A Ferrari meghiúsítja az újabb kettős Red Bull-győzelmet?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.03.21. 14:31
A Ferrari ezúttal szétválasztja a Red Bullokat? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, a harmadik állomás Melbourne, ahol a 38. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. A Red Bull és Max Verstappen ezúttal is fő esélyesnek számít, míg a Ferrari újra a dobogót célozta meg. Carlos Sainz Jr. visszatér a rajtrácsra a vakbélműtétje után, míg a Mercedes bízik benne, hogy ezúttal sikerül jobb teljesítményt nyújtania.

Valós esély van rá, hogy Verstappen távozik a Red Bulltól?

Max Verstappen lehengerlő formában van a pályán, az előző húsz versenyen mindössze egyetlen alkalommal nem állhatott fel a dobogó felső fokára, a 2023-as Szingapúri Nagydíjon, ahol ötödikként rangsorolták. Az akkori, tíz futamot felölelő szériáját megszakító Carlos Sainz Jr.-győzelem óta a holland zsinórban újabb kilenc helyszínen aratott diadalt, ami azt jelenti, hogy ha a most hétvégén rendezendő Ausztrál GP-n is elsőként szeli át a célvonalat, akkor beállítja a saját maga által felállított, sorozatban megszerzett legtöbb győzelmi rekordot.

A pályán kívül azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet, és nem a teljesítménye, hanem a Red Bullt körüllengő botrányok jelentik a fő beszédtémát a paddockban és a világsajtóban is. A szexuális zaklatással vádolt csapatfőnök, Christian Horner ügye ugyanis tovább gyűrűzik, ami egyre nagyobb betekintést ad a „vörös bikáknál” dúló belső hatalmi harcba is, amely több „vezéráldozattal” is járhat.

A frontvonalak egyre erőteljesebben látszanak körvonalazódni, és édesapja után a címvédő Max Verstappen is nyilvánosan foglalt állást. A holland a szaúdi versenyhétvégén egyértelművé tette, kizárólag úgy hajlandó folytatni, ha Helmut Marko marad a Red Bullnál. Nem ez volt az első alkalom, hogy a holland kiállt a tanácsadó mellett, a versenyző már az előző év végén is jelezte, az osztrák személye elengedhetetlen számára a csapatnál.

Bár néhány héttel ezelőtt híre ment, hogy Verstappen 2028 végéig érvényes szerződésében van egy Markóhoz köthető kilépési záradék, a legfrissebb sajtóértesülések szerint az említett függelék csak nemrég, nagyjából a híresztelések felröppenése előtt került be a kontraktusba, ráadásul Horner tudta nélkül, ami tovább árnyalja a most zajló belharcot.

A csapatfőnököt nyilvánosan kritizáló és korábban lemondásra felszólító Jos Verstappen elmondása szerint fiának egyáltalán nem tetszik a jelenlegi helyzet, és a sok kérdezősködés, mivel szeretne százszázalékosan a versenyzésre koncentrálni. A címvédő ugyanakkor most hétvégén sem tudja majd elkerülni a kényelmetlen kérdéseket, főleg, a legutóbbi fejlemények tükrében.

Az esetleges távozásáról szóló pletykák ezzel egy időben folyamatosan erősödnek, és a paddockban már arról pusmognak, egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy Verstappen valóban a Mercedeshez tart. Ha a holland esetleges csapatváltása nem lenne elég, a Bild információi szerint a tervezőzseni Adrian Newey is új lehetőségekben gondolkozik –  források szerint jelenleg a Ferrarival folytat tárgyalást…

Sainz visszatér, a Ferrari közelít a Red Bullhoz

A Red Bullban fokozódó hatalmi harc mellett Oliver Bearman káprázatos Formula–1-es  bemutatkozása szolgáltatta a legnagyobb sztorit Szaúd-Arábiában. A 18 éves pilóta csütörtökön a Formula–2-ben szerzett pole pozíciót, míg pénteken a vakbélműtéten áteső Carlos Sainz Jr. helyén bizonyított a királykategóriában, és maradt le épphogy a Q3-ba jutásról.

A brit a tizenegyedik rajtkockából elrugaszkodva hetedikként szelte át a célvonalat, és mély benyomást tett a teljes sportágra. A fiatalt a többség legkésőbb jövőre a mezőnybe szeretné látni, azonban a Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur figyelmeztetett, a versenyzőnek még sokat kell tanulnia, és az F2-ben is bizonyítania kell, mielőtt a következő lépésről esne szó. A francia szakember emellett jelezte, Bearman számára jelenleg nincs hely a Scuderiánál, és hangsúlyozta, a Hamilton utáni időkről sem szeretne még beszélni, hiszen a hétszeres világbajnok még hozzá sem fogott a munkához a csapatnál.

Bár egy ideig kérdéses volt, hogy Sainz visszatérhet-e Melbourne-ben a versenyzéshez, a jelek szerint minden akadály elhárult előtte, így a brit csak abban az esetben juthatna újabb lehetőséghez, ha a spanyol mégsem érezné jól magát a nyitó nap végén. Bearmannek így nagy valószínűség szerint újra az F2-es mezőnyben kell teljesítenie, s nagy kérdés lesz, hogyan fogja kezelni a rá irányuló megnövekedett figyelmet és elvárásokat.

Ami a Ferrari teljesítményét illeti, Sainz mindenképpen bízik benne, hogy zökkenőmentesen alakul a visszatérése, hiszen a Scuderia jelenleg egyértelműen a második erőt képviseli, és Ausztráliában is remek esélyekkel szállhat harcba a dobogóért. A 2025-re ülést kereső pilóta számára fontos lenne, hogy minél több jó eredménnyel hívja fel magára a figyelmet, hiszen sokkal jobb helyzetbe kerülhetne a tárgyalások során, persze, ő is tisztában van vele, hogy az egészsége a legfontosabb. 

Hiába a koncepcióváltás, a Mercedes egy helyben toporog

A Mercedes 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri bajnoki címet szerzett meg, ám a 2022-es szabályváltozások óta mindössze egyszer, a 2022-es Brazil Nagydíjon tudott győzedelmeskedni. Az „ezüstnyilak” sikertelen időszaka így már csaknem másfél évre nyúlik vissza, és hiába a tél folyamán végrehajtott koncepcióváltás, úgy tűnik, nem mostanában lesz valós esélye nyerni, és teljes kudarcba fulladhat számára a 2025 végéig érvényben lévő szabályciklus.

A német alakulat azzal a céllal vágott neki az évnek, hogy a Red Bull legközelebbi riválisává váljon, és csökkentse a lemaradását, ám viszonylag hamar szembesült vele, hogy normális körülmények között egyelőre a dobogó is elérhetetlen a számára. A W15-ös főleg a gyors kanyarokban szenvedett, és sok időt vesztett ezeken a szakaszokon a vetélytársakkal szemben, miközben a pattogás is újra felütötte a fejét.

A hétvégét követően a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin elismerte, alapvető gondok vannak az autóval, míg Lewis Hamilton a változtatásokat sürgette, és kijelentette, úgy érzi, mintha megragadtak volna egy szinten, és onnan nem igazán tudnak előrelépni.

A csapatfőnök, Toto Wolff ugyanakkor most némileg bizakodóbban tekint előre az Ausztrál Nagydíjra, annak ellenére is, hogy a melbourne-i pálya is bővelkedik gyors kanyarokban. Az osztrák úgy érzi, az adatok kiértékelése után talán sikerült rájönniük, hogyan hozhatnának ki többet a versenygépből, és bízik benne, hogy ezúttal fenn tudják tartani a lendületet a teljes hétvége során, hiszen Szahírban és Dzsiddában is viszonylag erősen kezdtek, majd az ellenfelek elhúztak mellettük a folytatásban.

A probléma több szakértő szerint ugyanakkor mélyebben gyökeredzik, és nem magával az autóval van elsődlegesen gond, hanem a csapattal, amely úgy tűnik, nem tudja megérteni a jelenlegi szabályrendszert. Sajtóértesülések szerint a Mercedes is érzi, hogy vérfrissítésre lehet szüksége, és a Ferraritól két szakembert, a Haasnál jelenleg kölcsönben dolgozó Simone Restát, valamint Enrico Sampót is elcsábította – ők várhatóan a kényszerpihenő letöltése után 2025-től állhatnak munkába.

MI VÁRHATÓ AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a harmadik állomás az Albert Park, ahol a 38. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. Az 5728 méter hosszú pálya 14 kanyart, illetve több gyors szekciót foglal magába, miközben legutóbb a 2022-es verseny előtt esett át több módosításon, melynek keretein belül a teljes nyomvonalat újraaszfaltozták. 

Tavaly Verstappen, Hamilton és Alonso osztozott a dobogón Melbourne-ben (Fotó: AFP)

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a legsikeresebbnek az aktív versenyzők közül, a brit nyolc ízben indulhatott az élről, és kétszer állhatott fel a dobogó felső fokára. Rajta kívül a mostani mezőnyből két pilóta, Charles Leclerc (2022) és Verstappen (2023) ért el már pole pozíciót, akik az adott évben győzedelmeskedtek is a helyszínen. Mellettük Valtteri Bottas és Fernando Alonso mondhatja még el magáról, hogy győzedelmeskedett az Albert Parkban, a spanyol a második bajnoki évében, 2006-ban, míg a finn 2019-ben látta meg elsőként a kockás zászlót.

Ami a jelenlegi formát illeti, kétségtelen, hogy a Red Bull és Verstappen számít a favoritnak, míg a legközelebbi rivális ezúttal is a Ferrari lehet. Sainz Szahírban, míg Leclerc Dzsiddában futott be a két Red Bull mögött, így az egyik legnagyobb kérdés az lesz, a Scuderiának most sikerül-e beékelődnie a Verstappen, Pérez kettős közé. A mexikói eddig egyszer, 2022-ben állhatott dobogóra, akkor második lett, míg egy évvel ezelőtt az ötödik pozícióban ért be a célba.

A lepattanóért a McLaren és a Mercedes szállhat a legjobb esélyekkel harcba, előbbinél a hazai pályán versenyző Oscar Piastri bízik benne, hogy minél jobb eredménnyel örvendeztetheti meg a kilátogató szurkolókat, míg utóbbi abban reménykedik, sikerült némileg előrelépnie a szaúdi, csalódást keltő verseny után. Az Aston Martintól inkább az időmérőn lehet számítani jó eredményre, míg a futamon Alonsónak szüksége lesz szerencsére ahhoz, hogy esélye nyíljon a pódiumra. 

Bár normális körülmények között az említett öt csapat fogja valószínűleg elfoglalni a pontszerző helyeket, Lance Stroll teljesítménye kérdéses, ráadásul Melbourne-ben számos alkalommal fulladt már káoszba a futam, elég csak az előző évi nagydíjhoz visszatekinteni, amely majdnem 3 órásra nyúlt.  

Stratégiai szempontból érdemes megemlíteni, hogy éles körülmények között is előkerül a leglágyabb keverék, hiszen a hivatalos beszállító, a Pirelli a C3-as, C4-es, valamint a C5-ös gumikat hozta el Melbourne-be. A csapatok az idei versenygépekkel meglehetősen kevés adatot gyűjtöttek eddig a legpuhább abroncson, mindössze 140 kilométert tettek meg rajta a háromnapos téli teszt során.

Ez azért érdekes, mert egy évvel ezelőtt még a C4-es volt a hétvégén elérhető leglágyabb gumi, és a csapatok zöme csak a futam legvégén, a piros zászlós megszakítás után  tette fel a keveréket. A tavalyi verseny egyébként összesen három biztonsági autó szakaszt és piros zászlós megszakítást, két álló-, valamint egy gördülő rajtot foglalt magába.

A versenyhétvége programja közép-európai idő szerint péntek hajnalban veszi kezdetét az első szabadedzéssel.

38. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 22., PÉNTEK
1. szabadedzés2.30–3.30
2. szabadedzés6.00–7.00
MÁRCIUS 23., SZOMBAT
3. szabadedzés2.30–3.30
Időmérő6.00–7.00
MÁRCIUS 24., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja5.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Japán Nagydíj, SzuzukaÁprilis 7., 7.00
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00
Miami Nagydíj, MiamiMájus 5., 22.00


 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik