A nedves pályán kezdődő tavalyi hungaroringi futam az év egyik legjobb versenyét hozta – reméljük, idén jön a hasonló folytatás (Fotó: AFP)

 

Az F1-es közösséget ezen a hétvégén még a Brit Nagydíj küzdelmei tartják lázban, ám egy hónap múlva ilyenkor a mezőny tagjai már hazánkban készülnek a nyári szünet előtti utolsó versenyre. A sorozat népszerűségére jellemző, hogy a 37. Magyar Nagydíj szombatra és vasárnapra érvényes jegyeit a lelátóbővítésekkel együtt is hónapokkal ezelőtt elkapkodták, de már a pénteki szabadedzésekre is csupán néhány belépő vár gazdára. Az óriási érdeklődés természetesen a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatóját, Gyulay Zsoltot is örömmel tölti el:

„Készen állunk a mezőny fogadására, minden a terv szerint halad. Nemrég tartottuk meg a Ferrari Challenge-et és a Super Racing-fesztivált, vagyis a pálya folyamatosan használatban van, ezek mind egyfajta főpróbának illenek be a nagydíj előtt. Természetesen az F1 számos más feladatot kíván meg, de a lehetőségeinkhez képest kifejezetten jól állunk. Korábban sohasem fordult elő, hogy a Magyar Nagydíjra hónapokkal a versenyhétvége elfogyjanak a jegyek, de természetesen ez legyen a legnagyobb problémánk. A nagy érdeklődés láttán, a lehetőségeinkhez mérten folyamatosan építettünk újabb lelátókat, de ezek is rögtön megteltek. A jövőben valószínűleg át kell vennünk az osztrákok példáját, akiknél még több mobillelátó telepíthető, mert ez a legköltséghatékonyabb megoldás.”

A Miami Nagydíj előtt európai szemmel nézve riasztó módszert választott a helyi promóter, mert az előzetes jegyigénylések alapján az egekbe emelte az árakat, így a legolcsóbb vasárnapi belépő is 500 dollárba (189 ezer forint) került. Ez alapján adódik a kérdés, hogy az idei tömeges jegyigénylés után a Hungaroringen miként alakul az árképzés a jövőben.

„Miamiban drasztikus volt az áremelés, szerintem nálunk hasonló esetén kitörne a forradalom   – utalt rá Gyulay Zsolt, hogy a Magyar Nagydíj vasárnapi jegyei 88 eurótól (35 ezer forint) indultak. –   Európában ezt nehéz lenne megcsinálni, és nem is lenne etikus. Így is sokan mondogatják, mennyire drága az F1, de ezt valamilyen szinten tudomásul kell venni, hiszen topkategóriás eseményről van szó. A jövőben is igyekszünk megtalálni az arany középutat, már csak azért is, mert nyilván azt szeretnénk, ha megmaradna a magyar nézők jelenlegi húsz-huszonöt százalékos aránya.”

A csapatok képviselői is rendszeresen hangsúlyozzák, szponzori vonzerő, anyagi fenntarthatóság és népszerűség szempontjából sohasem volt még kedvezőbb helyzetben az F1, ami természetesen a rendező helyszínekre is kihat. A globális szinten százmilliót is meghaladó tévénéző országimázs, a Hungaroringre érkező több tízezer szurkoló pedig turisztikai szempontból fontos a versenyrendezőknek, ezért a következő cél, hogy a jelenleg 2027-ig érvényes szerződést sikerüljön meghosszabbítani.

„Ez az esemény mozgatja meg a legtöbb külföldi turistát, idegenforgalmi szempontból ez lényeges. Amikor néhány éve a Liberty Media átvette Bernie Ecclestone-tól az F1 irányítását, sokan szkeptikusak voltak, miként alakul majd a sorozat népszerűsége  – mondta Gyulay. – Én viszont már akkor is azt éreztem, hogy egy ekkora vállalat nem véletlenül fektet ennyi pénzt valamibe. A Liberty elmúlt években végzett munkája fantasztikus hatással volt a nézettségre és a népszerűségre. Az F1 meredeken felfelé ívelő szakaszban van, ezért is fontos, hogy megtartsuk a Magyar Nagydíjat, és hosszabbítsunk 2032-ig, lehetőleg még az idén. Ennek feltétele a fejlesztések beindítása, amire jó esély látszik.”