Rali: vége a szezonnak, de vajon ki lett a bajnok?

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2020.12.06. 19:56
null
Vagy Hadik András… (Fotó: fiaerc.com)
Az idényzáró Mikulás ralit Turán Frigyes nyerte meg, ám szabályértelmezési problémák miatt egyelőre kérdéses, hogy ő, vagy Hadik András örülhet az abszolút bajnoki címnek.

Aki látott már az utolsó gyorsaságin eldőlni bajnoki címet, az azt várta, hogy a célban majd hatalmas ováció fogadja a győztest, és lesz sírás-rívás, de legalábbis meghatódás. Nos, a Mikulás rali utolsó szakaszának céljában egyik sem volt, sőt, maguk az érintettek is azon tanakodtak, hogy akkor most valójában ki is bajnok?

„Azt hiszem, hogy ha megnyertük az utolsó szakaszt és Hadik Andris ötödiknél hátrébb végez, mi vagyunk a bajnokok – de erre nincs túl sok esély” – mondta Turán Frigyes.

„Figyeljetek már, akkor most ki a bajnok? Szerintem egyébként nem én...” – vonogatta a vállát Hadik András. Aztán mind elindultak a szervizparkba. S hogy mi volt a bizonytalanság oka? Nos, egyrészt az, hogy nem csupán a futamgyőzelemért járnak pontok egy-egy bajnoki futamon, hanem az utolsó szakaszért, az úgynevezett power stage-ért is kap az első öt helyezett (5, 4, 3, 2, 1), másrészt mindenki bizonytalan volt azzal kapcsolatban, hogy vajon értékelik-e Bútor Róbertet a futamon.

Az év elején kiadott alapszabály szerint a magyar abszolút értékelés második helyén célba érő Bútor pontot rabolhatott volna a bajnoki címért küzdő négy párostól, a november 30-án, a rali szakági bizottság által kiadott határozat alapján viszont: „A bajnokság versenynaptárban szereplő utolsó versenyén nem szerez bajnoki pontot az a versenyző, aki nem indult a bajnokság legalább két futamán.”

Nos, ha a Mikulás is beleszámít a kettőbe, akkor Bútornak ez is pipa, és Turán a bajnok. Ha viszont a Mikulás nem számít bele a kettőbe (nem egyértelmű ebből a szempontból a megfogalmazás), akkor Bútor nem kap pontot és Hadik a bajnok.

Hát ez adott okot a fejtörésre. Aztán egyszer csak elkezdett terjedni a szervizparkban, hogy a második értelmezés a helyes, és Hadik a bajnok – harmadszor. Turán pedig, csakúgy, mint két évvel ezelőtt, hajszállal (akkor fél, most egy ponttal) maradt le pályafutása első abszolút elsőségéről.

„Úgy néz ki, mégis mi vagyunk a bajnokok – mondta Hadik a díjkiosztó előtt az újságíróknak. – Megint nagyon szoros volt a verseny, megint az utolsó gyorsaságin dőlt el a bajnoki cím. Döcögősen indult a szezon, de a szövetség és a rendezők mindent megtettek, hogy legyenek versenyek. Eleinte úgy tűnt, nem tudunk labdába rúgni a bajnoki címért folyó csatában, de legutóbb Nyíregyházán mellénk állt a szerencse és belekapaszkodtunk az utolsószalmaszálba. Nem volt könnyű ez a verseny, főleg, mert nincs is nagyon sok tapasztalatunk murván, de annak tudatában versenyeztünk, hogy Bútor Robit nem értékelik, s hogy nekünk elég a második hely, ezért nem mentünk életre-halálra, mert nem akartunk defektet kapni.”

OLÁH GYÁRFÁS, MNASZ ELNÖKE
„Az érvényben lévő szabály és az azt kiegészítő határozat értelmezése folyamatban van,
de bármi is legyen a végeredmény, egy ilyen nehéz év, egy ilyen szoros bajnokság után
mindkét versenyző megérdemelné az abszolút bajnoki címet. Ha ennek a versenynek a
végeredményét megóvja valaki, akkor abban az ügyben a verseny felügyelő testületét
követően a rali szakági bizottság hivatott dönteni, ha pedig a szabályértelmezés
tekintetében fordul jogorvoslathoz valamelyik versenyző, az az ügy a Sporttanács
hatásköre, amelynek vitás helyzetekben kizárólagos feladatai közé tartozik a szabályok
értelmezése.”

Hadiknak ez a harmadik abszolút elsősége, navigátorának, Kertész Krisztiánnak viszont az első („Húsz évet dolgoztam érte, persze, hogy kicsit csillog a szemem” – mondta). Érdekesség egyébként, hogy 2018-ban is Hadik volt az, aki az utolsó verseny utolsó szakaszán elhalászta Turán orra elől a bajnoki címet.

Az abszolút második helyezett Turánt legfeljebb az vigasztalhatja, hogy rajta aztán tényleg semmi sem múlt. Tökéletes idényzáró van mögötte, a hét gyorsaságiból (pontosabban hatból, mert egyet töröltek, miután éles aknát találtak a Nagylőtéren) négyet megnyert, és a versenyen is diadalmaskodott, ráadásul a power stage-sikerért járó öt pontot is begyűjtötte Bagaméri Lászlóval.

„Mindent megtettünk, számunkra az volt a legfontosabb, hogy a maximális pontot szerezzük és ez sikerült is – mondta Turán. – Fizikailag és mentálisan is nagyon jól felkészültünk a versenyre, sok segítséget kaptunk a Volskwagen Motorsporttól, ésrajtpozíciót is jól választottunk, úgyhogy büszke vagyok erre a versenyre és erre az évre. Én úgy gondolom, hogy mi vagyunk a bajnokok, Andris meg nyilván úgy, hogy ő…”

Bármelyikük is lesz, az már biztos, hogy az öröme nem lesz az igazi, hiszen a szívből jövő ünneplés az utolsó versenyen mindenképp elmaradt. Ami a másik két bajnokesélyest illeti, Vincze Ferenc a második gyorsasági szakasztól kezdve váltógondokkal küszködött (egy szenzorhiba miatt folyamatosan kuplungolnia kellett minden váltásnál, ami miatt súlyos tizedeket veszített) és harmadik lett a magyar értékelésben, míg Velenczei Ádám 3.3 másodperccel lemaradva, mögötte ért célba.

Utóbbi pilóta összességében jónak értékelte az évet, örül neki, hogy évről évre közelebb kerül a magyar bajnoki elsőséghez, míg címvédőként Vincze nem ezt várta magától.

…vagy Turán Frigyes lett a bajnok (Fotó: fiaerc.com)
…vagy Turán Frigyes lett a bajnok (Fotó: fiaerc.com)

TAXI4 MIKULÁS RALI, AZ OB 6. FUTAMA
Abszolút végeredmény (magyar értékelés)
1. Turán Frigyes, Bagaméri László
(Turán Motorsport, Volkswagen Polo R5) 49:30.5
2. Cais, Zakova (cseh, Ford Fiesta R5) 13.7 mp h.
3. Bútor, Tagai R. (Cynamic Rally Team, Skoda Fabia R5) 26.7 mp h.
4. Hadik, Kertész (DVTK SE, Ford Fiesta R5) 28.8 mp h.
5. Vincze, Bacigal (Pilis Racing, Skoda Fabia Rally2 Evo) 30.1 mp h.
6. Velenczei, Szőke (Pilis Racing, Skoda Fabia R5 Evo) 33.4 mp h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik