Verstappen Sao Paulóban bemutatott védekezés nem érdemelt büntetést, ami összezavarta a vetélytársakat (Fotó: AFP)

 

 

Max Verstappen múlt heti Sao Pauló-i Nagydíj 48. körében bemutatott védekező manőverét a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vizsgálatra sem találta érdemesnek a versenyen, majd pénteken visszautasította a Mercedes fellebbezési szándékát is az ügyben. A mezőny számos tagjában azonban temérdek kérdés maradt az incidenssel kapcsolatban, s szinte kivétel nélkül valamennyien a sportfelügyelők következetlenségét kifogásolták.

1.  KATARI NAGYDÍJ
NOVEMBER 19., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:23.723
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:23.178
NOVEMBER 20., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:22.310
Időmérő: 1. Hamilton 1:20.827
NOVEMBER 21., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 306.66 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
December 5., 18.30Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
December 12, 14.00 Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

A versenyzők a Katari Nagydíj péntekjén tartottak megbeszélést a versenyigazgató, Micheal Masival, azonban amíg Verstappen úgy ítélte, sikerült tisztázniuk a dolgokat, a vetélytársakban rengeteg bizonytalanság maradt.

„Sajnos nem lett eredménye a pénteki megbeszélésnek. Azt elfogadom, hogy minden egyes esetet külön-külön kell kezelni, de számomra Max esete még csak a határesethez sem volt közel, messze túlment azon. Ha mindez a verseny utolsó körében történik, akkor szerintem Max simán büntetést kapott volna. Nem fékezheted el magad huszonöt méterrel, és nem teheted ezt" – kezdte a Formula–1-es pilóták érdekvédelmi szervezetének (GPDA) elnöke, George Russell.

„Juki Cunoda és Lance Stroll eseténél Cunodát nem is kellett volna büntetni. Teljesen jogos volt a részéről a megmozdulása, nem veszítette el a kontrollt, nem fékezte el magát, és simán megcsinálta a kanyarcsúcspontot. A múlt heti történések végkimenetele kissé szerencsétlenül alakult minden pilótának."

Maxot csak azért nem büntették, mert Lewis megnyerte a futamot, a következményt viszont nem kéne tekintetbe venni az incidens megítélésénél. Minden esetet külön kell kezelni, nekünk mindig ezt mondják, és azt, hogy a következményt nem veszik figyelembe, csakis magát az esetet. Nem igazán értem. Mindannyian keményen akarunk harcolni, ez viszont kemény és sportszerűtlen volt, miközben mi kemény és sportszerű küzdelmet szeretnénk."

A Ferrari spanyol versenyzője, Carlos Sainz Jr. teljes mértékben egyetértett Russell-lel, s kiemelte, nem igazán tudja, hol van a határ, illetve, hogy adott esetben mire számítson az FIA-tól.

Egyetértek George-dzsal. Úgy tűnik, hogy a tél folyamán lesznek komolyabb megbeszélések arról, hogy miként is szeretnénk versenyezni, valamint arról, hogy a belül haladó autónak kell-e egyáltalán helyet adnia a kívül érkezőnek, vagy sem. Emellett az egész szemléletmódot újra kell gondolnunk, mert az alapján, ahogyan idén működött, világos, hogy a versenyzők nem igazán értik, melyik lépésüknek mi lesz a következménye."

„Kíváncsian várom, mit hoz a következő három futam, de remélhetőleg, nem fog sok olyan eset lejátszódni, mint ami Ausztriában és Brazíliában történt, ahol két különböző végkimenetele lett az eseményeknek. Tudnom kell, hogy leszoríthatok-e a pályáról valakit, és hogy ha megteszem, akkor annak mi lesz a következménye. Érkezik egy figyelmeztetés? Egyszer meg lehet tenni? Van lehetőséged többször is elkövetni, és akkor kapsz egy figyelmeztetést, majd negyedszer is megteheted? Vagy egyből büntetést kapsz érte, mint Ausztriában?"

„Ezeket nem tudjuk biztosan sportágként és versenyzőként, és válaszokat várunk. Kaptunk is néhányat Masitól, de tudjuk, hogy Masi és a sportfelügyelők sem mindig ugyanazok. Mindezeket megvizsgáljuk a jövőre nézve, és szerintem jó lépéseket fogunk megtenni előre. Sportként muszáj világossá tennünk, hogy mit lehet megtenni és mit nem."

Sok vita volt azzal kapcsolatban is, hogy a döntéseknél mennyire meghatározó az, hogy milyen a bukótér: aszfaltozott, vagy esetleg kavicságy van ott. A ferraris szerint azonban ennek nem szabadna hatással lennie az ítéletre. „Véleményem szerint nem szabad, hogy ez különbséget jelentsen, mert a pálya szélén különböző bukóterek vannak. A rajongók, a sportág és a versenyzők érdekében meg kellene értenünk, hogyan lehet versenyezni, és erre nem kellene, hogy hatással legyen az, hogy mi van a kerékvetőn túl."

Sainz honfitársa, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso nemegyszer kritizálta már az idén a sportfelügyelők döntéseit, és a legutóbbi eset mellett sem ment el szó nélkül.

Szerintem mindannyian egyetértünk abban, hogy több következetesség kellene, és egyértelműbb szabályok. Amikor ott vannak azok a bizonyos szürke zónák, van, hogy előnyt kovácsolsz belőlük, és van, hogy te vagy a rosszfiú, vagy épp idiótának tűnsz. Jobb lenne, ha feketék vagy fehérek lennének. Meglátjuk, hogy együtt tudunk-e rajta javítani. Nemcsak az FIA problémája ez, hanem a versenyzőké és a csapatoké is, és mind együtt kell dolgoznunk, hogy jobbak legyenek a szabályok."

„Amikor elmagyarázzák, miért úgy döntöttek egy ügyben, és megindokolják, oké, elfogadom, de ekkor feltesszük a kérdést, hogy más esetben miért született ellentétes döntés. A baj az, hogy mindig nekik van igazuk."

A McLaren ausztrál versenyzője, Daniel Ricciardo szerint egyértelműen büntetést érdemelt volna Verstappen megmozdulása,  ugyanakkor elmondta, nincs ellenére, ha szabadabban versenyezhetnek, csak akkor a jövőben ugyanúgy ne szankcionáljanak hasonló esetekben. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azonban figyelmeztetett, a Verstappen-incidens inkább a piszkos versenyzésnek nyithat ajtót. 

„Ez veszélyes. Pénteken és Brazíliában annyi történt, hogy berúgták a labdát a gazba, remélve, hogy az eltűnik. Ha a hátralévő három verseny bármelyikén vitatható eset áll elő, el lehet képzelni, hogy milyen vitákat és indulatokat fog kiváltani csak azért, mert nem világos, és nem fogalmazták meg egyértelműen."