Mick Schumacher, az F2-es idény bajnoka (Fotó: AFP)
Cikkünk eredetileg 2020. december 3-án, az F2-es idényzáró, így Mick Schumacher bajnoki címének biztosítása előtt jelent meg. A vonatkozó részeken a második bahreini hétvégét követően frissítettük. 

„Sohasem úgy néztem rá, mint aki a világ legjobb versenypilótája, mert mindenekelőtt az apám volt. Napról napra egyre világosabb számomra, mennyire rendkívüli mindaz, amit elért. Természetesen megfogadom a tanácsait, amelyek egy részét még gokartos koromban kaptam tőle. De az is igaz, nem vagyunk egyformák, és a különböző sorozatokban sem ugyanazt éljük át. A mostani autókat másképpen kell vezetni. Például a Formula–2-ben az ő idejében 500 kilogrammosak voltak a versenygépek, a maiak 780 kilósak. De természetesen megvannak a hasonlóságok is” – idézte a Kicker az első bahreini versenyhétvége előtt Mick Schumachert, a hétszeres Formula–1-es világbajnok Michael Schumacher fiát, aki az összetett éléről várhatta a Formula–2-es vb-sorozat utolsó négy futamát.

Bár az előnye apadt valamelyest, így is maradt belőle 14 pont az idényzáróra. A 20 éves német pilóta ráadásul úgy ülhetett a Prema Racing autójába, hogy már biztosan tudta, 2021-ben az F1-ben versenyez majd. A Haas-istálló szerda reggel jelentette be a szerződtetését.

Az egyéves Mick Schumacher a volánnál – így köszöntötte az F1 hivatalos Instagram-oldala

Sokan már egy évvel ezelőtt is az F1-es rajtrácsra követelték, ám ő inkább a tapasztalatszerzést választotta.

„Ez egy tanulási folyamat. Ha az ember rászánja az időt, hogy tényleg elmélyedjen a részletekben, az hosszabb távon kifizetődőbb, mint siettetni a dolgokat – mondta Mick 2020 februárjában, mikor arról kérdezték, nem bánja-e, hogy nem kapott ülést a királykategóriában. – Persze, szép lett volna, ha sikerül bejutnom a Formula–1-be. Megpróbálom inkább előnyként felfogni, hogy lesz plusz egy év tapasztalatom, főleg hogy már azokat az abroncsokat használjuk, amelyek majd csak két év múlva debütálnak a száguldó cirkuszban. Az új gumik nagy kihívást jelentenek, úgy vélem, teljesen másképp kell menni velük, mint a korábbiakkal.”

Ez az a megfontolt alaposság, ami egyébként is jellemezte eddigi karrierje során Mick Schumachert.

(...)

Mick Schumacher, azaz akkor még Mick Betsch a német gokartbajnokságban (Fotó: AFP)

A Lausanne-tól nem messze, a Svájci Alpok lábainál fekvő Vufflens-le-Chateau-ban született fiúcska kilencévesen kezdett gokartozni. 2011-től a német ADAC Kart Masters sorozat KF3-as kategóriában versenyzett, a felhajtást kerülendő – édesanyja vezetéknevét használva – Mick Betsch néven. Mint az F1 Zóna röviden összefoglalta, ez a kategória a 12–15 éves korosztály számára a legkönnyebb gépekkel, a legkisebb fordulatszámok melletti versenyzési lehetőséget biztosította.

Schumacher, azaz Betsch az első éveiben egyáltalán nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt: előbb kilencedik, majd hetedik lett összetettben. 2013-ban aztán harmadik helyen zárt a juniorbajnokságban, ezzel párhuzamosan pedig az FIA által szervezett nemzetközi junior szuperkupán is dobogóra állhatott összetettben. Az eredményeit látva nem csak a német sajtó, de a L'Équipe, a La Gazzetta dello Sport és a Marca is felkapta a fejét. Egyre többen rakták össze a képet, hogy Mick Betsch, a titokzatos szőke kisfiú kinek is a gyermeke.

A sisakrostély alatt a 14 esztendős Mick Schumacher (Fotó: AFP)

2014-ben tesztelt először Formula-autót, a Jenzer Motorsport F4-es csapata biztosított számára lehetőséget. 2015-ben aztán már a német és az olasz nemzeti sorozatban is győzelmekért küzdött, immár a Betsch és a Mick Junior „fedőneveket” is sutba dobva Schumacher vezetéknévvel – nem mellékesen a Ferrari fiókcsapatának számító Prema Racing színeiben.

Egy évvel később már F3-as autókkal szerzett tapasztalatot. Az ázsiai MRF Challenge-ben az F1 története egyik legjobb és legsikeresebb tervezőjének, Adrian Neweynak a fia, Harrison Newey volt a csapattársa. Mick az összetettben harmadik helyen zárt, az ifjú Newey nyerte a sorozatot, míg az ausztrál Joey Mawson lett a második. A „vert mezőnyben” olyan, a jelenlegi F2-es mezőnyből ismerősen csengő nevek zártak, mint Jüri Vips és Felipe Drugovich.

2014-ben ülhetett először Formula-autóba (Fotó: AFP)

Az év végén a Ferrari-akadémia hivatalosan is szerződést kínált neki.

„Figyelemmel követtük az eddigi fejlődését, és ha az akadémiánkra szeretne jönni, a vörös szőnyeg részünkről kigurult. Illedelmes, két lábbal áll a földön, csak gratulálni tudok a szüleinek a jó neveléshez. Emellett nagy nyomás nehezedik rá a média figyelme miatt, de úgy látom, remekül boldogul vele” – mondta Massimo Rivola, az akadémia vezetője. A Ferrari ajánlata épp időben érkezett, mielőtt apja utolsó csapata, a – nem mellékesen német – Mercedes szintén megkörnyékezhette volna Schumachert.  

2017 áprilisában debütált az FIA Formula–3-as Európa-bajnokságában. Ahogyan gokartban vagy az F4-ben, az első időszak itt sem a sikerekről, sokkal inkább a tanulásról és az alkalmazkodásról szólt. A négy Prema-versenyző közül a leggyengébb teljesítményt nyújtotta, összetettben a 12. lett, a legjobb eredménye pedig egy harmadik hely volt Monzában.

2018-ban rendkívül domináns második félévvel lett az F3 Európa-bajnoka (Fotó: AFP)

2018 sem indult sokkal jobban. Az idény 15. versenyénél jártunk, amikor Spa-Francorschamps-ban, Belgiumban megszerezte az első futamgyőzelmét a Premával. Ekkor a 10. helyen állt a pontversenyben, 67 ponttal lemaradva az éllovas Dan Ticktum mögött. Az idény második fele viszont elképesztő Schumacher-dominanciát hozott: hét rajtelsősége nyolc futamgyőzelemmel, összesen pedig 14 dobogós helyezéssel párosult. Az idény végén magabiztos fölénnyel lett Európa-bajnok, 57 pontot adott a végül második Ticktumnak. Az ekkor a Red Bull égisze alatt versenyző, szintén nem tehetségtelen brit nem is tudta elfojtani a frusztrációját, több nyilatkozatában is megjegyzést tett arra, nem biztos abban, hogy Schumacher nem kapott a neve miatt plusz segítséget innen-onnan...

Bár akadtak Ticktumhoz hasonló kétkedők, a világsajtó egyre nagyobb elismeréssel beszélt Mick Schumacherről.

„A legfontosabb, hogy az utóbbi hetekben tökéletesen bizonyította, Michael vezetői génjeit is magában hordozza. Ha képes megőrizni ugyanezt a teljesítményét, pályafutása egyértelműen a Formula–1-be vezet” – mondta róla az osztrák Gerhard Berger, aki korábban maga is versenyzett a Ferrarinál és 1995 végén, épp Michael Schumacher szerződtetésekor távozott az olaszoktól.

2017-ben apja első vb-győztes autóját, az 1994-es Benettont vezethette (Fotó: AFP)

A hájp már-már fojtogatóvá vált, amikor a Prema bejelentette, 2019-ben az F2-ben biztosít ülést friss Európa-bajnokának. A bahreini idénynyitón annyi újságíró várt rá a paddockban, mint ahány riporterrel más F2-es pilóta egy egész idényben sem találkozik.

„Gyakran látom Mickben Michaelt. Jean [Todt] és én is gyermekkora óta ismerem őt. Ez egyszerűen lenyűgöző. Jó családban nőtt fel, megvan a tapasztalatuk Michael által, és tudják, hogyan kezeljék Mick sikereit” – idézte az idősebb Schumacher korábbi csapatfőnökét, Ross Brawnt az f1vilag.hu az Eb-siker után.

Az első F2-es siker: 2019 és a Hungaroring (Fotó: AFP)

„Nagyon célorientált és egyszerűen lenyűgöző, hogy mennyire versenyképes lett az elmúlt évben a Formula–3-ban. Ezt az első F2-es teszten is látni lehetett” – mondta a brit sportvezető, utalva a fiatalok idény előtti tesztjére, ahol Schumacher újoncként a legjobb időt autózta olyanokkal szemben, akik már többéves tapasztalattal bírtak.

„Mick rendkívül alázatos, tehetséges srác, akinek megvannak az adottságai ahhoz, hogy előbb-utóbb F1-es pilóta legyen, de ehhez még meg kell tennie pár lépést. Szerintem ő is tisztában van vele, hogy türelmesnek kell lennie és plusz tapasztalatot gyűjtenie, hogy aztán amikor valóban megérkezik, száz százalékig felkészült legyen a Formula–1-re” – nyilatkozta Brawn.

Ahogyan eddig minden kategóriaváltásnál, Mick Schumacher ezúttal sem remekelt az első esztendejében. A 16. futamig nem volt dobogós helyezése – a jég a Hungaroringen tört meg, ahol a sprintfutamot megnyerte. Összetettben ismét a 12. lett (pont mint az első F3-as évében).

A Ferrari hite azonban nem tört meg. „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az akadémistánk, s nem csupán azért, mert Michael fia. Ha megnézzük a tabellát, szinte csak másod-, harmadéves, rutinos versenyzők végeztek előtte. Az újoncok között abszolút helytállt és rendkívül hasznos tapasztalatokat szerzett. Jó éve volt, ám az előttünk álló szezonban még többet várunk tőle. Az egy idény alatt megszerzett tapasztalat kamatozni fog, meggyőződésünk, hogy bizonyítani fogja, idővel az F1-ben a helye” – fogalmazott Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke 2020 januárjában.

S Mick valóban bizonyított...

Nagy Dániel, az M4 Sport szakkommentátora,
a BRC Racing versenyzője (Fotó: Facebook: Dani Nagy #99)

„Volt néhány főbb hiányossága. Az egyik a test a test elleni csatákhoz való hozzáállása. Sokszor egyszerűen túl óvatos volt” – mondta a Nemzeti Sport Online megkeresésére Nagy Dániel. A túraautó Európa-kupában a BRC Racing Team színeiben versenyző pilóta az M4 Sport szakkommentátoraként követte végig Mick Schumacher eddigi karrierjét a Formula–2-ben. – Ő nem az a típus, aki egy nagy sztár fia és ebben lubickol, nagyképű, és akkor ennek megfelelően is teszi oda az autót. Ő inkább intelligensen próbálta megközelíteni a dolgokat, s emiatt túl óvatos is volt. Ebben sokat kellett javulnia. A másik megjegyzés pedig a kiegyensúlyozottságának szólt. Pont ez az a két dolog, ami tetten is érhető a jelenlegi idényében. Rengeteget lépett előre az agresszivitása, de nem lőtt túl a célon. A kiegyensúlyozottságáról pedig mindent elárul, hogy övé az idényben a legtöbb dobogó, szám szerint már tíz” – mondta Nagy a látványos előrelépés hátteréről.

Pedig Mick nem volt egyszerű helyzetben. A Premánál az oroszok egyik, ha nem legnagyobb ígérete, Robert Svarcman lett az idei csapattársa. A német mellett a rutin, az orosz mellett a mindent elsöprő lendület szólt. Schumacher az idénynyitón ismét halovány teljesítmény nyújtott, a két futamon csupán hat pontot gyűjtött. A második fordulóban szerencséje sem volt, a tűzoltókészülék meghibásodása miatt dobogóesélytől esett el és maradt pont nélkül a sprintfutamon.

Mick Schumacher verseny közben (Fotó: AFP)

Magyarország és a Hungaroring aztán ismét fordulópontot hozott számára. Mindkét futamon dobogós helyen végzett, erre egyetlen másik pilóta sem volt képes az idényben (bezzeg Schumacher még kétszer megismételte – Monzában és Szocsiban ráadásul megnyerte a főversenyt).  

A monzai sikere sokáig emlékezetes marad szenzációs rajtjáról. A hetedik helyről a másodikra jött fel az első kanyarig. Nagy Dániel szerint ez a 20 éves versenyző másik kiemelkedő képessége.

„Egyértelmű tendencia, hogy Schumacher több pozíciót javít a rajtnál. A rajt pillanatát is nagyon jól tudja elkapni, de amiben még különösen erős, az az azt követő helyezkedés. Borzasztóan nehezen tanulható és fejleszthető, hogy hogyan találod meg a pozíciókat a rajt utáni keveredésben, ő viszont nagyon jól látja meg, hogy hol van még helye, mennyi kockázatot érdemes felvállalnia. Sokszor nem megy jól az időmérőn, ebben a tekintetben még van hová fejlődnie – bár alapvetően a csapata, a Prema sem volt jó ebben a mostani idényben, Svarcman sem mondható időmérőmenőnek –, viszont a képességeinek köszönhetően a startoknál ezt képes kompenzálni.”

 
A német Bahreinbe – még az első hétvégére – 24 pontos előnnyel érkezett a második helyen álló Callum Ilott-tal szemben. A fordulót hiába kezdte sokkal jobban a brit, Schumacher tűrte jobban a nyomást. Ilott a sprintfutamon hibázott, megbüntették, végül pontot sem szerzett – Schumcaher előnye ugyan csökkent, de sorsa a saját kezében maradt a zárófordulóra.

„Ilott nyomás alatt hajlamos elkezdeni kapkodni – fogott a két tehetség összehasonlításába az M4 Sport szakértője. – Ezt láthattuk Bahreinben, és ez történt vele Monzában is, amikor lefulladt egy olyan futamon, ahol simán nyerhetett volna. Silverstone-ban egy büntetés után, mikor nyomnia kellett, hogy meglegyen a dobogó, megforgott. Egy körön, nyers tempóban egyértelműen jobb, mint Mick Schumacher. Öt pole-t szerzett, ez nyilván nem véletlen. A közvetítésekben is többször előfordult, hogy csak néztem a köridőket, mert sem gumielőnye, sem más taktikai oka nem lehetett, mégis majd' egy másodperccel jobbat ment, mint a mezőny. Schumacher mellett viszont az állandóság, a megbízhatóság szól. Jobban tűrte a nyomást és kiélezett helyzetekben higgadtabb, emiatt néha talán kissé szürke, de hosszabb távon többet is tud kihozni a kritikus pillanatokból. Ez a tulajdonsága döntött a javára Ilott-tal szemben.”

Schumacher legfőbb riválisa: Callum Ilott (Fotó: Getty Images)

Nagy Dániel úgy gondolta, ha Schumacher az utolsó hétvégén el is bukta volna az összetett elsőséget, ez a paddockbeli megítélésén mit sem változtatott volna. Bár a versenyzői „önéletrajzban” kétségtelenül jól mutat az F2-es bajnoki cím, hosszú távon nem ez lesz meghatározó számára.

„Az F1 nagyon más kávéház. Sosem egyértelmű, hogy ha valaki jól ment az F2-ben, majd megérkezik az F1-be, akkor ott is jó lesz. Ha megnézünk egy szezont, kirajzolódik, hogy Ilott milyen gyors, Schumacher ebben vagy abban jó, Svarcmannak ez a tehetsége, s így tovább. Hajlamosak a szurkolók elrugaszkodni a valóságtól és azt gondolni, ilyen képességekkel egyikük vagy másikuk bejön az F1-be és szétver mindenkit. De egy nagyon nagy ugrás van a két kategória között, tempóban, erőhatásokban. Arról nem is beszélve, hogy a futamok is sokkal hosszabbak, egészen másként kell menedzselni a versenyeket, sokkal összetettebb minden. Egy dolog, hogy az F2 alapján kit látunk esélyesnek, és aztán az F1-ben egész más képességek lehetnek kifizetődőek. Értékes egy Formula–2-es bajnoki cím, ám a későbbi karrierjük szempontjából aligha a legmeghatározóbb.”

2019-ben többek között az Alfa Romeo színeiben tesztelhetett F1-es autóval (Fotó: AFP)

Mick Schumacher szerződtetésekor ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek csupán vezetéknevének tulajdonítják az F1-es lehetőséget. Nagy Dániel amondó, bár marketingszempontból valóban sokat segíthetett a németnek „apja öröksége”, bizonyítani tudta, hogy helye van a világ legjobb autóversenyzői között.

TŰZ ÉS VÍZ
Nyikita Mazepin (Fotó: AFP)

Mick Schumacher csapattársa a szintén elsőéves orosz, Nyikita Mazepin lesz a Haasnál.
„Mazepin habitusában is igazi orosz. Aki Spában nekilöki az eredményjelző táblát Cunodának, aki bevállalja a legkeményebb előzéseket és odateszi az autót. Néha kicsit el is borul az agya, de egyébként képes mutatni extrát, ahogyan idén számomra meg is tette nemegyszer
– jellemezte a 21 éves versenyzőt Nagy Dániel. – Mick Schumacher ezzel szemben a nagyon intelligens, végtelenül precíz, türelmes típus, az »inkább alulról építkezem, inkább betartom a legapróbb lépésekig a tanulási folyamatot« habitusú versenyző. Emiatt aztán roppant szórakoztató is lesz figyelni a kettejük közti versenyfutást. Tényleg, mint a tűz és a víz. Kicsit hasonló lesz a helyzet a Haasnál, mint az elmúlt években, ahol adott volt Romain Grosjean sokszor túlzott vakmerősége és Kevin Magnussen kimértsége. Csak épp a két fiatalban nagyobb lehet a fejlődési lehetőség. Günther Steiner csapatfőnöknek aligha lesz kevesebb ősz hajszála a versenyzői miatt – maximum azért, mert kihullanak. Azt mondom, Mazepin verhető is lesz Schumacher számára, főleg kiegyensúlyozottságban nagy volt a különbség kettejük között az F2-ben.”

„A motorsport az a sportág, ahol a technikai jellegéből fakadóan is nagyon sok mindennek kell klappolnia. Sokan úgy látják, ez egy manipulálható történet. Ha átírsz egy értéket, merőben eltérő eredményt kaphatsz. Ez jó is, mert ha valaki jobban ráérez a dolgokra, a beállításokra, akkor az alapjait tekintve ugyanolyan autóval is sokkal jobb eredményeket képes elérni. Erről szól az F2, ahol a kaszni, a motor, az alapfeltételek ugyanolyanok mindenki számára, a különbség a beállítások széles tárházában és a csapatok tapasztalatában rejlik. Másfelől viszont, akik ebbe bele akarják látni, hogy Schumacher csak az apja neve miatt van ott, azok elmehetnek odáig is, hogy Mick Schumacher világbajnok lesz, de még mindig összeesküvés-elméleteket keresnek majd: »jobb autót kapott, szándékosan visszafogták a csapattársait«"...

„Azt mondom, hogy akik végignézték az idei F2-es sorozatot, láthatták, hogy nagyon tehetséges pilóták között, s ami nagyon fontos, egyforma teljesítményű autókkal, azonos alapfeltételek mellett tud ennyire kiegyensúlyozottan teljesíteni. Te lehetsz bárkinek a fia, ha nem vagy rendkívül tehetséges, nem fogsz egy Monzában a rajtnál a hetedik helyről a másodikra feljönni; azért, mert valaki tolni próbál, nem fogsz konstansan  magabiztos, jó teljesítményt nyújtani.”

Mick Schumacher végül beváltotta a Prema és a Ferrari reményeit az F2 2020-as idényében: bajnokként léphet a legjobbak közé.

„Mindig is a legjobbhoz akartam hasonlítani magam, s a legjobb Édesapám. Egyúttal ő a példaképem is. Büszke vagyok arra, ha bárki hozzá hasonlít. Gyerekként apám azt mondta, mindegy, hogy profiként, vagy csak mókából, hobbiból akarom csinálni, bátorít. Már akkor azt feleltem, profi szeretnék lenni, még szép!” – nyilatkozta Mick Schumacher a német RTL-nek a 2018-as Formula–3-as Eb-győzelme után.

Ki tudja, talán húsz év múlva a neve mellett az eredményeivel is megalapozottá teszi az összehasonlítást.  

2019-ben, Hockenheimben apja 2004-es, vb-győztes autójával is körözhetett (Fotó: AFP)