Verstappennek összejön a duplázás hazai pályán? (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A ZANDVOORTI PADDOCKBÓL

32. HOLLAND NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 2., PÉNTEK
1. szabadedzés: 12.30–13.30
2. szabadedzés: 16.00–17.00
SZEPTEMBER 3., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
SZEPTEMBER 4., VASÁRNAP
A verseny (72 kör, 306.587 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 11., 15.00Olasz Nagydíj, Monza
Október 2., 14.00Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
Október 7., 7.00Japán Nagydíj, Szuzuka

Max Verstappen lehengerlő formában versenyzett Spa-Francorchamps-ban, és a több mint 17 másodperces előnnyel szelte át elsőként a célvonalat azután, hogy a motorbüntetése miatt a 14. helyről vághatott neki a futamnak. A holland az újabb sikerének köszönhetően 98 (!) pontra növelte előnyét az egyéni összetettben a harmadik helyre visszaszoruló Charles Leclerc előtt, és sokak szerint egyik kézzel már rátette kezét a második bajnoki serlegére is.

A riválisok csak vakarhatták a fejüket a Red Bull elképesztő előnyét látva, és noha kétségtelen, hogy a pályakarakterisztika a „vörös bikák” kezére játszott – Leclerc úgy fogalmazott, olyan, mintha az RB18-ast Spára tervezték volna –, egyértelmű volt az előrelépésük.

A versenyt követően több találgatás is napvilágot látott azzal kapcsolatban, mi okozhatta a nagy különbséget: egyesek szerint a Belgiumtól hatályba lépő új direktívák érinthették rosszabbul a rivális Ferrarit, míg mások úgy vélték, Verstappen titokban megkaphatta az új, könnyített vázat, amelyről még a nyári szünetben kezdtek el pletykálni.

Beszámolók szerint a Red Bull új töréstesztre is jelentkezett a Nemzetközi Automobil-szövetségnél (FIA), s bár a legfrissebb hírek szerint csak Szingapúr környékén debütál a becslések alapján 2 tizedes nyereséget hozó elem, már most komoly beszédtémát jelent. A Scuderia csapatfőnöke, Mattia Binotto az aggályát fejezte ki, mivel az elmondása szerint az ő költségvetésükbe nem férne bele egy teljesen új alváz építése, így igencsak meglepő lenne a számára, ha a rivális keretébe beleférne egy ilyen volumenű módosítás.

A szakember kijelentette, ha a Red Bull valóban elő tud állni idény közben egy új vázzal, az felveti a kérdést a szabályok igazságossága, illetve azok felügyelete kapcsán, és hozzátette, véleménye szerint sajnálatos lenne, ha pénzügyi szabályok döntenének a bajnokságról.

Az, hogy a „vörös bikák" végül bevetik-e az új elemet, illetve, ha igen, mikor, egyelőre bizonytalan, az viszont kétségtelen, hogy a Ferrari rendkívül nehéz helyzetbe került. Leclerc eléggé lemondóan nyilatkozott a Holland GP sajtónapján, és elismerte, már nem is számolja, hány pont a lemaradása Verstappenhez képest, miközben a konstruktőri első, illetve az egyéni összetett második helyét tűzte ki célul maga előtt.

A Ferrarihoz hasonlóan a Mercedes helyzete is egyre kilátástalanabbnak tűnik, az „ezüstnyilak" bíztak az spái előrelépésben, és a nyári szünetben még győzelmi esélyekről is beszéltek, azonban múlt hétvégén újra szembesülniük kellett azzal, továbbra is mennyire kiszámíthatatlan viselkedik a 2022-es autójuk.

A gyengébb időmérőt ugyanis ezúttal is erősebb verseny követte, és noha George Russellnek még a dobogó is majdnem összejött, a csapatfőnök, Toto Wolff nem igazán talált pozitívumot, és rávilágított, a W13-as hullámzó teljesítménye miatt egyre inkább aggódik a következő idény miatt is. Az osztrák megosztotta, ezekben a hetekben kell döntést hozniuk arról, min változtatnak a 2023-as kocsinál, illetve, hogy végül meglépik-e a koncepcióváltást, ami továbbra is meglehetősen ingoványos terepnek tűnik.

A csapat ugyanis továbbra sem kapott választ sok kérdésére, és a hétszeres világbajnok is elmondta, ha alapjaiban változtatnak a gépen, akkor több hónapos hátrányba kerülnének az ellenfelekhez képest, amit nagyon nehéz lenne visszahozni, így a következő évet is lemaradásban kezdhetik. A címvédő csapat tehát meglehetősen fontos döntés előtt áll, ami nagy hatással lesz nemcsak az idei, hanem a következő szereplésére, így Hamilton esetleges szerződéshosszabbítására is.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Egyre fokozódik a helyzet pilótafronton, és a napokban újabb nevek is az esélyek közé kerültek, miközben mindenki arra vár, hogy kiderüljön, mi lesz Oscar Piastri sorsa. A fiatal ausztrál helyzetét hétfőn tárgyalta az FIA jogászokból álló független bírói testülete, és a Holland Nagydíjhoz közeledve továbbra sem hozták nyilvánosságra, hogy a McLaren vagy az Alpine élvez-e előjogot a versenyző jövő évi szolgálatára.

Ami a két csapat helyzetét illeti, a wokingiak az elhúzódó ügy ellenére továbbra is magabiztosak, és az ügyvezető igazgató, Zak Brown kijelentette, több forgatókönyvük is van arra az esetre, ha Piastri érkezése ellehetetlenülne, míg az enstone-iaknál Pierre Gasly, valamint meglepetésre Mick Schumacher neve is felkerült az esélyesek közé.

Ha a francia távozna az AlphaTauritól, akkor a Red Bullnak fel kellene töltenie a megüresedő helyet a faenzaiaknál. A legfrissebb értesülések szerint Colton Herta lehet a befutó, igaz, az amerikainak az F1-es indulásához az FIA különengedélyére is szüksége lesz....

Noha Gasly érkezésével teljesen francia párosa lehetne az Alpine-nak, Esteban Ocon nyíltan kijelentette, hogy ő Mick Schumcher érkezésének örülne a leginkább. A német alatt már egy ideje inog az ülés a Haasnál, és úgy hírlik, az év végén a Ferrari pilótaprogramjából is kikerül, ami még tovább erősíti azon feltételezéseket, hogy a versenyző nem kap újabb lehetőséget az amerikaiaktól.

A Haas esetlegesen megüresedő helyére Antonio Giovinazzi és Daniel Ricciardo is jó eséllyel pályázhat, míg az Alfa Romeónál nagy meglepetés lenne, ha változna a pilótapáros.

MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?

Nincs megállás, folytatódik a 2022-es bajnokság, a tizenötödik állomás Zandvoort, ahol a 32. Holland Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1952-ben fogadta először vendégül a mezőnyt, míg jelenlegi formájában tavaly tért vissza a versenynaptárba.

Ami a történelmi múltat illeti, a 4259 méter hosszú pályán már egy évvel ezelőtt is hazai siker született, hiszen Verstappen amellett, hogy szombaton megszerezte a pole pozíciót, vasárnap fontos győzelmet aratott a két Mercedes előtt, és a jelenlegi formát tekintve jó esélye van a duplázásra is.

A címvédő ugyanis magabiztos fölénnyel érkezhetett meg Zandvoortba, és a Red Bull múlt hétvégi tempóját alapul véve meglehetősen nehéz lesz megállítani a győzelmi menetelését, igaz, ezúttal mindenképp szorosabb csatára lehet számítani.

Ami az időmérőt illeti, Verstappen lehengerlő spái tempója a teljes mezőny számára riasztó lehetett, ugyanakkor azt maga a versenyző is elismerte, Zandvoortban nagy valószínűséggel már nem lesz ekkora fölényben. A holland pálya ugyanis teljesen más kihívások elé állítja a csapatokat, és a nagyobb leszorítóerőt igénylő aszfaltcsíkok korábban is jobban feküdtek a riválisnak.

A Ferrari Monacóban és Ausztráliában is pole-t szerzett – igaz, Magyarországon Russell okozott meglepetést –, s összességében már kilenc rajtelsőségnél jár 2022-ben, miután Spa-Francorchamps-ban Sainz örökölte meg az első helyet a motorbüntetést kapó Verstappentől. A számok is jó mutatják, a kvalifikációkon a Scuderia az elsődleges favorit, a zandvoorti szombat pontosan ezért meghatározó mutatója lesz annak, Spában milyen mértékben játszott szerepet a nagy különbség kialakulásában a pályakarakterisztika.

Ha az osztrákoknak sikerül átmenteniük az előnyük nagy részét, az vészjósló lehet a Ferrari számára, persze a várható eső miatt könnyen lehet, hogy egyelőre nem derül ki, mennyire volt valós a Red Bull spái fölénye.

BORÚS IDŐ VÁRHATÓ ZANDVOORTBAN
Pénteken 25 Celsius-fokig kúszhatnak fel a higanyszálak, és néhány bekúszó felhő zavarhatja meg a napsütést. Szombatra aztán beborul az ég, és a hőmérséklet sem fogja meghaladni a 22 Celsius-fokot. Az eső valószínűsége az időmérő napján 60 százalék. A felhők vasárnapra is maradnak, és a hőmérséklet sem fog nagyon változni, ugyanakkor a verseny idején mindössze 20 százalék esély van rá, hogy leszakadjon az ég.

Ami a versenyt illeti, ezúttal nem lehet olyan nagy büntetéscunamira számítani, mint az előző hétvégén, hiszen jóval nehezebb manőverezni a holland pályán. Egyesek ugyanakkor lehet nem ússzák meg hátrasorolás nélkül: Pérez, Sainz, Ricciardo, az Aston Martin, valamint a Williams kettősei is a határon táncol, ráadásul Hamilton is veszélybe kerülhet a belgiumi balesete kapcsán, hiszen kérdéses, sérültek-e, illetve megmenthetőek-e bizonyos elemek az autójában.

Noha a fő esélyes kétségkívül Verstappen lesz – a holland Magyarországon a tizedik, Belgiumban a tizennegyedik rajthelyről aratott győzelmet, és nem mellesleg ő az egyedüli pilóta a mezőnyből, aki Zandvoortban felállhatott a dobogó felső fokára –, a spáinál szorosabb csatára van kilátás, ráadásul versenytávon a Ferrari mellett a Mercedes is fenyegetést jelenthet.

Ami a dobogós esélyeket illeti, az „ezüsntyilakat" érdemes megjegyezni, hiszen az az elmúlt hét versenyből hatszor az első hármasban végeztek, ráadásul a zandvoorti pályára hasonlító Hungaroringen kettős dobogót is ünnepelhettek.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine, a McLaren és az AlphaTauri pályázhat a legjobb esélyekkel. Az enstone-iak dupla pontszerzésre hajtanak, a wokingiak a spái kudarcot feledtetnék, míg a faenzaiak Belgium után Zandvoortban is begyűjtenének egy top tízes helyezést.

A BELGA NAGYDÍJ VÉGEREDMÉNYE
1. Max Verstappen holland Red Bull 1:25:52.894
2. Sergio Pérez mexikói Red Bull 17.841 mp h.
3. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari 26.886 mp h.
4. George Russell brit Mercedes 29.140 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1:13.256 p h.
6. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:14.936 p h.
7. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 1:15.640 p h.
8. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1:18.107 p h.
9. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Red Bull 1:32.181 p h.
10. Alexander Albon thaiföldi Williams-Mercedes 1:41.900 p h.
11. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:43.078 p h.
12. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:44.739 p h.
13. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Red Bull 1:45.217 p h.
14. Csou Kuan-jü kínai Alfa Romeo-Ferrari 1:46.252 p h.
15. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:47.163 p h.
16. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1 kör h.
17. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 1 kör h.
18. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1 kör h.
  KIESETT     MEGTETT KÖR
  Valtteri Bottas finn Alfa Romeo-Ferrari 1
  Lewis Hamilton brit Mercedes 0
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 9 11 12 3 284
2. Sergio Pérez 1 8 13 2 191
3. Charles Leclerc 3 5 11 3 186
4. Carlos Sainz Jr. 1 7 12 2 171
5. George Russell - 5 13 - 170
6. Lewis Hamilton - 6 12 2 146
7. Lando Norris - 1 10 1 76
8. Esteban Ocon - - 11 - 64
9. Fernando Alonso - - 10 - 51
10. Valtteri Bottas - - 7 - 46
11. Kevin Magnussen - - 5 - 22
12. Sebastian Vettel - - 6 - 20
13. Daniel Ricciardo - - 5 - 19
14. Pierre Gasly - - 4 - 18
15. Mick Schumacher - - 2 - 12
16. Cunoda Juki - - 3 - 11
17. Csou Kuan-jü - - 2 - 5
18. Alexander Albon - - 3 - 3
19. Lance Stroll - - 3 - 3
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull 475  
2. Ferrari 357  
3. Mercedes 316  
4. Alpine-Renault 115  
5. McLaren-Mercedes 95  
6. Alfa Romeo-Ferrari 51  
7. Haas-Ferrari 34  
8. AlphaTauri-Red Bull 29  
9. Aston Martin-Mercedes 24  
10. Williams-Mercedes 4