Még négyen reménykednek – miután vasárnap lemegy a nap, csak egyikük örülhet a vb-címnek (Fotó: Action Images)

Vezetett már a világbajnoki pontversenyben Fernando Alonso, Felipe Massa, Jenson Button, Mark Webber, Sebastian Vettel (a Monacói Nagydíj után holtversenyben Webberrel) és Lewis Hamilton is, de mindannyian azt hajtogatták, hogy nem számít a pillanatnyi helyzet, csak az, hogy a 19. futam után ki hol áll. Pár nap múlva kiderül, ki nevethet a végén, de addig mindenki csak találgatni tudja, miféle végjáték előzi meg a koronázást.

Ki lesz a világbajnok?
Összes szavazat:11278
Szavazás kezdete: 2010. 11. 08
A szavazást lezárták.
Fernando Alonso - 52%
Mark Webber - 19%
Sebastian Vettel - 16%
Lewis Hamilton - 10%
 
 

Ami biztos, hogy eső nem fogja megzavarni a száguldást Abu-Dzabiban, ahol július eleje óta kedden esett először, de a helyiek szerint ezzel véget is ért a csapadékos évszak. Bár néhány előrejelzés szerint pénteken és szombaton is felhős lehet az ég, ennél több szót senki sem pazarol az időjárásra, legfeljebb azt jegyzik meg, hogy napközben 30 és 40 fok közötti hőség lesz, a naplemente idején sorra kerülő időmérő, illetve verseny alatt pedig inkább 30.

A bizonytalansági tényezők közül a technika, illetve az esetleges vezetői hibák játszhatják a fő szerepet. Utóbbi esélye nőhet amiatt, hogy az idény utolsó versenyéről van szó, hiszen akinek még lesz tétje a versenyének, hamarabb vállal kockázatot, míg aki megteheti, hogy minden mindegy alapon áll rajthoz, könnyelműségből követhet el hibákat. A technikai problémák a motoroknál adódhatnak, mindenki az utolsó használható erőforrását veti be, vélhetően az eddigieknél magasabb kockázati tényezővel.

Márpedig a motorokat megviseli majd a hetes, illetve kilences kanyart követő két hosszú egyenes.

A Yas Marina Circuit pályarajza

Ami a főszereplőket illeti, Alonso, Webber, Vattel és Hamilton is esélyes még a vb-cím megszerzésére, az F1 történetében először állnak rajthoz négyen is az idényzárón úgy, hogy az összetett elsőségre törnek. Hétfőn már kifejtettük, ki milyen esetben lehet világbajnok, ezt most is megtesszük (a futam rajtjáig naponta több cikkünkben találkozhatnak majd a következő táblázattal.

LEHETŐSÉGEK A VILÁGBAJNOK-AVATÁSRA 
Alonso világbajnok, ha…
…nyer vagy második
…harmadik vagy negyedik, és Webber nem nyer
…ötödik, és Vettel vagy Webber nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszámmal zárnak, ugyanannyi 1., 2. és 3. helyezéssel – a 4. pozíciók tekintetében Vettel 3–2-re nyer)
…hatodik, Webber legfeljebb harmadik, és Vettel nem nyer
…hetedik vagy nyolcadik, Webber nem dobogós, és Vettel nem nyer
…kilencedik, Webber legfeljebb ötödik, és Vettel legfeljebb harmadik
…tizedik, Webber legfeljebb hatodik, és Vettel legfeljebb harmadik
…nem szerez pontot, és Webber legfeljebb hatodik, Vettel legfeljebb
harmadik, Hamilton pedig nem nyer
(Ha egyik riválisa sem nyer, egyenlő pontszám esetén Alonso 5 győzelmének köszönhetően világbajnok.)
Webber világbajnok, ha…
…nyer, és Alonso nem második
…második, Alonso legfeljebb hatodik, Vettel pedig nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszám alakul ki kettejük között, de a németnek öt győzelme lesz az ausztrál 4-ével szemben)
…harmadik, Alonso legfeljebb hetedik, Vettel pedig nem nyer
…negyedik, Alonso legfeljebb kilencedik, Vettel pedig nem nyer
…ötödik, Alonso legfeljebb tizedik, Vettel pedig legfeljebb harmadik
(Ha Webber és Vettel sem nyer, de azonos pontszám alakul ki közöttük, az ausztrál több második helyezésének – jelenleg 4–2-re állnak e tekintetben – köszönhetően világbajnok lesz)
Vettel világbajnok, ha…
…nyer, és Alonso legfeljebb ötödik
…második, Alonso legfeljebb kilencedik, Webber pedig legfeljebb
ötödik
Hamilton világbajnok, ha…
…nyer, Alonso nem szerez pontot, Webber legfeljebb hatodik, Vettel pedig legfeljebb harmadik
A VB ÁLLÁSA KÉT RENDSZERBEN 
  2010                2003-2009
1. Alonso 246 99
2. Webber 238 96
3. Vettel 231 94
4. Hamilton 222 92
5. Button 199 81
6. Massa 143 57
7. Rosberg 130 50
8. Kubica 126 48
9. Schumacher 72 25
10. Barrichello 47 15
11. Sutil 47 15
12. Kobajasi 32 9

Az idei pontszámítás szerint nagyobb a különbség az első és a második helyezésért járó pontok között, mint a többi pozíciók között, ezzel az idén a futamgyőzelmek értékét próbálták megnövelni a szabályokat alkotók. Ám ha megnézzük az alábbi táblázatot, nem sokban különbözne az állás a tavalyi rendszer szerint – talán átláthatóbb lenne a szurkolók és a csapatok számára. (Az első 13 helyezett azonban ugyanott állna, ahol az idén, sőt Rubens Barrichello és Adrian Sutil között ugyanúgy holt verseny alakult volna ki, mint most.)

Nézzük a vb-menőket!

Az idény első versenyét megnyerő Alonso Dél-Koreában állt ismét a tabella élére, s pontszámának köszönhetően a legkedvezőbb helyzetből várja a futamot. Ugyanakkor autója nem olyan jó, mint a Red Bull versenyzőinek négykerekűi. Ahhoz, hogy mégis Webber vagy Vettel elé kerüljön, jó rajtra lesz szüksége, és akkor a saját kezébe veheti a sorsát.

Fernando Alonso: – Az első kettőben kell végeznem a vb-címhez, és erre is törekszem. A pénteki és a szombati edzések eredményétől függ, milyen stratégiával vágok majd neki a versenynek. A kanyarokban a Red Bull, az egyenesekben a McLaren gyorsabb nálunk, a középutat képviseljük. A motorok terén jól állok, péntekre van egy hajtóművem, és egy szombatra és vasárnapra, alig használt, nem lehet gond vele. Ha mégsem sikerül megnyerni a vb-t, nem keseredek el, már most kijelenthetem, szép volt ez a szezon.

A többek között a Magyar Nagydíjat is megnyerő Webber az utóbbi időben képtelen felvenni csapattársa, Vettel tempóját (a hungaroringi verseny óta összesen három kört töltött az élen), de ha a Red Bull Abu-Dzabiban is olyan gyors lesz, mint a korábbi futamokon, nem is feltétlenül lesz szüksége rá, hogy megverje Vettelt. A német ugyanis a csapat egyéni vb-címe érdekében el fogja engedni – persze ehhez az is kell, hogy Alonso ott legyen a nyomukban, a harmadik vagy a negyedik helyen.

Mark Webber: – Ahhoz képest, mennyi esélyt adtak nekem az év elején a vb-cím megszerzésére, most kifejezetten jól állok. Mi lesz akkor, ha mégsem sikerülne megnyerni a trófeát? Nem török össze, hiszen nagyszerű vetélytársaim vannak, már az is büszkeséggel tölt el, hogy nagy versenyeket nyertem meg ellenük. Persze azt nem tagadhatom, hogy kicsit csalódott lennék, de ez mindnyájunkra vonatkozik, hiszen ezért vagyunk itt. És ezért leszünk itt jövőre is. A Brazil Nagydíjon használt motorommal voltak gondjaim a verseny alatt, de azt kell használnom a pénteki edzéseken is, remélem, nem lesz gond vele.

Vettel az Olasz Nagydíj óta pazar formában van, Szingapúrban a szombati edzésen került Alonso mögé és a versenyen nem tudott előzni, azután viszont mindhárom versenyt uralta, s ha nem esik ki Dél-Koreában, magabiztosan vezetné a vb-pontversenyt, s nem kellene amiatt aggódnia, hogy esetleg csapattársát kell segítenie.

Sebastian Vettel: – Nincs vesztenivalóm, nyomnom kell a gázt, ahogy a csövön kifér, meg kell nyernem a futamot. A sebességem megvan hozzá, az egész idény alatt megvolt, de néha közbejött valami, amitől nem volt könnyű a szezonom. A vb két esélyese Mark és Fernando, az ő pozíciójukon is múlik, mi lesz a versenyen. Egyébként is korai még ezzel foglalkozni, most az a legfontosabb, hogy felkészítsük az autót, mert ha nem sikerül, nem is kerülök az önök által oly sokszor felvázolt helyzetbe. Ha sikerül, vigyáznunk kell egymásra, nehogy megtörténjen az, ami már egyszer előfordult, és észben kell tartanunk, hogy elsősorban a csapatért versenyzünk.

A roppant kedvező pozícióját monzai és szingapúri ütközéseivel elveszítő Hamiltonnak nyernie kell a vb-címhez, de ebben az esetben is a többiek hihetetlen gyengélkedésére lenne szüksége. Persze 2003-ban már láttunk hasonlót, Kimi Räikkönen Szuzukában kilencpontos hátrányt próbált meg ledolgozni Michael Schumacherrel szemben, és kis híján sikerült is neki, hiszen a német csak nyolcadik lett (bár a finn végül lecsúszott a futamgyőzelemről is). Igaz, Hamiltonnak most három rivális gyengélkedésére lenne szüksége.


Lewis Hamilton: – Ezt a vébét a többiek veszíthetik el, hiszen több pontjuk és gyorsabb autójuk van. Ennek ellenére nem tettem le a győzelemről, hiszen csak így lehet esélyem a vb-címre. Jó a motorom, végsebesség terén a többiek előtt járok, lehet esély az előzésre. A kocsi megbízhatósága miatt sem kell aggódnom, talán az én motoromban van a legkevesebb kilométer, ez előnyt jelenthet. Mentálisan mindenképpen jobb állapotban vagyok, mint a 2007-es vagy a 2008-as idényzáró előtt, már csak az esélytelenség miatt is, egyáltalán annak örülök, hogy még számolnak velem.
A YAS MARINA CIRCUIT SZÁMOKBAN 
Az első GP: 2009 11. 1.
Összes GP: 1
A pálya hossza: 5554 méter
A versenytáv: 55 kör, 305.355 km
Az időmérő kezdési ideje: 2010. 11. 13. 14 óra
A futam kezdési ideje: 2010. 11. 14., 14 óra
A 2009-es győztes: Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) 1:34:03.414 óra
A 2009-es rajtelső: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:40.948 perc
A 2009-es leggyorsabb versenykör: Sebastian Vettel 1:40.279 perc
Az Abu-dzabi Nagydíjra a Bridgestone a közepesen kemény és a szuperlágy gumikat szállította. A sportfelügyelő testületben az egykori pilóták közül az ötszörös Le Mans-győztes, 37 F1-es nagydíjon induló olasz Emanuele Pirro kap szerepet.