Fernando Alonso tartja jó barcelonai formáját (Fotó: Action Images)

 

Csodálatos nap virradt Monte-Carlóra, szikrázó napsütésben készülődtek a csapatok az első szabadedzésre, amelyet kellemes időben, 22 fokos levegőben, szélcsendben kezdtek meg.

A monacói pálya kettőssége, hogy bár itt a legalacsonyabb az átlagsebesség, és a Loews hajtűkanyar az egész idény leglassúbb pontja 44 kilométer per órával, a falak közelsége miatt talán itt a leglátványosabb az autók sebessége.

A versenyzők fele nem vesztegette az időt, amint lehetett, a pályára hajtott, míg mások néhány percig a boxban maradtak. A pályára kimerészkedők közül egyedül a tavalyi időmérőn súlyos balesetet szenvedett Pérez kezdett meg második kört is. Első, igencsak visszafogott mért köre végén 1:39.497-nél állt meg az óra. Ez azonban elsősorban pszichológiai feladat volt a Sauber részéről, hogy Pérez mihamarabb visszaszokjon a pályához.

Mire visszatért a boxba, a mezőny második fele is megtette próbakörét, a legtovább Button maradt a depóban. Monte-Carlo elcsendesedett, a percekkel korábban az autók zaját visszhangozó emeletes épületek között ismét a hétköznapi hangok vették át a stafétát.

A Ferrari az edzés tizedik percében twitterüzenetben jelezte, még húsz perc el fog telni Alonos és Massa következő menetéig.

A 14. percben Button próbaköre törte meg a csendet, de egy kör után eltűnt a boxban. 

A Williams-istálló teljes „fegyverzetben” érkezett meg Monacóba, a seregéből is egyetlen ember hiányzik, aki a legsúlyosabb égési sérüléseket szenvedte el a barcelonai garázstűzben, és még lábadozik.

59. MONACÓI NAGYDÍJ 
CSÜTÖRTÖK
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

A 23. percben Vergne hagyta el a depót, a Toro Rosso francia pilótája saját bevallása szerint is pocsék futamot teljesített tavaly a Renaulét-világsorozatban Monacóban – a 11. helyről indulva a 12. lett. Első F1-es mért köre 1:30.858 perc lett, amivel simán maga mögé utasította Pérezt.A következőre két és fél másodpercet faragott, majd jött Ricciardo és Karthikeyan is.

Utóbbinak és a másik két kiscsapat pilótáinak a szombati időmérő első szakaszában fontos szerepe lehet, a mostani kvalifikációs rendszerben e három gárda megjelenése óta sokan aggódnak az első húsz perc nagy forgalma miatt.

Vergne harmadikra már 1:23-at, negyedikre 1:22.207-et futott, és továbbra is az összes szektoridejét lilán mutatta az időmérő monitor – azaz folyamatosan gyorsult. A 32. percben már 1:20.4-nél járt, Ricciardo 75 századdal maradt el tőle.  A 35. percben 1:19.086-nál állt meg az óra, Vergne pedig levette a gázpedálról a lábát, az elmúlt bő tíz perc kőkemény, koncentrált hajtása után a boxba gurult.

Csapattársa kint maradt, és 165 ezredre megközelítette a franciát, miközben Schumacher, Grosjean és a két Williams is a pályára hajtott.

Schumi és Grosjean szinte azonnal felvette a Toro Rossók tempóját, a francia 1:18.8-cal az élre állt, majd Schumacher 1:18.6-tal lepipálta. Grosjean 1:17.6-tal válaszolt, miközben a két Williams lassan vette fel a tempót, Maldonado két másodperccel elmaradt Grosjean legjobbjától.

A pilóták a Pirelli lágy abroncsait használták, az olasz gumigyár a sárga festésű gumik mellett a piros betűs szuperlágyat szállította Monacóba. Grosjean 1:17.1-re javított.

A Mirabeau-ban Karthikeyan elfékezte magát, a bukótérbe sodródott, ahonnan a pályabírók tolták vissza az autóját a pályára. Kovalainen és Schumacher vezetésében is voltak pontatlanságok, hibáztak néhányat, de elkerülték a szalagkorlátot.

Az edzés féltávjára tele lett a pálya autókkal, a menők közül csak a két McLaren, Vettel és Räikkönen maradt a boxban.

Grosjean időeredményét nem tudták megjavítani, a Lotus franciája mögött az 50. percben Schumacher, Rosberg, Massa, Maldonado, Alonso és Webber sorakozott a listán.

A Lotus boxában Räikkönen autóját szerelték, miközben a McLaren duója a pályára hajtott.

Alonso az első szektorban többször is megjavította a nap legjobbját, de a pálya többi pontján nem nyomta annyira a gázt. Legjobb körével 412 ezreddel maradt el Grosjeantól.

Vettel az 55. percben a pályára hajtott, Räikkönen maradt az egyetlen, aki csak próbakört ment.

A monte-carlói díszletből az Odüsszeusz-szobor sem maradhat ki

Alonso összerakott egy igazán gyors kört, és 1:17.126-tal átvette a vezetést, miközben Pérez 74 ezreddel elmaradva feljött a 3. helyre Grosjean mögé.

A McLaren pilótái lassú kezdés után a 10. és a 11. helyre jöttek fel, egy másodperccel elmaradva Alonsótól, míg Vettel az ötödik mért körében 688 ezredmásodperces hátránnyal a 7. helyre jött fel. Hamilton közben a 4. helyre száguldott, Grosjean pedig második menetét is megkezdte.

A Lotus pilótája 1:16.751-gyel az élre állt, de Hamilton szinte azonnal négy ezreddel gyorsabb lett nála. 26 perc maradt az edzésből, Räikkönen továbbra is a boxban várt autója megjavítására.

Bruno Senna elmérte a féktávot az alagút utáni sikánnál, és kiegyenesítette a kanyarkombinációt. Ricciardo is hibázott a lassítónál. Vettel végül az ötödik helyig jött előre, Grosjean pedig 1:16.630-ra javított.

A Grosjean, Hamilton duó mögé felzárkózó Massa és Maldonado lejjebb szorította Alonsót, Pérezt és Vettelt. Húsz perccel a vége előtt Räikkönen még a boxban várt. Autója kormányművének megjavítását nem is sürgette a csapat, a szerelők lemondtak arról, hogy a finn ezen az edzésen a pályára hajtson James Hunt-os bukósisakjában.

A Mercedesnél Schumacher autójának elejét kezdték el szerelni, a veterán ki is szállt az autójából. Button kocsiján is állítottak a McLarennél. Közben Alonso 1:16.495-tel ismét az élre állt, majd 1:16.265-re javított.

Az alagútban elfüstölt Kovalainen Caterham-Renault-ja, a hatalmas felhőben óvatosan közlekedtek a versenyzők. Az edzést le is kellett inteni piros zászlóval, mindenki más a boxba hajtott. Hét perc maradt hátra, de az óra nem állt meg.

Kovalainen autóját  lassan távolították el a pályáról. Szétfüstölt motorja már régi egység volt, a csapatok a gyakorlat szerint szombat délelőtt a 3. szabadedzést megelőzően szerelik be azt az erőforrást, amellyel versenyeznek. 

Az edzést végül nem indították újra, Alonso zárt az élen Grosjean, Pérez, Hamilton, Maldonado és Massa előtt.

MONACÓI GP, 1. SZABADEDZÉS 
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:16.265 átlag: 157.660 km/ó 22 kör
2. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:16.630 0.365 mp h. 17
3. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:16.711 0.446 19
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:16.747 0.482 12
5. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:16.760 0.495 20
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:16.843 0.578 19
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:17.038 0.773 21
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:17.190 0.925 13
9. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:17.222 0.957 14
10. Nico Rosberg német Mercedes 1:17.261 0.996 18
11. Michael Schumacher német Mercedes 1:17.413 1.148 14
12. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:17.631 1.366 18
13. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:18.106 1.841 14
14. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:18.209 1.944 25
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:18.252 1.987 28
16. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:18.302 2.037 16
17. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:18.617 2.352 20
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:19.039 2.774 20
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:19.341 3.076 16
20. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:20.838 4.573 26
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:20.895 4.630 18
22. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:21.638 5.373 9
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:22.423 6.158 15
24. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault idő nélkül   1