A helyszíni jelentések szerint a szurkolóknak is óriási élményt nyújt az austini pálya (Fotó: Action Images)

Újabb hűvös reggel köszöntött a mezőnyre Austinban, az edzés elején a levegő 13, az aszfalt 16 fokos. A versenyzők annak ellenére élvezték a pályán való száguldást pénteken, hogy az első edzésen szinte egyáltalán nem volt tapadás, Hülkenberg szerint olyan volt, mintha esett volna az eső. Az új aszfalt aztán a nap végére már sokkal jobban tapadt.

Kobajasi ment ki elsőként a pályára. A Sauber japánját egyből követte a versenyzőtársak többsége, de a próbakörök után visszatértek a boxba.

AMERIKAI NAGYDÍJ
SZOMBAT
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

A Lotus új első légterelőt hozott magával erre a versenyre, de pénteken nem tesztelte, annyira csúszós volt a pálya, hogy a mérnökök nem látták értelmét. Ezen a tréningen viszont felkerülhet Räikkönen autójára. A finn kint maradt második körre is, akárcsak Massa és Hamilton. Mért kört hármuk közül csak a finn futott, 1:49.107-tel nyitott. A két Toro Rosso is kint maradt, Vergne 1:47.839-celállt az élre.

A két Mercedes is belekezdett a körözésbe, Rosberg, majd Schumacher állt az élre, a veterán 1:42.396-ot ment. Vergne 1:41.546-tal válaszolt. Az eredmények gyorsan javultak, a két Sauber is megérkezett a pályára.

Schumacher bement 1:41 alá, aztán 1:39.483-ra javított.Rosberg is összerakott egy jó kört, 1:38.589-cel megelőzte csapattársát. Negyedóra elteltével csak a Mercedes, a Toro Rosso és a Sauber párosának, illetve Räikkönennek volt mért köre. Rosberg 1:38.221-re javított, Kobajasi feljött mögé a 2. helyre.

VETTEL VILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA… 
…győz, mi közben Alonso az ötödik vagy annál rosszabb helyen zárja a versenyt
…másodikként ér célba, miközben Alonso legfeljebb a kilencedik pozícióban zár
…harmadikként intik le, és Alonso nem szerez pontot
Pontegyenlőség esetén Vettel több győzelmével (5) mindenképpen Alonso (3) előtt végez.

A 20. percre hirtelen megtelt a pálya autókkal. A Ferrarik és a McLarenek is kimentek, a Red Bull még várt.

A nagy forgalomban Pérez utolérte Picet, nem mérte fel a kettejük közötti sebességkülönbséget, és hátulról nekiment a Marussiának. Mindkét autó megpördült, de tovább tudtak menni. A mexikóit, aki kilenc éve nem versenyzett ennyire közel szülővárosához, pénteken megrótták, mert Glock előtt cikázott. A mostani esetért akár rajtbüntetést is kaphat – Martin Whitmarsht, Pérez jövő évi csapatfőnökét (McLaren) hamar megtalálta a kamera…

Button feljött Rosberg mögé a 2. helyre, s Vettel is elkezdte a körözést. A McLaren rákapcsolt, Button 1:37.973-mal az élre állt, majd Hamilton feljött a 4. helyre – utóbbi lehetett volna jobb is, de az utolsó szektorban megcsúszott.

A RED BULL CSAPATVILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA… 

…négy vagy annál több pontot szerez

…legalább egy pontot szerez, a Ferrari pedig nem arat kettős győzelmet

 

…nem szerez pontot, a Ferrari pilótái pedig nem végeznek jobban, mint az első és harmadik hely

Webber és Vettel első köre a mezőny második felébe jutáshoz volt jó. Alonso és Massa nem jegyzett kört az első félórában, pedig a brazil 10 kört megtett. A csapat inkább a boxkiállásokat gyakorolta.

Féltávnál Button, Rosberg, Maldonado, Kobajasi, Grosjean, Hamilton, Pérez, Senna, Schumacher, Hülkenberg, Vergne, Webber volt az első 12 sorrendje. Vettel a 16. helyen állt.

Hamilton feljött az 1:37.689-re javító Button mögé. Button 1:37.538-ig ment le, Vettel feljött a két McLaren-Mercedes mögé.

A Ferrarinak a 35. percben sem volt még mért köre. Hamilton viszont 1:37.492-vel az élre állt, mindkét McLaren-pilóta eredménye jobb volt már, mint Vettel pénteki legjobbja (1:37.718). Úgy tűnik, nem hiába hajnalozott Gary Paffett a wokingi főhadiszállás szimulátorában. 

Massa és Alonso lassú körökkel kezdett, Glock mögöé, a két Caterham elé jöttek be első eredményeikkel – nem is mehettek sokkal gyorsabban, Vergne autója ugyanis leállt, és sárga zászlókat lengettek miatta. A francia a rádión bevallotta, az egyik kerékvetőre futva eltörte a kerékfelfüggesztést.

Alonso: Hiába fejlődünk, a különbség állandó – pénteki reakciók
  Vettel álomkezdése Texasban - állva hagyta a mezőnyt
  – 1. szabadedzés
  Vettel ismételt, de csökkent az előnye – 2. szabadedzés

Lassan vitték el az autóját, a két ferraris  nemigen javíthatott az eredményén miatta, Massa és Alonso is azt várta, hogy megtisztuljon a pálya. A Scuderia pórul járt amiatt, hogy eddig kivárt, a végén kapkodnia kell, hogy maradjon ideje a lágyabb gumis körökre is. Mire szabad lett az út, Massa és Alonso visszatért a boxba.

Felhős lett az ég, az aszfalt két fokkal lehűlt, de a levegő hőmérséklete hárommal emelkedett a kezdés óta. Räikkönen feljött a 7. helyre – de még mindig a kemény gumikon ment.

A pilóták az utolsó tíz percre hagyták a lágyabb gumis meneteiket.

Grosjean nem jöhetett már ki, a francia Lotusában ugyanis tönkrement a váltó – ha cserélni kell, öt rajthelyes büntetést kap.

Massa a lágyabb gumikon feljött a 3. helyre, a többiek nemigen gyorsultak a kemény gumis menetükhöz képest. Persze Massának volt honnan javulnia. Vettel is pazar körön volt, a német 1:36.490-nel az élre ugrott, 1.002 másodperccel Hamilton elé. Maldonado feljött a 3. helyre.

A paddockban megjelent Rubens Barrichello is, a brazil először van jelen F1-es versenyen azóta, hogy 2011-ben kikerült a Williams-istállóból.

Rádión Hamiltonnak: „Még mindig második vagy a kemény gumis köröddel, de Vettel a lágyabbon valahogy talált több mint egy másodpercet, és vezet."

Perceken belül Maldonado, Alonso és Massa is az angol elé került. A venezuelai fél másodpercre volt Vetteltől. Hamilton a gázra lépett, és visszaszerezte a második helyet, 258 ezreddel Vettel mögött. A vb-éllovas előnye tovább csökkent a riválisaihoz képest. Alonso az ideges Ferrarival a 4. helyen zárt.

AMERIKAI NAGYDÍJ, 3. SZABADEDZÉS 
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:36.490 átlag: 205.687 km/ó 18 kör
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:36.748 0.258 mp h. 20
3. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:37.001 0.511 21
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:37.180 0.690 21
5. Nico Rosberg német Mercedes 1:37.247 0.757 24
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:37.262 0.772 27
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:37.298 0.808 18
8. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:37.415 0.925 20
9. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:37.495 1.005 20
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:37.538 1.048 20
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:37.569 1.079 21
12. Michael Schumacher német Mercedes 1:37.760 1.270 21
13. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:37.765 1.275 26
14. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:37.953 1.463 23
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:38.547 2.057 23
16. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:38.653 2.163 22
17. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:38.753 2.263 11
18. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:39.689 3.199 12
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:40.407 3.917 23
20. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:40.753 4.263 19
21. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:41.011 4.521 19
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:41.466 4.976 19
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:43.563 7.073 21
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:44.043 7.553 23
A VB ÁLLÁSA 
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Sebastian Vettel 5 9 15 255
  2. Fernando Alonso 3 11 16 245
  3. Kimi Räikkönen 1 7 17 198
  4. Mark Webber 2 4 14 167
  5. Lewis Hamilton 3 6 13 165
  6. Jenson Button 2 5 12 153
  7. Felipe Massa 1 12   95
  8. Nico Rosberg 1 2 10   93
  9. Romain Grosjean 3 9   90
10. Sergio Pérez 3 7   66
11. Kobajasi Kamui 1 8   58
12. Nico Hülkenberg 9   49
13. Paul di Resta 9   46
14. Pastor Maldonado 1 1 4   43
15. Michael Schumacher 1 7   43
16. Bruno Senna 9   30
17. Jean-Éric Vergne 3   12
18. Daniel Ricciardo 6   10
KONSTRUKTŐRÖK  
1. Red Bull-Renault 422
2. Ferrari 340
3. McLaren-Mercedes 318
4. Lotus-Renault 288
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes   95
8. Williams-Renault   73
9. Toro Rosso-Ferrari   22