1990 McLaren
1989 McLaren
1988 McLaren
1987 Williams
1986 Williams
1985 McLaren
1984 McLaren
1983 Ferrari
1982 Ferrari
1981 Williams
1980 Williams
1979 Ferrari
1978 Lotus
1977 Ferrari
1976 Ferrari
1975 Ferrari
1974 McLaren
1973 Lotus
1972 Lotus
1971 Tyrrell
1970 Lotus
1969 Matra
1968 Lotus
1967 Brabham
1966 Brabham
1965 Lotus
1964 Ferrari
1963 Lotus
1962 BRM
1961 Ferrari
1960 Cooper
1959 Cooper
1958 Vanwall
----
Egyéni világbajnokok, 1950-
2005 Fernando Alonso (spanyol) Renault
2004 Michael Schumacher (német) Ferrari
2003 Michael Schumacher (német) Ferrari
2002 Michael Schumacher (német) Ferrari
2001 Michael Schumacher (német) Ferrari
2000 Michael Schumacher (német) Ferrari
1999 Mika Häkkinen (finn) McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen (finn) McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve (kanadai) Williams-Renault
1996 Damon Hill (angol) Williams-Renault
1995 Michael Schumacher (német) Benetton-Renault
1994 Michael Schumacher (német) Benetton-Ford
1993 Alain Prost (francia) Williams-Renault
1992 Nigel Mansell (angol) Williams-Renault
1991 Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda
1989 Alain Prost (francia) McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda
1987 Nelson Piquet (brazil) Williams-Honda
1986 Alain Prost (francia) McLaren-TAG Porsche
1985 Alain Prost (francia) McLaren-TAG Porsche
1984 Niki Lauda (osztrák) McLaren-TAG Porsche
1983 Nelson Piquet (brazil) Brabham-BMW
1982 Keke Rosberg (finn) Williams-Ford
1981 Nelson Piquet (brazil) Brabham-Ford
1980 Alan Jones (ausztrál) Williams-Ford
1979 Jody Scheckter (dél-afrikai) Ferrari
1978 Mario Andretti (amerikai) Lotus-Ford
1977 Niki Lauda (osztrák) Ferrari
1976 James Hunt (angol) McLaren-Ford
1975 Niki Lauda (osztrák) Ferrari
1974 Emerson Fittipaldi (brazil) McLaren-Ford
1973 Jackie Stewart (skót) Tyrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi (brazil) Lotus-Ford
1971 Jackie Stewart (skót) Tyrell-Ford
1970 Jochen Rindt (osztrák) Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart (skót) Matra-Ford
1968 Graham Hill (angol) Lotus-Ford
1967 Denis Hulme (új-zélandi) Brabham-Repco
1966 Jack Brabham (ausztrál) Brabham-Repco
1965 Jim Clark (skót) Lotus-Climax
1964 John Surtees (angol) Ferrari
1963 Jim Clark (skót) Lotus-Climax
1962 Graham Hill (angol) BRM
1961 Phil Hill (amerikai) Ferrari
1960 Jack Brabham (ausztrál) Cooper-Climax
1959 Jack Brabham (ausztrál) Cooper-Climax
1958 Mike Hawthorn (angol) Ferrari
1957 Juan Manuel Fangio (argentin) Maserati
1956 Juan Manuel Fangio (argentin) Ferrari-Lancia
1955 Juan Manuel Fangio (argentin) Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio (argentin) Maserati-Mercedes
1953 Alberto Ascari (olasz) Ferrari
1952 Alberto Ascari (olasz) Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio (argentin) Alfa Romeo
1950 Giuseppe Farina (olasz) Alfa Romeo
---- Fernando Alonso (Renault, 1. hely): – Némi túlkormányzottságtól eltekintve az autó tökéletes volt. Kimi túlkságosan messze volt mögöttem, így azt hiszem, valószínűleg ez volt a szezon legkönnyebb versenye számomra. Azt hiszem, ez egy jó év volt. Az elején sorban nyertük a versenyeket, és bár később is sikerült előbbre lépnünk a motor és az autó fejlesztésében, nem kockáztattam, mert elég nagy volt az előnyöm. Itt Sanghajban újra megmutattuk, hogy ha bevállalunk egy kicsivel több kockázatot, akkor le tudjuk győzni a McLarent. Egy kicsit csalódott vagyok, hogy csak hét futamot nyertem meg, azt hiszem, ezzel a kocsivel tízet vagy tizenegyet is nyerhettem volna.

Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes, 2. hely): – Az autó nem volt eléggé gyors. A végén egyre gyorsabb tudtam lenni, és akkor már tökéletesen működött a kocsi, de sajnos negyven kör már eltelt. A legjobbat hoztam ki magamból, de ez ma nem volt elég. A Renault túl gyors volt, ezért minden elismerésem az övék. Jövőre megint megpróbáljuk. A Juan Pablo balesete előtti körben láttam, hogy az a darab kimozdult a helyéről, és a következő körben már kiállt a talajból. Juan egy kicsit szélesebbre vette a kanyart, de végül is nem hiszem, hogy ez bármit számított a bajnokság végkimenetele szempontjából. Nyomtuk a gázt, de a mai nem a mi napunk volt."

Ralf Schumacher (Toyota, 3. hely): – Nehéz hétvégén vagyunk túl, mert az autó kezdetben nagyon sok gondot okozott, még az időmérő edzésen is. A biztonsági autó miatt szerencsés vagyok, legutóbb nem voltam az. A csapat jó startégiát dolgozott ki a versenyre, és a boxkiállások is kitűnően sikerült. Az első tankolás után a kocsim nagyon jól kezelhető volt, a safety car második kiállása után különösen jól működött. Hihetetlennek tűnt, de még Fernandót is követni tudtam, ami még úgy is fantasztikus, hogy tudtam, az autójában több az üzemanyag."
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik