Hamilton pályafutása 103. győzelmét aratta (Fotó: AFP)

 

Noha az utolsó pillanatokig úgy tűnt, hogy Max Verstappen nagy fölénnyel szerzi meg a pole pozíciót a Formula–1-es Szaúdi Nagydíjon, a holland az utolsó kanyarban hibázott, és a falat is eltalálta a Red Bull-lal, aminek következményeként a harmadik helyre csúszott hátra. A rajtelsőséget ráadásul így pont a bajnoki rivális, Lewis Hamilton kaparintotta meg, míg a Mercedes első sorát Valtteri Bottas biztosította egy olyan kvalifikáción, amelyen egyértelműen hátrányban voltak.

1. SZAÚDI NAGYDÍJ
DECEMBER 3., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.786
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.018
DECEMBER 4., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.100
Időmérő: 1. Hamilton 1:27.511
DECEMBER 5., VASÁRNAP
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja: 18.30
A KÖVETKEZŐ FUTAM
December 12, 14.00 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Az „ezüstnyilak” tehát a lehető legjobb helyzetből várhatták az utolsó előtti versenyt, amelyen a legnagyobb kérdés az volt, hogy eldől-e valamelyik cím sorsa, vagy esetleg még szorosabbá válik az egyébként is rendkívül kiélezett vb-csata.

Hamilton jól kapta el a rajtot, és sikerült megtartania a vezetést, míg Bottas ezúttal nagyon figyelt rá, hogy Verstappen ne tudjon elmenni egyik Mercedes mellett sem, így a holland maradt a harmadik helyen. Mögöttük Charles Leclerc és Sergio Pérez küzdött nagyot, de előbbi meg tudta tartani a rajtpozícióját, s a mexikói ezt követően sokáig nem is tudott újabb támadást indítani ellene.

Az élen eközben Hamilton apránként építette az előnyét, amely a tizedik körig bezárólag 2 másodperc felé nőtt Bottasszal szemben, ugyanakkor ekkor lenullázódott minden különbség, hiszen azonnal a pályára küldték a biztonsági autót, miután Mick Schumacher a 21-es kanyarban beleállt a falba a Haasszal.

A Mercedes kapva-kapott a lehetőségen, és rögtön kihívta kerékcserére mindkét versenyzőjét, míg a Red Bull úgy határozott, csak Pérezzel fedi le a rivális stratégiáját, míg Verstappent kint tartja, ami nagyon szerencsés döntésnek bizonyult, hiszen pár safety car mögött eltöltött kör után piros zászlóval megszakították a versenyt, mert kiderült, hogy több időt igényel a Schumacher becsapódásakor megsérült fal helyreállítása.

A leállítás azt jelentette, hogy azok a pilóták, akik nem álltak ki a bokszba, „ingyen" kereket cserélhetnek, vagyis Verstappen nemcsak virtuálisan vette át a vezetést a két Mercedes előtt. Az első hármast az ugyancsak nem kiálló Esteban Ocon és Daniel Ricciardo követte, míg Pérez egészen a nyolcadik helyig csúszott vissza.

Az újabb állórajtot aztán Hamilton kapta el jobban, és azonnal visszaállt az élre, ám sokáig nem örülhetett, hiszen Verstappen nem hagyta magát, és a pályán kívül megelőzte a britet, aki Oconnal szemben is vesztett egy helyet.

A mezőny még az első szektor mérőpontjához sem ért el, és újabb piros zászlós megszakítás jött, miután Pérez először Leclerc-rel ért össze, aminek következtében megpördült, és összetörte a Red Bullt, míg hátrébb Nyikita Mazepin beleszállt George Russell Williamsébe.

Az újabb várakozás alatt aztán érdekes közjáték zajlott le a versenyigazgató, Michael Masi és a Red Bull között. A szakember ugyanis felajánlotta a „vörös bikáknak”, hogy Verstappen a második helyről indulhat Hamilton mögül, méghozzá az első kanyarban történt incidens okán.

Az osztrákok ekkor némi gondolkozási időt kértek, majd nem sokkal később Masi azt közölte a Mercedesszel, hogy Oconé lesz az első rajtkocka, Hamiltoné a második, míg Verstappené a harmadik, amire később a Red Bull is rábólintott, így az első hármas ebben a sorrendben állt fel a rajtrácsra.

Noha Ocon és Hamilton is jól jött el az újabb állórajtnál, az időközben közepesre váltó Verstappen bevágódott melléjük, a francia és a brit kissé össze is ért egymással, amit a holland azonnal ki is használt, és az élre állt. Hamilton a harmadik helyre esett vissza, sokáig azonban nem maradt ebben a pozícióban, mert hamar maga mögé utasította az Alpine-t, és megkezdte a visszazárkózást a Red Bull-osra.

Noha Hamilton felért DRS-távolságon belülre, eleinte nem igazán került előzési helyzetbe, ráadásul több virtuális biztonsági autós szakasz is tarkította a versenyt, ami megakasztotta a csatát az élen.

Először Cunoda Juki, majd néhány körrel később Kimi Räikkönen találta el Sebastian Vettel Aston Martinját, előbbi eset nyomán az AlphaTauri japánja 5 másodperces időbüntetést is kapott.

Mialatt az élen egyre fokozódott a helyzet, újabb vsc-fázis következett, amit követően Hamilton minden eddiginél közelebbről indíthatott támadást Verstappen ellen. A holland az első offenzívát még visszaverte, a két autó azonban összeért, és az esetet a sportfelügyelők is vizsgálni kezdték. A holland fülére rászóltak, hogy adja vissza a pozíciót a riválisnak, és ő le is lassított Hamilton előtt, a britet azonban ez némileg váratlanul érte, és eltalálta hátulról a Red Bullt – megsérült a Mercedes első szárnya is.

Sok rádióváltást követően Verstappen aztán újra elengedte maga mellett Hamiltont, de ezt úgy tette, hogy azonnal meg is támadta a címvédőt, és mivel a második mérőpontnál már ő nyithatta a hátsó szárnyát, azonnal visszaállt az élre. Ez természetesen nem nyerte el a Mercedes tetszését, ám a panaszig sem jutott el, miután az FIA jelezte, öt másodperces időbüntetésben részesíti a hollandot a korábbi pályán kívüli előzése miatt.

A holland aztán a következő körben megint maga elé engedte Hamiltont, aki ezúttal meg is tartotta a vezetést, amit már nem is engedett ki a kezei közül a leintésig. A címvédő ráadásul megfutotta a leggyorsabb kört a sérült szárnyával, így pályafutása 103. győzelmének, valamint a pluszpontnak köszönhetően utolérte a második helyen befutó Verstappent a bajnokságban. A két vb-aspiráns tehát pontazonossággal utazik az egy hét múlva esedékes idényzáróra!

Az izgalmak ezzel azonban még nem értek véget, Bottas ugyanis a befutónál legyorsulta a sokáig harmadik pozícióban haladó Ocont, és egy tizeddel az Alpine előtt szelte át a célvonalat, aminek révén ő állhatott fel a pódium alsó fokára, és bebiztosította harmadik helyét az egyéni összetettben, míg a Mercedes a dupla dobogónak köszönhetően 28 pontra növelte előnyét a konstruktőri tabellán.

Ötödikként Daniel Ricciardo érkezett, míg az első tízes sorát Gasly, Leclerc, Carlos Sainz Jr., Antonio Giovinazzi és Lando Norris egészítette ki.

Folytatás jövő hétvégén az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjjal.

SZAÚDI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1.Lewis Hamilton
brit 
 Mercedes  
2. Max Verstappen* holland Red Bull-Honda 11.825 mp h.  
3. Valtteri Bottas finn Mercedes 27.531 mp h.  
4. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 27.633 mp h.  
5. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 40.121 mp h.  
6. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 41.613 mp h.  
7. Charles Leclerc monacói Ferrari 44.475 mp h.  
8. Carlos Sainz spanyol Ferrari 46.606 mp h.  
9. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 58.505 mp h.  
10. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:01.358 p h.  
11. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:17.212 p h.  
12. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:23.249 p h.  
13. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1 kör h.  
14. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 1 kör h.  
15. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.  
  FELADTÁK     megtett körök kiesés oka
  Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 44 feladta
  Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda 14 feladta
  George Russell brit Williams-Mercedes 14 feladta
  Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 14 feladta
  Mick Schumacher német Haas-Ferrari 8 feladta
*: A futam során öt másodperces időbüntetést kapott pályaelhagyásért, a futam után pedig újabb 10 másodperces időbüntetést kapott ütközés okozásáért.
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 9
17 18
5 369.5  
2. Lewis Hamilton 8
16 19 6
369.5  
3. Valtteri Bottas 1 11 14 4 218 
4. Sergio Pérez 1 5 16 1 190
5.Charles Leclerc
-
117-158 
6. Lando Norris - 4 19 1 154 
7. Carlos Sainz Jr. - 3 19 1 149.5  
8. Daniel Ricciardo 1 1 13 - 115  
9. Pierre Gasly - 1 14 1 100 
10. Fernando Alonso - 1 13 - 77  
11. Esteban Ocon 1 1 13 1 72 
12. Sebastian Vettel - 1 7 1 43  
13. Lance Stroll - - 9
- 34  
14. Cunoda Juki - - 6 - 20  
15. George Russell - 1 4 1 16  
16. Kimi Räikkönen - - 4 - 10  
17. Nicholas Latifi - - 2 - 7  
18.  Antonio Giovinazzi - - 2
- 3  
KONSTRUKTŐRÖK 
1. Mercedes 587.5  
2. Red Bull-Honda 559.5  
3. Ferrari 307.5  
4. McLaren-Mercedes 269 
5. Alpine-Renault 149 
6. AlphaTauri-Honda 120 
7. Aston Martin-Mercedes 77  
8. Williams-Mercedes 23  
9. Alfa Romeo-Ferrari 13 
10.Haas-Ferrari0  

 

 

Még több