Nagyobb az esély a kettős győzelemre az új pályákon

Vágólapra másolva!
2010.10.20. 14:19
null
A kettős Ferrari-sikerről álmodó Fernando Alonso már szerdán körbetekert a pályán (Fotó: Action Images)
A Formula–1-es csapatok megérkeztek Dél-Koreába, ahol a hét végén a Formula–1-es idény 17. versenyét rendezik meg. A szakértők szerint az új pályákon könnyebben nyerő helyzetbe kerülhet egy csapat, mint a régebbieken, hiszen itt nehezebb eltalálni a megfelelő beállításokat. A statisztikák alátámasztják az elméletet.

A Formula–1-es csapatok már megérkeztek Jeongamba, az 1. Dél-koreai Nagydíj helyszínére, s elfoglalták helyüket a garázsokban. Néhány pilóta is megérkezett, s kerékpárral, robogóval vagy gyalog útra kelt, hogy megtegye első körét az idény 17. futamának otthont adó pályán (a többség csütörtökön ismerkedik meg a vonalvezetéssel).

ALONSO MÁR TEKERT EGYET
 

Fernando Alonso az elsők között érkezett meg Jeongamba. „Kedd éjszaka érkeztem meg Szöulba, megnéztem, hogyan győzi le a Real Madrid a Milant. Szép volt, fiúk! Szerda reggel indultam el Jeongamba, és ebéd után ki is jutottam a pályára. Az első benyomásaim jók, a pálya nagyon hasonlít a szimulátorban látottra, jó lesz autóval is végigszáguldani rajta. Hogy mihez hasonlít? Az eleje Bahreint idézi az egyenesekkel és a hajtűkanyarokkal, a középső rész Isztambulra emlékeztet, van egy nyolcas kanyarhoz hasonló hajlat, a vége pedig Abu-Dzabit juttatta eszembe. Ez a rész a legizgalmasabb, de a rajt is érdekes lesz az első kanyart követő hosszú egyenes miatt.”

A kivitelező Hermann Tilke szerint senki sem fog csalódni, a néhány hete lefektetett aszfaltrétegen a versenyzők még vasárnap is csúszkálni fognak, ami izgalmassá teszi a futamot. Mivel szombatra esőt várnak, a pénteken lerakódott gumi eltűnhet a pályáról, és valóban csúszhat vasárnap a pálya.

„A csapatok legfőbb gondja az aszfalt tapadásával lesz, de ez nekünk, nézőknek csak jó, mert izgalmasabb jelenetekre számíthatunk – mondta az új pályák építésével megbízott Tilke. – Az alacsony tapadás nem lehet probléma, hiszen a világ legjobb autóversenyzői lesznek a pályán. Ennek ellenére pénteken jó néhány kicsúszásra számítok, és mivel percről percre javulni fog a pálya állapota, nagyon nehéz lesz beállítani az autót. Egy-két versenyző biztosan elszúrja a kocsi hangolását, és bajba kerül a versenyen.”

Chris Dyer, a Ferrari vezető versenymérnöke megerősítette, hogy bár a szimulátorok megjelenése óta sokat fejlődött a csapatok felkészülése az új versenypályákra, örök érvényű igazság maradhat, hogy a pénteki edzésnapon sokkal nagyobb előnyt szerezhet egy csapat a többihez képest, mint ha már ismert aszfaltcsíkon készülnének.

Tilke belátta, voltak olyan pillanatok, amikor nem hitt benne, hogy elkészül a pálya, főleg az ingoványos talaj okozott gondot, amelyet nehéz volt megszilárdítani. Ám most már nem fél attól, hogy bármiféle gondjuk lesz a csapatoknak vagy a szurkolóknak (szerdán sötétedés után állítólag katonai egyenruhába öltözött embersereg vonult a hátsó lelátókhoz, hogy az utolsó üléseket is a helyükre illesszék), az aszfaltréteg feltöredezésétől sem tart.

Az utolsó simításokat még csak most végzik a jeongami pályán (Fotó: Reuters)
Az utolsó simításokat még csak most végzik a jeongami pályán (Fotó: Reuters)

Az elmúlt 11 évben a jeongami lesz a kilencedik új pálya az F1-ben, ebből a hatodik (a kisázsiai isztambulival együtt a hetedik), amely Ázsiában fekszik. A 2007-es és a 2008-as Japán Nagydíjnak otthont adó Fudzsit nem vettük figyelembe, a hetvenes években rendeztek már ott futamokat. Az új pályákon megrendezett versenyekre jellemző, hogy valamely csapat kettős győzelmet arat rajtuk, ez is alátámasztja Tilke és Dyer szavait: aki eltalálja a beállításokat, nyerő helyzetbe kerül.

ÚJ PÁLYÁK AZ ELMÚLT 11 ÉVBEN 
Malajziai Nagydíj, Sepang (1999)
Ha a versenynaptárba (bár először csak ideiglenesen) a hetvenes években bekerülő Japán Nagydíjat nem számítjuk, a keleti terjeszkedés első lépése volt. Modern épületei, tágas paddockja és látványos lelátója lenyűgözte az F1 szereplőit. Amikor a verseny az év végéről 2001-ben átkerült az idény elejére, az öt hónapos szünet miatt rendkívül alacsony volt az érdeklődés, de a viadal a versenynaptárban maradt. Az Egyenlítőhöz való közelsége miatt gyakoriak az esők.
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született.
Amerikai Nagydíj, Indianapolis (2000)
Az ötvenes években az Indy 500 eredményeit is számolták az F1-es vb-ben, de sok statisztikába nem teszik bele az akkori eredményeket. Az oválpályának csak egy részét magába foglaló új aszfaltcsíkra látogató közönség a lelkes kisebbség volt az F1 iránti amerikai érdektelenségben. A 2005-ös Michelin-botrány (a francia gumikat használó 16 versenyző nem indult el a versenyen) megásta a verseny sírját, s bár még két évig visszajárt a mezőny, a pálya az egyetlen az újak közül, amelyen már nincs F1-es futam.
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született.
Bahreini Nagydíj, Szahír (2004)
Öt évvel az Egyenlítő után a sivatagba is megérkezett a Formula–1, az apró szigetország homokos-sziklás kietlen vidéke ugyanúgy idegen volt a mezőny számára, mint öt évvel korábban a párás malajziai környezet. Bár volt néhány szép előzés, a szahíri futamok többsége unalomba fulladt (s nemcsak a táj, a lelátó is kietlen maradt), az idei után például néhányan válságülést sürgettek – szerencsére kiderült, hogy elhamarkodottan.
Az első versenyen kettős Ferrari-győzelem született.
Kínai Nagydíj, Sanghaj (2004)
Hét éve érkezett meg az F1 a világ legnépesebb országába, ahol az első években 120-150 ezer ember látogatott ki a versenyre a futam napján. Ám a malajziaihoz hasonlóan a kínai viadal is megszenvedte, hogy az idény hajrájából az év elejére került át, az érdeklődés annyira visszaesett, hogy néhány lelátót már ki sem szoktak nyitni.
Az első versenyen Rubens Barrichello nyert a Ferrarival, csapattársa, az akkor már világbajnok Michael Schumacher az utolsó helyről indult, és 12. lett.
Török Nagydíj, Isztambul (2005)
Hermann Tilke legjobb pályáját építette meg a török világváros kisázsiai oldalán. A szintkülönbségek és a néhány év alatt klasszikussá váló nyolcas kanyar ívei a versenyzők egyik kedvencévé tették a Török GP helyszínét. Sajnos az alacsony nézőszám és Bernie Ecclestone rendezőkkel folytatott vitái miatt állandó a bizonytalanság a futam jövője körül.
Az első versenyen Kimi Raikkönen győzelemre vitte a McLarent, csapattársa, Juan Pablo Montoya hibáját kihasználva Fernando Alonso befurakodott a második helyre a Renault-val.
Európai Nagydíj, Valencia (2008)
Az egyetlen igazán európai pálya, amely az elmúlt tíz évben csatlakozott az F1 helyszínei közé, de sajnos az új pályák közül ez a legkevésbé izgalmas. A spanyol város kikötője jó helyszínnek ígérkezett, de a betonrengeteg leginkább a rengeteg kritikát kapó amerikai városi pályákra emlékeztet. Csakhogy sokkal simább az út burkolata, kisebb az esély a vezetői hibára, ezért előzni szinte lehetetlen.
Az első versenyen Felipe Massa nyert a Ferrarival Lewis Hamilton előtt, társa, Kimi Räikkönen nem volt versenyben a második helyért.
Szingapúri Nagydíj (2008)
Az éjszakai verseny Ecclestone régi álma volt, és az Egyenlítő mentén fekvő miniállamban meg is valósult. Csodás látványt nyújtanak az autók a villanyfényes utakon, és bár az első futam utóélete (Nelsinho Piquet szándékosan a falnak ütközött, hogy segítse vele csapattársát, Fernando Alonsót) árnyékot vetett a viadalra, a szingapúri futam azóta is az előzetesen várt fényében csillog.
Az első versenyen Fernando Alonso nyert, köszönhetően nagyrészt csapattársának…
Abu-dzabi Nagydíj (2009)
Ez is villanyfényes verseny, csak éppen a rajtra még világosban kerül sor, és az első körökben megy le a nap, hogy aztán Szingapúrhoz hasonlóan villanyfényben száguldjanak a versenyzők. A világ egyik leggazdagabb városában egy éve és az idén is az idényzáró versenyt rendezik meg.
Az eddigi egyetlen futamon a Red Bull kettős győzelmet aratott.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik