Nagyon gyors a Ferrari – elég ez a Mercedes ellen?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2016.03.05. 12:05
null
Sikerül-e a Ferrarinak a Mercedes elé kerülni? (Fotók: AFP, Reuters)
Pénteken véget ért a Formula–1-es csapatok téli tesztidénye, s két hét múlva ilyenkor már azt is tudni fogjuk, milyen sorrendben állnak fel a pilóták az idénynyitó Ausztrál Nagydíj rajtrácsára. Addig legfeljebb elemezni lehet a nyolcnapos teszten elért időeredményeket és versenyszimulációkat. Mi is ezt tesszük, csapatról csapatra.

 

MERCEDES

A teljes összesített heti eredménylistát a cikk alján, vagy ide kattintva találja meg.

A világbajnok istálló a leggyorsabb gumikeverékeket ki sem próbálta Barcelonában, a lágy abroncsok is csak néhány gyors körre és a versenyszimulációik első etapjaira kerültek fel az „ezüstnyilakra". Nico Rosberg legjobb lágy gumis mért köre kevesebb mint három tizedre volt az egész tesztidény legjobb eredményétől, amit Kimi Räikkönen ultralágy gumikon ért el. A Pirelli számításai szerint a két keverék között több mint egy másodperc a különbség – bár a látottak alapján ez Barcelonára nem érvényes –, ugyanakkor az is igaz, hogy Räikkönen legjobb lágy gumis köre jobb volt a Mercedes teszten futott rekordjánál.

A Mercedes a megtett táv tekintetében mindenképpen kiemelkedik a mezőnyből, a nyolc nap alatt átlépte a 6000 kilométert, míg senki más nem jutott el 5000-ig. A Ferrari 4000-ig sem. Nico Rosberg szerint szorosabb lesz a verseny a Mercedes és a Ferrari között, mint tavaly, míg Lewis Hamilton azt mondta, ő itt csak tesztelgetett, a gázpedálra majd Melbourne-ben lép rá. Bár egyrészt ezzel mindenki más így lehet, másfelől egy hete éppen azt mondták: ahhoz, hogy kiderüljenek az autó problémái, csúcsra kell járatni a kocsit.

Mindenesetre Hamilton közepesen kemény gumikon elért időeredményénél azon a keveréken senki sem futott gyorsabb kört.

FERRARI

Az első és a második teszthéten is az olaszoké volt a leggyorsabb kör, előbb Sebastian Vettel, majd Kimi Räikkönen révén. A Ferrari rendszeresen tesztelte a gyorsabb abroncsokat is, ami nem csoda, hiszen az istálló fő lemaradása 2015-ben az időmérős körökben volt a Mercedeshez képest, és elsősorban ezen a téren kell javulnia a Scuderiának, hogy versenybe szállhasson a győzelmekért.

A LEGGYORSABB KÖRÖK GUMINKÉNT
Ultralágy Räikkönen 1:22.765
Szuperlágy Vettel 1:22.852
Lágy Räikkönen 1:23.009
Közepesen kemény Hamilton 1:24.133

Az utolsó napokon elvégzett versenyszimulációk alapján hosszú távon nincs nagy lemaradás. Hamilton kedden, Rosberg szerdán, Räikkönen csütörtökön, Vettel pénteken hajtott végre versenyszimulációt. Más-más körülmények között mentek (szélerősség, aszfalthőmérséklet, forgalom, piros zászlós megszakítás, stb.), de a köridők átlaga megvan. Bár Hamilton 1:29.1-es átlagától jóval lemaradt a két ferraris, Rosberg 1:29.3-jától Räikkönen egy, Vettel két tizeddel maradt el körönként.

Ugyanakkor a Ferrari alig használt látványos fejlesztéseket a tesztek közben, a Mercedeshez képest alig változott az autó a nyolc nap alatt (most az utolsó két napon egy-egy körre feltett fejvédő keretet ne tekintsük annak...). Az új Ferrari-motor valóban minimálisra csökkentette a különbséget a két csapat lóerői között, de az első napokon voltak megbízhatósági gondok a 059/5-össel. A felzárkózáshoz áldozat is kell.

WILLIAMS

Az első hét után még arról szóltak a hírek, hogy az előző két szezont a konstruktőr-vb dobogóján záró istálló mennyire vissza fog csúszni a rangsorban, de ezen a héten Valtteri Bottas és Felipe Massa is odalépett a lágyabb abroncsokon. Főleg Massa lágy gumis 1:23.1-e figyelemre méltó csütörtökről.

A VERSENYNAPTÁR
Március 20., 6.00 Ausztrál Nagydíj
Április 3., 17.00 Bahreini Nagydíj
Április 17., 8.00 Kínai Nagydíj
Május 1., 14.00 Orosz Nagydíj
Május 15., 14.00 Spanyol Nagydíj
Május 29., 14.00 Monacói Nagydíj
Június 12., 20.00 Kanadai Nagydíj
Június 19., 15.00 Európai Nagydíj
Július 3., 14.00 Osztrák Nagydíj
Július 10., 14.00 Brit Nagydíj
Július 24., 14.00 Magyar Nagydíj
Július 31., 14.00 Német Nagydíj
Augusztus 28., 14.00 Belga Nagydíj
Szeptember 4., 14.00 Olasz Nagydíj
Szeptember 18., 14.00 Szingapúri Nagydíj
Október 2., 9.00 Malajziai Nagydíj
Október 9., 7.00 Japán Nagydíj
Október 23., 21.00 Amerikai Nagydíj
Október 30., 20.00 Mexikói Nagydíj
November 13., 17.00 Brazil Nagydíj
November 27., 14.00 Abu-Dzabi Nagydíj

A Mercedes-motorokat használó csapat a szabályok minimális változásának köszönhetően ott tud maradni az élmezőnyben, és Massa szerint a barcelonai forma biztató számukra. Ha a Mercedes és a Ferrari csatájába ritkán is szól bele a Williams, nagyokat fog csatázni a Red Bull-lal és a Toro Rossóval, amelyek valamivel gyengébb motorral, de jobb kasztnival állnak fel a rajtrácsra, emiatt pályáról pályára változik a sorrend hármójuk között. S ehhez a csatához fog csatlakozni a Force India is.

RED BULL

A tesztelést a pálya széléről figyelők szerint a Mercedes után a Ferrari és a Red Bull úttartása a legjobb a kanyarokban, azaz kasztni szempontjából a négyszeres világbajnok csapat továbbra is az elitbe tartozik. Csak éppen a Renault (az idén TAG Heuer nevet viselő) motorja még mindig elmarad teljesítményben a riválisoktól, és kérdés, a nyár melyik szakaszán jön az a fejlesztett verzió, amely nagyban csökkenti a lemaradást.

Daniel Ricciardo biztos benne, hogy a Red Bull odaér a konstruktőr-vb harmadik helyére, ami azt jelentené, hogy a dobogón háromféle motor áll majd – ez 2010-től 2013-ig általános volt, az előző két idényben viszont nem így történt.

FORCE INDIA

Tartjuk magunkat ahhoz, hogy az indiai alakulat megelőzheti a Williamst és a második legjobb Mercedes-motoros csapat lehet, mert bár a második héten csendesebben dolgozott az istálló, és az utolsó nap második feléről Sergio Pérez gépének meghibásodása miatt le is maradt, az első heti eredmények nem véletlenül születtek, Hülkenberg a múlt szerdai szuperlágy gumis körével az összesített lista negyedik helyén zárt.

A Force India most a Williams szintjén van, a fejlesztési csata dönthet kettejük között. A Williams Bahreinre ígérte az új orrkúpját, a Force India pedig Barcelonára egy szinte teljesen átépített autót, amelytől sokat vár, ami el is döntheti a küzdelmet – és ha a Williamst sikerül legyűrni, a Red Bull is reális célponttá válhat.

RENAULT

A tesztszezont rémesen kezdte a Lotusból Renault-vá visszaváltozó csapat, ám az első két nap bukdácsolását meggyőző teljesítmény követte. Kevin Magnussen szinte megállás nélkül körözött, a problémák akkor jöttek, amikor Jolyon Palmer ült a kocsiban. De a Renault megmutatta, mennyit ér a rutin a Haashoz képest, ha gyors autószerelésről van szó.

A Renault-nál meglepődtek, a körülmények ellenére ugyanis elfogadható lett az autó
A Renault-nál meglepődtek, a körülmények ellenére ugyanis elfogadható lett az autó

A csapat maga is meglepődött, milyen jó lett az autó ahhoz képest, hogy a gyártási folyamatot többször szüneteltetni kellett a kulcspillanatokban a csapat bizonytalan adásvétele miatt, amikor az előző tulaj már, az új pedig még nem adott pénzt a munkához. A kocsi könnyen vezethető, jól reagál a beállítás módosításaira. A motort szezon közben fejlesztik, így a team nem sokkal maradhat el tavalyi eredménylistájától.

TORO ROSSO

CSAPATONKÉNT MEGTETT KÖRÖK ÉS KILOMÉTEREK A NYOLC NAP ALATT
kör km
1. Mercedes 1294 6024
2. Toro Rosso 1049 4883
3. Williams 856 3985
4. Ferrari 854 3975
5. Sauber 838 3901
6. Red Bull 817 3803
7. Force India 779 3626
8. Renault 776 3612
9. McLaren 710 3305
10. Manor 484 2253
11. Haas 474 2206

A Ferrari-motorra váltásnak köszönhetően végsebességben máris egyenlő riválisa a többi csapatnak a Toro Rosso. Max Verstappen és Carlos Sainz Jr. tavaly küszködött, mert a fantasztikus kasztnival a kanyargós részeken megszerzett előnyt az egyenesekben elveszítette, de most ugyanolyan gyorsak, mint a többiek. Az autó nemcsak gyors, megbízható is (a Mercedes után a második legtöbb kilométert tette meg), a James Key vezette technikai stáb évről évre meglepi a riválisokat.

A tehetséges pilótapárossal az év elején akár a Red Bull előtt is lehet a Toro Rosso, azonban a többi motorral ellentétben a 2015-ös Ferrari-hajtóegységet nem fogják fejleszteni az idény közben. Nagyban függ attól az egyedüliként tavalyi motort használó faenzaiak szereplése, hogy milyen mértékben fejlesztenek a (riválisokat ellátó) gyártók.

SAUBER

A csapat a hét elején mutatta be 2016-os modelljét, a 3900 tesztkilométeréből 2000-et még a múlt héten, a 2015-ös géppel tette meg a csapat. Bár jól indult a hét, később többször is motorhiba hátráltatta a tesztelést, s nem győzött meg arról az istálló, hogy egyértelműen a Haas és a Renault előtt lesz, sőt!

Sokszor azon múlik majd a pontszerzés, hogy Felipe Nasr és Marcus Ericsson melyik arcát mutatja. A braziltól a tavaly tavaszit, a svédtől a tavaly kora őszit várja a csapat.

McLAREN

A héten eltűntek azok a megbízhatósági gondok, amelyek az előző négynapos szakasz második felében a frászt hozták a McLaren szurkolótáborára. Megbízhatóan mentek a vörös-fekete autók Barcelonában, de kiugró eredményt egyik pilóta sem ért el velük. A Honda vezetői azt mondják, ismerik a Mercedes-hajtómű titkát, ám még közel sem tartanak a németek szintjén lóerő tekintetében.

Egyelőre csak találgatni lehet, hol áll a McLaren – az idény legnagyobb kérdőjele
Egyelőre csak találgatni lehet, hol áll a McLaren – az idény legnagyobb kérdőjele

Sok csapat figyeli érdeklődve a McLaren teljesítményét, hiszen még a Haas és a Manor is hihet benne, hogy pilótái a Fernando Alonso, Jenson Button párossal fognak csatázni, de titkon talán a Red Bullnál is tartanak attól, hogy a szezon második felében a wokingiakkal kell küzdeniük a dobogós helyezésekért.

Egyelőre maradjunk annyiban, hogy szép lenne Ausztráliában önerőből pontot szerezni, a többiről akkor beszéljünk, ha majd bizonyít az istálló.

MANOR

NSO-ERŐSORREND
1. Mercedes
2. Ferrari
3. Red Bull
4. Force India
5. Williams
6. Toro Rosso
7. McLaren
8. Renault
9. Sauber
10. Haas
11. Manor

A kiscsapatnál biztosak benne, hogy sikerült felzárkózni a középmezőny végéhez, de mivel a szükségből szerződtetett Rio Haryanto elfoglalja az egyik ülést, csak egy autótól várhatják, hogy pontot szerezzen. A Mercedes-motor már nem olyan ütőkártya, mint egy vagy két évvel ezelőtt, viszont ha eltalálják a beállításokat, egy-két pályán (az idény elején Bahreinben és Szocsiban) Pascal Wehrleinnel odaérhetnek az első tízbe. Ehhez azonban a többiek gyengélkedésére is szükségük lesz.

HAAS

Az amerikai gárda a biztató első hét után visszaszállt a földre. Műszaki hibák sorával kellett megküzdenie a héten, a Ferrari-motor mellett a fékrendszer is szerelésre szorult, ami az újonc csapatnál még nem ment olyan flottul, mint másoktól megszoktuk. Az autó – lévén nagyjából a tavalyi Ferrari, az idei motorjával – nem lassú, a pilóták közül Romain Grosjean bármikor képes bravúrra, de a Haas esetében az fogja meghatározni egy-egy versenyhétvége alakulását, hogy mennyi váratlan meghibásodás hátráltatja a csapatot.

IDŐEREDMÉNYEK, MEGTETT KÖRÖK ÉS KILOMÉTEREK
legjobb kör nap gumitípus körök km hely
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:22.765 7. ultralágy 366 1704 (13.)
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:22.810 2. ultralágy 488 2272 (6.)
3. Nico Rosberg Mercedes 1:23.022 5. lágy 656 3054 (1.)
4. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:23.110 3. szuperlágy 333 1662 (15.)
5. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso-Ferrari 1:23.134 8. ultralágy 515 2397 (4.)
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:23.193 7. lágy 411 1913 (10.)
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:23.229 5. ultralágy 445 2071 (9.)
9. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:23.382 7. ultralágy 534 2486 (3.)
10. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:23.525 2. ultralágy 457 2127 (7.)
11. Lewis Hamilton Mercedes 1:23.622 6. lágy 638 2970 (2.)
12. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:23.650 2. szuperlágy 289 1345 (17.)
13. Kevin Magnussen Renault 1:23.933 6. szuperlágy 509 2369 (5.)
14. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:24.293 4. ultralágy 360 1676 (14.)
15. Jenson Button McLaren-Honda 1:24.714 8. ultralágy 377 1755 (12.)
16. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:24.735 5. lágy 333 1550 (16.)
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:24.760 7. lágy 455 2118 (8.)
18. Jolyon Palmer Renault 1:24.859 8. lágy 267 1243 (18.)
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:24.913 7. ultralágy 252 1173 (20.)
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:25.031 8. lágy 383 1783 (11.)
21. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:25.255 8. lágy 257 1196 (19.)
22. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:25.422 8. szuperlágy 217 1010 (22.)
23. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:25.899 8. ultralágy 232 1080 (21.)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik