Káoszba fullad a visszatérő Kínai Nagydíj?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.04.18. 15:46
AFPKína koronavírus-járvány óta először rendez F1-es nagydíjat (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es bajnokság, az ötödik állomás Sanghaj, ahol a 17. Kínai Nagydíjat rendezik meg. A 2019 után visszatérő helyszínen minden adva van ahhoz, hogy meglepetéseredmény szülessen, hiszen a sprintes lebonyolításból adódó kevés gyakorlási lehetőség mellett az eső is nehezítheti a mezőny dolgát.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK

Alonso hosszabbított az Aston Martinnal

A kétszeres spanyol világbajnok, Fernando Alonso váratlanul korán tett bejelentést a jövőjéről, amivel újabb dominót döntött le a pilótapiacon. A mezőny rangidős pilótája múlt csütörtökön osztotta meg, hogy legalább 2026 végéig folytatja az Aston Martin színeiben. Tette ezt azt követően, hogy korábban a Red Bull-lal és a Mercedesszel is szóba hozták, sőt, utóbbi csapat sajtóértesülés szerint 1+1 éves ajánlatot is tett neki.

A 2005-ben és 2006-ban vb-címet ünneplő versenyző azonban hosszabb távra tervezett, és nem akart két szék közé a pad alá esni, hiszen adott esetben elfogyhattak volna az ülések az élcsapatoknál, ha tovább húzza az időt. Alonso hosszabbításával ugyanis már csak két top 5-ös alakulatnál, a „vörös bikáknál”, valamint az „ezüstnyilaknál” maradt hely a következő évre.

A Mercedes a Ferrarihoz távozó Lewis Hamilton utódját keresi, listáján a spanyol kiesésével a honfitárs, Carlos Sainz Jr. kerülhetett helyzetbe, aki a hírek szerint meg is kapta az 1+1 éves ajánlatot. A Scuderiától elküldött pilóta előtt két opció áll: igent mond a német alakulnak és ezzel megkockáztatja, hogy akár már a következő idényben új helyet kell találnia Andrea Kimi Antonelli esetleges érkezése miatt, vagy aláír a 2026-ban érkező Audival, amellyel már többször is összeboronálták.

A Red Bullnál ennél sokkal képlékenyebb a helyzet, mivel bár papíron csak Sergio Pérez kontraktusa jár le 2024 végén, továbbra sem akarnak szűnni azon találgatások, hogy Max Verstappen a 2028-ig érvényes szerződése ellenére is távozhat. Látszólag ugyanis hiába csillapodtak le a kedélyek az osztrák alakulatnál, a legfrissebb hírek szerint a botrányba keveredő Christian Horner helyzete megerősödött házon belül, ami Helmut Markót, illetve a Verstappen-tábort is kényelmetlenül érintheti.

Ami a többi gárdát illeti, az Alpine-nak, az RB-nek, a Saubernek, illetőleg a Haasnak sincs még versenyzője a következő idényre, míg a Williamsnél Logan Sargeant kontraktusa jár le az idén.

Mire megy a Ferrari a Red Bull elleni csatában?

A Red Bull a várakozásoknak megfelelően erős formát mutatott Szuzukában, és Verstappen vezérletével újabb kettős győzelmet ünnepelhetett, de a Ferrari sem lehetett csalódott a nap végén, mivel végig versenyképes tempót mutatott, és ha jobban szerepelt volna az időmérőn, akár a második helyért vívott csatába is beleszólhatott volna.

A maranellóiak végül a harmadik és a negyedik pozícióban látták meg a kockás zászlót, és bizakodva készülhetnek a hétvégén rendezendő Kínai Nagydíjra, hiszen az előzetes várakozások szerint a pálya alapvetően feküdni fog az SF-24-esnek.

Noha kétségtelen, hogy a Red Bull és Verstappen számít a fő esélyesnek az idény ötödik állomásán is, a körülmények, a jósolt időjárás, valamint a sprintes lebonyolítás könnyen megbolygathatja az erősorrendet. Ha porszem kerül a „vörös bikák” gépezetébe, a Ferrari az eddig látottak alapján kész lesz lecsapni a lehetőségre.

Újra változott a sprinthétvége lebonyolítása

A negyedik éve létező sprintformátum több változtatáson is átesett a bevezetése óta annak érdekében, hogy minél inkább fokozza az izgalmakat. Noha a Formula–1 vezetősége tavaly külön sprintnapot alakított ki a hétvégén belül, hiszen a szétlövésnek nevezett kvalifikáció, illetve a száz kilométer hosszú futam is szombaton kapott helyet, újra belenyúlt a programba, aminek értelmében a sprintkvalifikáció péntek délutánra/estére, míg a rövidített futam szombat délelőttre került át.

A hagyományos időmérőt így a megszokott időpontban rendezik meg szombaton, amit a vasárnapi verseny követ a sorban. A menetrend mellett módosult a parc fermé szabály is, aminek révén a csapatoknak lesz lehetősége bizonyos változtatásokat végrehajtaniuk a sprint és a kvalifikáció között.

Ami a szabályszegést, valamint  annak következményeit illeti, a szabadedzésen vagy a hagyományos időmérőn kiosztott büntetést a versenyen, míg a sprintkvalifikáción kapott esetleges hátrasorolást a sprintfutamon alkalmazzák. A miniverseny alapvetően nincs hatással a két fő eseményre, kivételes esetek ugyanakkor adódhatnak. Egyrészről ha  valamelyik versenyző a szombat délelőtti futamon összetöri az autót, az akár a délutáni időmérőn való részvételét is veszélyezteti, ami bokszutcai rajtban csúcsosodhat ki. Másrészről a minifutamon összeszedett esetleges rajtbüntetést a fő versenyen kell letölteni.

A sprintkvalifikáció változatlanul három szakaszból fog felépülni, a Q1 12, a Q2 10, míg a Q3 8 percet ölel fel, miközben az első két szakaszban a közepes, míg az utolsóban a lágy gumi használata a kötelező. A száz kilométeres megméretésen továbbra sincs kötelező kiállás, miközben a végén változatlanul 8–7–6–5–4–3–2–1-es pontleosztással díjazzák az első nyolc helyezettet.

Ami az eredményeket illeti, az eddigi tizenkettő sprintből hét Verstappen sikerét hozta, míg a hollandon kívül egyedül Valtteri Bottas örülhetett többször is, a finn két ízben győzedelmeskedett a száz kilométeres viadal végén. Rajtuk kívül George Russell, Pérez és Oscar Piastri nyert a miniversenyen.

MI VÁRHATÓ A KÍNAI NAGYDÍJON?

Mint ahogyan korábban is láthattunk rá példát, a sprintformátum önmagában képes káoszt teremteni és meglepő eredményt hozni a versenyhétvégén akkor is, ha a mezőny ismerős pályán méri össze a tudását. Noha Sanghaj először 2004-ben látta vendégül a Formula–1-et, és azt követően sorozatban tizenötször volt része a versenynaptárnak, legutóbb 2019-ben adott otthont nagydíjnak.

SOKAT VÁLTOZOTT AZ F1 VILÁGA 2019 ÓTA

A legutóbbi Kínai Nagydíjon – amely az F1 történetének 1000. versenye volt –  a mostani mezőnyből tizennégyen szerepeltek, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean, Antonio Giovinazzi, Robert Kubica és Danyiil Kvjat is a rajtrácson volt, míg Alonso épp szünetet tartott.

Lewis Hamilton négyszeres világbajnok volt, Pierre Gasly a Red Bullnál, Daniel Ricciardo a Renault-nál, Sainz a McLarennél, George Russell a Williamsnél, míg Alexander Albon a Toro Rossónál versenyzett.

Utóbbi csapat azóta AlphaTauri, majd RB, a Renault Alpine, az Alfa Romeo Sauber, míg a Racing Point Aston Martin névre váltott. Hamilton azóta hétszeres, míg az akkor még vb-cím nélküli Verstappen háromszoros világbajnokká vált.

A mezőnybe emellett megérkezett az F1 történetének első kínai versenyzője, Csou Kuan-jü is, aki tehát most hétvégén versenyezhet először hazai közönség előtt.

Ami a legutóbbi sanghaji futamot illeti, Hamilton vezérletével a Mercedes aratott kettős sikert, a dobogó alsó fokára Vettel állhatott fel, míg az első ötös sorát Verstappen és Leclerc tette teljessé

Ugyan a pályát azóta részben újraaszfaltozták, az idő szinte megállt a kínai pálya felett, míg a királykategória nagy változásokon esett át. Amellett, hogy a csapatok nulla tapasztalattal rendelkeznek a jelenlegi szívóhatású autókkal, valamint az érvényben lévő Pirelli-gumikkal a helyszínen, akár az időjárás is nehezítheti a dolgukat, hiszen az előrejelzések szerint a nyitó napon 60, míg szombaton 80 százalék valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső, és könnyen lehet, hogy az idei első sprintfutamot vizes körülmények között bonyolítják le.

A vasárnapi, várhatóan száraz pályán rendezendő versenyen eközben a gumiszemcsésedés okozhat fejtörést a csapatok és a versenyzők számára, szóval minden adott ahhoz, hogy felboruljon az erősorrend és teljes káoszba fulladjon a hétvége.

A versenyzők már Szuzukában jelezték, hogy a Formula–1 vezetősége túl messzire ment azzal, hogy a 2019 után visszatérő Kína ad otthont az idei év első sprintjének, és a téma biztosan beszédtémát fog jelenteni az előttünk álló hétvége során is. Négy pilóta, Piastri, Cunoda Juki, Logan Sargeant, valamint Csou ráadásul sosem versenyzett még az aszfaltcsíkon, így számukra különösen nagy kihívást jelenthet a mostani a Grand Prix.

Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Hamilton számít a legsikeresebbnek a helyszínen, a hétszeres világbajnok hat alkalommal szerzett pole pozíciót, s ugyanennyiszer szelte át elsőként a célvonalat is. Rajta kívül Alonso, valamint Bottas várhatta már az élről a piros lámpák kialvását, előbbi a versenyen kétszer is diadalmaskodott, utóbbi míg nem állhatott fel a dobogó tetejére, nem úgy, mint Daniel Ricciardo, aki 2018-ban a hatodik helyről indulva nyert a futamon. Ennél hátrébbról még egyetlen versenyző sem aratott sikert Kínában.

Ami a jelenlegi formát illeti, nagy esély van rá, hogy új győztest avatunk a sanghaji pályán, hiszen a favorit Red Bull, illetve a legközelebbi üldöző, a Ferrari versenyzőpárosa sem győzött még a helyszínen. A „vörös bikák” legutóbb 2018-ban, míg a maranellóiak 2013-ban nyertek a Kínai Nagydíjon.

Ami a statisztikát illeti, az eddigi tizenhat versenyen kilenc alkalommal hozott győzelmet a pole pozíció, a második, a harmadik és a hatodik rajthelyről egyaránt kettő, míg az ötödikről egy siker született. 

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen333377
  2. Sergio Pérez-34-64
  3.Charles Leclerc-24259
  4.Carlos Sainz Jr.133-55
  5.Lando Norris-14-37
  6.Oscar Piastri--4-32 
  7.George Russell--3-24
  8.Fernando Alonso--4-24
  9. Lewis Hamilton--3-10
10.Lance Stroll--2-9  
11.Cunoda Juki--2-7
12.Oliver Bearman--1-6  
13.Nico Hülkenberg--2-3  
14.Kevin Magnussen--1-1  
a világbajnokság állása
1.Red Bull-Honda RBPT141
2.Ferrari120
3.McLaren-Mercedes69
4.Mercedes34
5.Aston Martin-Mercedes33
6.RB-Honda RBPT7
7.Haas-Ferrari4  
8.Williams-Mercedes0  
9.Sauber-Ferrari0  
10.Alpine-Renault0  
konstruktőrök
17. KÍNAI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 19., PÉNTEK
Szabadedzés5.30–6.30
Sprintidőmérő9.30–10.14
ÁPRILIS 20., SZOMBAT
Sprintfutam5.00–6.00
Időmérő9.00–10.00
ÁPRILIS 21., VASÁRNAP
A verseny (56 kör, 305.066 km) rajtja9.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Miami Nagydíj, MiamiMájus 5., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, ImolaMájus 19., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-CarloMájus 26., 15.00


 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik