Sebastian Coe, a Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) elnöke augusztus végén közölte, a budapesti vb az új mérce mindenki számára, és ezt a kijelentést támasztják alá azok a számok, amelyeket a Nielsen tett közzé – olvasható a szervezőknek a felmérést ismertető vasárnapi közleményében. A cég által a helyszínen mért adatok alapján kiderült, hogy a nézők „rendkívüli, korábban soha nem látott mértékben” voltak elégedettek a budapesti világbajnoksággal. A WA megbízásából készített, független kutatás szerint 98 százalékuk, azaz gyakorlatilag mindegyikük elégedett volt az eseménnyel, ezen belül 81 százalék azt válaszolta, hogy rendkívül elégedett volt.
„Ezek az eredmények, a nézőktől érkező kimagaslóan pozitív visszajelzések és Sebastian Coe szavai is azt támasztják alá, hogy Magyarország, a magyar szervezőbizottság és együttműködő partnerei világszínvonalú eseményt alkottak meg” – idézte a közlemény Schmidt Ádám sportért felelős államtitkárt, az atlétikai világbajnokság kormánybiztosát.
„Sikerült maradandó élményeket nyújtanunk, amelyek egy egész életre meghatározhatják a világbajnokságra kilátogatók kapcsolatát a sporttal. Reményeink szerint a nézők legtöbbje a budapesti atlétikai világbajnokság hatására kedvet kap a mindennapos testmozgáshoz, és az élete része lesz a sport. Továbbá megmutattuk a világnak, hogy Magyarország a jövőben is képes lehet bármilyen méretű nemzetközi sporteseményt kiemelkedő színvonalon megrendezni” – tette hozzá.
Az előző, amerikai világbajnoksághoz képest tíz évvel csökkent a stadionba kilátogató szurkolók átlagéletkora, így teljesült a szervezők vágya, hogy sokkal több családot, fiatalt vonzzanak a helyszínre. A nézők 58 százaléka most először volt atlétikai versenyen, a magyarok esetében kétharmaduk most látott atlétikát először élőben. A nézők 83 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a vb hatására ezentúl követni fogja a sportág eseményeit. A Nemzeti Atlétikai Központba kilátogatók között fele-fele arányban voltak a nők és a férfiak, ami szintén különleges a vb-k történetében.
„Bebizonyosodott, hogy jól döntöttünk, amikor az atlétikai világbajnokságot nem kizárólag az atlétikára, a sportversenyekre építettük fel, hanem arra, hogy élményt adjunk azoknak, akiket érdekelhet egy ilyen fantasztikus esemény” – mondta Németh Balázs, a vb-t szervező Budapest 2023 Nzrt. vezérigazgatója.
„A magyar nézők 74 százaléka azért jött el, mert ott akart lenni Magyarország történetének legnagyobb sporteseményén, és még a külföldiek 55 százalékánál is fontos motiváció volt, hogy a vb-n keresztül megismerhetik Magyarországot. A kilátogató nézők elsöprő többsége úgy érezte, hogy nemcsak azt kapta, amit várt, hanem sokkal többet és éppen azokon a területeken, ahol ez igazán számított. Ezt jelentette a két szurkolói zóna, a népszerű programok a stadionparkban, az, hogy hajóval lehetett megérkezni a stadionhoz, hogy elérhető áron kínáltuk a jegyeket és ársapka volt a büfékben, azaz minden egyes lépésünk, ami élményt adott a nézőknek a sport mellett” – fűzte hozzá.
A megkérdezettek 85 százaléka mondta azt, hogy az esemény felülmúlta a várakozásait, a szurkolók 84 százaléka pedig úgy vélekedett, hogy a budapesti atlétikai vb volt élete egyik legjobb eseménye, amelyen valaha részt vett.
Megvizsgálták, hogy mik voltak a siker fő elemei és a lista első helyén magasan a hangulat szerepel, azaz a lelátókon tapasztalt szurkolás, amit jórészt a magyar közönség hozott be a stadionba. A kutatás szerint a második legfontosabb élmény a stadion látványa volt, amely lenyűgözte a közönséget. Díjazták az esemény lebonyolításának gördülékenységét, a szolgáltatások minőségét és a biztonságot is.
Kiderült, hogy a legizgalmasabb versenynek a nézők a női 4x400-as váltó döntőjét tartották, amelyben a holland Femke Bol szédületes, történelmi hajrával hozta fel csapatát a harmadik helyről a dobogó tetejére az utolsó 100 méteren. A legnépszerűbb a nyolcadik nap esti programja volt augusztus 26-án, amikor a világcsúcstartó rúdugró, a jelenlegi legnagyobb és legnépszerűbb férfi atléta, a svéd Armand Duplantis győzött vb-rekorddal a Nemzeti Atlétikai Központban.
A Nielsen felmérése szerint a nézők úgy vélekedtek, megérte részt venni a budapesti atlétikai világbajokságon. Azt is elmondták, hogy nagyon könnyű volt jegyeket venni – ameddig el nem fogytak – és bár külföldről elsősorban tehetősebbek jöttek, itthon a kedvezményeknek és a jó áraknak köszönhetően az átlagos jövedelmű rajongók voltak többségben – olvasható a közleményben.