Tragédia: a pilóta hibázhatott, nem idejében jelzett

MTI MTIMTI MTI
Vágólapra másolva!
2016.12.01. 09:24
A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mivel attól tarthatott, hogy emiatt bajba kerül ő és légitársasága, a Lamia is – vélekedett szerdán Alfredo Bocanegra, a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője. 

„Sajnálatosan nem jelentette a rendkívüli helyzetet személyes okokból (a következmények miatt), amelyekkel később szembesülnie kellett volna” – idézte Bocanegra szavait az infobae.com argentin hírportál.

A pilóta, Miguel Quiroga és a légi irányítás egyik diszpécsernője között zajló beszélgetésnek a kolumbiai médiában közzétett hangfelvétele szerint Quiroga csak néhány perccel azt követően jelezte az üzemanyag kifogyását és az áramellátó rendszer leállását, hogy először engedélyt kért egy „elsőbbségi leszállás megkezdésére”.

„A légi közlekedés szaknyelve nagyon pontos kifejezéseket használ, mivel csak másodpercek állnak rendelkezésre. Egy elsőbbségi leszállásról szóló kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet jelentenek” – magyarázta a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője.

Szerinte ha a pilóta azonnal közli, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légi irányítás diszpécsere haladéktalanul felszabadította volna a gépnek a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót.

Quiroga utolsó szavai – miszerint „a Lamia 2933-on teljes az üzemzavar, az áramellátás teljesen leállt, és nincs üzemanyag” – néhány perccel a gép lezuhanása előtt hangzottak el. A legnagyobb kolumbiai médiumokban szerdán közzétett hangfelvétel tartalmát hivatalosan még nem erősítették meg, és független szakértőknek kell megvizsgálniuk.

77 emberrel a fedélzeten zuhant le a repülőgép (Fotó: AFP)
77 emberrel a fedélzeten zuhant le a repülőgép (Fotó: AFP)

A légi irányítással folytatott, időnként kaotikusan hangzó beszélgetésben a pilóta először csak „üzemanyag-problémákat” említett, anélkül hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna. A medellíni repülőtér légiirányítója pedig válaszul közölte, hogy éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerülő gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, és utasította a Lamia-járat pilótáját, hogy tegyen egy hétperces kitérőt.

A pilóta, miközben megkezdte a körözést, egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be. Négy perccel később, amikor a diszpécser is érzékelte már a helyzet súlyosságát, felszabadította a leszállópályát, ekkor azonban már késő volt, a gép egy hegyoldalnak ütközött.

A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni nemzetközi repülőtéren tervezett landolás előtt zuhant le helyi idő szerint hétfő este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.

A dél-amerikai médiában forgó egyik lehetséges magyarázat szerint a pilóta, aki egyben részvényese is volt a Lamia bolíviai légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a légitársaságra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől. A gépeket a szabályok szerint 30–45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kell feltölteni, tekintettel a rendkívüli helyzetekre és az esetleg szükséges kitérőkre.

Két napja Veres Viktor kollégánk az elemzésében hasonló okokat említett a tragédia lehetséges okaként.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik