Hamilton: Nehéz lenyelni, hogy az 5. helyért csatázom Fernandóval

Vágólapra másolva!
2013.10.06. 13:03
null
Hamilton igazságtalannak érzi, hogy nem szállhat harcba Vettellel a győzelmekért (Fotók: Reuters)
Öt verseny még hátravan a Formula–1-es világbajnokságból, de a legfontosabb kérdés az, hogy mikor biztosítja be Sebastian Vettel a negyedik világbajnoki címét. Erre már a jövő heti Japán Nagydíjon lehetősége lesz, de ehhez Fernando Alonso nagy balszerencséjére is szüksége lenne. A Ferrari spanyol pilótája kitart a véleménye mellett, hogy a Pirelli gumijai alkalmatlanok a versenyzésre, és ezt Mark Webber is megerősítette. A Lotusnál Romain Grosjean nem beszélt a rejtélyes rádióüzenetről, de főnöke elmondta, hogy könyörgött a csapatutasításért. Lewis Hamilton szerint ő és Alonso jobb pilóta annál, hogy az 5. helyért kelljen harcolniuk egymással.

Sebastian Vettel a dél-koreai győzelme után már a jövő heti Japán Nagydíjon biztossá teheti negyedik világbajnoki címét. Mostani 77 pontos előnyéhez még 23-at kell hozzátennie, hogy Fernando Alonso ne érhesse utol az utolsó négy versenyen. Ez azt jelenti, hogy ha Szuzukában is nyer, és Alonso legfeljebb 9. lesz, már ünnepelhet a német.

Vettel nagyon élvezi az F1-et mostanában
Vettel nagyon élvezi az F1-et mostanában

Szuzuka nagyon fekszik Vettelnek, hiszen amióta visszatért oda az F1 a kétéves fudzsi kitérő után (ez 2009-ben történt), négy versenyen csak ő indult a pole-ból, és csupán egyszer nem ő nyert – igaz, 2011-es harmadik helyezése a második vb-címét jelentette.

„Megpróbálok nem gondolni arra, hogy mikor lehetek világbajnok – mondta Vettel, aki Jongnamban hivatalosan ismét grand slamet jegyzett, azaz a Szingapúri GP-hez hasonlóan a pole-ból indulva a verseny leggyorsabb körét futva aratott rajt-cél győzelmet (ez statisztikailag akkor is igaz, ha az első kiállása után Mark Webber egy körön át az élen állt, de mivel ő is a boxba ment, a célvonalnál már megint Vettel volt előrébb). – Két éve nagyon jó esélyünk volt Szuzukában, és meg is szereztem a világbajnoki címet. Most is jól állok, de még van esélye Fernandónak. A saját feladatunkra kell összpontosítanunk, és élvezni a versenyzést, mert most nagyon jól megy. Nem érdekel, mikor lesz meg a világbajnoki cím, inkább azért várom a Japán Nagydíjat, mert Szuzuka az egyik legcsodálatosabb pálya.”

CSAPATUTASÍTÁST VÁRT GROSJEAN A LOTUSNÁL

A Lotusnak kiváló versenye volt, Romain Grosjean a rajt után megelőzte Lewis Hamiltont, és feljött a 2. helyre, amelyet csak azután veszített el, hogy Kimi Räikkönen közvetlenül a biztonsági autós időszak előtt megelőzte a célegyenesben, és a visszatámadásra a sárga zászlók miatt már nem volt esélye.

A hajrában hiába mondták neki rádión, hogy érje utol és előzze meg a finnt, nem tudta megtenni. A levezető körben azt mondták neki a csapatrádión, hogy erőltessen mosolyt az arcára a dobogón, majd megbeszélik a történteket a csapatértekezleten. Grosjean hallgatott az esetről a verseny utáni sajtótájékoztatón.

„Nekem sajnos, Kiminek szerencséjére jöttek a sárga zászlók az első kanyar után, így nem támadhattam vissza. Kis hibát követtem el, az én hibám, hogy megelőzött, a rádióüzenetet nem hallottam – mondta Grosjean, aki azért széles mosollyal állt a dobogón. – Gyorsabb voltam, mint Kimi, de szinte lehetetlen itt előzni. Ha a tizenötös kanyarban nem megyek ki a műfűre, és nem veszítek a lendületemből, most nem lenne miről beszélni. Hibáztam, de ez még nem a világvége.”

Grosjean segítséget várt csapatától Räikkönennel szemben, de nem kapta meg
Grosjean segítséget várt csapatától Räikkönennel szemben, de nem kapta meg

Eric Boullier csapatfőnök elmondta, Grosjean könyörgött, hogy szóljanak Räikkönenek, engedje el, de a Lotus nem alkalmazott csapatutasítást.

„Romain mérges lett, mert kis hibája miatt Kimi megelőzte. Azt kérte tőlünk, szóljunk Kiminek, hogy engedje el, mert gyorsabb nála, de azt mondtuk neki, oldja meg, ez is a tanulás része. Nem alkalmazunk csapatutasítást, versenyzünk.Tudjuk, hogy mérges emiatt, de néha nem elég a sebesség ahhoz, hogy előrébb kerülj” – mondta Boullier.

Kimi Räikkönen szerint semmi különös nem történt – igaz, ezt mondta arra is, hogy pénteken nekiment a falnak, és hogy szombaton úgy elrontotta az időmérőt, hogy csak a 9. helyről rajtolhatott.

„Az utolsó előtti-előtti kanyarban kicsit hibázott, én viszont jól gyorsítottam ki – mondta Räikkönen. – Néhányszor rám húzta a kocsiját, de mondták a rádión, hogy a kanyar után sárga zászló lesz, ezért nem használhatja a DRS-t. Be kellett fejeznem az előzést, ami a kanyarhoz érve már nem volt nehéz. Nem a szerencsén múlt, hogy dobogósok lettünk, a sebességünk nélkül nem ment volna.”

HÜLKENBERGNEK EZEK UTÁN BIZTOSAN JÓ ÁLLÁSA LESZ 2014-BEN

Nico Hülkenberg a vasárnapi futamon a legkitartóbb kritikusait is meggyőzhette arról, hogy kiváló pilóta, és lassan ledolgozza azt a hátrányát, hogy a jelenlegi élversenyzőkkel ellentétben nem mértéktelen tesztelés után jutott az F1-es mezőnybe. A Sauberrel rendkívül érett versenyzést mutatott be: jól rajtolt, fontos pillanatokban előzött, a csapata remekül időzítette a kerékcseréket, és a kopott gumikon is makulátlanul védekezett.

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 402 pont
2. Ferrari 284
3. Mercedes 283
4. Lotus-Renault 239
5. McLaren-Mercedes 81
6. Force India-Mercedes 62
7. Sauber-Ferrari 31
8. Toro Rosso-Ferrari 31
9. Williams-Renault 1

„Pályafutásom egyik legjobb futama volt, felért egy győzelemmel. Korábban is kellett figyelnem a tükrömet az üldözők miatt, de a mostani kicsit sok volt, elég bosszantó volt így versenyezni. A kigyorsítás volt a kocsi erőssége, ennek köszönhetően maradtam életben Fernando és Lewis támadásai után. A csapat kiváló munkát végzett a Magyar Nagydíj óta, sokkal jobb lett az autó – mondta a McLarennel és a Lotusszal is hírbe hozott német, akit ez után bűn lenne nem szerződtetni jobb csapatba. – Nem hiszem, hogy ennek a versenynek hatása lesz a jövőmre. Legalábbis remélem, hogy az engem szerződtető csapat nem egy futam alapján ítél meg.”

Lewis Hamilton a biztonsági autós időszak utáni újrainduláskor került Hülkenberg mögé, és hiába iparkodott, nem tudta visszaelőzni a Saubert. A Mercedes számára az egyetlen jó hír, hogy több pontot szerzett a Ferrarinál, és felzárkózott riválisára a konstruktőr-vb-n.

„Nem volt valami jó napunk, többet érdemelt volna a csapat – mondta Hamilton. – A rajtnál Grosjean mögé kerültem, onnan nem tudtam előrébb törni, és végig problémánk volt amiatt, hogy a kigyorsításunk rosszabb volt a többiekénél. A gumik is gyorsan elkoptak, ilyenkor gyűrűznek a problémák a tapadással és a fékezéssel. A végén nagy csatát vívtunk Fernandóval, de nehéz lenyelni, hogy ez csupán az ötödik helyért folyt. Ott kellene lennünk elöl Sebastiannal, de ez is csak azt mutatja, milyen állapotban van most a sportág.”

WEBBER ÉS ALONSO TOVÁBBRA IS KRITIKUS A PIRELLIVEL SZEMBEN

Sergio Pérez defektje miatt ismét előtérbe került a Pirelli, amelyet azért is kritika ért, mert a jobb első kerekeket nehéz volt kezelni, s Mark Webbernek a verseny hajrájára el is fogytak a közepesen kemény készletei. Végül kiesett, így a szuperlágy gumikról nem derült ki, hogy bírják a hajrát.

AZ FIA KÜLDTE A PÁLYÁRA A TŰZOLTÓKAT

Bár a verseny után azt pletykálták, hogy megrótták a Dél-koreai Nagydíj szervezőit, amiért a tűzoltók terepjárója a pályára hajtott a biztonsági autó előtt Mark Webber kiesésénél, az FIA utólag arról adott tájékoztatást, hogy a versenyigazgató rendelte a helyszínre a kocsit, amely éppen Sebastian Vettel elé érkezett a hosszú egyenesbe.
Így nem lesz következménye a furcsa esetnek, de az FIA a jövőben körültekintőbben jár el ilyen esetekben, hiszen nem feltétlenül minden pályán lehet ilyen jól belátható szakaszon a pályára hajtani oda nem illő géppel a biztonsági autó előtt.

Sergio Pérezt nem büntették meg Paul di Resta leszorítása miatt, Charles Pic, Jules Bianchi és Max Chilton viszont figyelmeztetést kapott, mert nem lassított sárga zászlónál. Bianchinak és Picnek ez volt a harmadik megrovása idén (kettőt ezen a hétvégén kapott), így a Japán GP-re 10 rajthelyes büntetés jár nekik.

„Nem tudom, mit csinált Mark az előző életében, de a sors most nagyon keményen törleszt” – jegyezte meg a verseny után viccesen Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Webber kiesése után.

Webber rámutatott, hogy a gumik a 2012-es szerkezetre váltással sem lettek jobbak, s arra panaszkodott, hogy a versenyzők feleslegesen járatják a szájukat a veszélyek miatt.

„Ez van, a pilóták véleménye nem fontos, csak az, hogy más emberek mit akarnak – mondta Webber, akinek autójában az Adrian Sutillal történt ütközése után a hűtő olajtartálya megrepedt, és a kipufogóra ömlő olaj kigyulladt, ezért esett ki. – A gumik gyorsan kopnak, olykor szét is robbannak, a Pirelli feladata, hogy megoldja ezt a problémát. Persze most a defektet arra fogják, hogy leblokkolt a jobb első kereke a fékezéskor, de a leblokkolás is abból fakad, hogy nem marad futófelület.”

Paul Hembery, a beszállító sportigazgatója tükrözte Webber várakozásait: „Nincs alapvető probléma a gumikkal, az elfékezett gumik defektje mindig is része volt az autóversenyeknek” – mondta a szakember.

Mark Webber újra balszerencsés volt – főnöke szerint nagyon rosszat tehetett előző életében…
Mark Webber újra balszerencsés volt – főnöke szerint nagyon rosszat tehetett előző életében…

Szombaton Fernando Alonso támadta a Pirellit a szuperlágy gumik gyors kopása miatt, amire Hembery felindultan reagált. „Hamarosan négyszeres világbajnok lesz valaki, őt kellene megkérdeznie Fernandónak arról, hogyan kell kezelni a gumikat” – mondta Hembery, aki a rajt előtt elismerte, hogy igazságtalan volt, és bocsánatot kért a Ferrari pilótájától.

Alonso a versenyt a 6. helyen zárta, s azt mondta, a Ferrari visszaesésének tudható be az is, hogy nem bánik jól az abroncsokkal. Ugyanakkor továbbra is van benne tüske a Pirelli felé.

„Nincs itt vita. Mi tényeket közlünk, ők pedig puszta szavakat használnak. Ezt mindenki láthatja – mondta Alonso, majd gúnyosan folytatta. – Nem a gumik teljesítményével van problémánk, hanem azzal, hogy nem bírnak ki egy kört sem ugyanazon a szinten. Valóban nem alkalmazkodtunk a 2012-es gumikhoz, a csapatnak és nekünk, pilótáknak kell javulnunk. A gumik szétszakadoznak, tele van a pálya apró cafatokkal, a versenyt le kell állítani, ha esik az eső, Péreznek meg defektje volt. Ezek a gumik nagyon a határon vannak. Hembery félreértett valamit, s miután belátta, bocsánatot is kért, amiért hálás vagyok. A Pirellitől az idényben történtek után meglehetősen furcsa, hogy ilyen nyilatkozatokat tesz, de már túl vagyunk a dolgon, tisztáztuk.”

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Nico Rosberg (7.): – Újabb nagyon nehéz verseny volt, nem hittem el, mi történik a kocsi orrával. Lewis megelőzésével biztossá vált a dobogós helyezésem, de két másodpercig tartott a remény, mert utána letört az első légterelő. Félelmetes volt, nagy baj történhetett volna, de azt mondták a boxból, hogy nyugodtan hajtsak, nem lesz gond. Kár érte, mert a kocsi most volt a legjobb az egész hétvégén.
Jenson Button (8.): – Tudtam, hogy gond lesz a harmadik kanyarnál. Valakit meglöktek, és mivel a külső íven voltam, nekem koccant. A légterelőm eltört, amivel nem veszítettem sebességet, de a gumikat nem tudta ugyanolyan jól kezelni az autó, ezért le kellett cserélni az orrkúpot. A keményebb gumikon két erős etapot mentem, a végén azonban a harminchárom körös gumikon esélyem sem volt Rosberggel szemben.
Felipe Massa (9.): – Senkihez sem értem hozzá a rajt után, azért csúsztam meg, hogy ne menjek neki Rosbergnek. Nem jött nekem senki, de ott véget ért a verseny. Sajnos négy csapat autója is gyorsabb volt a mienknél, így nehéz jobb eredményt elérni. Reméljük, Szuzuka jobban fekszik majd a kocsinak, amely már nem fog változni az idén.
Sergio Pérez (10.): – Balszerencsések voltunk, több volt a versenyben. A kerekekkel huszonegy kört mentem, amikor defektes lett a jobb első, és szétverte a légterelőt is. Kár, hogy ezen buktunk el egy egyébként jól induló futamot és erős hétvégét. Örülök, hogy a két esetben, amit vizsgáltak a sportfelügyelők, nem büntettek meg, ők is belátták, hogy ilyen a versenyzés.
Esteban Gutiérrez (11.): – Nagyon jó volt a rajtom, de a hármas kanyarban blokkoltak a hátsó kerekeim, emiatt hátracsúsztam néhány hellyel. A mezőny hátuljáról felkapaszkodva remek harcot vívtam Massával és Checóval. Természetesen szerettem volna pontokat szerezni, de ilyen az autóversenyzés, remek tapasztalat volt ez számomra.
Valtteri Bottas (12.): – Pechem volt az első körben, mert blokkoltak a kerekeim, így a többiek el tudtak menni mellettem. Szenvedtem a szuperlágy gumikon, de a kerékcserét követően jobb lett a helyzet. Reális eredmény a tizenkettedik hely, mert akik előttünk végeztek, azok mind gyorsabbak voltak nálunk.
Pastor Maldonado (13.): – Remekül sikerült az első köröm, a hármas kanyarban történt balesetnek köszönhetően fel tudtam jönni a kilencedik helyre. A biztonsági autós szakaszok alatt azonban fel tudtak rám zárkózni a mögöttem lévő autók, és meg is előztek.
Charles Pic (14.): – A rajt után veszítettem néhány pozíciót, mert ki kellett kerülnöm Massát, aki megpördült a hármas kanyarban. Az autó egyensúlya jó volt, és minden a tervek szerint alakult, amikor bejött a biztonsági autó, emiatt nagyon el kellett nyújtanunk az utolsó etapot. Ezen segített, hogy másodjára is bejött a biztonsági autó, és újra tudtunk kereket cserélni. A végén volt egy kis problémám az első vezetőszárnnyal, de így is sikerült célba érnem.
Giedo van der Garde (15.): – A hármas kanyarban el kellett hagynom a pályát, hogy ne menjek neki a többieknek, akik éppen Massát kerülgették, és nem hiszem, hogy bárkit is leszorítottam, de kaptam egy boxutcaáthajtásos büntetést, amivel tulajdonképpen véget is ért a versenyem. Ha nincs a büntetés, akkor előrébb végeztem volna.
Jules Bianchi (16.): – Nehéz volt versenybe szállni a Caterhemekkel, de megpróbáltuk. Csínján kellett bánni a gázpedállal, kímélni kellett a gumikat. Nagyon keményen dolgozik a csapat, nem csak a pilótafülkében nehéz. Öt versenyünk van, hogy előre lépjünk.
Max Chilton (17.): – Az első körben nagy volt a csetepaté a pályán, nem sikerült jól kijönnöm belőle, és a Caterhamek túl gyorsak voltak. A biztonsági autós időszakoknak köszönhetően kevés kék zászlót láttunk, jó ritmusban versenyezhettünk, nem volt annyi lekörözés.
Jean-Éric Vergne (18. – nem ért célba): – Jelen pillanatban nem tudjuk, hogy mi történt a verseny végén, éreztem, hogy valami nincs rendben, a kocsi elkezdett húzni az egyik irányba. A futam korai szakaszában sikerült pár helyet javítanom, de utána elkezdtek gyorsan kopni a gumik, ezért beiktattunk egy plusz kerékcserét is.
Daniel Ricciardo (19. – nem ért célba): – Mindent kihoztunk a versenyből. Remekül sikerült az első etapom, addig maradtam kint a pályán a közepesen kemény keverékű gumikon, ameddig csak lehetett. Az autó nem volt tökéletes, de arra elég volt, hogy pontokat érő pozícióban tudjak maradni. Aztán néhány körrel a vége előtt az autó hirtelen balra húzott a hármas kanyarban, amikor fékeztem. Déja vu-érzésem van, mert ugyanez történt velem tavaly is ezen a pályán.
Adrian Sutil (20. – nem ért célba): – Balszerencsém volt az első körben, mert valaki nekem jött, és megsérült az első vezetőszárnyam jobb része. Nem volt nagy a baj, de be kellett mennem a boxba lecserélni. A verseny újraindítása után elveszítettem a kocsi hátulját a hármas kanyarban, amikor fékeztem. Nem tudom, miért történt így, nem fékeztem túl későn. Nekimentem Webbernek, szeretnék elnézést kérni tőle, amiért tönkretettem a versenyét.
Paul di Resta (feladta): – Bocsánatot kell kérnem a csapattól, talán túlságosan is rámentem a kerékvetőre, ezért csúsztam le a pályáról. A teljesítményünk elmaradt a várakozásoktól, és az első gumik gyorsan elkoptak.

4. DÉL-KOREAI NAGYDÍJ (55 kör, 308.630 km)
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:43:13.701
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 4.224 mp h.
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 4.927 mp h.
4. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 24.114 mp h.
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 25.255 mp h.
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 26.189 mp h.
7. Nico Rosberg német Mercedes 26.698 mp h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 32.262 mp h.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 34.390 mp h.
10. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 35.155 mp h.
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 35.990 mp h.
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 47.049 mp h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault

50.013 mp h.

14. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:03.578 p h.
15. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:04.501 p h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:07.970 p h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:12.898 p h.
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 2 kör h.*
19. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 3 kör h.*
20. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5 kör h.*
*nem ért célba
FELADTA megtett körök
Mark Webber
ausztrál
Red Bull-Renault
36
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 24
Leggyorsabb kör: Vettel (53. kör) 1:41.380
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 8 11 13 272
2. Fernando Alonso 2 8 13 195
3. Kimi Räikkönen 1 8 12 167
4. Lewis Hamilton 1 5 13 161
5. Mark Webber 4 11 130
6. Nico Rosberg 2 2 11 122
7. Felipe Massa 1 11 89
8. Romain Grosjean 3 9 72
9. Jenson Button 11 58
10. Paul di Resta 7 36
11. Nico Hülkenberg 7 31
12. Adrian Sutil 6 26
13. Sergio Pérez 7 23
14. Daniel Ricciardo 5 18
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Pastor Maldonado 1 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik