F1: megállíthatja valaki Verstappent a Red Bull Ringen?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.07.01. 18:54
null
Verstappen a hétvége egyértelmű favoritja (Fotó: AFP)
Elérkeztünk a 2021-es idény első tripla hétvégéjének a harmadik állomásához, a helyszín múlt héthez hasonlóan Spielberg, ahol a 34. Osztrák Nagydíjat rendezik meg. A favorit ezúttal is a Red Bull hazai pályáján versenyző Max Verstappen, aki nem kizárt, hogy az előzőnél is fölényesebb győzelmet arat. Persze nem szabad előre leírni a Mercedest sem, ugyanakkor a papírforma szerint nem lesz túl sok esélye száraz pályán. Az összetettben 18 pontos hátrányban lévő Lewis Hamilton így leginkább abban bízhat, hogy megérkezik a már az előző hétvégére is ígért eső a Red Bull Ringre.

 

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPIELBERGI PADDOCKBÓL

Noha arra számítani lehetett, hogy a Red Bull lesz a favorit hazai pályán, Max Verstappen fölénye mégis meglepetésként hatott. A Red Bull 2013 óta nem látott magasságokban van, s az elmúlt négy nagydíjon aratott négy győzelmével a 2010-es évek eleji dominanciáját idézi.

34. OSZTRÁK NAGYDÍJ
JÚLIUS 2., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.3012.30
2. szabadedzés: 15.00–16.00
JÚLIUS 3., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
JÚLIUS 4., VASÁRNAP
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 18., 16.00Brit Nagydíj, Silverstone
Augusztus 1., 15.00
Magyar Nagydíj, Mogyoród
Augusztus 29., 15.00Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

Az osztrák csapat érzi is a vérszagot, s tudja, az idén lehetősége nyílhat véget vetni a Mercedes 2014 óta íródó sikerszériájának, s letaszítani a trónról az épp az ő helyét elfoglaló riválist, pontosan ezért nem is kész még elengedni az idei projektet. A tanácsadó, Helmut Marko elmondása szerint nem akarnak abba a hibába beleesni, mint 2008-ban a BMW tette, amikor feláldozta az esélyeit a 2009-es szabályváltoztatásokra készülvén.

Bár a mostani stratégiában is van rizikó – a 2008-as példánál maradva pont a bajnoki címért küzdő McLaren és Ferrari kezdte rossz formában a következő évet –, Marko azt az elvet vallja, hogy kockázat nélkül nincs izgalom, szóval nagy elánnal készülnek az újabb fejlesztésekkel.

A Mercedesnél eközben felemás nyilatkozatok látnak napvilágot, hiszen az után, hogy Toto Wolff már a Spanyol Nagydíj környékén kijelentette, nem terveznek komolyabb fejlesztési csomagot, a csapatfőnök a hét elején megerősítette, már teljes mértékben a 2022-es nagy szabályváltoztatásokra összpontosítanak, amiből arra lehetett következtetni, már nem készülnek új komponens bevetésére, hiába szorgalmazta azt Lewis Hamilton a vasárnapi vereség után.

A nyáron leköszönő technikai igazgató, James Allison ugyanakkor jelezte, hiába álltak már át az új projektre, még korábbról vannak betervezett újítások, illetőleg az sem kizárt, hogy még az erőforráson is módosítanak a folytatásban. Bár utóbbit kizárólag a megbízhatóság javításának érdekében tehetik meg az alakulatok, a Red Bull Franciaországban debütált új hajtáslánca jól mutatja, így is könnyedén előre lehet lépni, ami a Mercedesnek nem is volt túlzottan az ínyére.

Az „ezüstnyilak” ugyanis némileg furcsállták, hogy a rivális egyenesbeli gyorsulása pont egybeesett az új motorelemek bevetésének idejével, és úgy érzik, nem hiába terelnek Markóék, amikor a Honda többletteljesítménye kerül szóba. A német gárda mérnökei a GPS-adatokat alapul véve úgy látják, a Red Bull körönként 250 ezredet nyer velük szemben az osztrák aszfaltcsík bizonyos szakaszain, s hogy körülbelül 14 lóerős javulást ért el az új motorverzióval.

A Mercedes tehát gyanúsnak véli a helyzetet, ugyanakkor még nem fogalmazott meg nyílt vádat a fő vetélytárssal szemben, s a motorügyben pont az osztrák csapatnak segítséget nyújtó Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto bízik benne, hogy erre nem is kerül sor, hiszen szerinte egyáltalán nem ad gyanakvásra okot a hirtelen fejlődés.

A svájci elmondása szerint csupán arról van szó, hogy a Hondának sikerült előrelépnie megbízhatóság terén, aminek eredményeként jobban ki tudja használni a motor teljesítményét, és már nem kell visszafognia magát úgy, mint az idénynyitó Bahreini Nagydíjon tapasztalt problémák után. Ez azt jelenti, hogy az év eleje óta nem változott a Honda teljesítménye, csak a működési tartomány szélesedett ki, aminek értelmében a csapat hosszabb ideig tudja magasabb szinten működtetni az erőforrást.

A japán motorgyártó tehát úgy tűnik, teljesen felért a Mercedes mellé motorfronton, s a Red Bull-tanácsadó szerint ez az egyik oka annak is, hogy az ellenfél szorult helyzetben érzi magát, hiszen a korábbi években többnyire ő volt fölényben az erőforrás terén, ami a beállítások tekintetében is nagyobb szabadságot adott neki.

Azonban míg a Honda technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu is elismerte, hogy a megbízhatóság növelésével fejlődött a motor, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner az új olajra, illetve a hátsó szárnyukra mutogat, és kijelentette, nem kell atomfizikusnak lenni ahhoz, hogy egyértelmű legyen, az okozza a sebességbeli előnyüket, hogy ők karcsú hátsó szárnyat használnak, míg a rivális egy „ólajtót” szerelt fel az autó hátuljára…

A két rivális harca tehát továbbra is ugyanúgy zajlik nemcsak a pályán, hanem azon kívül is, igaz, kettejük között fordult a kocka, hiszen az első versenyeken még a Mercedes jött ki jobban a dolgokból, míg az elmúlt hetekben egyértelműen a Red Bull került nyerő pozícióba, és kérdéses, lesz-e még újabb fordulat.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Az, hogy az „ezüstnyilak” valóban bajban vannak, jól jelzi, hogy Hamilton az elmúlt hetekben sok időt töltött el a szimulátorban, miközben saját bevallása szerint sem szereti túlzottan a munka ezen részét. Hogy a Mercedesnek sikerül-e így jobb beállításokkal előállni a hétvégére, jó kérdés, ugyanakkor az biztos, hogy bizonyos tényezők változnak múlt héthez képest, szóval az sem kizárt, hogy némileg átalakul a múlt hétvégén látott erősorrend.

Az egyik ilyen faktort a gumik jelentik, hiszen a Pirelli a skála három leglágyabb abroncsát hozta el a második osztrák nagydíjra, ami azt jelenti, hogy utcai aszfaltcsíkok után hagyományos pályán is debütál a C5-ös abroncs.

A különböző gumileosztás a szombati és a vasárnapi eredményekre is hatással lehet, hiszen ezúttal a középcsapatoknak nem lesz egyszerű dolguk, ha a közepesen – múlt héten ez a kemény gumi volt – szeretnének továbbmenni, és az sem kizárt, hogy valamely élversenyzőnek is fel kell tennie már a második szakaszban a lágyat, aminek következményeként garantált lehet a két kiállás a múlt heti eggyel szemben.

De ha még sikerül is közepesen továbbjutni a Q3-ba, akkor sem biztos, hogy megoldható a 71 körös verseny egy kerékcserével, illetve, ha mégis, könnyen előfordulhat, hogy összességében nem az lesz a leggyorsabb út a célvonalig. Ami az előző futamon megtett etapokat illeti, C3-as abroncsokon a legnagyobb távot Daniel Ricciardo és Carlos Sainz Jr. tette meg, szám szerint 41 kört, míg a C4-esen Lando Norris bírta a legtovább, ő 31 kört tett meg az akkor lágynak, most a közepesnek megfelelő gumikon.

Az alakulatok dolgát ráadásul tovább nehezítheti, hogy pénteken a Pirelli új, robusztusabb hátsó abroncsait kell tesztelniük. Valamennyi versenyző két-két szettet kap, amelyet a pénteki két szabadedzésen kell kipróbálnia, az idő szűkében így mindenképpen kevesebb lehetősége lesz megnézni, hogyan működnek a piros oldalfalú Pirellik hosszú távon, ami vasárnap akár meglepetést is okozhat.

A gárdák ugyanakkor nem bagatellizálhatják el a tesztet, hiszen ha beválnak az új gumik, akkor Silverstone-tól már ezt fogja használni a mezőny. Alapesetben mind a tíz istálló beleegyezése szükséges lenne a módosításhoz, ám a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) dönthet úgy, hogy biztonsági okokra hivatkozva egyedül hoz határozatot.

Bár a Pirelli szerint az új hátsó abroncsai nem lesznek hatással az erősorrendre, ha valamely csapatoknak mégis jobban beválik, míg másoknak nem, a szövetség esetleges döntése akár újabb vitákhoz is vezethet, mint ahogyan az idei évtől érvénybe léptetett aerodinamikai változtatások sem nyerték el mindenki tetszését.

A harmadik tényező, amely az előbbi kettőt könnyen felül is írhatja, az időjárás lesz. Már múlt hétvégére is esőt jósoltak, az égi áldás ugyanakkor pont elkerülte az F1-es eseményeket, így a második tréningen tapasztalt néhány esőcseppen kívül végig száraz körülmények között körözhetett a mezőny. Most hétvégén viszont az előzőnél is nagyobb valószínűséggel szakadhat le az ég, méghozzá a versenyen, ami semmisé teheti a szombati taktikázást és a vasárnapra megálmodott stratégiákat is.

MI VÁRHATÓ AZ OSZTRÁK NAGYDÍJON?

A mezőny egy héttel ezelőtt teljesített versenyhétvégét Spielbergben, szóval meglehetősen friss adatokkal rendelkezik a pályáról, a fentebb említett tényezők azonban jól mutatják, hogy van esély az erősorrend esetleges átrendeződésére.

MEGINT FENYEGET AZ ESŐ, DE VAJON MEGÉRKEZIK?
A múlt hetihez hasonló időjárásra lehet számítani a hét végén. Pénteken sok felhő boríthatja az eget, s a hőmérséklet 24 Celsius-fok körül fog alakulni, miközben 20 százalék esély van arra, hogy megérkezik az eső. Szombaton időnként a nap is előbújhat, a higanyszálak 22 Celsius-fok körül mozoghatnak, míg a csapadék ezen a napon játszhat a legkevésbé tényezőt. Vasárnap aztán újra beborul az ég, és több csapadékra is van kilátás, méghozzá délután 2 és 5 óra között is, ugyanakkor a múlt héthez viszonyítva nincs nagyobb esély arra, hogy valóban megérkezik az eső a verseny ideje alatt.

Ami az időmérőt illeti, a favorit kétségkívül Verstappen, aki az 5 tizedes hátrányából csaknem két tizedes előnyt kovácsolt egy év alatt Spielbergben. A holland ráadásul remek formában is van, amit jól jelez, hogy pályafutása során először tudott egymást követő kvalifikációkon pole pozíciót szerezni, így nem lenne érdemes ellene fogadni most szombaton sem.

A Mercedes ugyanis saját elmondása szerint eléggé extrém irányba ment el a beállításokkal, ami noha hozhatott valamennyit egy körön, hosszú távon ronthatta nemcsak a tempóját, hanem a gumikezelését is, vagyis konzervatívabb beállítással lehet, hogy veszít némi időt egy körön. Emellett azt is fontos megjegyezni, hogy az „ezüstnyilak” annyira nem voltak acélosak a leglágyabb gumin sem az idén, persze a képet eléggé árnyalja, hogy pont a nekik kevésbé fekvő utcai pályákon voltak eddig használatban az említett Pirellik.

Verstappen feladatát emellett tovább könnyítheti, hogy Hamilton nem a kedvencei között tartja számon a Red Bull Ringet, amit jól mutatott, hogy Bottas is le tudta győzni az előző időmérőn, és a brit csak azért tudott előkelőbb helyről indulni, mert a finnt a gyakorláson bemutatott bokszutcai megcsúszásáért rajtbüntetésben részesítették.

Ami a versenyt illeti, nem kizárt, hogy még nagyobb Red Bull-uralomra van kilátás, hiszen a „vörös bikák” úgy számolnak, a lágyabb gumikon tovább nőhet az előnyük a riválissal szemben. Persze könnyen előfordulhat, hogy a Mercedesnek sikerül jobb beállítást találnia, azonban száraz pályán, normális körülmények között újabb Verstappen-sikerre lehet számítani, miközben az „ezüstnyilak” leginkább az eső megérkezésében bízhatnak.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Red Bullon és a Mercedesen kívül leginkább Lando Norris bízhat egy esetleges pezsgőzésben. A McLaren britje múlt szombaton Sergio Pérez elé tudta kvalifikálni magát, és az idén eddig fantasztikus formában teljesít, szóval érdemes lesz rá figyelni. Rajta kívül még a Ferrari okozhat némi meglepetést, hiszen már az előző futamon is remek volt a versenytempója, és a lágyabb gumik az eddigiek alapján egyértelműen neki kedvezhetnek.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, nagy csatára van kilátás az AlphaTauri, az Alpine, az Aston Martin, valamint akár a Williams között is. Előbbi három csapat egy-egy pilótával már a múlt héten is a top 10-ben tudott zárni, így a márkatársak is visszavágásra készülnek, míg utóbbinál George Russell a nyolcadik helyen haladt, amikor gondok adódtak a motorjával.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik