Uli Hoeness 40 év alatt nem látott hasonló botrányt a Bayern közgyűlésén (Fotó: AFP)

 

Már hetekkel az éves közgyűlés előtt arról cikkezett a Frankfurter Allgemeine Zeitung, hogy botrány készül Münchenben. „Ez volt a legrosszabb közgyűlés, amit valaha átéltem a Bayernnél. Szégyenletes” – ezt már a bajorokat több mint 30 éven át klubmenedzserként és -elnökként vezető, tisztségeiről tavaly lemondott Uli Hoeness nyilatkozta, miután a csütörtöki találkozó valóban káoszba fulladt. A Kicker és a Bild is arról számolt be, ötórányi vita és veszekedés után ért véget a közgyűlés, ahol mintegy 800 tag állt ki a Qatar Airwayszel való együttműködés ellen. A légitársasággal való megállapodás 2016 óta tart, a Bayern költségvetését idényenként mintegy 20 millió euróval teszi bővebbé. A kritikusok szerint Katar újra és újra semmibe veszi az alapvető emberi jogokat, példaként pedig a többi közt a 2022-es labdarúgó-világbajnokság építkezései körüli botrányokat hozták fel.

Ezekről múlt héten is írtunk: a vb-előkészületeken dolgozó, jórészt Nepálból, Indiából, Bangladesből, Srí Lankáról érkező vendégmunkások tarthatatlan munkakörülményeire és méltatlan lakókörnyezetére az elmúlt években számos emberi jogi szervezet felhívta a figyelmet. Közvetlenül a stadionépítésekhez 37 haláleset kapcsolható (a 2010-es és a 2014-es vb előtt összesen 12 ilyen esetről lehetett tudni), a vb-helyszín odaítélését követő 11 évben a The Guardian idén februári – több állami és egészségügyi forrásból összevetett – adata szerint összesen, vagyis nem csak a vb-fejlesztések miatt, 6500 vendégmunkás veszítette életét.

Kígyózó sorok a Bayern München otthonánál, az Allianz Arénánál: a visszatért nézők ellenére is nehéz gazdasági év vár a bajorokra a számok alapján (Fotó: AFP)

A Bayern klubtagjai szerint a katari együttműködés összeegyeztethetetlen a klub értékeivel, hiba volt annak megszületése is, de a 2016 óta napvilágra került információk tükrében még nagyobb hiba lenne a meghosszabbítása.

Kahn igyekezett megvédeni a megállapodást (Fotó: AFP)

A Yahoo beszámolója szerint a klub korábbi kapusa, Oliver Kahn – aki év közben folyamatosan vette át a vezérigazgatói feladatkört Karl-Heinz Rummeniggétől – azzal igyekezett megvédeni az együttműködést, hogy kijelentette, a Bayern elnöksége minden óvintézkedést megtett a Qatar Airwayszel kötött megállapodás előtt. „Nagyon világos kritériumokat fektettünk le, kőkemény megfelelőségi követelményeknek kell eleget tenniük a partnereinknek” – hangoztatta Kahn.

A Bayern számára rosszabb pillanatban nem is jöhetett volna a botrány. Ennek oka természetesen a koronavírus. A korábban közzétett gazdasági jelentések szerint több mint 100 millió eurót bukott a német klub a 2020–2021-es idényben a világjárvánnyal kapcsolatos korlátozások miatt. A mérlegszámok sem alakultak biztatóan, míg a pandémia előtti utolsó teljes üzleti évet 52.5 millió eurós pluszban zárta a német rekordbajnok, addig a legutóbbit már csak 1.9 millióval.

A Bild szerit a Bayern vezetősége a gazdasági társaságra nehezedő nyomás miatt már korábban is fontolgatta, hogy nem hosszabbítja meg a szponzorszerződést, sőt, apránként el is kezdtek kihátrálni belőle. Ennek tudható be az is, hogy a légitársasággal kötött megállapodás részeként az elmúlt években rendre Katarban edzőtáborozott a csapat a Bundesliga tavaszi rajtja előtt, ám ebben az idényben már nem lesz így. A bajorok – német sajtóhírek szerint a sűrű versenynaptárra hivatkozva – lemondták a szponzorációs körútnak is felfogható túrát.