Vettel nyerte meg a sepangi stratégiai háborút

Vágólapra másolva!
2011.04.10. 09:42
null
Vettel a rajtnál megőrizte első helyét, aminek köszönhetően megnyerte a viadalt (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel megnyerte a Formula–1-es idény második futamát is, méghozzá óriási taktikai csatában, a KERS-t a futam felétől nem használva legyőzve a McLaren pilótáit. A német mögött Jenson Button ért célba, s az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan egy Renault-pilóta is felfért a dobogóra: ezúttal Nick Heidfeld. Mark Webber lett a negyedik, Felipe Massa az ötödik, a Lewis Hamiltonnal a hajrában koccanó Fernando Alonso a 6., Hamilton a 7. helyen ért célba.

Sebastian Vettel az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után Malajziában is nyerni tudott, ezúttal óriási taktikai csatában győzte le a McLaren pilótáit, akik közül a futam elején Lewis Hamilton volt igazán veszélyes a világbajnoki címvédőre, a végén viszont Jenson Button maradt közel hozzá.

A pilóták többségénél három, egyeseknél négy boxkiállást hozó versenyen ugyanis Hamilton egy kerékcserével korábban váltott a kemény keverékű gumikra, mint riválisai, és ezzel lemaradt Vettel mögött, sőt egy boxkiállási baki miatt Button mögé került, és utána túlságosan lelassult. A hajrában koccant is az őt támadó Alonsóval, így az egykori csapattársaknak a három után még egy boxkiállásra szükségük volt.

Hamilton végül Alonso mögött, a 7. helyen ért célba.

A verseny után Hamiltont és Alonsót maga elé hívatta a verseny sportfelügyelő testülete, és húsz másodperces időbüntetéssel sújtotta a két pilótát. A McLaren pilótáját azért büntették meg, mert a célegyenesben cikázva védekezett Fernando Alonsóval szemben, a Ferrarist pedig azért, mert a 46. körben megpróbálta megelőzni Hamiltont, de hátulról belehajtott.

Hamilton ezzel visszaesett a 7. helyről a nyolcadikra Kobajasi Kamui mögé, míg Alonso idővesztesége Hamilton büntetése miatt nem járt pozícióvesztéssel.

A spanyol Massát üldözve zárta a viadalt a 6. helyen, mindkettejüket megverte a KERS-t már a rajtnál is nélkülöző (a mozgásienergia-átalakítót a verseny felétől Vettel sem használhatta), emiatt a 3. rajtkockából az első kanyar után a 10. helyre visszaeső Mark Webber, valamint az első kanyarkombinációban Hamilton elé kerülő Nick Heidfeld.

Kobajasi Kamui révén újra csodát művelt a Sauber: a japán csupán két kerékcserét végrehajtva lett nyolcadik, remélhetőleg ezúttal nem találnak szabálytalanságot autójában, és nem zárják ki. A 9. helyen Michael Schumacher ért célba a továbbra is gyengélkedő Mercedesszel, míg Paul di Resta a 10. lett, így második versenyén is szerzett egy pontot.

A hajrában bizarr balesetet szenvedett Vitalij Petrov: kisodródott a pályáról, a bukótér megdobta az autóját, s amint a földre ért, a kormány kijött a Renault-ból, és Petrov kezében maradt. Szerencsére csak a hungarocell hirdetőtábláknak ment neki, mielőtt megállt.

PETROV BALESETE

A FUTAM

A felvezető kör megkezdésekor a levegő 28, míg a pálya 31 fokos, a páratartalom 83 százalékos volt.

A rajtra száraz pályán került sor, de az órák óta a pálya körülgyülekező felhőréteg esővel fenyegetett, ráadásul a pálya felé közeledett egy zivatarzóna is.

Az indulás után Hamilton megpróbálta lerajtolni Vettelt, de a Red Bull pilótája visszaverte a támadást, és a lendületet vesztő Hamilton mellet elment Heidfeld. A KERS nélkül menthetetlenül rosszul rajtoló Webber mellett két oldalról húztak el a pilóták, az ausztrál visszaesett a 10. helyre.

Webber a hátsó egyenesben visszaelőzte Kobajasit, az első kör végén Vettel, Heidfeld, Hamilton, Button, Petrov, Massa, Alonso, Schumacher, Webber, Kobajasi volt a pontszerző helyeken haladók sorrendje.

Az első két körben nem lehet kinyitni a hátsó légterelőt, Hamiltonnak emiatt meggyűlt a baja Heidfelddel, Vettel két kör után 2.4 másodperces előnnyel vezetett, s a különbséget fokozatosan növelve a 6. körben már 4.2 másodperccel állt Heidfeld előtt.

Petrovot megelőzte Massa, a lendületet veszítő orosz mellett Alonso is el tudott menni. Hátrébb Webber és Kobajasi egymást előzgette, az ausztrál a pálya középső szakaszán ment el a japán mellett, míg Kobajasi a KERS és a nyitható hátsó légterelő előnyeit kihasználva a célegyenesben vágott vissza.

A hátsó sorokban a williamsesek közül Barrichello defekt, Maldonado törött első légterelője miatt korán a boxba hajtott, a két Toro Ross-pilóta pedig koccant egymással – Alguersuari támadta Buemit.

Hamilton képtelen volt támadni Heidfeldet, az utolsó kanyarban nem tudott elég közel kerülni hozzá ahhoz, hogy a hátsó légterelő kinyitásával megközelítse a németet. A mérnöke szerint kímélnie kellett a kerekeit, hogy sokáig, akár az eső érkezéséig kint maradjon.

Vettel beszólt a boxba, hogy érzi a gumik kopását („A második fázisba értek a gumik” – mondta a rádión.), de körideje egy másodperccel volt jobb Heidfeldénél. Webber a 10. körben kereket cserélt, újabb készlet lágy gumit kapott.

Hamilton a 12. körben cserélt kereket. Korábbi üzenetének célja a Renault félrevezetése volt, hiszen az új gumikkal elég gyors tudott lenni ahhoz, hogy a később kiálló Heidfeld elé kerüljön. Ám szemerkélni kezdett az eső.

A 13. körben Vettel, Heidfeld, Button és Massa is a boxba hajtott lágy slickekért, Alonso kint maradt a pályán. Hamilton mellett Button is Heidfeld előtt folytatta, Massa az egyik csavarozó eszköz meghibásodása miatt sok időt vesztegelt a boxban. Alonso a 14. körben állt a boxba, de mivel nem jött az eső, ő is lágy gumikat kapott.

A 16. körben az élbolyban Vettel, Kobajasi, Hamilton, Button, Alonso, Heidfeld, Webber, Massa, Petrov, Di Resta volt a sorrend, a japán még nem volt kint kerékcserén.

Hamilton elment Kobajasi mellett, míg Alonso a célegyenesben megelőzte Buttont, aki nem tudott visszatámadni. Vettel 6.3 másodperccel vezetett Hamilton előtt.

Kobajasi a 17. körben állt a boxba, kiszállt az élboly küzdelmeiből. Az eső továbbra is csak szemerkélt.

Hamilton jobb köridőt futott Vettelnél, de a boxból rászóltak, ne erőltesse ennyire, mert túl hamar elkoptatja a gumikat. A szemerkélő eső elállt.

Az első hét a 20. körben 18 másodpercen belül haladt egymáshoz képest, a korán kiálló, 6. helyen haladó Webberre feljött Massa. Vettel és Hamilton között 5 másodperc volt a különbség, Alonso 3.3, Button 2.9, Heidfeld 2, Webber 3.4, Massa 0.6 másodpercre volt az előtte haladótól.

A gumispórolós üzemmódra beálló Vettelnél csak Webber volt lassabb, a négy kerékcserés taktikára átálló ausztrál a 22. körben ki is állt kereket cserélni, és újabb szett lágyat kapott.

Button a 23. körben állt a boxba, Hamilton a 24. körben követte, ő már kemény keverékűt kapott. Vettel ugyanakkor a 25. körben lágyakkal folytathatta, de a Heidfeld, Massa páros mögé jött vissza. A következő körben a célegyenesben megelőzte Massát, Heidfeld pedig – Alonsóhoz hasonlóan – kereket cserélt. Alonso visszaesett Button mögé.

Hamilton a 27. körben hasonló köridőt futott, mint Vettel, és a kemény keverékű gumijai hosszabb „szavatosságot” ígértek számára. Vettelnek ráadásul a csapat megbízhatósági okokból megtiltotta a KERS használatát.

A 30. körben Vettel 4.4 másodperccel állt Hamilton előtt, Button 1.3, Alonso 4.3, Webber 2.7, Massa 1.8 másodpercre volt az előtte haladótól.

Webber a 32. körben állt be harmadik szervizelésére, és mivel a lágyai elfogytak, kemény keverékű gumikat kapott. A Massa és Petrov közötti 11 másodperces „lyukba” jött vissza, szabad volt előtte a pálya, nem tartotta fel senki sem. Vettel közben a lágy gumikon megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, s egy másodpercet vert Hamiltonra.

A lágy gumik Vettel autóján jobbnak tűntek, mint Hamilton kemény keverékű abroncsai, a 36. körben (a Red Bull-pilóta 11. körében ugyanazzal a készlettel) is egy másodpercet adott a német az angolnak.

Hamilton a 37. körben kiállt a boxba, a bal első gumi lassú felrakása miatt veszített néhány másodpercet, és éppen Webber elé jött vissza. Button a 38. körben hajtotta végre utolsó kerékcseréjét, és Hamilton elé jött vissza. A 2008-as világbajnok rossz kerékcseréje miatt került a 2009-es bajnok mögé.

Button a 40. körben másfél-két másodpercet vert a körülötte lévőkre, Vettel és Alonso a 41. körben állt a boxba. A német az élre, a spanyol a Hamilton, Webber páros mögé jött vissza.

Az első nyolc mögött Schumacher és Kobajasi vívott hatalmas, az egész versenyen át tartó csatát a 9. helyért, még mindkettejüknek hátravolt egy boxkiállása. Schumacher 7-es kanyarban elkövetett hibája után a japán meg tudta előzni a németet, aki ki is állt a boxba kemény keverékű gumikért.

Heidfeld a 43. körben a hátsó egyenesben megelőzte Petrovot, aki mellett a célegyenesben Massa is elment. Webber közben végrehajtotta utolsó, negyedik pit-stopját.

Alonso a 44. kör elején a célegyenesben támadta Hamiltont, aki cikázva védekezett – nem annyira, mint tavaly Petrovval szemben, de nem is csak egyszer váltott irányt. A spanyol nem tudta kinyitni a hátsó légterelőjét, ez is nehezítette a dolgát.

A 46. körben a spanyol a 3. kanyar után előzésre készült, de elnézte a távolságot, és első légterelőjével hozzáért Hamilton jobb hátsó gumijához. A Ferrari elment a McLaren mellett, de törött légterelőjével nem tudta jól bevenni a következő kanyart, így Hamilton visszaelőzhette, és Alonsónak be is kellett mennie a boxba.

HAMILTON CIKÁZÁSA

A spanyol visszaesett a Massát támadó Webber mögé a 7. helyre. Kobajasi két kiállás után versenyképes köröket futott, s a 8. helyen haladt.

Az 50. körben Webber a célegyenesben kezdődő, több kanyaron át tartó csata után megelőzte Massát, és feljött az 5. helyre.

Közben Heidfeld utolérte a gumihiba miatt különösen lassú, Buttontól már 19 másodpercre lévő Hamiltont, és öt köre volt rá, hogy megelőzze. Nem kellett neki annyi, az 52. kör elején a célegyenesben maga mögött hagyta a mclarenest. Webber szinte azonnal elment a pályáról kisodródó Hamilton mellett, Hamilton be is ment a boxba kerékcserére.

Az utolsó körökben Webber Heidfeldet támadta, méghozzá négy körrel frissebb gumikon. Petrov a 9. kanyar előtt bizarr balesetet szenvedett: kisodródott a pályáról, a bukótér megdobta az autóját, és amint a földre ért, a kormány kijött a Renault-ból, és Petrov kezében maradt. Az orosz kiesett a versenyből.

Vettel megnyerte a Malajziai Nagydíjat, Button 3.2 másodperccel kapott ki tőle, a harmadik helyen Heidfeld ért célba, miután maga mögött tudta tartani Webbert. Massa Alonso előtt ért célba, a további pontszerző helyeken Hamilton, Kobajasi, Schumacher, Di Resta volt a sorrend.


MALAJZIAI NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:37:39.832
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3.261 mp h.
3. Nick Heidfeld német Renault 25.075 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 26.384 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 36.958 mp h.
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 57.248 mp h.*
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:06.439 p h.
8.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:09.957 p h.*
9. Michael Schumacher német Mercedes 1:24.896 p h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:31.563 p h.
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:41.379 p h.
12. Nico Rosberg német Mercedes 1 kör h.
13. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
15. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1 kör h.
16. Timo Glock német Virgin-Cosworth 2 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Renault 4 kör h., kicsúszott
*20 másodperces büntetést kaptak
FELADTÁK
Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 46 megtett kör
Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 42
Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 31
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 23
Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 22
Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 14
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 8
A VB ÁLLÁSA
győzelmek
dobogós helyezések
pontszerzések
pontok
1. Sebastian Vettel 2 2 2 50
2. Jenson Button 1 2 26
3. Lewis Hamilton 1 2 22
4. Mark Webber 2 22
5. Fernando Alonso 2 20
6. Felipe Massa 2 16
7. Nick Heidfeld 1 1 15
7. Vitalij Petrov 1 1 15
9. Kobajasi Kamui 1 6
10. Sébastien Buemi 1 4
11. Michael Schumacher
1 2
11. Adrian Sutil 1 2
13. Paul di Resta 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 72
2. McLaren-Mercedes 48
3. Ferrari 36
4. Renault 30
5. Sauber-Ferrari 6
6.
Toro Rosso-Ferrari 4
7. Force India-Mercedes 4
8. Mercedes 2


A pálya immár a 13. F1-es versenyének ad otthont
A pálya immár a 13. F1-es versenyének ad otthont
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik