Sebastian Vettel először ünnepelhetett a dobogón az Aston Martin versenyzőjeként (Fotó: AFP)

 

Hat versenyt kellett várnia Sergio Pérez első győzelmére a Red Bull versenyzőjeként. Igaz, a futam alakulása az immár kétszeres futamgyőztes mexikói pilóta kezére játszott. Pérez egyébként rögtön azt követően, hogy átszelte a célvonalat, félrehúzódott, és megállt az autójával. Kissé furcsa jelenet volt, ráadásul Pérez szerint hamarabb is utolérhette volna a baj.

„Közel voltunk ahhoz, hogy fel kelljen adnunk a versenyt, de szerencsére sikerült eljutnunk a célig, ami nagyon nehéz volt – emlékezett vissza a mexikói. – Itt általában elég őrültek a versenyek, a második rajtom pedig elég gyengén sikerült, de amikor Hamilton mellém ért, azt gondoltam, nem szalaszthatom el az előttem álló lehetőséget. Az egész versenyen nagyon jó volt a tempónk, de Hamilton végig nyomás alatt tartott. Az új rajtnál a lehető legkésőbb fékeztem, ő is így tett, de neki nem jött össze. A mai eredmény hatalmas löketet ad számomra és az egész csapat számára is. Nagyon sajnálom Maxot, mert nagy versenyt futott. Megérdemelte volna a győzelmet, és hihetetlen lett volna, ha az első és a második hely is a miénk, de a mai így is fantasztikus nap.”

A sima győzelem helyett végül majdnem a világbajnoki pontverseny első helyének az elvesztésével ért véget Max Verstappen számára az azerbajdzsáni hétvége. A Red Bull versenyzője egyértelműen a hivatalos gumiszállítót okolja a defektjéért, ám úgy véli, a Pirellinél valahogyan majd úgyis kimagyarázzák magukat, mint az egyik tavalyi esetnél is tették.

4. AZERI NAGYDÍJ
JÚNIUS 4., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:43.184
2. szabadedzés: 1. Pérez 1:42.115
JÚNIUS 5., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Gasly 1:42.251
Időmérő: 1. Leclerc 1:41.218
JÚNIUS 6., VASÁRNAP
A verseny: 1. Pérez, 2. Vettel, 3. Gasly
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 20., 15.00Francia Nagydíj, Paul Ricard
Június 27. 15.00
Stájer Nagydíj, Spielberg
Július 4., 15.00 Osztrák Nagydíj, Spielberg

„Ez a sportág igen sz.r, amikor ilyen dolgok történnek – mondta Verstappen. – Kört kör után teszünk meg, és mindenki ugyanazt az ívet használja. Furcsa, hogy csak velem történnek ilyen dolgok. Úgy gondolom, kellően feltakarították a pályát Stroll balesete után, de a Pirellinél valószínűleg majd úgy is azt mondják, hogy a törmelék miatt történt a balesetem, ahogyan azt tavaly Imolában is tették. Valójában viszont nemcsak az én gumim, hanem Strollé is megadta magát, és ez hihetetlenül frusztráló. A szerencsének köszönhetően legalább maradtunk a világbajnokság élén, pedig nagy hátrányba is kerülhettünk volna.”

A második állórajtig úgy tűnt, hogy ha nem is sikerül előrébb verekednie magát Lewis Hamiltonnak az utolsó körökben, úgy távozhat Bakiból, hogy visszavette az első helyet a világbajnoki pontversenyben. Aztán a hétszeres világbajnok hibázott, és még a pontszerzésre is elszálltak az esélyei.

„Őszintén szólva elég megalázó tapasztalatot szereztem – ismerte be a leintés után Hamilton. – Nagyon keményen dolgoztunk a hétvégén, hogy visszaverekedjük magunkat a top tízbe. A versenyen minden annyira jónak tűnt, mindent beleadtam, és annyira keményen harcoltam, amennyire csak tudtam. Aztán az új rajtnál, amikor Checo felém jött, véletlenül elállítottam valamit a kormányon, amivel kikapcsoltam a fékeket. Ezért mentem egyenesen a bukótérbe, és akkor még nem is sejtettem, mit tettem. Ezt most nagyon nehéz lenyelni, de legjobban a csapatot és azokat sajnálom, akik mindent megtettek azokért a pontokért, amiket szerezhettünk volna.”

Az után, hogy mindkét versenyzőjük a mezőny második feléből volt kénytelen rajtolni, az Aston Martinnál eltérő stratégiát választottak a futamra. Sebastian Vettel és Lance Stroll az utolsókként teljesítette a kerékcseréjét – igaz, az utóbbinak erre végül nem volt lehetősége a defektje miatt. Vettel viszont tartotta magát a taktikához, ráadásul a külső tényezők és az igen erős teljesítménye még inkább hozzájárult ahhoz, hogy először állhatott dobogóra az Aston Martin versenyzőjeként.

A PIRELLI ELSŐ VIZSGÁLATAINAK EREDMÉNYE
A versenyt követően megvizsgálták a hivatalos gumiszállítónál a futamon használt abroncsok egy részét, és kiderült, mások is igen közel voltak ahhoz, hogy – Strollhoz vagy Verstappenhez hasonlóan – pórul járjanak. Például Hamilton bal hátsó gumiján is találtak egy nagyobb vágást. Ahogyan azt a Red Bull versenyzője megjósolta, Mario Isola, a Pirelli versenyigazgatója úgy véli, hogy a pályán lévő rengeteg törmelék miatt csökkent a gumik élettartama, ám azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy mitől fajult el egyeseknél defektig, hiszen Verstappen abroncsait például még nem vizsgálták meg teljesen.

„Nagyszerű nap volt, egyszerűen a fellegekben járok – mondta örömittasan a német. – Amikor idejöttünk, egyáltalán nem számítottunk dobogós helyezésre. Nehezen indult számunkra a szezon, de ez a verseny remekül alakult. Jól éreztem magam az autóban, és a történteknek, illetve a stratégiának köszönhetően voltunk képesek erre a különleges eredményre. Főleg amiatt, mert pénteken még úgy gondoltuk, hogy sehol sem vagyunk, most nagyon megnyugodtam. Tegnap nem jöttek össze a dolgok, de ma még édesebb ez az eredmény. Kulcsfontosságú volt, hogy mivel a tizenegyedikként rajtoltam, szabadon választhattunk gumikat. Új lágyakra esett a választás, és a rajtnál máris sikerült két helyet javítanom, ráadásul tovább kinn is tudtam maradni. Emellett a tempónk is jó volt a versenyen.”

Harmadik alkalommal fordult elő idén Valtteri Bottasszal, hogy nem szerzett pontot. Az újabb nullázásával ráadásul visszaesett az egyéni pontverseny hatodik helyére, s mivel Hamilton elrontotta a futam újraindítását a hajrában, a Mercedes üres kézzel távozhat Bakiból. Bottas nem tudja, mi állhat a gyengélkedésük hátterében, és egyáltalán nem élvezte a mai versenyt.

„Elég hasonlóan éreztem magam az autóban, mint tegnap – árulta el a Mercedes-pilóta. – Nem igazán tudjuk ennek az okát, de nem volt meg a kellő tempónk. Már a rajttól nehéz volt tartani a lépést a többiekkel, még az egyik Aston Martin is, amely egy ideig előttem haladt, gyorsabb volt nálunk. Az idei autónk egyik legnagyobb gyengeségét a gumik felmelegítése jelenti. Az újraindításkor esélyem sem volt, az autók jobbról-balról mentek el mellettem, ami egyáltalán nem volt jó móka.”

AZERI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1.

Sergio Pérez

mexikói Red Bull-Honda  
2. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1.385 mp h.
3. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 2.762 mp h.
4. Charles Leclerc monacói Ferrari 3.828 mp h.
5. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 4.754 mp h.
6. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 6.382 mp h.
7. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 6.624 mp h.
8. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari 7.709 mp h.
9. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 8.874 mp h.
10. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 9.576 mp h.
11. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 10.254 mp h.
12. Valtteri Bottas finn Mercedes 11.264 mp h.
13. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 14.241 mp h.
14. Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 14.315 mp h.
15. Lewis Hamilton brit Mercedes 17.668 mp h.
16. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 42.379 mp h.
17. George Russell brit Williams-Mercedes 3 kör h.
  KIESETT     MEGTETT KÖR
  Max Verstappen holland Red Bull-Honda 45
  Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 29
  Esteban Ocon francia Alpine-Renault 3
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 2 5 5 1 105  
2. Lewis Hamilton 3 4 5 2 101  
3. Sergio Pérez 1 1 5 - 69  
4. Lando Norris - 2 6 - 66  
5. Charles Leclerc - - 5 - 52  
6. Valtteri Bottas - 3 3 2 47  
7. Carlos Sainz Jr. - 1 5 - 42  
8. Pierre Gasly - 1 5 - 31  
9. Sebastian Vettel - 1 2 - 28  
10. Daniel Ricciardo - - 5 - 26  
11. Fernando Alonso - - 3 - 13  
12. Esteban Ocon - - 4 - 12  
13. Lance Stroll - - 3 - 9  
14. Cunoda Juki - - 2 - 8  
15. Kimi Räikkönen - - 1 - 1  
16. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1  
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda 174 
2. Mercedes 148  
3. Ferrari 94
4. McLaren-Mercedes 92
5. AlphaTauri-Honda 39
6. Aston Martin-Mercedes 37
7. Alpine-Renault 25
8. Alfa Romeo-Ferrari 2
9. Haas-Ferrari 0
10. Williams-Mercedes 0