Hamilton (jobbra) menetelése 2017 óta tart Spanyolországban (Fotó: AFP)

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A BARCELONAI PADDOCKBÓL

Lewis Hamilton és Max Verstappen az idény harmadik versenyén is megküzdött egymással: először a brit hibázott az újraindításnál, amit kihasznált a Red Bull-os, majd a hollandnak volt egy kisebb megingása, amiből a vetélytárs profitált. A két versenyző aztán Valtteri Bottast is maga mögé utasította, és az első két helyen szelte át a célvonalat, amivel jócskán leszakította magáról az üldözőket.

51. SPANYOL NAGYDÍJ
MÁJUS 7., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.3012.30
2. szabadedzés: 15.00–16.00
MÁJUS 8., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
MÁJUS 9., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 308.424 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 23., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 6., 14.00
Azeri Nagydíj, Baki
Június 13.Török Nagydíj, Isztambul

Az idényben a második győzelmét arató Hamilton nyolc pontra növelte előnyét Verstappen, míg harminchétre, vagyis több mint egy futamgyőzelemnyire csapattársa, Bottas előtt, aki a szombati pole pozícióját követően a verseny elején nem hozta a várt tempót, és harmadik lett.

Míg a brit és a holland, úgy tűnik, külön ligában versenyez az idén, Bottas gyengébb évkezdése újra felerősítette a menesztésével kapcsolatos pletykákat. Az angol Daily Mail a neve elhallgatását kérő mérnökre hivatkozva egészen odáig ment, hogy kijelentette, nincs kizárva, hogy az „ezüstnyilak” már idény közben megválnak a finn pilótától – ahogyan a fő rivális, a Red Bull többször is megtette mással az elmúlt években.

Bár érdemes fenntartásokkal kezelni a híreszteléseket, és a „vörös bikák” csapatfőnöke, Christian Horner is elmondta, meglepné az év közbeni üléscsere Bottas és George Russell között, az biztos, hogy a Mercedesnek minden eddiginél nagyobb szüksége van arra, hogy a két autója közel legyen egymáshoz, így Bottas is fontos pontokat vegyen el a Red Bulltól.

A finn vállára egyre nagyobb teher nehezedik, s fontos lenne a számára, hogy a most hét végi Spanyol Nagydíjon visszavágjon, hiszen az „ezüstnyilakat” irányító Toto Wolff még a télen elárulta, nyáron döntést hoznának a 2021 utáni pilótafelállásról.

Az osztrák aztán május elején már arról beszélt, hamarosan elkezdenek egyezkedni Hamiltonnal, vagyis rövidesen Bottasra is sor kerülhet, és ahhoz, hogy a pilóta a lehető legjobb tárgyalópozícióban találja magát, nagyon gyorsan el kell kezdenie szállítani az eredményeket. Igaz, nincs kizárva, hogy már elkésett...

A Red Bull-lal zajló kiélezett csata ugyanis érezhetően jobban kiemeli a Mercedes-versenyzők közötti különbséget, hiszen egy-egy megingás fontos pozícióvesztéssel járhat. Bár a finn Bahreinben és Portugáliában is dobogóra állhatott, és egy ízben rajtelsőséget is szerzett, a futamon egyértelműen nem volt meg a kellő tempója ahhoz, hogy bele tudjon szólni az ellenfelek párharcába, ami nem kivételes alkalom, sokkal inkább tendencia a részéről.

Az igazán nagy különbség viszont nem ezen a két helyszínen, hanem a nehezebb körülményeket hozó Imolában domborodott ki: Bottas már a kvalifikáción is jócskán elmaradt a pole-t futó Hamiltontól, aminek eredményeként csak a nyolcadik rajthelyet tudta megszerezni a másik Mercedesszel. Bottas aztán a versenyen nem előre, sokkal inkább hátrafelé lépkedett, ami odáig vezetett, hogy Russell a Williamsszel tudta támadni a W12-est.

Mint ismert, a két pilóta csatájából nagy baleset kerekedett, aminek következményeként Bottas nulla ponttal távozott az Emilia-romagnai Nagydíjról. Igaz, a futamon mutatott tempója alapján nagy valószínűleg szerint az ütközése nélkül sem tudott volna túl sok pontot szerezni, ha egyáltalán a top 10-ben tudott volna zárni, szóval összességében nem vesztett számottevő pontot a riválisokkal szemben.

A problémát pedig pontosan ez jelenti, hiszen jól mutatja, hogy a finn milyen hátra tud esni, amikor nem tudja rendesen munkára bírni az abroncsokat, s ha nem képes ezen a területen javulni, akkor bizonyos hétvégéken nagy hátrányba kerülhet csapaton belül, amivel pont a Red Bullt hozhatja könnyebb helyzetbe. A Mercedes ezt nem engedheti meg magának túl sokszor, főleg, ha Sergio Péreznek is sikerül még jobban elkapnia a ritmust az új csapatánál.

Bottas megtarthatja az ülését? (Fotó: AFP)

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

A Mercedes és a Red Bull idei párharcában több alkalommal is döntőnek bizonyultak a pályahatárokat érintő szabályok, illetve azok alkalmazása a gyakorlatban, s eddig minden alkalommal utóbbit érte hátrányosabban.

Bahreinben Verstappen a győzelemért támadta Hamiltont a verseny hajrájában, de a manővere közben kiszélesítette a pályát, aminek következményeként vissza kellett adnia a pozícióját, s mivel több sikeres offenzívát már nem tudott indítani, másodikként szelte át a célvonalat.

Múlt héten aztán a holland először az időmérő utolsó szakaszában csúszott le a nyomvonalról a leggyorsabb körén, amely, mint utólag kiderült, pole pozíciót ért volna, majd másnap a futam végén négy kerékkel lépte át a pályahatárt, miközben a leggyorsabb körét jegyezte.

A Red Bull-os idejét szombathoz hasonlóan vasárnap is törölték, így elvesztette a pluszpontot is, vagyis a holland összességében már legalább nyolc pontot bukott el pályakiszélesítés miatt, pontosan ugyanannyit, amennyivel jelenleg Hamilton vezeti előtte a vb-összetettet.

A pályahatárok ugyanakkor most hétvégén várhatóan már nem jutnak főszerephez, hiszen a Circuit de Catalunyán kevés kanyar van, ahol szigorúan figyelnék a kiszélesítéseket, s az elmúlt években sem töröltek túl sok időt ezen szabályszegés okán. A kvalifikáción elkövetett hiba ellenben döntő lehet a hétvégi végeredményt illetően, hiszen kevés előzési pont van az aszfaltcsíkon, vagyis Verstappen számára fontos lenne, hogy hibamentes köröket tudjon futni a Q3-ban.

Több korábbi pilóta, köztük a 2016-os vb-első Nico Rosberg, úgy véli, Verstappen túl sok kis hibát követ el, ami döntő lehet az általában keveset hibázó Hamiltonnal szemben. Egy ilyen kiélezett idényben ugyanis minden egyes pont számíthat a végelszámolásnál, s fontos lenne, hogy a holland ki tudja használni az olyan alkalmakat, amikor a Red Bull gyorsabb a Mercedesnél.

(Persze nem feledkezhetünk el Hamilton imolai megingásáról sem, amely egyértelműen nagyobb volt, mint a holland esetében említett hibák, ám erősen kérdéses, hogy a mercedeses összességében vesztett-e pontot a riválissal szemben.)

MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?

A mezőny legutóbb tavaly augusztus közepén járt Spanyolországban, ahová az elmúlt évekkel ellentétben nem látogatott el az idényt megelőző teszteken, azaz a csapatok nem rendelkeznek még adatokkal az idei versenygépekről a pályán.

A most hétvégi eredmények így árulkodók lehetnek arról, melyik csapat pontosan mennyit vesztett a 2021-es szabályváltoztatásokat követően, illetve az erősorrendről is pontosabb kép alakulhat ki, hiszen itt szokásosnak mondható körülmények várhatók.

Ugyanakkor az összehasonlítást némileg megnehezítheti, hogy az idei évre kisebb átalakításon esett át a nyomvonal, méghozzá a 10-es kanyarnál, ami kérdéses, milyen hatással lesz az előzésre. A módosításokat ugyanis hiába hajtották végre abból a célból, hogy növelje az izgalmakat, Lando Norris elég borúlátó a megváltoztatott szakaszt illetően. 

A mclarenes szerint eléggé furcsa lett a kanyar íve, kiemelte, az 1-es kanyaron kívül az volt az egyetlen előzési pont, most azonban már nincs akkora fékezési zóna előtte, mint korábban, ami szerinte megnehezítheti azt, hogy az autók szorosan kövessék az előtte haladókat, ez pedig elveheti az esélyt attól, hogy manővert indítsanak az első kanyarban...

A többször is „vonatozást” hozó aszfaltcsíkon tehát minden eddiginél fontosabb lehet az időmérő, amit jól mutat, hogy a harminc eddigi barcelonai futamból huszonkettőn (67%) a pole pozícióból induló aratott győzelmet – legutóbb 2019-ben Hamilton tudott nem az első helyről indulva nyerni, ő a második rajtpozícióját váltotta fel a dobogó felső fokára.

Ami az előző évet illeti, a brit vezérletével a Mercedes kettőse sajátította ki az első rajtsort, méghozzá nem kis fölénnyel. A V6-os hibridéra 2014-es beköszönte óta a helyszínen valamennyi időmérőn élen záró, s az első két helyet 2017 kivételével minden alkalommal megszerző „ezüstnyilak” előnye ugyanis meghaladta a hét tizedet a harmadik rajkockát elérő Verstappen előtt. A hét időmérőből ráadásul ötön Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, így a hétvége egyértelmű favoritja is lehetne, ha nem 2021-et írnánk.

A Red Bullnak ugyanis eddig valamennyi idei kvalifikáción megvolt a tempója ahhoz, hogy pole pozíciót szerezzen, igaz, egyelőre nem tudta túl hatékonyan kihasználni a lehetőségeket. Verstappen ugyanis egyedül az idénynyitón élt az eséllyel, miközben Imolában Hamilton mellett a márkatársa, Sergio Pérez, míg Portugáliában mindkét „ezüstnyíl” meg tudta előzni szombaton.

A holland viszont úgy érzi, a spanyolországi pálya jobban feküdhet az RB16B-nek, mint a portugáliai, vagyis előnye nagyobb lehet, főleg hogy a mostani hétvégén sokkal szokványosabbak lesznek a körülmények, s az erősorrend jobban hasonlíthat a Bahreinben látottakhoz, ahol egyértelműen a „vörös bikák" voltak a leggyorsabbak.

Ami a versenyt illeti, a történelmi múltat tekintve nemcsak szombaton, hanem vasárnap is meggyőző az  „ezüstnyilak” fölénye: 2016 kivételével – amikor Hamilton és az akkori márkatársa, Rosberg már az első körben kiütötte egymást – valamennyi alkalommal nyertek. Ráadásul a tavaly pole-t szerző és másnap magabiztosan nyerő brit 2017 óta nem talált legyőzőre, s ebből két alkalommal előnye meghaladta a 20 másodpercet is a második helyezett előtt, vagyis mindenképpen magabiztosan készülhetne a hétvégére, ha a Circuit de Catalunyán legutóbb 2016-ban nyerő Red Bull nem lenne ilyen közel hozzá az idén.

 

A hétvége legnagyobb kérdése így az, hogy a „vörös bikák" tudják-e hozni a Bahreinben mutatott formájukat, vagy Portugáliához hasonlóan a Mercedes lép előre vasárnap. Ez ráadásul nemcsak a hétvége, hanem a következő versenyek szempontjából is meghatározó lehet, hiszen a nyár beköszöntével egyre melegebb és az „átlagostól" kevésbé eltérő körülmények várják majd a mezőnyt.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a Mercedesen és a Red Bullon kívül továbbra is a McLaren és a Ferrari játszhat leginkább a lepattanóra. Előbbi csapatnál az eddig parádés teljesítményt nyújtó Norris lehet a favorit, miközben Daniel Ricciardo továbbra is a tempóját keresi, míg utóbbinál előfordulhat, hogy a portugál időmérőn Charles Leclerc előtt végző, a hazai versenyére készülő Carlos Sainz Jr. léphet előre.

A wokingiak és a maranellóiak csatájába ugyanakkor nem kizárt, hogy az Alpine is beleszól a hétvégén, miután sikerült javítania az autóján. Az évet a vártnál rosszabb formában kezdő enstone-iak már Imolában bevetettek egy jelentős fejlesztési csomagot, s Portugáliába is vittek kisebb frissítéseket, amik meghozták a hatást.

Az A521-esre azonban most nagyobb kihívás vár, hiszen Bahrein óta először lesz melegebb az idő (végig 20 Celsius-fok felett várható a hőmérséklet), ami eddig rossz hatással volt a kocsi teljesítményére, szóval kérdéses, sikerült-e ezen a területen előrelépnie a csapatnak. Emellett Fernando Alonso eddigi időmérős teljesítménye is ronthatja az Alpine esélyeit, mert ha a spanyolnak nem sikerül javítania az egykörös tempóján, megint könnyen a top 10-en kívül találhatja magát, onnan pedig nem lesz egyszerű feladat számára a pontszerzés.

A portimaói vasárnapon Esteban Ocon tempóját hozó spanyolnak leginkább erős kvalifikációs eredményre van szüksége ahhoz, hogy sikerüljön a csapattársa előtt zárnia, ami biztosan pozitív hatással lenne a magabiztosságára.

Alonso 2018 után újra hazai futamra készülhet (Fotó: AFP)

Ami a további pontszerző helyeket illeti, bejelentkezhet az Aston Martin is, amelynél Spanyolországban már Sebastian Vettel is megkapja a Lance Stroll szerint előrelépést jelentő fejlesztési csomagot. A négyszeres világbajnok egyértelműen jobb formában teljesített már múlt héten, s tizenöt nagydíj után sikerült újra beverekednie magát a Q3-ba. 

Ezenkívül érdekes lesz látni, miként teljesít a Bahreinben még gyorsnak mutatkozó AlphaTauri, illetve hogy miként alakul az Alfa Romeo, a Williams, valamint a portugál futamon a tempó tekintetében Mick Schumacherrel nagyot előrelépő Haas csatája.