Féktelenül - avagy főszerepben a védőangyal

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.10. 17:33
Szalay Balázs fék nélkül, a 13. helyen teljesítette a Selyemút-rali negyedik szakaszát, az összetettben azonban már az ötödik! Fazekas Károly kiesett (felrobbant a hátsó  difi), Sebestyén Sándor kategóriájában már a harmadik, a kamionos Kovács Miklós pedig nehéz napon van túl.

Száz méter után már nem működött Szalayék fékje (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Száz méter után már nem működött Szalayék fékje (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Száz méter után már nem működött Szalayék fékje (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Száz méter után már nem működött Szalayék fékje (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Száz méter után már nem működött Szalayék fékje (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)

 

„A rajt után még száz métert sem tettünk meg, amikor ráléptem a fékre és gurult tovább az autó. Ettől kezdve nem volt könnyű dolgunk, hiszen gyakran megesett, hogy a kézifékkel nem tudtam valahová befordítani az autót, vagy hogy a szükségesnél nagyobbat repültünk, mert nem tudtam lelassítani egy domb előtt. Kétszer-háromszor is csak a hatalmas szerencsénknek köszönhettük, hogy nem borultunk fel" – mondta Szalay Balázs, aki ettől függetlenül nagyon élvezte a 305 kilométeres szakaszt, amely előbb sztyeppéken, utóbb pedig dűnéken át vezetett a sakk fővárosának is nevezett Elisztába.

Érdekesség, hogy Kalmükföld fővárosában nem csupán az errefelé megszokott kenyérrel és sóval köszöntötték a célba érkezőket, hanem egy fehér sállal is – ami a buddhista szokásokat tükrözi. Itt van ugyanis Európa legnagyobb buddhista temploma, amely nem csak impozáns, de elképesztő nyugalmat is áraszt.

Erre szükségük is volt a versenyzőknek, Szalaynak különösen, hiszen ő egész nap a kéziféket rángatta, ami meglehetősen fárasztó, ellenben egyáltalán nem olyan gyors megoldás, mint ha működik a normál fék.

„Három, viszonylag nehéz dűnés szakaszt jelöltek ki a rendezők, amelyeken az autónk meglehetősen könnyen átment – azért is sajnálom nagyon ezt a technikai hibát, mert még így is élveztük a pályát, mi lett volna, ha minden tökéletes? Így egyszer-kétszer alaposan odavertük magunkat, és sokkal lassúbb is volt a tempó, mint lehetett volna, de legalább itt vagyunk, miközben a mezőnynek már majdnem a fele búcsúzott" – mondta az ötödik helyre felzárkózó Szalay, aki egyet még így is előrelépett az összetettben (már az ötödik) ugyanis a versenyben eddig vezető Philippe Gache hatalmas hátrányba került (még nem tudni, folytatja-e), mivel tönkrement a váltója.

Erre a napra egyébként egy viszonylag tempós, ugyanakkor dűnékkel nehezített szakaszt jelöltek ki a rendezők a mezőny számára, amelyen az orosz Vlagyimir Vasziljev volt a leggyorsabb, aki úgy tűnik, megérezte a versenyben rejlő lehetőséget, mert úgy elverte a mezőnyt, mint jég a határt. Érdekes azonban, hogy az összetettben mindössze 19 másodperccel vezet a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesser előtt. A francia sivatagi rókát ismerve Vasziljev nem érezheti magát biztonságban.

De térjünk vissza a magyarokhoz!

A dízel Toyotával autózó Sebestyén Sándor tartja egyenletes, megbízható, ugyanakkor eredményes tempóját, amely által már a 26. helyen áll az összetettben. „Az eleje dobálós volt, egyik dűnéről a másikra ugrottunk, de összességében könnyen átjutottunk a szakaszon" – mondta Sebestyén, akinek volt egy kis kuplunggondja, de azt a fiúk simán megoldják a táborban. Sebestyén a kategóriájában már a harmadik, vagyis ha tartja a pozícióját, kupával térhet majd haza Oroszországból.

Fazekas Károlynak azonban erre semmi esélyes sem maradt. A magyar bajnoki címvédő már kedden is késő este ért be a táborba (menet közben kétszer cserélt féltengelyt, s több órán keresztül szerelt), szerdán viszont még nagyobb baj történt a BMW-vel (szétrobbant a hátsó differenciálmű). A rendezők tájékoztatása szerint ha időben beér a táborba, a jokerét kihasználva, büntetéssel ugyan, de folytathatta volna a küzdelmet, ám Fazekas lapunknak elmondta, nem tudják megoldani a problémát, úgyhogy véget ért a versenyük.
A kamionos mezőnyben vitézkedő Kovács Miklós hátán szórványosan van bőr (megszenvedte a pokoli hosszú, keddi szakaszt), de mindezt elfelejti, ha ott áll a rajtban. „Az adrenalin segített. Abban is, hogy amikor a Scania elejében leszakadt mindkét stabilizátorkar, megoldjuk a problémát és célba érjünk" – mondta Kovács, aki az összetettben a 12. három szakasszal a 4000 kilométeres orosz verseny vége előtt.

SELYEMÚT-RALI

4. szakasz, Asztrahán–Eliszta (össztáv: 534.67 km, ebből szelektív szakasz: 305 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov (orosz, G-Force Proto) 3:42:50, ...13. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 29:01 p h., ...34. Sebestyén Sándor, Bognár József (magyar, Toyota Landcruiser) 1:30:51 ó h. Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 3:41:51, ...18. Kovács Miklós, Ács László, Czeglédi Péter (magyar, Scania) 1:48:40 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov 20:05:59, ...5. Szalay, Bunkoczi 1:45:10 ó h., ...26. Sebestyén, Bognár 10:45:26 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Ajdar Beljajev, Anton Mirnij (orosz, Kamaz) 20:54:00, ...12. Kovács, Ács, Czeglédi 5:50:02 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik