Ma délelőtt bemutatták a FIBA WABC edzői kézikönyv sorozatának magyar nyelvű kiadványát. (Fotó: MKOSZ)

 

„Az edzők tehetnek róla, hogy nem jó a helyzet a férfi kosárlabdában” – jelentette ki Zsoldos András, a férfiválogatott korábbi szövetségi kapitánya, aki úgy véli: sok mindent el kell sajátítaniuk az edzőknek,
mert rossz szemlélettel dolgoznak.

„Nem a játékosok fejlesztését tartják szem előtt, hanem a napi eredményességet, és ameddig ebben nem lesz változás, addig érdemben a teljesítmény sem lesz jobb” – magyarázta.

Épp ez tette szükségessé a Magyar Kosárlabda-szövetség (MKOSZ), a Testnevelési Egyetem (TE)
Edzéselméleti és Módszertani Kutatóközpontja, a Honvédelmi Minisztérium sportállamtitkársága, és a
Kosárlabda Specifikus Módszertani Központ együttműködésében kiadott, négykötetes sorozat megjelentetését, melyet az aktív edzők továbbképzése mellett az egyetemi hallgatók oktatására is használni fognak.

„Én is elolvastam a könyvet, és többször is a homlokomra csaptam, mert rájöttem, mennyi mindent
csináltam rosszul, és mennyivel jobb szakember lehettem volna, ha létezik egy ilyen anyag, már akkor”
– nyilatkozta a szakember.

Azt is kiemelte: ma már másképp kell bánni a gyermekekkel, mint amikor ő volt fiatal edző, meg kell
őket tartani a sportágnak, és úgy kell kibillenteni az utánpótláskorú játékosokat a komfortzónájukból,
hogy attól még másnap is lemenjenek az edzésre.

„Remek önvizsgálat is a könyv elolvasása, mert felvetődnek benne kérdések, amelyeket ha feltesznek maguknak az edzők, rájönnek, mit kellene másképp csinálni. Az oktatásmódszertani anyag arra is kitér egyébként, miként kell kommunikálni a gyerekekkel, szülőkkel” – tette hozzá.

A Testnevelési Egyetem könyvtárában rendezett könyvbemutatón Sterbenz Tamás, az intézmény rektora
arról beszélt: a szakmai anyag nem lineárisan, korosztályok szerint épül fel, hanem témakörönkénti
bontásban, mélyebben elemzi az edzői munka aspektusait.

„A célunk, hogy nemzetközi szinten is eredményes legyen a magyar kosárlabda. Fontos, hogy az edzőknek legyen motivációjuk, belső késztetésük elolvasni az anyagot: aki belenéz a könyvbe, új ötleteket kaphat, gondolatébresztő lehet neki. Az igényesség jegyében készült, néha nem kis kihívást jelentett a kollégáknak, hogy megtalálják a megfelelő magyar nyelvű kifejezéseket az angol szakszavakra”
– mondta el az egykori válogatott játékos.

Az MKOSZ elnöke, Szalay Ferenc azt emelte ki, nem annyira továbbképzésről, sokkal inkább átképzésről van szó, mivel szemléletváltásra van szükség a trénerek körében, hogy a szakma presztízse helyreálljon.

„A korábbi korosztályos szakmai anyagot alig olvasták el az edzők, így az is fontos, hogy bemutassuk nekik, miről szól ez a hiánypótló mű. A létszám magas, de a minőség nem megfelelő: több magasan kvalifikált trénerre van szükségünk, és arra, hogy a kosárlabda-edzői karrier stabil megélhetést biztosító, megbízható életpályát jelentsen” – fejtette ki a sportvezető.

Sáfár Sándor, a TE Edzéselméleti és Módszertani Kutatóközpontjának oktatója és kutatója kitért arra,
hogy az egyetemi oktatás szempontjából is hasznos az elkészült munka, ugyanis igyekeznek kritikai
gondolkodásra nevelni a hallgatókat, vizsgafeladatnak kaphatják például a jelenlegi rendszer kritikáját,
annak bemutatását, miként változtatnának a mikrokörnyezetükön, ehhez pedig jól jön, ha a nemzetközi
szinten is sikeres edzők elképzeléseit, módszereit fel tudják használni.

A Kosárlabda Specifikus Módszertani Központ igazgatója, Rátgéber László filozófiája, hogy az edzők
életeket változtatnak meg, s arra hívta fel a figyelmet: egy tréner nem csak jobbá, de rosszabbá is teheti
egy ember életét.

„2008-ban még hozzávetőlegesen csak négyszáz edző működött Magyarországon, ez azóta ezer fővel emelkedett, ám a hetven százalékuk OKJ-s bizonyítvánnyal rendelkezik. Nem vagyok ezzel kapcsolatban előítéletes, de a statisztikák azt mutatják, ők kevésbé kvalifikáltak, mint egyetemet végzett kollégáik. Nem mindegy, hogy milyen szakembereket engedünk dolgozni a rendszerben, hiszen az edző nem csak stopperórával áll a sportoló mellett, hanem inspirálnia, motiválnia is kell tanítványát” – magyarázta.

Mocsai Lajos
, a Testnevelési Egyetemért Alapítvány Kuratóriumának elnöke szerint szakmailag nagy
ereje és jelentősége van annak, hogy tisztázódott a szakterminológia, mivel így mindenki egyértelmű
értelmezéssel tudja elsajátítani az anyagot.

Azt is fontosnak tartja, hogy korosztályos szinten ne az legyen a cél, hogy világverő válogatottjaink legyenek, hanem az, hogy az adott korosztály fizikai paramétereinek megfelelő maximumot érjék el a játékosok, s a könyv ebből a szempontból is remek iránytű.

Harmadik fontos elemként a személyiségfejlesztést említette, amelyhez véleménye szerint elengedhetetlen az edzők példamutató magatartása, a professzionalizmus is.

Az edzői kézikönyv online is elérhető a Kosárlabda Specifikus Módszertani Központ honlapján.