Lewis Hamilton délután a lágy gumikon a leggyorsabb volt (Fotók: Action Images)

Lewis Hamilton volt a Formula–1-es idény első tesztnapjának főszereplője: a Mercedes angol pilótája az első szabadedzésen fél kört sem tett meg, amikor leállt az autója, így ki kellett hagynia a tréninget. Aztán kiderült, hogy nincs súlyos baj a kocsijával, a második edzésen rövid alkalmazkodás után a lágy gumikon a mezőny leggyorsabbja volt.

A 30. AUSZTRÁL NAGYDÍJ PROGRAMJA 
Elkezdődött: Alonso az élen, Hamilton leállt, az egyik Lotus el sem indult

A Ferrari spanyolja mögött Button és a két Williams zárt • A Red Bull viszonylag jól ment.

Hamilton az élre száguldott Melbourne-ben

A Mercedes elindult, és gyors volt a 2. melbourne-i szabadedzésen • Grosjean kicsúszott a Lotusszal.

SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
7.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be.
FORMULA-1 2014, ADATBANK

Csapatbemutatók, tesztek, rajtlista, versenynaptár – minden egy helyen a 2014-es idényről.

Eső nélkül is kaotikus lenne az új F1, hát még így – újdonságok 2014-ben
Alonso hat, Hamilton hét, Vettel tíz kiesőt jósol vasárnapra 
Az összes pilóta várakozása az Ausztrál Nagydíj előtt 
A 2014-es idény szurkolói szoftvere - kattintson és töltse le! 

„Jó lett volna az első edzésen is menni, de a második mindenért kárpótolt. Összességében jó nap volt, ráéreztem a kocsira és a pályára is, jó lehet a folytatás. Kényelmesen érzem magam az autóban – mondta Hamilton. – Nem figyeltem, mit csináltak mások, zavart, hogy a második edzés előtt nem köröztem, és csak az foglalkoztatott, hogy elkapjam a ritmust, ami sikerült is.”

Hamilton elárulta, még mindig nem rajong az új autóért, de elmondta, nem is ez a fontos, hanem hogy a leggyorsabb legyen vele a mezőnyben. Toto Wolff csapatfőnök szerint a szurkolók hamar hozzászoknak majd az autók új hangjához, azok a rajongók, akik kényesek a kocsik hangjára, túlságosan felületesnek tekinthetők.

„Ha csak a hang számítana, még mindegyik autót tizenkét hengeres motorok hajtanák. Ám el kell fogadni, hogy haladunk a korral, és új technológiára van szükség” – mondta Wolff.

A nap legnagyobb meglepetését a Red Bull szerezte, a vb-címvédő a rossz tesztelések után hibái többségét kijavította péntekre, és a két autó 115 kört tett meg – nagyjából egy-egy versenytávot. Nem csoda, hogy Sebastian Vettel és csapata megkönnyebbült a második 90 perc végére.

„Nagyon jó nap volt, hatalmas megkönnyebbülés, hogy a rengeteg munkának, amit a csapat a bahreini teszt óta elvégzett, ilyen jó eredménye lett – mondta Vettel. – Nem voltak súlyos gondjaink, az autók jól mentek, az egyensúly szuper volt. Az időeredmények még nem sokatmondóak, de azért örülök, hogy az élbolyban vagyunk, és nem a mezőny végén. Még messze vagyunk a csúcssebességünktől, de eddig minden rendben.”

Sebastian Vettel és a Red Bull megkönnyebbült, sokkal rosszabbra számított

Vettel szerint a hétvégéről akkor lehet teljes joggal kijelenteni, hogy sikeres, ha világbajnoki pontokban is megmutatkozik az eredmény. Csapattársa, Daniel Ricciardo viszont úgy véli, máris van minek örülni.

„Arra számítottunk, hogy nagyobb lesz a lemaradásunk. Remélhetőleg nem nő meg szombaton a különbség, s ha egy másodperc körül marad, elégedettek lehetünk, mert sokkal rosszabbra számítottunk – mondta az első Red Bull-os versenyére készülő ausztrál. – Fontos nap ez a pénteki, sokat tanultunk, de azért nem szállhatunk el magunktól. Örülünk, a mai eredmények tovább motiválják a csapatot, hiszen jó úton járunk, s bármilyen nehézségen felül tudunk kerekedni.”

Christian Horner csapatfőnök azt mondta, hogy bár a Red Bull még nem jár a Mercedes és a Ferrari szintjén, elégedett lehet a csapat, és rövidesen közelebb kerül a riválisokhoz. Stefano Domenicali, a Ferrari főnöke úgy vélte, pénteken több csapat is elrejtette valós erejét, nagy fordulatra számít az időmérőn.

A Williamstől a téli tesztek alapján mindenképpen többet várhattunk, mint a délutáni 8. és 12. helyezés. Felipe Massa nem is titkolta, hogy még tartalékol a csapata.

„Próbáltuk megérteni a beállításokat, és a lehető legjobban felkészülni az időmérőre. Még sok tartalék van az autóban – mondta a brazil. – Nem lepett meg, hogy a Mercedes van az élen, és hogy a Ferrari is erős. Szerintem a McLaren és a Red Bull is ott lesz, de remélem, jó eredményt érünk el. A lágy gumik nemcsak egy körön, a hosszabb menetben is nagy előnyt jelentenek.”

Valtteri Bottas arra tért ki, mennyivel jobb Felipe Massával dolgozni, mint tavaly Pastor Maldonadóval. „Az idén többet tanulhatok a csapattársamtól, mint tavaly. Felipe sokkal tapasztaltabb és nyíltabb, mint a korábbi társam, sokkal inkább hajtja, hogy a csapatért tegyen. Minden információt megoszt velem és a mérnökökkel, ez elengedhetetlen az előre lépéshez” – mondta Bottas.

A Ferrari az első edzést az élen zárta Fernando Alonsóval, délután a spanyol a harmadik helyen zárt. Kimi Räikkönen visszafogottabb tempóban autózott, egyszer le is fulladt a boxutcában rajtgyakorlat közben, de miután visszatolták a garázsba, újraindult.

„Bár nagyon stresszes volt az idény első edzésnapja, összességében jól alakult. A csapat jól felkészült, nem volt problémám a kocsival. Az erőviszonyok továbbra sem tiszták, ez csak edzés volt, az időmérőn derülhet ki legkorábban, hol állunk valójában” – mondta Alonso.

Kobajasi Kamui mai szereplése egy körig tartott

A Caterhamnek rémes napja volt, a téli teszteken a legtöbb kilométert teljesítő renault-s csapat pilótái az első edzésen egy-egy kört tettek meg, a másodikra viszont már csak Marcus Ericsson ment ki, de akkor is egy kör jutott neki. Az újonc jobb kezdésre számított, akárcsak Kobajasi Kamui, akinek esélye sem volt arra, hogy autóba üljön délután.

„Nem ideális a kezdés, a bahreini tesztek után sokkal jobbra számítottunk. Az első edzésen az üzemanyag-adagolóval támadt gond, a motortérben kisebb tűz keletkezett. Lehet, hogy meg tudtuk volna oldani, hogy kimenjek a második edzésre, de jobbnak láttuk, ha eltávolítjuk a motort, mindent rendesen a helyére rakunk, hogy legalább szombaton és vasárnap normálisan menjen az autó, az lenne a legfontosabb. Ha sikerül annyira megbízhatóvá tenni az autót, mint az utolsó bahreini teszten, jó versenyünk lehet” – mondta Kobajasi.

A Lotus sem járt sokkal jobban, Pastor Maldonado délelőtt két kört ment, mielőtt füstölő pilótafülkével a boxba hajtott. Délután Romain Grosjean ment ki, neki 12 köre volt, köztük mértek is, de nagyon idegesen viselkedett az autója, a francia az edzés végét a kavicságyban zárta. A francia délelőtt a váltó folyadékának szivárgása miatt ragadt a boxban, a venezuelai esetében délután a motor elektronikájának kábelhálózatával adódtak problémák. Rengeteg tennivalója van az istállónak, amely a Red Bull-lal ellentétben továbbra is egy helyben jár. 

A Saubernél is elismerték, hogy problémás tesztnap volt, Adrian Sutil nem használhatta ki a kocsi teljes erejét, míg Esteban Gutiérrezt váltóhiba hátráltatta. A Marussia napja nehezen indult, de a második edzésre kezdett összeállni a kép, és a csapat vezetői elégedetten nyugtázták, hogy jó kiindulási pontot találtak a szombati folytatáshoz. A Toro Rosso párosa annak ellenére nagyon elégedett volt, hogy a két edzésen számtalanszor meglátogatta a bukóteret – a munka javát elvégezte.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS 
  1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:29.625 átlag: 213.007 km/ó 37 kör
  2. Nico Rosberg német Mercedes 1:29.782 0.157 mp h. 31
  3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:30.132 0.507 28
  4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:30.381 0.756 41
  5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:30.510 0.885 33
  6. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:30.538 0.913 38
  7. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:30.898 1.273 32
  8. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:30.920 1.295 38
  9. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:31.031 1.406 34
10. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:31.054 1.429 33
11. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:31.060 1.435 35
12. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:31.119 1.494 31
13. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:31.283 1.658 36
14. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:32.355 2.730 36
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:32.468 2.843 26
16. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:32.495 2.870 36
17. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 1:33.486 3.861 29
18. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:33.646 4.021 12
19. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1:34.757 5.132 29
20. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault idő nélkül   1
AUSZTRÁL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS 
  1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:31.840 átlag: 207.870 km/ó 20 kör
  2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:32.357 0.517 mp h. 23
  3. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:32.403 0.563 27
  4. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:32.431 0.591 19
  5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:32.599 0.759 26
  6. Nico Rosberg német Mercedes 1:32.604 0.764 17
  7. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:32.793 0.953 10
  8. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:32.847 1.007 28
  9. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:32.977 1.137 18
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:33.446 1.606 30
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:33.533 1.693 23
12. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:33.855 2.015 24
13. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:34.272 2.432 27
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:35.578 3.738 7
15. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:36.445 4.605 13
16. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 1:40.859 9.019 6
17. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1:46.922 15.082 4
18. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault idő nélkül   1
19. Lewis Hamilton brit Mercedes idő nélkül   1
20. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault idő nélkül   1
21. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault idő nélkül   2