Botrányok árnyékolják be az F1-et; a mezőny nagyobb izgalmakra számít Szaúd-Arábiában

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.03.06. 16:34
Meg tud állni még a szakadék előtt a Red Bull? (Fotó: AFP)
Alig intették le kockás zászlóval az idénynyitó Bahreini Nagydíjat, a Formula–1 mezőnye már Szaúd-Arábiában hangol a második versenyre, amelyet ezúttal is szombaton rendeznek meg. A fő esélyesnek kétségkívül a Red Bull számít, de a McLaren, a Mercedes és a Ferrari is jobb folytatásban bízik. A figyelem ugyanakkor egyelőre nem a versenypályán, hanem az azon kívül történtekre összpontosul, hiszen több botrány is beárnyékolja a sportágat.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Máris vége a bajnokságnak?

Kilencvenhét nap után a Red Bull ott folytatta, ahol az előző idényt abbahagyta: az élen. Noha  a „vörös bikák” valamennyi szabadedzésen, valamint az időmérő első két szakaszában is alulmaradtak, Max Verstappen révén végül megszerezték a pole pozíciót, majd a másnapi versenyen a holland vezérletével kettős sikert arattak a villanyfényes Bahreinben.

A holland pilóta 22.5 másodperccel előzte meg az ötödik rajtkockából felkapaszkodó mexikói csapattársát, Sergio Pérezt, míg a harmadik helyen befutó Carlos Sainz Jr. lemaradása a 25 szekundumot is meghaladta, miközben a tizenegyedikként célba érő Csou Kuan-jü (Sauber) kört kapott.

Verstappen ráadásul grand slamet ért el az idénynyitón – amire 2004 óta nem volt példa, akkor Michael Schumacher teljesített tökéletes hétvégét a Ferrarival –, és a valaha volt legnagyobb különbséggel szerezte meg a győzelmet az 5412 méter hosszú nyomvonalon. Mindez eléggé elkeserítő képet festett a riválisok esélyeit illetően, és bár nagy meglepetés lenne, ha az idény végén nem a holland fejére kerülne a „korona”, néhány tényező némileg árnyalta a látottakat.

Az előző évben is 1–2-ben záró Red Bull előnye ugyanis ezúttal jelentős mértékben csökkent a harmadik helyezetthez képest: tavaly Fernando Alonso 38.638 másodperces hátránnyal futott be, míg az idén  Sainz hátránya 25.110 másodperc volt. Igaz, ez is nagy különbségnek számít, a címvédő alakulatnak különösen kedvezett a durva aszfalt, aminek révén stratégia szempontból is behozhatatlan előnyre tett szert az ellenfelekkel szemben.

A Red Bull ugyanis szombatra félretett egy új C3-as (Bahreinben a lágy) gumit, így a verseny  utolsó harmadában a vetélytársakhoz képest két keverékkel lágyabb abroncsokon körözött, ami kétségtelenül nagy előnyt jelentett a számára, hiszen annak köszönhetően, hogy az autója a többiekéhez képest kevésbé koptatja az említett keveréket, ki tudta használni a tempókülönbséget.

Pérez ugyanakkor így is csak két és fél másodperccel szelte át Sainz előtt a célvonalat, ami jelzi, a mexikói az idén is gyenge pontot jelenthet csapaton belül, és lehetőséget teremthet a riválisoknak adott helyszíneken arra is, hogy taktikailag előnyt élvezzenek, és akár két kocsival támadják a hátvéd nélkül maradó Verstappent.

Persze nem szabad egy futam alapján ítéletet hozni a mexikói idei évéről, de az mindenképp jelzésértékű lesz, ha Szaúd-Arábiában sem sikerül közelebb kerülnie a márkatárshoz azok után, hogy tavaly rajtelsőséget szerzett, majd elsőként látta meg a kockás zászlót a helyszínen.

Ezen felül érdemes megjegyezni, hogy a Ferrari és főleg a Mercedes különböző problémák, míg a McLaren a számára kedvezőtlen pálya miatt nem tudta megmutatni, pontosan mire lehet képes. A maranellóiaknál elsődlegesen a kvalifikáción egyébként leggyorsabb kört futó Charles Leclerc-t érintette a fékprobléma, míg az „ezüstnyilak” bevallottan rosszul állították be a hűtést, ami jelentős teljesítményvesztéshez vezetett azután, hogy a csapat kifejezetten a versenyre állította be a W15-öst, vagyis alapvetően bizakodóan vágtak neki a szombatnak.

Válsághelyzet a Red Bullnál

Noha a versenypályán egyelőre semmi jele nincs, a Red Bull története egyik legnehezebb időszakát éli, és látszólag a szétszakadás szélén áll. Noha a „vörös bikák” anyacége által indított eljárás végén a független jogász felmentette a szexuális zaklatással vádolt Christian Hornert, a botrány nem csitul a csapatfőnök körül, és úgy tűnik, több áldozata lehet a kialakult helyzetnek.

Sajtóhírek szerint a csapat két táborra szakadt, az egyik oldalon Horner, valamint az őt támogató többségi tulajdonos, a thaiföldi Yoovidhya család, míg a másikon az osztrák vezetőség, vagyis Mark Mateschitz, Oliver Mintzlaff, Helmut Marko, illetőleg az értesülések alapján őket támogató Adrian Newey és Jos Verstappen áll.

Míg az 51 százalékos tulajdonrészt birtokló Yoovidhya család teljes mértékben kiáll Horner mellett, és források szerint gondoskodott arról is, hogy a belső vizsgálat végén tisztázzák a brit szakember nevét, az osztrák vezetőség meg szeretne válni a csapatfőnöktől, aminek elsőként az idősebbik Verstappen adott hangot a nyilvánosság előtt.

A korábbi versenyző szerint komoly feszültség van házon belül, és a csapat szét fog szakadni, ha az „áldozatot játszó” Horner marad a pozíciójában. A holland értesülések szerint már a fia távozásával fenyegeti az istállót, és Bahreinben fel is vette a kapcsolatot a versenyzőt kereső Toto Wolff-fal, ami a felek múltját tekintve jelzésértékű.

Árulkodó lehet az is, hogy Max Verstappen nem állt ki egyértelműen Horner mellett, miközben tavaly nagyon vehemensen védte Markót, amikor olyan találgatások láttak napvilágot, hogy elveszítheti a pozícióját az alakulatnál. Ráadásul tette mindezt úgy, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke, Mohammed ben Szulajem arra kérte őt, hogy nyilvánosan támogassa a csapatfőnökét.

 

Azt, hogy nem légből kapott az egyébként 2028 végéig érvényes szerződéssel rendelkező Verstappen távozása, tovább erősítik Marko megszólalásai is. A tanácsadó egyértelműsítette, ő nem fogja a versenyző útját állni, sőt, Gerhard Berger azon kijelentését sem tagadta, mely szerint elképzelhető az a forgatókönyv, hogy ő és a tervezőzseni Adrian Newey távozik, míg a holland a Mercedes felé veszi az irányt.

Ha a kulcsemberek esetleges távozása nem lenne elég, egyre nagyobb a valószínűsége annak is, hogy a Ford is hátat fordít a Red Bullnak, ami teljes összeomláshoz vezethet. A legnagyobb kérdés az, hosszú távon kinek az elvesztése okozna nagyobb károkat a csapatnak, egy biztos, a jelenlegi helyzet tarthatatlan.

A téma Szaúd-Arábiában központi kérdést fog jelenteni, így a következő napokban még több részlet derülhet ki, és érdekes lesz látni a résztvevők, különösen a címvédő testbeszédét.

Vizsgálat indult az FIA elnöke ellen

Hiába rajtolt el hivatalosan a 2024-es Formula–1-es idény, a figyelem nem a pályán, hanem az azon kívüli történésekre összpontosul. Horner után az FIA-elnök, Ben Szulajem keveredett botrányba, és úgy tűnik, el akarják mozdítani a pozíciójából a szakembert.

A BBC hétfőn először arról számolt be, hogy az FIA-elnök a 2023-as Szaúd-arábiai Nagydíj versenyén külön arra kérte az akkor versenyfelügyelőként eljáró FIA-alelnököt, hogy járjon közbe Alonso tízmásodperces időbüntetésének eltörlése érdekében, míg kedden arról írt, hogy Ben Szulajem el akarta lehetetleníteni a Las Vegas-i futamrendezést.

Az FIA-elnök a vádak szerint megkérte az illetékeseket, hogy találjanak valami hibát a pályán, hogy ezzel meggátolja a licenc kiadását, azonban terve végül meghiúsult, hiszen a felügyelők nem találtak semmi kivetnivalót.

Bár a szakember nem reagált a megfogalmazott vádakra, az FIA közleményben tudatta, a Megfelelőségi Irodához valóban eljutottak bizonyos panaszok, aminek kapcsán elindították a szükséges eljárásokat.

A BBC szerint a vizsgálódás hetekig tarthat, kérdés, időközben nyilvánosságra jutnak-e újabb kétes esetek, és milyen mértékben ronthatják a sportágról kialakult képet a mostanság kirobbant botrányok.  

Mi történik az Alpine-nál?

Nem minden csapat számára alakult úgy a nyitó hétvége, ahogyan tervezte, és egyesek a vártnál rosszabbul teljesítettek. Azonban egyikük sem kezdett olyan rossz formában, mint ahogyan az előző idényben hatodik, míg két évvel ezelőtt negyedik helyen végző Alpine tette.

Az enstone-iak az utolsó sorba kvalifikálták magukat, majd a 17. és a 18. pozícióban látták meg a kockás zászlót. Esteban Ocon és Pierre Gasly csak Valtteri Bottast és Logan Sargeant-t tudta maga mögé utasítani, de míg a finn több mint ötven másodpercet  felölelő kerékcseréje miatt esett hátra, az amerikai elektronikai probléma miatt állt hosszan a bukótérben – a versenyt valamennyi résztvevő befejezte végül, amire még soha nem volt példa a nyitányon.

 

Az így jelenleg a bajnokságban az utolsó helyet elfoglaló Alpine pedig nagy reményekkel készült az új évre, és azt a célt tűzte ki maga előtt, hogy elszakadva középmezőnytől  felzárkózzon az első ötösre.

A csalódástkeltő teljesítményt lemondások és átszervezések követték: az alakulat hétfőn erősítette meg, hogy a technikai igazgató, Matt Harman, valamint az aerodinamikai részleget irányító Dirk de Beer is jelezte a távozási szándékát (még a bahreini hétvége előtt), és azt is megosztotta, teljesen átalakítja a technikai részlegét a távozások után.

Az új struktúra keretein belül három szakember osztozik a feladatokon: Joe Burnell a főmérnök, Ciaron Pilbeam a teljesítménymérnök lesz, míg David Weather az aerodinamikai részleget fogja vezetni. Noha az ilyenféle átszervezés nem ismeretlen a csapatok körében, és úgy tűnik, az Alpine dolgozott már rajta a háttérben, ez az elmúlt nyolc hónapban lefolytatott sorozatos átalakítások újabb lépcsőfoka, és kérdéses, valóban sikerre vezeti-e a hosszú évek óta bukdácsoló gyári csapatot.

MI VÁRHATÓ A SZAÚD-ARÁBIAI NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a második állomás Dzsidda, amely 2021-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét. Az első Szaúd-arábiai Nagydíj még decemberben kapott helyet a versenynaptárban, a legutóbbi két alkalommal azonban már márciusban állomásozott a helyszínen a királykategória, és ezúttal is tavasszal látogat el a 6147 méter hosszú pályára.

A bajnokságban szereplő aszfaltcsíkok közül a legtöbb – összesen 27 – kanyart magába foglaló nyomvonalon 250 km/h-s átlagsebességet érnek el a versenyzők, ebben a tekintetben csak Monza előzi meg, így kijelenthető, jelenleg ez a valaha volt leggyorsabb utcai pálya.

Ami a történelmi múltat illeti, Pérez különösen jól szerepelt Dzsiddában, hiszen két pole pozíciója (2022, 2023) mellett egy győzelmet (2023) is szerzett, így összességében ő számít a legsikeresebb versenyzőnek a helyszínen. A mexikóin kívül Lewis Hamilton várhatta már az élről a piros lámpák kialvását, aki 2021-ben a dobogó felső fokára váltotta a rajtelsőségét, míg 2022-ben Verstappen diadalmaskodott.

 

Ami a jelenlegi formát illeti, noha az idény második versenyhétvégéjére is a Red Bull érkezik meg fő esélyesként, nagyobb izgalmakra lehet számítani, hiszen várhatóan az üldözők közelebb kerülnek, miközben házon belül is ádáz csata alakulhat ki. Pérez bízik benne, hogy meg tudja ismételni a tavalyi teljesítményét, míg a McLaren, a Mercedes, illetőleg a Ferrari egyöntetűen úgy számol, csökkenthetik az idénynyitón tapasztalt hátrányukat.

A wokingiak szerint a szaúdi pálya sokkal jobban fekszik az autójuknak, míg az „ezüstnyilak” és a maranellóiak a nyitó hétvégén jelentkező problémákat kiküszöbölve lépnének előre. Az Aston Martinra eközben kissé küzdelmesebb verseny várhat, és nem kizárt, hogy az utolsó pontszerző helyekért kell összecsapniuk a Haasszal, a Williamsszel, az RB-vel, valamint a Sauberrel.

Bár az Alpine valamivel bizakodóbb Dzsidda előtt, normális esetben nem igazán számolhat pontszerzési esélyekkel. 

A VB ÁLLÁSA
 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen111126  
  2.Sergio Pérez-11-18  
  3.Carlos Sainz Jr.-11-15  
  4.Charles Leclerc--1-12  
  5.George Russell--1-10  
  6.Lando Norris--1-  8  
  7.Lewis Hamilton--1-  6  
  8.Oscar Piastri--1-  4  
  9.Fernando Alonso--1-  2  
10.Lance Stroll--1-  1  
11.Csou Kuan-jü----  0  
12.Kevin Magnussen----  0  
13.Daniel Ricciardo----  0  
14.Cunoda Juki----  0  
15.Alexander Albon----  0  
16.Nico Hülkenberg----  0  
17.Esteban Ocon----  0  
18.Pierre Gasly----  0  
19.Valtteri Bottas----  0  
20.Logan Sargeant----  0  
KONSTRUKTŐRÖK
  1.Red Bull-Honda RBPT44  
  2.Ferrari27  
  3.Mercedes16  
  4.McLaren-Mercedes12  
  5.Aston Martin-Mercedes  3  
  6.Sauber-Ferrari  0  
  7.Haas-Ferrari  0  
  8.RB-Honda RBPT  0  
  9.Williams-Mercedes  0  
10.Alpine-Renault  0  

 

4. SZAÚD-ARÁBIAI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 7., CSÜTÖRTÖK
1. szabadedzés14.30–15.30
2. szabadedzés18.00–19.00
MÁRCIUS 8., PÉNTEK
3. szabadedzés14.30–15.30
Időmérő18.00–19.00
MÁRCIUS 9., SZOMBAT
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja18.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Ausztrál Nagydíj, MelbourneMárcius 24., 5.00
Japán Nagydíj, SzuzukaÁprilis 7., 7.00
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik