Heikki Kovalainen ismét Fernando Alonsóval csatázhat (Fotó: Reuters)

Sebastian Vettel korai világbajnoki öröméből és az őszi „idény" során látott sikersorozatából adódóan az idény utolsó két futama előtt szó sem esik az esélylatolgatásról, már szinte minden a pilótapiac alakulásáról szól. A 2014-es mezőny 22 versenyzői állásából eddig 14-et töltöttek be, azaz nyolc még gazdára vár. Az értékes állások közül a Lotusnál van még szabad gép, a középcsapatok közül a Sauber és a Force India még egyik jövő évi versenyzőjét sem nevezte meg.

MAGNUSSEN LESZ BUTTON CSAPATTÁRSA – HIVATALOS

A McLaren-istálló bejelentette, hogy 2014-ben a dán Kevin Magnussen lesz Jenson Button csapattársa. A Renault-világsorozat idei győztesének édesapja, Jan Magnussen szintén versenyzett a McLarennél, 1995-ben a Csendes-óceáni Nagydíjon indult beugróként.

A 21 éves Kevin Magnussen 2008-ban dán Formula Ford-bajnok lett, majd a Formula Renault nemzetközi sorozataiból 2011-ben a brit Formula–3-ba lépett fel, amelyben első idényében második lett az összetettben. A Renault-világsorozatban 2012-ben, első idényében hetedik lett, az idén viszont megnyerte a sorozatot.

Már egy ideje hallani lehetett róla, hogy ő váltja Sergio Pérezt a csapatnál, s miután a mexikói szerdán nyílt levében elköszönt csapatától, csak idő kérdése volt a hivatalos közlemény.

Jan és Kevin Magnussen

Sőt a Lotusnak még azt is el kellett döntenie, ki induljon az utolsó két versenyen a hátműtéten áteső Kimi Räikkönen helyén. Szóba került természetesen Davide Valsecchi, aki a GP2 tavalyi bajnokaként és a csapat tartalék pilótájaként várt a nagy lehetőségre. Ám a Lotus vezetősége úgy vélte, nem most lenne a megfelelő alkalom a mély vízbe dobni az F1-es futamon még sohasem indult olaszt, akinek rámehet a karrierje arra, ha nagyon rosszul teljesít, és a 2009-es Felipe Massa-baleset utáni Luca Badoert idézi.

A következő opció Nico Hülkenberg volt, aki a Sauber tartozásai miatt állítólag bármikor leléphet mostani csapatától, és jó esélye van arra, hogy jövőre a Lotusnál versenyezzen. Ám a német nemet mondott a Lotusnak, rossz nyelvek szerint azért, mert a Ferrari közbelépett: a konstruktőr-vb 2. helyére törő maranellóiak állítólag még tudtak hatni a Sauberre, amely valahogy blokkolni tudta a beugrást.

A sorban volt még Michael Schumacher is, akinek ügynöke, Sabine Kehm elmondta, megkereste az enstone-i csapat, de a hétszeres világbajnok már végleg szakított a Formula–1-es versenyzéssel, esélytelen, hogy visszatérjen.

Így került szóba Heikki Kovalainen, aki 2007-ben a Lotus-előd Renault-nál kezdte F1-es karrierjét, s mclarenes kitérője után az idén már Caterham néven szereplő Lotusnál is versenyzett. A finnel gyorsan sikerült megállapodni, és miután a Caterham is áldását adta az idén hat szabadedzésen autóba ülő egyszeres futamgyőztes beugrására, péntektől ő kormányozza a hetes rajtszámú arany-fekete autót. A sisakjára máris felragasztotta a Lotus szponzorainak logóit, készen állva a bevetésre.

Kovalainen már felkészítette sisakját a Lotus-kalandra
35. AMERIKAI NAGYDÍJ 
PÉNTEK
16.00–17.30: 1. szabadedzés
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.
GUMIK. A Pirelli tartja magát az első Amerikai Nagydíjra választott abroncsaihoz, és ezúttal is a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja Austinba.
IDŐJÁRÁS. Az őszi texasi átlagnál melegebb idő van Austin környékén, a szokásos 22 fok helyett akár 28 fokig is felszökhet a hőmérséklet a kora délutáni órákban. A Karibi-öböl felől azonban felhőzóna közelít a pálya felé, amely sebességétől függően szombat délután és vasárnap reggel bármikor megérkezhet. Ezek szerint csak az időmérő lehet esős.

A Caterhamben az amerikai Alex Rossi ugrik be, míg a Toro Rossónál az első szabadedzésen bemutatkozik a 2014-re szerződést kapó orosz Danil Kvjat, a GP3 idei bajnoka.

Kvjat azon kevesek közé tartozik, akiknek már nem kell izgulniuk jövő évi állásuk után, hiszen az első csapatnál Mark Webbert pótló Daniel Ricciardo helyére őt jelölte ki a Red Bull. Mások, mint Hülkenberg, a McLarentől távozó Sergio Pérez vagy a Williamst elhagyó Pastor Maldonado, még izgulhatnak. Szerdán Pérez öntötte ki a szívét a nagyvilágnak a McLaren elhagyása miatt, míg csütörtökön Maldonado mondta el, nem bánja annyira, hogy távozik a Williamstől. Sőt!

„Örülök, hogy sikerült megegyeznünk a távozásomról, két hónapon át tárgyaltunk róla, és végre sikerrel jártunk. Szingapúrban döntöttem el, hogy nem maradok itt 2014-ben, egyedül az én döntésem volt – mondta Maldonado, majd döntésének okairól is beszélt. – Többet adtam a csapatnak, mint amennyit kaptam tőle. Tavaly sikerült nyernünk egy versenyt, s voltak még jó eredményeink, az idén is volt néhány jól sikerült futamunk, de ez nem minden, többet akarok ettől a sportágtól. Talán többet tanultam az idén, mint tavaly, de nehéz év volt, máshol is kipróbálnám magam. A Lotusszal tárgyalok, de másik két csapat is képben van, hamarosan megszületik a döntés."

Maldonado lotusos szerződése még mindig azon múlik, sikerül-e megegyeznie a csapatnak a Quantum befektetőcsoporttal, amely pénzt hoz az istállóhoz, és Hülkenberget akarja (ebben az esetben Maldonado a Sauberhez vagy a Force Indiához csatlakozhat). Ha nem jön össze a Quantum-üzlet, jöhet Maldonado és a venezuelai milliói.

Maldonado (balra) örül, hogy végre elhagyhatja a Williamst, ahol Massa lesz az utódja (Fotó: Reuters)

Pérez nincs ennyire kedvező helyzetben, a McLaren késői döntése miatt most kell elkezdenie tárgyalni a szabad üléssel rendelkező istállókkal.

„Nagyon későn született döntés a jövőmről, így nehéz olyan állást találni, amely lehetővé teszi a futamgyőzelmeket. Csak azért nem maradok az F1-ben, hogy F1-es pilóta legyek, sikeres akarok lenni. Nem mélyültem el a pilótapiac lehetőségeiben, az elmúlt napokban felgyorsultak az események, és döntést hozott a McLaren. Mondhatnám, hogy nem volt sportszerű, amit velem tett, de nem teszem. Még csak 23 éves vagyok, lesznek még lehetőségeim az életben."

A 2014-ES RAJTLISTA
csapat
motor
pilóták
RED BULL Renault Sebastian Vettel (német) Daniel Ricciardo (ausztrál)
FERRARI Ferrari Fernando Alonso (spanyol) Kimi Räikkönen (finn)
MERCEDES Mercedes Lewis Hamilton (brit) Nico Rosberg (német)
LOTUS Renault Romain Grosjean (francia) ?
McLAREN Mercedes Jenson Button (brit) Kevin Magnussen (dán)
FORCE INDIA Mercedes ? ?
SAUBER Ferrari ? ?
TORO ROSSO Renault Jean-Éric Vergne (francia) Danil Kvjat (orosz)
WILLIAMS Mercedes Valtteri Bottas (finn) Felipe Massa (brazil)
CATERHAM Renault ? ?
MARUSSIA Ferrari Jules Bianchi (francia) ?

DRS-ZÓNA

Austinban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 12-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.