A címvédő Fifty-Fifty óriási hajrával előzött, és 50 másodperces előnnyel megnyerte az idei Kékszalagot

VINCZE SZABOLCSVINCZE SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2024.07.18. 22:02
Érkezik a Fifty-Fifty (Fotó: Szabó Miklós)
A címvédő Józsa Márton kormányozta MLS Raiffeisen Fifty-Fifty ért elsőként célba az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon csütörtökön Balatonfüreden.

 

A RAJTNÁL MÉG MINDEN a legnagyobb rendben volt, legalábbis úgy tűnt, a kielégítő erősségű reggeli szélben 510 hajó várta az 56. Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásverseny balatonfüredi indulását, azonban gyorsan érkeztek arra utaló jelek, hogy biztosan nem lesz címvédés.

Az egy éve megdönthetetlennek tűnő, 5:03:56-os pályacsúccsal győző Fifty-Fifty nem indult jól, már az elején mintha kicsit beragadt volna, miközben két rivális katamarán, a Vándor Róbert kormányozta RSM és a 13-szoros győztes Litkey Farkas vezette Process Solutions jól taktikázva, kihasználva a part menti szeleket, elhúzott, és egymást előzgetve jutottak el az első bójáig.

A lendület néhány óráig tartott csupán, délben „megállt az élet” a Balatonon. Miközben a legjobbak a siófoki tökéletes szélcsend és nihil után több-kevesebb sikerrel igyekeztek közelebb kerülni az éllovasokhoz, ami a remekül helyezkedő Prospex Deltának sikerült a legjobban, a címvédő még a „tihanyi csőbe” is csak a nyolcadik helyen érkezett, nem sokkal jobb idővel, mint a tavalyi teljes tókerülő rekord.

A Balaton nyugati medencéjében már jól kivehető volt a versenyt vezető nyolcas sorrendje, felerősödött az északnyugati szél, így az északi part közelében hajózva a sebességük is látványosan nőtt. A keszthelyi bójához elsőként az RSM érkezett délután négykor, mögötte hatperces hátránnyal a Prospex Delta és újabb hárommal lemaradva a Process Solutions következett.

Ekkorra már a mezőny teljesen beterítette a Balatont hosszában, Kenesétől Keszthelyig mindenhol vitorlások voltak, de délután már többen is akadtak, akik a mezőny végén megelégelték a tétlenséget, a nagy meleget, a gyenge szelet, és feladták a versenyt. Amely valóban nagyon lassú volt, a rajt utáni első hét és fél órában mindössze 39 hajó jutott át a Tihanyi-szoroson, ami a teljes mezőny alig nyolc százaléka.

 

Az előrejelzések ráadásul aggodalomra adhattak okot a mezőnyt vezető hajóknak is, ugyanis nagy volt az esély, hogy délután öt és hat óra környékén Badacsony után visszafelé beáll a szélcsend a Balaton teljes szélességében, ami óriási lehetőség volt az üldözőknek, hiszen valamennyien újra közel kerülhettek egymáshoz ebben a zónában, ami kis túlzással olyan, mintha újra rajtolnának.

Ebben a patthelyzetben a legjobban a tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey taktikázott, aki az északi parthoz közelebbi útvonalat választotta, így újra az élre került, miközben riválisai lelassultak. De kérdés, hogy ez mennyit ért, ugyanis rövid időn belül mindenkire ez várt, az élen álló három katamarán újra teljes szélcsendben rostokolt Badacsonynál, miközben a mezőny nagy része estig a Tihanyi félszigeten sem jutott túl Keszthely felé hajózva. Így este nyolc felé mintegy háromszáz hajó egyszerre ért a „tihanyi csőhöz”, ahol óriási tumultus alakult ki.

A hajrát nagyon megnyomta a címvédő Fifty-Fifty, amely Révfülöp magasságában már belátható közelségbe került a vezető trióhoz, a hirtelen megtalált lendületét pedig tartotta. Több százan várták a hajókat a füredi befutónál – elképesztően izgalmasan alakult a hajrá.

A Prospex volt a legjobb helyzetben, de a kilencedik helyről előretörő, Józsa Márton vezette címvédő Fifty-Fifty folyamatosan közelített rá, és a cél előtt néhány száz méterrel meg is előzte Kaiser Kristóf addig vezető egységét. Harmadikként az RSM ért célba, míg Litkey Farkas és csapata lemaradt a dobogóról

A Fifty-Fifty 2022 és 2023 után sorozatban harmadszor (összesen  ötödször) nyerte meg a Kékszalagot; ilyen triplázás a verseny történetében először és eddig utoljára 1955-ben történt, amikor a Nemere II. Németh Istvánnal a kormánynál sorozatban harmadszor győzött – emlékeztet a verseny hivatalos honlapja.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik