Hamilton lett az idény hetedik győztese

Vágólapra másolva!
2012.06.10. 19:48
null
Lewis Hamilton az idei hetedik versenyen visszavette a vezetést a vb-pontversenyben (Fotó: Action Images)
A Formula–1-es világbajnokság Kanadai Nagydíját a brit Lewis Hamilton nyerte meg, a második helyen a francia Romain Grosjean, a harmadikon a mexikói Sergio Pérez zárt. Hamilton sikerével az idei 7. viadalon a 7. győztest avatták, a brit pilóta ráadásul összetettben is átvette a vezetést – előnye a 70 körös verseny 64. köréig vezető, de csak az 5. helyen célba érő Fernando Alonsóval szemben kettő, a negyedik helyen záró Sebastian Vettellel szemben három pont.

 

Lewis Hamilton lett az idény hetedik futamgyőztese, miután kétkiállásos boxtaktikájának köszönhetően sikerült megvernie a csak egyszer kiálló, ezzel nagy kockázatot vállaló Fernando Alonsót és Sebastian Vettelt. Hamilton a rajtnál még Vettel mögött ragadt, de az első boxkiállások során megelőzte a németet. A legkésőbb kiálló Alonso mindkettejük elé került, de Hamilton a pályán megelőzte a spanyolt.

Azután sokáig az élre állt, és miután kopni kezdtek a gumijai, 20 körrel a vége előtt másodszor is új gumikat kapott. Alonso és Vettel viszont megpróbált végigmenni egy kiállással, de Hamilton szélsebesen közeledett feléjük, és Vettelt 12 körön belül utolérte, s megelőzte, Alonsót pedig újabb két kör után utasította maga mögé. Végül könnyedén nyert, és a vb élére állt.

Alonso és Vettel közül a német a lassú tempója és a Hamilton mögött szintén rendkívül gyors üldözők miatt szintén kereket cserélt, ami csak arra volt jó, hogy Romain Grosjean és Sergio Pérez mögött haladva szintén meg tudja előzni Alonsót, aki végül csak az 5. lett, és elveszítette a vb-pontverseny első helyét.

Grosjean úgy jött be másodiknak, hogy Alonsóékhoz hasonló stratégián volt, de a Lotus sokkal jobban megkímélte a gumijait. Pérez viszont nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon rajtolt, a 40. körig ment rajtuk, és az utolsó 30 kört a szuperlágyakon futotta.

A Lotusszal szemben a Mercedes nem lehet felhőtlenül boldog, Nico Rosberg az 5. rajthelyét 6. helyezésre váltotta, míg Michael Schumacher újabb kiesést jegyzett: ezúttal a hátsó vezetőszárnya maradt nyitott pozícióban.

ELŐZMÉNYEK

43. KANADAI NAGYDÍJ

A pálya hossza: 4.361 km
Teljes versenytáv: 70 kör (305.270 km)
A tavalyi győztes: Button (McLaren; 4:04:39.537)
Leggyorsabb kör: Button (McLaren; 1:16.956)

Fél órával a rajt előtt a levegő 27, az aszfalt 43 fokos volt, azaz fokozódott a szombati hőség. A hűvösebb pénteki napon még remeklő, az időmérőn azonban inkább Hamilton zsenialitásának köszönhetően az első rajtsorba jutó McLaren számára ez nem jelentett jó hírt, hiszen egyértelműen kedvez a csapatnak a hűvösebb időjárás.

Az évről évre kiszámíthatatlan versennyel és esetenként nagy meglepetésekkel szolgáló Kanadai Nagydíj időmérő edzése az idén abban különbözik a többitől, hogy a 2011-es trendet idézte: az első két sorba a két Red Bull, valamint Alonso és Hamilton került be, mögéjük a Rosberg, Massa páros került, a középcsapatok legjobbjai pedig mögöttük sorakoztak, méghozzá egy-egy Lotus és Force India.

A Sauber és a Williams persze fogadkozott, hogy a versenyen megváltozhat az erősorrend.

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.

Alonso a szombati időmérő után azzal viccelődött, hogy ha az Euro 2012-n Spanyolország legyőzi Olaszországot, a szerelői visszavágnak neki a versenyen. „Ha nyerünk, hiába állok ki a boxba a futamon, senki sem cseréli le a kerekeimet" – mókázott az olasz csapat spanyol pilótája. A meccs végül döntetlennel zárult.

A boxból a rajtrácsra menet a pilóták többsége a szokásosnál több rajtgyakorlatot végzett, ami az aszfalt felhevülésével magyarázható.

A FUTAM

Meleg volt Montrealban, jól jött a frissítő
Meleg volt Montrealban, jól jött a frissítő

A dugig töltött lelátók előtt elkezdett felvezető körre rendben eljött a mezőny, Maldonado váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott, a 17. helyett a 22. rajtkockából indult.

A rajtnál rendben eljött a mezőny, a Kanadai Nagydíj hagyományaitól eltérően nem volt ütközés. Vettel, Hamilton, Alonso, Webber, Rosberg, Massa maradt a sorrend. Az első előrelépő Di Resta volt, aki Grosjean elé került, mögöttük maradt a Schumacher, Button sorrend. Räikkönen megelőzte Kobajasit.

Massa a 2. kör végén a hosszú egyenesben megelőzte Rosberget.Vettel előnye 1.4 másodpercre nőtt. Egy körrel később Di Resta is elment Rosberg mellett.

A 4. körben Alonso megközelítette Hamiltont, aki a következő körben az addigi leggyorsabb körrel válaszolt. Massa a 6. kör elején elrontotta a kettes kanyar bejáratát, és az 5. helyről visszacsúszott a 12.-re.

Az első négy elszakadt Di Restától, aki mögött Rosberg, Grosjean, Schumacher, Button, Räikkönen, Kobajasi, Massa, Pérez és Hülkenberg sorakozott – mindegyikük egy másodpercen belül volt az előtte haladóhoz képest. Ehhez képest az első négy szétszóródott, két-két másodperces hézagok keletkeztek, Hamilton, Alonso és Webber is óvta gumijait.

Button és Räikkönen a lágy gumikon követte az előttük szuperlágyon haladókat, akiknek lassulni kezdett az autójuk. Di Resta Force Indiája egyre inkább lemaradt az első négytől.

Massa a 12. kör végén a boxba hajtott, a keményebb keverékű abroncsokat kapta meg. Di Resta a következő körben követte a brazilt, Schumacher is így tett. Webber is lemaradt Alonsóéktól.

Räikkönen megelőzte Buttont, és feljött a 7. helyre Rosberg és Grosjean mögé. Vettel is lassult Hamiltonhoz és Alonsóhoz képest – üldözői nemcsak a DRS-zónában jöttek közelebb hozzá.

A McLaren mérnöke a rádión Hamiltont dicsérte. Vettel a 16. kör végén a boxba hajtott, Hamilton állt az élre. Button közben szuperlágy gumikat kapott. Egy körrel később Hamilton is kijött a boxba, akárcsak Webber. A McLaren pilótája – az idén nem jellemző módon – megelőzte a boxban Vettelt.

Alonso nagyon gyors kört futott az élen, s nem jött be a boxba. A következő kör második szektorában azonban Hamilton már gyorsabb volt nála, a spanyol be is jött a boxba. Hamilton elé, de Grosjean mögé érkezett vissza. A mclarenes támadta a ferrarist, és a DRS-zónában meg is tudta előzni.

Grosjean vezetett, de már lassabb volt Hamiltonnál. A 21. körben a francia be is ment a boxba.

Kiállása után Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen, Kobajasi, Pérez, Webber, Rosberg, Grosjean, Maldonado, Massa sorrend alakult ki az első tíz helyen – Räikkönen, a két Sauber és Maldonado nem volt még a boxban.

Hamilton fokozatosan elhúzott Alonsótól, Vettel szorosan követte a Ferrarit. Räikkönen a kopott lágy gumikon nehezen tudta tartani az ugyanolyan típusú, de frissebb abroncsokat használó első három tempóját, de Vettellel szembeni két másodperces hátránya nem volt nagy.

Miközben a Mercedesnél azt mondták a 13. helyen haladó Schumachernek, mindenképp meg kell előznie Di Restát, Kobajasi a boxból kijövet kettejük közé férkőzött be.

Pérez szintén a rajt óta használt gumijain egyre közelebb volt Räikkönenhez. Webber pedig még gyorsabb tempót mutatva utolérte őket.

Alonso a 30. körre fel tudta venni Hamilton tempóját, három és fél másodperc volt kettejük között. Az 5. Pérez a 33. körben 11 másodpercre volt Hamiltontól.

A korábbi versenyeihez hasonlóan látványosan szenvedő Button második kerékcseréje után a 17. helyen, a két Caterham előtt folytatta. Kovalainen jó tempóban száguldott, 1.5 másodperccel volt csak lassabb körönként az éllovas Hamiltonnál, ráadásul ő és Petrov is Bruno Senna előtt haladt.

A hetedik helyen autózó Rosberg a 35. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ezzel jelezte, hamarosan felér Webber mögé. Räikkönen és Pérez a 40. kör felé közeledve már jogosan gondolkodhatott azon, hogy a verseny elején a teletankolt autókon több mint 20 kört bíró szuperlágy gumikon közel harmincat megtehetnek.

Közben abban reménykedhettek, hogy Hamilton, Alonso és Vettel nem bírja ki a verseny végéig a lágyakon.

Rosberg másodszor is kiállt a boxba, a 9. helyen, Massa mögött folytatta. Webber közben elrontott egy kanyart, Grosjean felzárkózott mögé.

A 40. körben Hamilton leggyorsabb kört futott, Räikkönen pedig a boxba állt a szuperlágy gumikért. Rosberg előtt folytatta. A német megelőzte őt, a később kiálló Pérez viszont kettejük elé jött vissza, de Rosberg a mexikói mellett is elment.

Hamiltonnak problémái voltak a lekörözésekkel, Alonso ennek köszönhetően egy másodpercet faragott hátrányán, és 2.7 másodpercre feljött rá.

Schumacher autóján elromlott a DRS, a hátsó légterelő nyitva maradt: a veterán német a boxba állt, és autóját betolták a garázsba.

A 46. körben Hamilton 3.3 másodperccel vezetett Alonso előtt, Vettel hátránya további 3.4 másodperc volt. Rosberg a 49. körben 1.2 másodperccel futott jobb kört Hamiltonnál, de 28 másodpercre volt az éllovastól.

Hamilton az 50. körben szervizelt, lágy gumikon folytatta. Alonso állt az élre, Hamilton Webber elé jött vissza. Az angol az 52. körben 7 tizeddel gyorsabb volt Alonsónál. Webber is szervizelt.

Alonso továbbra is kint maradt, az 53. körben Hamilton több mint egy másodpercet faragott, 13 másodpercre csökkentette hátrányát. Azután újabb egy másodpercet faragott. A McLaren közölte Hamiltonnal, hogy Alonso és Vettel várhatóan végigmegy kiállás nélkül.

13 körrel a vége előtt Hamilton 8.9 másodpercre volt Alonsótól, 5.3-ra Vetteltől. Közben Pérez Massát és Rosberget is megelőzte egy több mint egykörös csetepaté után.

Az 59. körben Alonso köre 1:18.6, Vettelé 1:18.2, Hamiltoné 1:17.0 volt. Hamilton 6 másodpercre volt az éllovastól. Grosjean szintén egy kiállással magabiztosan őrizte 4. helyét Pérez és Rosberg előtt.

Két körrel később elfogyott Vettel előnye, a címvédő volt Alonso hátvédje. Nem tehetett semmit sem, Hamilton a 62. körben megelőzte Vettelt.

Alonso a következő körben még nem volt meg, Vettel viszont a boxba állt új gumikért, és Pérez mögé, az 5. helyre jött vissza.

Hamilton a 64. körben a DRS-zónában megelőzte Alonsót, akihez a szintén egyszer kiálló Grosjean is nagyon gyorsan közeledett.

Vettel nem tudta utolérni a leggyorsabb kört futó Pérezt. Grosjean viszont a 66. körben a DRS-zónában megelőzte Alonsót, és feljött a 2. helyre.

Pérez 6 másodpercre volt Alonsótól, négy köre volt arra, hogy utolérje a nála körönként 2-3 másodperccel lassabb spanyolt. Három körrel a vége előtt 2.6 volt köztük. A kör végén a DRS-zónában előzött a mexikói. Most Vettel lett az üldöző, még a DRS-zóna előtt, a hajtűkanyarban megelőzte a spanyolt.

Rosberg már nem érte utol, így Alonso végül az 5. lett.

Hamilton nyerni tudott, ő lett az idei F1-es idény hetedik győztese. Grosjean élete legjobb eredményét elérve lett 2., Pérez pedig a 3. helyen zárt.

KANADAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:32:29.586
2. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 2.253 mp h.
3. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 5.260 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 7.295 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 13.411 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 13.842 mp h.
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 15.085 mp h.
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 15.567 mp h.
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 24.432 mp h.
10. Felipe Massa brazil Ferrari 25.272 mp h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 37.693 mp h.
12. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 46.236 mp h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 47.052 mp h.
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:04.475 p h.
15. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
16. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1 kör h.
17. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 3 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Timo Glock német Marussia-Cosworth 56
Michael Schumacher német Mercedes 43
Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 24
Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 22
Leggyorsabb kör: Vettel (70. kör) 1:15.752
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM
DOBOGÓ
PONTSZERZÉS
PONT
1. Lewis Hamilton 1 4 7 88
2. Fernando Alonso 1 3 7 86
3. Sebastian Vettel 1 2 6 85
4. Mark Webber 1 1 6 79
5. Nico Rosberg 1 2 5 67
6. Kimi Räikkönen 2 6 55
7. Romain Grosjean 2 4 53
8. Jenson Button 1 2 3 45
9. Sergio Pérez 2 3 37
10. Pastor Maldonado 1 1 2 29
11. Kobajasi Kamui 4 21
12. Paul di Resta 4 21
13. Bruno Senna 3 15
14. Felipe Massa 3 11
15. Nico Hülkenberg 3 7
16. Jean-Eric Vergne 1 4
17. Daniel Ricciardo 1 2
18. Michael Schumacher 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 164
2. McLaren-Mercedes 133
3. Lotus-Renault 108
4. Ferrari 97
5. Mercedes 69
6. Sauber-Ferrari 58
7. Williams-Renault 44
8. Force India-Mercedes 28
9. Toro Rosso-Ferrari 6
A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
5. Nico Rosberg német Mercedes
6. Felipe Massa brazil Ferrari
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
9. Michael Schumacher német Mercedes
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
12. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
16. Bruno Senna brazil Williams-Renault
17. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
19. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
20. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
21. Timo Glock német Marussia-Cosworth
22.
Pastor Maldonado
venezuelai
Williams-Renault
23. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
A DRS-zóna a hajtűkanyar utáni egyenes utolsó 600 méterén van
A DRS-zóna a hajtűkanyar utáni egyenes utolsó 600 méterén van
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik