Max Verstappen zárta az élen az első edzést a roppant csúszós isztambuli pályán (Fotó: AFP)

Hűvös időben vette kezdetét a Török Nagydíj első szabadedzése, amely előtt az újraaszfaltozott pályát a szervezők vízzel letakarították. Itt-ott pocsolya állt az aszfalton, amely inkább jégpályára hasonlított.

8. TÖRÖK NAGYDÍJ
NOVEMBER 13., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:35.077
2. szabadedzés: 13.00–14.30
NOVEMBER 14., SZOMBAT
3. szabadedzés: 10.00–11.00
Időmérő: 13.00–14.00
NOVEMBER 15., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 309.396 km) rajtja: 11.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 29., 16.10
Bahreini Nagydíj, Szahír
December 6., 18.10Szahíri Nagydíj, Szahír
December 13., 14.10 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A pilóták az első körökben nem hittek az érzékeiknek, az autót nemhogy fékezéskor vagy kanyarodáskor, még kigyorsításkor az egyenesekben is alig lehetett az úton tartani. A kanyarokat kiegyenesítették, mielőtt rájöttek, hogy igencsak vissza kell fogniuk magukat. Hiába a napsütés, a féktávok megsokszorozódtak, a kanyarodási sebesség pedig töredéke volt a szokásosnak.

A  legutóbbi, kilenc évvel ezelőtti Török Nagydíj pole-köre 1:25.0 perc volt Sebastian Vetteltől, ettől az első fél órában fél perccel elmaradtak a versenyzők, akik képtelenek voltak megfelelő hőmérsékletűre hevíteni az abroncsaikat. Néhány percre meg is kellett szakítani, miután Charles Leclerc nekicsúszott a bokszutca bejáratát jelző bójának, és elsodorta.

A pilótáknak nem sok kedvük volt kihajtani a pályára, de az alig használt versenypályán ezen a héten semmiféle betétfutamot nem tartanak, azaz az F1-es mezőny feladata, hogy felgumizza a pályát. Ki kellett hajtani a bokszból, a mérnökök próbálták megtalálni a megfelelő beállításokat, hogy elviselhető legyen a körözés.

Az edzés második felére kezdett megjönni a lendület, körről körre gyorsult a mezőny. A végére 1:35 percesre szorították le a leggyorsabb köröket, ami még mindig tíz másodperccel elmaradt a 2011-es pole-körtől. Pedig a Mercedes úgy számolt, ezen a hétvégén 1:21-es kör is lehetséges. Az edzés hajrájában több megpördülés is utalt arra, hogy a kezdeti óvatosság után oda mernek lépni a gázpedálra a versenyzők.

Ha minden jól megy, a második edzéstől tovább gyorsul a pálya, és legalább megközelíteni sikerülhet az 1:25-öt. Más kérdés, hogy vasárnapra az esőt sem zárják ki a meteorológusok…

A javuló körülményekre egy ideig a Ferrari pilótái éreztek rá a legjobban autójuk beállításának köszönhetően, a hajrában aztán a két Red Bull állt az első két helyre. A Mercedes gyengébb eredményei semmit sem jelentenek, Lewis Hamiltonnak nem volt kedve a körözéshez ilyen körülmények között. Az is sokat mond a „korcsolyaedzésről”, hogy hárman tíz másodpercen kívül rekedtek Max Verstappen legjobb köréhez képest.

A Török Nagydíj programja 13 órakor a 2. szabadedzéssel folytatódik.

TÖRÖK NAGYDÍJ, AZ 1. SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE 
1. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:35.077 átlag: 202.118 km/ó 29 kör
2. Alexander Albon thaiföldi Red Bull-Honda 1:35.318 0.241 mp. h.
27
3. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:35.507 0.430 26
4. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 1:35.543 0.466 26
5. Sebastian Vettel német Ferrari 1:35.620 0.543 29
6. Danyiil Kvjat orosz AlphaTauri-Honda 1:36.738 1.661 27
7. Lando Norris brit McLaren-Renault 1:37.216 2.139 21
8. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1:37.503 2.426 21
9. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:37.629 2.552 23
10. Esteban Ocon francia Renault 1:38.428 3.351 23
11. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:38.508 3.431 18
12. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1:38.612 3.535 22
13. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 1:39.484 4.407 21
14. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:40.025 4.948 25
15. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:40.225 5.148 12
16. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1:41.035 5.958 23
17. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:41.854 6.777 21
18. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1:45.156 10.079 20
19. Carlos Sainz Jr. spanyol McLaren-Renault 1:46.462 11.385 12
20. George Russell brit Williams-Mercedes 1:49.256 14.179 17
Még több