Szalay Balázs is eltévedt az első szakaszon

Tudják, mennyi Nasszer al-Attijah kerékcsere-rekordja? Ötvennyolc másodperc! Most mondhatják, hogy a Formula–1-ben a leggyorsabbak megvannak ezzel 1.88 másodperc alatt, de ott minden abroncsra több szerelő is jut, a versenyző részt sem vesz benne. A terepraliban viszont a pilóta meg a navigátor csinálja, és az 58 másodpercben benne van, hogy kicsatolják magukat, előszedik a pótkereket, a szerszámokat, azokat utóbb elrakják, majd visszaülnek, becsatolják az övet, satöbbi.

Ezért is néztek sokan csodálkozva Nasszer al-Attijahra, aki azon méltatlankodott, hogy „csak” egy perc négy másodperc alatt cserélték le a defektes kereket ötven kilométerrel a katari világkupa-verseny első szakaszának célja előtt. Maradjunk annyiban, ami a háromszoros Dakar-győztesnek „csak”, az másoknak álom, ugyanakkor aki ismeri Al-Attijaht, az tudja, ő mindig a maximumra törekszik. Hazája versenyén meg aztán pláne. Még akkor is, ha már az első napon majdnem hatperces előnyt kovácsolt a második helyezett Jazid al-Radzsival szemben. (Igaz, a szaúdi is cserélt egy kereket – nem mondta, mennyi idő alatt –, és még fékproblémákkal is küszködött.)

„Navigációs szempontból az elejétől kezdve trükkös szakasz volt, ráadásul mi rajtoltunk elsőként, úgyhogy előttünk egyáltalán nem voltak nyomok – nyilatkozta Al-Attijah. – A navigátorom, Mathieu (Baumel) remek munkát végzett, az egyetlen gondunkat egy defekt okozta ötven kilométerrel a cél előtt. Vezetünk, de a tereprali éppen attól szép, hogy kiszámíthatatlan, hétfőn új kihívások várnak ránk.”

Nasszer al-Attijah már majdnem hatperces előnyt harcolt ki

A defektek mellett (a top háromból mindenki cserélt kereket és mindenki ugyanott) az eltévedések napja is volt a vasárnapi. A tereprali világkupa katari futama egyébként is mindig nagy feladat elé állítja a navigátorokat, úgy meg végképp, hogy az új szabályok értelmében a szakasz rajtja előtt negyedórával kapják meg az itinert.

VÉLEMÉNY

BUNKOCZI László, az Opel Dakar Team navigátora: „Most szembesültem először azzal, milyen, amikor tizenöt perccel a rajt előtt kapod meg az itinert, eddig is tudtam, hogy ez az idő nagyon kevés, jóformán csak arra elég, hogy megnézd, hol vannak a rizikós helyek, ahol el lehet tévedni. De még ez sem könnyű egy hosszabb szakasz esetében. Nyilván bele kell rázódni, ami nem megy egyik pillanatról a másikra, a mi mostani eltévedésünknél is megvolt az irány, de nem voltak nyomok, és mivel lecsúsztunk a helyes irányról, utóbb vissza kellett fordulni. Kis hiba volt, de drágán fizettünk érte.”

A magyar Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős most először szembesült ezzel a feladattal, mint ahogy Katarban is most versenyez először, így sok volt az újdonság. Egy eltévedés miatt a páros majdnem fél órát veszített, így a 14. helyről várja a folytatást.

„Autógyilkos szakasz volt, rengeteg sziklás résszel, de a hetvennyolcadik kilométerig jól vettük az akadályokat – mondta Szalay. – Ott azonban eltévedtünk, körülbelül fél órát bolyongtunk, s mire visszataláltunk a helyes útra, kihagytunk három GPS-pontot, úgyhogy vissza kellett fordulni, megkeresni őket. Egy ilyen eset után az ember nyilván elveszíti a bizalmát az itinerben, és minden kérdéses kereszteződésnél hezitál, úgyhogy az eredménnyel nem vagyok elégedett, de maga a verseny eddig nagyon tetszik.”

Érdekesség: ez a 40. ország, amelyben Szalay próbára teszi a gyorsaságát. És bőven lesz még rá lehetősége az elkövetkező napokban, hiszen rögtön hétfőn a verseny leghosszabb, 316.8 kilométeres mért szakasza következik.

KATAR RALI, A TEREPRALI VK, 1. FUTAMA, DOHA
1. szakasz, Al-Kharrara (össztáv: 328.11 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 169.72 km). Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 1:32:28, 2. Al-Radzsi, Orr (szaúd-arábiai, brit, Toyota Hilux) 5:50 perc hátrány, 3. Przygonski, Gottschalk (lengyel, német, Toyota Hilux) 10:47 p h., …14. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:04:20 ó h.