A harmadik nyert igazán

HEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCSHEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2005.09.26. 01:58
Címkék
A kolumbiai Juan Pablo Montoya nyerte meg az F1-es vb egyetlen dél-amerikai futamát, amelyen hiába szerezte meg idei első kettős győzelmét a McLaren, mindenki Fernando Alonsóról beszélt - a Renault spanyol pilótája a Formula-1 legfiatalabb világbajnoka lett.
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka
AFP
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka
AFP
Fernando Alonso 24 évesen, egy hónaposan és 27 naposan lett a Formula–1 legfiatalabb bajnoka

A futam előtt a McLaren jelezte a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) illetékesének, hogy Räikkönen bal első gumija, amelyet leblokkolt az időmérő edzésen, veszélyessé vált. A finn nürburgringi balesete óta indokolt esetben engedélyezett az abroncs cseréje, de arra még nem volt példa, hogy valaki az edzés és a verseny között váltson. Räikkönennek büntetés nélkül megengedte az FIA a cserét, így a finn számára csupán az ötödik rajthely volt kellemetlen a szombati időmérő után.

Montoya agresszív manőverrel állt az élre

A rajtnál Räikkönen két pozíciót le is dolgozott ebből az ötből, Buttont könnyedén, Fisichellát egy kis csetepaté után hagyta maga mögött. Még az első körben a pályára hajtott a biztonsági autó, mivel a középmezőnyben Coulthard ütközött a sisakján kislánya keze nyomát viselő Pizzoniával, és a roncsokat el kellett takarítani. Várható volt csetepaté, ugyanis a rajt előtti esőpermet” után kicsit csúszós volt a pálya.

Az újraindulásnál Montoya remek ütemben érkezett Alonso mögé, és bár az első kanyarkombinációban még nem tudta maga mögé utasítani a spanyolt, a Descida do Lagó előtt agresszív manővert hajtott végre. Akárcsak júliusban Silverstone-ban, a nagyobb tétért küzdő Renault-pilóta engedett, és a kolumbiai átvette a vezetést. Alonso mögött Räikkönen és Fisichella haladt.

Egész Asztúria lázban ég

Alonso-mérföldkövek

1. rajt: 2001, Ausztrália.
1. pole pozíció: 2003, Malajzia.
1. dobogós hely: 2003, Malajzia.
1. leggyorsabb kör: 2003, Kanada.
1. futamgyőzelem: 2003, Magyarország.
50. rajt: 2004, Brazília.
10. dobogós hely: 2005, Malajzia.
10. első soros rajtpozíció: 2005, Olaszország
A pole-ból induló renault-s miatt egyébként egész Asztúria lázban ég, kétezren vásároltak jegyet az oviedói Fülöp herceg-auditóriumba, ahol nagy kivetítőn mutatták élőben a versenyt. Alonso 200 ezer lakosú szülővárosában minden második ember arra készült, hogy az utcára menjen ünnepelni, ha a futam végén világbajnokot avatnak. Az Alonso-őrületet egyébként jól jelzi, hogy az elmúlt hetekben csak az F1-es pilóta volt vezető anyag” a madridi Marca címlapján a Real Madrid mellett.

Az élen álló kvartettből a 22. körben Alonso állt ki elsőként a boxba, őt Fisichella követte, majd fél tucat körrel később Montoya is meglátogatta szerelőit. Räikkönen a 31. körben állt ki, és közvetlenül csapattársa mögé, Alonso elé jött vissza. A Montoya, Räikkönen, Alonso sorrend is a spanyolnak kedvezett, azaz mindegy volt a renault-snak, mi van, ki van előtte, ha ő dobogós helyen végez. Hátrébb Michael Schumacher a boxkiállások során megelőzte Fisichellát, ami a Renault számára a konstruktőrök között gondot okozott.

A verseny felénél Button és a Ferrari színeiben utolsó Brazil Nagydíját teljesítő Barrichello játszotta a főszerepet, a hazai kedvenc hosszas tervezgetés után nagyszerű manőverrel került 2006-os csapattársa elé. A 49. körben Alonso végrehajtotta második, egyben utolsó tankolását, és bár Schumacher és Fisichella mögé jött vissza, a páros tankolása után visszaállt a számára vb-címet jelentő harmadik helyre.

Az élen a két mclarenes közül Montoya állt ki korábban, és bár Räikkönen hat körrel tovább a pályán maradt, és ezalatt gyorsabb köröket ment társánál, nem tudta megelőzni a kolumbiait. A győzelem eldőlt ezen a ponton, és az is, hogy Monteiro nem állítja be Michael Schumacher 17 futamos célba érkezési rekordját - a Jordan motorhiba miatt állt le.

A McLaren átvette a vezetést

A McLaren a régóta áhított kettős győzelmével átvette a vezetést a konstruktőr-vb-ben, de ez a nap Alonsóé volt, aki az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett - Emerson Fittipaldi, az eddigi rekorder intette le a futamot -, és az első spanyol, aki felülhetett a cirkusz trónjára. A Renault megbízhatósága meghozta gyümölcsét, Alonso könnyedén megtartotta a szezon elején szerzett fórját finn vetélytársával szemben, és autójából kiszállva jogosan borulhatott szerelői nyakába.

Már kétévesen gokartozott

Fernando Alonso 1981. július 29-én született Oviedóban. Mindössze kétéves volt, amikor édesapja, aki robbantómérnök az oviedói bányában, épített neki egy gokartot. Tizenhárom esztendős koráig mégsem versenyzett, de amikor elkezdte, sikert sikerre halmozott. Első évében spanyol bajnok lett, két évre rá junior-világbajnok. 1999-ben ült be először versenyautóba, és miután első próbálkozásra megnyerte a spanyol Nissan Open-szériát, a Telefónica spanyol telekommunikációs cég felkarolta.

2000-ben már a Formula-3000-es nemzetközi sorozatban tekerte a kormányt - itt fedezte fel Flavio Briatore, aki 2001-re öszszehozott neki egy versenyszerződést a Minardinál (még 20 éves sem volt első F1-es viadalán). Figyelemre méltó teljesítményét látva Briatore elhívta a Renault-hoz, ahol egy évet töltött tesztpilótaként, majd 2003-ban a csapat versenyzője lett. Magyarországon szerezte meg első futamgyőzelmét, és bár tavaly elkerülte a nagyobb siker, az idén megtérült a böjtje.

Világbajnok lett, ráadásul családnevének köszönhetően ő áll a Formula-1 összes uralkodóját felvonultató, ábécérendbe szedett lajstrom első helyén - eggyel hátrébb tolva Mario Andrettit.

Kipufogógáz
Juan Pablo Montoya: "Végre kettőst diadalt arattunk, amit az év eleje óta megérdemeltünk volna. Az egyéni világbajnokságot már nem nyerhetjük meg, a konstruktőrit azonban még igen - most jön el a mi időnk."
Kimi Räikkönen: "Alonsót már nem érhetem utol, mégsem vagyok csalódott. Ez a nap Fernandóé volt. Gratulálok neki. Nem voltam elég gyors, igazán nem tudom, mi az oka, de mindegy is."
Fernando Alonso: "Szinte lehetetlen most megszólalnom, elmondhatatlanul boldog vagyok. Olyan országból jövök, ahol nincs hagyománya az F1-nek, voltaképp csak magamra számíthattam egész pályafutásom során. Ami a mai futamot illeti: nem tudtam versenyre kelni a McLarenekkel."

Számításaink szerint

26 alattiak társasága
Minden idők legfiatalabb Formula-1-es világbajnokaként ülhetett fel a trónra Fernando Alonso, aki július 29-én ünnepelte 24. születésnapját (azaz 24 évesen, 1 hónaposan és 27 naposan lett vb-első). Az eddigi rekordot Emerson Fittipaldi tartotta, ő 25 éves, 9 hónapos és 26 napos korában nyert világbajnokságot 1972-ben. Michael Schumacher (25 év, 10 hónap, 10 nap) sem töltötte még be a 26-ot, amikor világbajnokká koronázták 1994-ben.

Már a spanyolok is
A spanyol a 14. nemzet, amely egyéni világbajnokot adott az F1-nek. A legtöbb vb-titulussal (12) a britek büszkélkedhetnek Jackie Stewart (3), Jim Clark, Graham Hill (2-2), Mike Hawthorn, John Surtees, James Hunt, Nigel Mansell és Damon Hill révén; a brazilok nyolc, a németek hét világbajnoki címnél tartanak.

Vissza” 1998-ba
Ezt megelőzően 1998-ban fordult elő, hogy minden értelemben új világbajnokot avattak a sorozatban, akkor - az egy év múlva duplázó - Mika Häkkinen (100 pont) nyert Michael Schumacher (86) előtt. (2000-ben pedig megkezdődött a Schumi-éra…) Alonso a 28. világbajnoka a száguldó cirkusznak.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik