F1: vadonatúj autókkal harcol Verstappen és Hamilton

Vágólapra másolva!
2022.03.17. 08:41
null
<strong>Max Verstappen</strong> (balra) és <strong>Lewis Hamilton</strong> tavaly az utolsó futamig harcolt a vb-címért, most újra összecsapnának (Fotók: AFP)
A hétvégi idényrajttal új időszámítás kezdődik a Formula–1-ben, ugyanis az autók évtizedek óta nem változtak olyan mértékben, mint idén. A cél a több előzés és a szorosabb versenyzés.

 

Emberemlékezet óta hallhatjuk arról panaszkodni a versenyzőket, hogy ellenfelük mögé érve autójuk leszorító­ereje csökken, egyensúlya felborul, elkezd csúszkálni, így még jelentős tempókülönbség esetén sincs esély az előzésre.

Az F1 élő legendái közé tartozó Ross Brawn is rég tisztában van ezzel a jelenséggel, ezért amikor 2017-ben kinevezték a sportág ügyvezető igazgatójának, első dolga az volt, hogy nekilátott kimunkálni egy olyan technikai szabályzatot, amely nagymértékben enyhíti ezt a problémát. Szakmai csapatával az elmúlt öt évben éjt nappallá téve dolgozott, ennek eredményét a hétvégi bahreini idénynyitón láthatjuk élesben.

Michael Masi (Fotó: Getty Images)
Michael Masi (Fotó: Getty Images)

KÖNNYEBB KÖVETNI, KÖNNYEBB ELŐZNI

Mivel korábban az autók aerodinamikai jellemzői minden igyekezet ellenére évről évre kifinomultabbá váltak, a szabályalkotók most radikális eszközökhöz nyúltak, és olyan koncepcióhoz tértek vissza, amilyet az 1980-as évek elején láthattunk legutóbb. Ennek lényege, hogy a leszorítóerő nagy részét már a különleges kialakítású padlólemez által keltett szívóhatás generálja, vagyis a kocsik hatékonysága turbulens levegőben sem csökken számottevően (hiszen a fizikai folyamatok nem a felületén, hanem alatta mennek végbe). Ezt a hatást fokozza, hogy a kaszt­niról leszedték az összes apró légterelő elemet, azaz az optimális egyensúly már nem ezektől függ, ráadásul így az általuk keltett „piszkos” légáramlatok sem hátráltatják a hátul haladót.

Szintén ennek jegyében egyszerűsítették le az első és alakították át a hátsó szárnyat, amely az autó által felkavart levegőt mostantól nem az üldöző „arcába”, hanem meredeken felfelé tolja. Nagyon leegyszerűsítve tehát az volt a cél, hogy az elöl lévő egyfelől ne keltsen akkora turbulenciát, mint eddig, másfelől a hátul haladó ne legyen rá annyira érzékeny, miközben a leszorítóerő is megmarad. A tesztek tapasztalatai alapján a versenyzők máris kézzelfogható javulásról számoltak be e téren, tehát bízhatunk benne, hogy nem volt hiábavaló az elmúlt öt év munkája, és valóbban szorosabb versenyeket, izgalmasabb csatákat, valamint több előzést láthatunk a változtatásoknak köszönhetően.

Ami a további technikai újdonságokat illeti, az egyik legszembeötlőbb, hogy az eddigi 13 colos kerekek 18 colosra nőttek, miközben a kerékfedők is visszatértek. A változás természetesen a Pirelli abroncsainak szerkezetét is érinti, vagyis a csapatoknak megint folyamatosan elemezniük kell az adatokat, mert az összteljesítményben a gumikezelés az egyik legfontosabb tényező. Az új idény előtt a motorgyártókra is nagy nyomás hárult, ugyanis 2025 végéig befagyasztják a fejlesztéseket, így jó ideig mindenkinek az idei az utolsó dobása.

Míg tavaly az üldöző autó 46 százalékot veszített a leszorítóerejéből, idén már csak 18 százalékot
Míg tavaly az üldöző autó 46 százalékot veszített a leszorítóerejéből, idén már csak 18 százalékot

A kihívás mértékét ráadásul növelte, hogy a hajtóegység belső égésű motorjához most már kötelező olyan üzemanyagot használni, amelynek 10 százaléka bioetanol, emiatt a teljesítmény megőrzéséhez újra kellett gondolni a teljes koncepciót. Mivel számos biztonsági területen is szigorodtak a technikai szabályok, az autók minimumtömege minden eddiginél nagyobb, 798 kiló lesz, ami kissé illúzióromboló, ugyanakkor ha valóban szoros csatákat látunk, valószínűleg ezzel senki sem foglalkozik.

Csak látszólag távozik a Honda
A Honda már az egyéni világbajnoki címmel végződő 2021-es idény előtt bejelentette, hogy távozik az F1-ből, ezért a „magára maradt” Red Bull úgy döntött, nagy fába vágva fejszéjét megalapítja saját motorgyártó üzemét, és a továbbiakban házon belül készíti erőforrásait. Az eredeti tervek szerint a Milton Keynes-i csapat az idén a Honda tervei és segítsége alapján alkotta volna meg a V6-os turbókat, ám időközben változott a megállapodás, így a japánok a hivatalos távozás ellenére is motorszállítók maradnak. Ebben nagy szerepet játszik, hogy 2025 végéig központilag befagyasztják a fejlesztéseket, vagyis a Hondának a gyártáson és a megbízhatósági munkálatokon kívül más teendője nem lesz, ráadásul az eddigiekkel ellentétben még pénzt is kap termékeiért. A motor azonban hivatalosan a Red Bull nevet viseli, amit a partnercsapat AlphaTauri is használ.

TÖBB PONTOT OSZTANAK A SPRINTVERSENYEKEN

Nemcsak a technikai, hanem a sportszabályzat is több ponton változik. Az egyik legfontosabb, hogy a három kijelölt nagydíj rajtsorrendjéről döntő 100 kilométeres szombati sprintversenyen most már az első nyolc helyezett gazdagodik pontokkal 8-7-6-5-4-3-2-1 elosztásban. A tavalyi tapasztalatok alapján a helyszíneken is módosítanak, mert Sao Paulo mellett ezúttal Imolában és Spielbergben rendezik meg a különleges minifutamot. A sprint mellett a klasszikus időmérőn is változik egy régi szabály: ettől az évtől már a döntő etapba bejutó versenyzők is szabadon megválaszthatják, milyen keverékű gumin rajtolnak, nem kell a Q2-es szettet használniuk.

Ami a nagydíjhétvégék általános lebonyolítását illeti, minden helyszínen más lesz a program, ugyanis az eddigi leghosszabb, 23 futamos versenynaptár miatt eltörlik a csütörtöki „nulladik napot”. Az elmúlt években rendre ekkor tartották a (2022-ben már péntek délelőttre tolt) sajtótájékoztatókat, a különböző marketingeseményeket, a pályabejárást, a boxutcalátogatást és az autogramosztást, ez azonban túl nagy terhet rótt a mindenhová utazó csapattagokra. A változtatással az egész mezőny nyer 23x1 szabadnapot, ami ebben az intenzív, nyolc hónapos rohanásban nem elhanyagolható könnyítés. Szintén a hétvégi programhoz kapcsolódik, hogy a csapatok az idény során kötelesek legalább két pénteki szabadedzésen egy fiatal feltörekvő pilótának is lehetőséget adni, ami az évközi teszttilalom miatt igazi megváltás a tehetségeknek.

A NAGYOBB MÉRETÉRT KATTINTSON A KÉPRE
A NAGYOBB MÉRETÉRT KATTINTSON A KÉPRE

A tavaly bevezetett költségvetési plafon továbbra is él, sőt a maximálisan elkölthető összeg 140 millió dollárra (47.28 milliárd forint) csökken, igaz, ebbe továbbra sem tartoznak bele az olyan tételek, mint például a marketingköltségek, a szállásdíjak vagy a versenyzők és a legjobban fizetett három alkalmazott bére. Az egész Európát sújtó infláció azonban pénzügyi szempontból így is nagy kihívás elé állítja a csapatokat, és a folyamatos fejlesztési versenyben minden egyes centet a lehető leghatékonyabban kell felhasználni.

A BAHREINI GP PROGRAMJA
PÉNTEK
1. szabadedzés
13.00–14.00
2. szabadedzés
16.00–17.00
SZOMBAT
3. szabadedzés
13.00–14.00
Időmérő 16.00
VASÁRNAP
Verseny16.00
Az időpontok magyar idő szerint értendők.

JÖTTEK-MENTEK A PILÓTÁK ÉS A KULCSFIGURÁK

A mezőny összetételét illetően a legfontosabb változás, hogy a Mercedes öt év után módosít pilótafelállásán, és Valtteri Bottast elengedve a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton „nyakára hozza” saját nevelésű tehetségét, George Russellt. Az elmúlt három évben a Williamsnél versenyző 24 éves brit a mezőny végén is számos alkalommal bizonyította rátermettségét, így megeshet, hogy Hamiltonnak is okoz majd kellemetlen pillanatokat, akár kirobbantva egy belháborút – nem ez lenne az első ilyen eset az F1-ben.

Bottas a 19 idény után végleg visszavonuló honfitársát, Kimi Räikkönent váltja az Alfa Romeónál, amelynél a történelem első kínai Formula–1-es pilótája, az F2-ből előlépő Csou Kuan-jü (Guanyu Zhou) lesz a csapattársa. Ebből már kiderül, hogy Antonio Giovinazzinak nem volt maradása, és bár a Ferrari kegyeltjeként jó eséllyel pályázott a Haas ülésére, az amerikai istálló korábbi versenyzőjének, Kevin Magnussennek szavaz bizalmat. Az üresedés azt követően történt, hogy Oroszország ukrajnai inváziója miatt a csapat felbontotta Nyikita Mazepin szerződését, aki így egyetlen idény után kiszorult az F1-ből. Visszatért ugyanakkor a 2021-ben még parkolópályára tett Alexander Albon, aki a Red Bull támogatásának köszönhetően Russell helyét foglalja el a Williamsnél.

A középmezőnyben a csapatok vezetőségében is volt némi mozgolódás a télen. Az Aston Martin eddigi csapatfőnöke, Otmar Szafnauer úgy döntött, 2022-től az Alpine-nál tölti be ugyanezt a pozíciót, miután a franciáknál alaposan átalakították a vezetői szerkezetet. Marcin Budkowski és Alain Prost is távozott az igazgatóságból, miközben Bruno Famin csatlakozott a motorrészleg irányítójaként. A Szafnauer által üresen hagyott csapatfőnöki széket az Aston Martinnál Mike Krack tölti be, aki korábban a Porsche sportautós projektjeiben ért el sikereket, vagyis azt várják tőle, hogy olyan hatékony munkát végezzen, mint a hasonló múlttú Andreas Seidl a McLarennél.

Alapos változások után vág tehát neki a Formula–1-es mezőny a 2022-es évadnak, amellyel a remények szerint beköszönt a sportág új aranykora.

VÉLEMÉNYEK

Pat Symonds, az F1 technikai főigazgatója: – Amikor 2017-ben elkezdtük a munkát, minden eddiginél több erőforrást és fontmilliót fektettünk bele – soha korábban ilyenre nem volt példa. „Orrvérzésig” teszteltük az új koncepciót. A folyamat során nagyon önkritikusak voltunk, és még a csapatok képviselőit is arra kértük, kritikáikkal segítsenek. Ennyi munkát még soha egyetlen szabályrendszerbe sem fektettek. A barcelonai teszten több versenyzőt is megkérdeztem, mit tapasztaltak egymás mögött haladva, és mindannyian elismerően válaszoltak. Alex Albon például azt mondta, teljesen újra kellett gondolnia a vezetést, mert egyszerűen nem hitte el, mennyire meg tudja közelíteni az elöl haladót. Nekem ez a lehető legjobb visszacsatolás az elvégzett munkánkról.

Ross Brawn, az F1 ügyvezető igazgatója: – Magabiztos vagyok a tekintetben, hogy az új szabályokkal javul a versenyzés minősége. Lehet, hogy nem lett tökéletes a végeredmény, de az biztos, hogy sokkal könnyebb lesz majd egymást követni, mert a korábbi autók ebből a szempontból borzalmasak voltak. Arra számítok, hogy összerázódik a mezőny. Nem azért hoztuk ezeket a technikai szabályokat, hogy lebutítsuk az autókat, hanem hogy több csapat zárkózhasson közelebb az élmezőnyhöz. Szerintem több versenyképes istállót láthatunk majd a jövőben. Tele van a mezőny nagyszerű versenyzőkkel, bármelyikük képes izgalmas idénnyel megajándékozni minket.

Fotó: AFP
Fotó: AFP
A 2022-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)csapatmotor
1Max VERSTAPPEN (holland)Red Bull Red Bull
11Sergio PÉREZ (mexikói)Red Bull Red Bull
44Lewis HAMILTON (brit) MercedesMercedes
63George RUSSELL (brit)MercedesMercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol) Ferrari Ferrari
16Charles LECLERC (monacói)FerrariFerrari
5
Sebastian VETTEL (német)Aston Martin Mercedes
18Lance STROLL (kanadai)Aston MartinMercedes
23Alexander ALBON (thaiföldi)
WilliamsMercedes
6Nicholas LATIFI (kanadai)WilliamsMercedes
14Fernando ALONSO (spanyol)
AlpineRenault
31Esteban OCON (francia)AlpineRenault
22Juki CUNODA (japán)AlphaTauriRed Bull
10Pierre GASLY (francia)AlphaTauriRed Bull
20Kevin MAGNUSSEN (dán)HaasFerrari
47
Mick SCHUMACHER (német) Haas Ferrari
3Daniel RICCIARDO (ausztrál)McLarenMercedes
4Lando NORRIS (brit)McLarenMercedes
77Valtteri BOTTAS (finn)Alfa RomeoFerrari
24
CSOU Kuan-jü (kínai)Alfa RomeoFerrari
A 2022-ES VERSENYNAPTÁR
rajt* győztespole pozíció
Március 20.Bahreini Nagydíj, Szahír16.00
Március 27.

Szaúdi Nagydíj, Dzsidda

19.00
Április 10.
Ausztrál Nagydíj, Melbourne7.00
Április 24.

Emilia-romagnai Nagydíj, Imola

15.00
Május 8.
Miami Nagydíj, Miami21.30
Május 22.
Spanyol Nagydíj, Barcelona15.00
Május 29.Monacói Nagydíj, Monte-Carlo15.00
Június 12. Azeri Nagydíj, Baki13.00
Június 19.Kanadai Nagydíj, Montreal
20.00
Július 3.Brit Nagydíj, Silverstone16.00
Július 10.Osztrák Nagydíj, Spielberg15.00
Július 24.Francia Nagydíj, Le Castellet15.00
Július 31.Magyar Nagydíj, Mogyoród15.00
Augusztus 28.Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps15.00
Szeptember 4.Holland Nagydíj, Zandvoort15.00
Szeptember 11.Olasz Nagydíj, Monza15.00
Szeptember 25.Orosz Nagydíj, Szocsi **
Október 2.Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
14.00
Október 9.Japán Nagydíj, Szuzuka7.00
Október 23. Amerikai Nagydíj, Austin 21.00
Október 30. Mexikói Nagydíj, Mexikóváros20.00
November 13.Sao Paulo-i Nagydíj, Sao Paulo19.00
November 20.Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi14.00
*: A rajtidőpontok magyar idő szerint értendők, és február elején még hivatalosan nem megerősítettek.
**: Miután Oroszország inváziót indított Ukrajna ellen, az orosz versenyt törölték, helyette később jelölnek kinagydíjat

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik