Másfél órányi száguldás után úgy tűnik, Vettelnek fekszik legjobban a texasi pálya (Fotó: Reuters)

 

ELŐZMÉNYEK

Ha valaki azt hiszi, a jelenlegi versenynaptárból a Hungaroring fekszik legközelebb Budához, téved: Austintól 21 kilométerre délnyugatra fekszik egy 7000 fős Buda nevű kisváros. A történészek is vitatkoznak azon, hogy van-e köze a városnak a magyar fővároshoz, egyes vélemények szerint az 1848–49-es forradalom és szabadságharc után kivándorolt és itt letelepült magyarok adták a nevet a városkának.

AMERIKAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

A texasi Budától nem messze pedig csodálatos versenypályát épített Hermann Tilke: egy kis Silverstone, egy kis Isztambul, egy kis Hockenheim és egy kis Österreichring keveredik benne, a pilóták pedig máris imádják. 

A legjellegzetesebb pont az első kanyar, amelyhez nagy emelkedőn át jutnak fel a pilóták a célegyenes végén.

A McLarennél Gary Paffettre, a csapat tartalék pilótájára is nagy szerep hárul, a csapat angliai főhadiszállásán az ultramodern szimulátorban ül majd, és együtt köröz Lewis Hamiltonnal és Jenson Buttonnal, hátha így is segíteni tud a felkészülésben.

A pilóták és a szerelők elmondták, a csütörtöki pályabejárás roppant fárasztó volt, nemcsak a sok újdonsággal való megismerkedés miatt, hanem a dombos terep és a nagy hőség miatt is.

Texas nyáron nagyon forró,éppen ezért nem a Kanadai GP-vel tették párba a versenyt. Az első szabadedzés kezdetekor 12 fok volt, ebből a szempontból jó döntés volt a novemberi időpont kijelölése.

AZ EDZÉS

Elsőként Kimi Räikkönen hajtott ki az 5516 méteres, 16 fokos pályára. Az első megcsúszás Timo Glocké volt, a Marussia-pilóta folytatni tudta. Massa is szólt a rádión, hogy nagyon-nagyon csúszós az aszfalt.

Kattintson a pálya bemutatójához!
  Vettel századszor is túlélné az első kanyart

A Pirelli szerint az unalmas versenyek miatt sokat szidott Tilke-pályákkal nem a vonalvezetés a legfőbb baj, hanem az a szinte tökéletes aszfaltfelület, amelyen a gumik alig-alig kopnak el, és ezért Indiában, majd Abu-Duzabiban is a mezőny nagy része egy kerékcserével teljesíteni tudta a versenyt.

Amerikai újítás, hogy amikor a boxba hajt valamelyik autó, idegesítő sziréna szólal meg, s három másodpercen át figyelmezteti a garázsok előtt tartózkodókat a „veszélyre”. Ez akkor bosszantó főleg, amikor egymás után érkeznek vissza a pályáról a négykerekűk.

Hülkenberg szerint „szupercsúszós” az aszfalt, egyáltalán nincs tapadás. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat hozta el, amelyek nem kenődnek fel olyan hamar az aszfaltra, mint a lágyabb verziók, így lassabban fog javulni a tapadás a hétvége folyamán.

Az első tíz percben mindenki túljutott a próbakörén, majd elcsendesedett a pálya.

A Red Bull-istálló Austinban közölte, hogy az üzemanyagtöltő mérőjének meghibásodása miatt került kevesebb benzin Sebastian Vettel autójába az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzésén. A német autójában nem maradt elég üzemanyag az FIA mintavételéhez, ezért Vettelt a 3. rajtkockából visszasorolták a mezőny végére.

VETTEL VILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA… 
…győz, mi közben Alonso az ötödik vagy annál rosszabb helyen zárja a versenyt
…másodikként ér célba, miközben Alonso legfeljebb a kilencedik pozícióban zár
…harmadikként intik le, és Alonso nem szerez pontot
Pontegyenlőség esetén Vettel több győzelmével (5) mindenképpen Alonso (3) előtt végez.

Bruno Senna és Kobajasi kiment a pályára, a japán első mért köre 1:54.846 perc lett. Ez a korábbi számítógépes elemzések szerint közel 20 másodpercet fog javulni a hétvége során. Räikkönen és Webber is a pályára hajtott, Kobajasi nagyon csúszkált, de 1:51.228-ra javított.

Új pálya ide vagy oda, az autók többségén új alkatrészeket teszteltek – könnyen látható volt rajtuk a zöldessárga folyadék, amelyet az új aerodinamikai elemek hatásának tesztelésére használnak. 

Kobajasi a 22. percben 1:48.517-re javított, Webber jött fel a második helyre. A 27. percre Kobajasi legjobbja 1:45.866-ra csökkent. A Sauber-pilóta folyamatosan csúszkált, keresgélve a pálya határait a minimális tapadásnál. Vettel is kint volt már a pályán, 1:51-gyel kezdett.

Fél óra elteltével Webber 1:44.839-cel az élre ugrott, mögötte Kobajasi, Di Resta, Senna, Pérez, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Vergne és Rosberg sorakozott. Webber újabb hat tizedet javított.

Behúzza-e a vb-címet Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíjon?
Összes szavazat:4308
Szavazás kezdete: 2012. 11. 05
Nem, sőt Alonso lesz előbb háromszoros világbajnok - 44%
Nem, de Brazíliában megszerzi a végső elsőséget - 34%
Igen, friss bajnokként érkezik az idényzáró Brazil Nagydíjra - 20%
 

Hamilton is kijött a pályára, első mért körével a 12. helyre jött be. Webber 1:43.672-jével 1.6 másodperccel állt Kobajasi előtt.

A DRS-zóna a hátsó egyenesben lesz a 11-es és a 12-es kanyar között – az FIA a héten úgy határozott, jövőre már az edzéseken is csak a versenyre kijelölt zónákban lehet kinyitni a hátsó légterelőt.

A két Ferrari lassú körökkel kezdett, Alonso és Massa óvatosan ismerkedett a pályával. Aztán a spanyol belehúzott, és 1:42.538-cal az élre ugrott. Webbert az 50. percre Hamilton, Rosberg és Vettel is megelőzte. Hülkenberg megpördült a célegyenes végén, a dombtetőn, de folytatta.

Hamilton 1:40.918-cal visszaállt az élre, az előre jósolt 1:37-nél biztosan jobb időket is látunk majd a hétvégén. Hamilton állt az élen Alonso előtt: akárcsak 2007-ben Indianapolisban, az eddigi utolsó Amerikai GP leintésekor.

CIRCUIT OF THE AMERICAS
A pálya adatai:
Hossza: 5.516 km
Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km)
Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp
Becsült köridő versenyben: 1:42 mp

Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos)
Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen
Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes
DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között
Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com

Hülkenberget figyelmeztették, ne csúszkáljon, mert túlhevülnek a gumijai, erre újra megpördült –  közben Péreznek a boxbejárattal akadt gondja, de megoldotta.

Alonso 1:40.603-ra javított, aztán megcsúszott. A hatalmas bukótereken azonban nem jártak súlyosabb károkkal ezek a hibák. A 19-es kanyarban Hamilton és Vettel is kisodródott. Sisakjával előbbi az Egyesült Államok, utóbbi a Vadnyugat előtt tisztelgett.

Az 50. percben Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, Schumacher, Vettel, Grosjean, Massa, Webber, Hülkenberg volt a sorrend az első tíz helyen.

A 16-17-18-as kanyar az isztambuli 8-as kanyar mintájára készült, három csúcsponttal, de nem ez okozza a legnagyobb fejtörést a pilótáknak, hanem a kombinációt követő 19-es ív.  Hamilton 1:40.175-tel vezetett, Button állt mögötte, de a bal első kerék szemcsésedésére panaszkodott – melegebb időre számított a mezőny.

Vettel feljött Hamilton mögé a 2. helyre, 160 ezredre volt az angoltól. Alonso 16 perccel az edzés leintése előtt 2 ezredre megközelítette a németet. Hamilton is javított, 5 századdal növelte előnyét.

A mezőny egyetlen aktív tesztpilótája, a kínai Ma Csing-hua 18 másodperces hátránnyal, 9 másodpercre az utolsó előtti De la Rosától sereghajtóként állt.

Kovalainen megpördült a 8-as kanyarban, Alonso első szektorban futott rekordideje ellenére nem  javíthatott a finn miatt. Hamilton elhagyta a pályát,miközben elhúzott mellette Rosberg a Mercedesszel. Alonso visszament a boxba.

Hamilton a pályán maradt, a következő körében 1:39.687-re javított. Nem sokkal később már 1:39.543 állt a neve mellett. Aztán jött Vettel, és 1:38.692-vel az élre állt. Hamilton 851 ezredre volt tőle, a harmadik Alonso 1.6 másodpercre.

Az idő lejártakor Vettel az utolsó körével 1:38.125-öt futott, ami már Hamiltonénál is 1.4 másodperccel jobb volt.

A 100. nagydíjrajtjára készülő német ennél jobb kezdésről  nem is nagyon álmodhatott.

AMERIKAI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS 
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:38.125 átlag: 202.260 km/ó 30 kör
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:39.543 1.418 mp h. 28
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:40.337 2.212 29
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:40.528 2.403 29
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:40.650 2.525 30
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:40.966 2.841 26
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:41.023 2.898 29
8. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:41.036 2.911 28
9. Nico Rosberg német Mercedes 1:41.159 3.034 32
10. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:41.473 3.348 29
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:41.783 3.658 29
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:41.825 3.700 28
13. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:41.833 3.708 29
14. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:41.880 3.755 23
15. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:41.998 3.873 27
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:42.539 4.414 30
17. Michael Schumacher német Mercedes 1:42.588 4.463 25
18. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:43.288 5.163 23
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:43.443 5.318 28
20. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:43.522 5.397 23
21. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:44.464 6.339 24
22. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:44.548 6.423 29
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:46.917 8.792 13
24. Ma Csing-hua kínai HRT-Cosworth 1:48.559 10.434 19
A VB ÁLLÁSA 
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
  1. Sebastian Vettel 5 9 15 255
  2. Fernando Alonso 3 11 16 245
  3. Kimi Räikkönen 1 7 17 198
  4. Mark Webber 2 4 14 167
  5. Lewis Hamilton 3 6 13 165
  6. Jenson Button 2 5 12 153
  7. Felipe Massa 1 12   95
  8. Nico Rosberg 1 2 10   93
  9. Romain Grosjean 3 9   90
10. Sergio Pérez 3 7   66
11. Kobajasi Kamui 1 8   58
12. Nico Hülkenberg 9   49
13. Paul di Resta 9   46
14. Pastor Maldonado 1 1 4   43
15. Michael Schumacher 1 7   43
16. Bruno Senna 9   30
17. Jean-Éric Vergne 3   12
18. Daniel Ricciardo 6   10
KONSTRUKTŐRÖK  
1. Red Bull-Renault 422
2. Ferrari 340
3. McLaren-Mercedes 318
4. Lotus-Renault 288
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes   95
8. Williams-Renault   73
9. Toro Rosso-Ferrari   22