F1: Pérez egymás után kétszer is legyőzheti Verstappent?

Vágólapra másolva!
2022.06.09. 18:14
null
Pérez (balra) megismétli a tavalyi azeri sikerét? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, a nyolcadik állomás Baki, ahol az ötödik Azeri Nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Max Verstappen kihasználva a Ferrari hibáját, tovább növelte az előnyét Charles Leclerc előtt, és az újabb utcai pályán jó esélye lehet rá, hogy még inkább elhúzzon az élen. Persze ebbe lesz némi beleszólása a helyszínen tavaly győzedelmeskedő Sergio Péreznek is, aki könnyen felkapaszkodhat a csapattárs mögé.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ AZERI PADDOCKBÓL

Noha Max Verstappen csak harmadikként szelte át a célvonalat Monacóban, így is tovább tudta növelni előnyét a vb-összetett élén, miután a Ferrari több taktikai hibát is elkövetett, aminek következményeként a pole pozícióból induló Charles Leclerc a negyedik helyre esett vissza.

5. AZERI NAGYDÍJ
JÚNIUS 10., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.00–14.00
2. szabadedzés: 16.00–17.00
JÚNIUS 11., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő 16.00–17.00
JÚNIUS 12., VASÁRNAP
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja: 13.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 19., 20.00Kanadai Nagydíj, Montreal
Július 3., 16.00Brit Nagydíj, Silverstone
Július 10., 15.00 Osztrák Nagydíj, Spielberg

A holland jelenleg kilenc ponttal előzi meg a monacóit, míg a Sergio Pérezzel Monte-Carlóban a győzelmet is bezsebelő Red Bull 36 pontos előnnyel vezet az Ausztrália óta nyeretlen Scuderia előtt, és a versenyzőnek, valamint a csapatnak is remek esélye van rá, hogy most hétvégén még inkább elhúzzon az élen.

A „vörös bikák” számításai szerint ugyanis hiába tudott a Ferrari fellépni melléjük a barcelonai fejlesztéseknek köszönhetően, a következő két pályán jobban kidomborodhat az erősségük, a végsebességük, ráadásul összességében jobban is fekszik nekik az azeri és a kanadai nyomvonal, mint az előző kettő.

A Ferrari tehát két olyan helyszínen bukott fontos pontokat, amelyeken előnyben volt: a mindkétszer az első rajtkockából induló Leclerc-t Spanyolországban a motorhiba, Monacóban meg a rossz taktika fosztotta meg a sikertől, és mindössze tizenkét pontot szerzett szemben a negyven pontot begyűjtő fő riválissal.

A monacóira nem mellesleg feljött Pérez is, aki hat pontra csökkentette a hátrányát mögötte, és amellett, hogy nyomást helyezhet rá, akár háromesélyessé teheti a bajnoki versenyfutást.

A hercegségbeli győzelme előtt szerződéshosszabbítást aláíró mexikói ugyanis nemcsak Leclerc-t, hanem Verstappent is igencsak megközelítette, hiszen hét verseny után csupán tizenöt pont a lemaradása a csapattársa mögött, ami házon belül is okozhat még nehéz pillanatokat.

Noha a „vörös bikák” állítása szerint a spanyolországi utasítások ellenére nincs csapatsorrend, és a tanácsadó, Helmut Marko is esélyesnek tartja Pérezt, az osztrák azért egyértelműsítette, hogy továbbra is Verstappen számít a favoritnak, és kiemelte, a két pilóta közötti pontkülönbség meglehetősen csalóka képet mutat.

A holland ugyanis sokkal több pontot vesztett önhibáján kívül, mint a márkatárs, és mostanra akár 39 ponttal is megelőzhetné őt a bajnokságban, mindezt úgy, hogy Marko szerint az RB18-as egyelőre nem ízlik annyira a címvédőnek, hiszen az semleges és túl „jóindulatú”, miközben Verstappen azt preferálja, ha inkább az autó eleje erős.

A hollandban így még jócskán lehet tartalék, már csak az a kérdés, ha a csapatnak sikerül az általa kedvelt irányba vinnie a fejlesztéseket, Pérez továbbra is tudja-e tartani a lépést vele, vagy megpecsételődik a mexikói idénye.

Persze az osztrákoknak mindenekelőtt azt kellene tisztázniuk, hogy a holland szájíze szerint alakított gépben rejlik-e a több potenciál, vagy a jelenlegi irány a kifizetődőbb hosszú távon – az alakulat Silverstone-ban készül bevetni a nagy fejlesztési csomagját.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Red Bullnál is nagyobb dilemmában lehet a Mercedes, amely Spanyolországban a verseny bizonyos szakaszában a leggyorsabb volt a pályán, majd Monacóban olyannyira visszalépett, hogy újra a senki földjén autózott, és sansza sem volt megnehezíteni a taktikai hibákat halmozó Ferrari dolgát.

Bár George Russell a mezőnyből egyedüliként valamennyi eddigi versenyen a top 5-ben tudott zárni, és kiegyensúlyozottságának köszönhetően jelenleg a negyedik helyet foglalja el az összetettben, azt a fiatal brit is elismerte, úgy számolt, mostanra már futamgyőztesnek mondhatja magát.

A jelenlegi helyzetüket látva ugyanakkor elégedett az eddigi szereplésével, és szerinte nagyrészt sikerült maximalizálniuk a lehetőségeket még Monte-Carlo utcáin is, amelyek pont a W13-as gyengeségeit erősítették fel. A vezető versenymérnök, Andrew Shovlin szerint Azerbajdzsánban is hasonló lehet a helyzet, igaz, talán némileg közelebb kerülhetnek a két élcsapathoz.

A nagy kérdés az, hogy vajon sikerül-e lőtávolon belül kerülniük, és kihasználni a Ferrari és a Red Bull esetleges szerencsétlenségét vagy épp stratégiai bakiját, főleg, ha újfent káoszt hoz a vasárnapi verseny.

A gyors utcai pályán ugyanis könnyű hibázni, és a falak ezt általában meg is büntetik, ami hamar biztonsági autós szakaszhoz vagy épp a futam megszakításához vezethet. Ezzel tisztában van a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner is, aki többször is figyelmeztette a versenyzőit, különösképpen az idén már többször is hibázó Mick Schumachert, hogy örülne, ha ezúttal épségben megúszná mindkét autója a hétvégét.

A második idényét teljesítő német – amellett, hogy jelenleg pont nélkül áll a tizenöt pontot is bezsebelő Kevin Magnussennel szemben – jelentős anyagi kárt is okozott az alakulat számára. Schumacher Dzsiddában és Monacóban is alaposan összetörte a Haast, és noha az előzetes 1 milliós kárt emlegető becslések némileg túlzóak voltak, a csapat így is eléggé megérezheti a két balesetet a költséghatár mellett.

A csapatfőnök már a monacói autótörés előtt is elhintette, hogy versenyzők egész sora vár arra, hogy bekerülhessen az F1-be, így senkire sem várhatnak örökké, majd a hercegségbeli bukás után kijelentette, meg kell nézniük, merre tovább pilótafronton.

Noha Steiner szavai alapján többen is úgy vélik, veszélyben forog Schumacher pályafutása, a nagybácsi, Ralf Schumacher elmondta: a Haason kívül több lehetősége is van a németnek, és nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a Ferrari utánpótlásprogramjának a tagja. Ezenkívül ráadásul nemegyszer összeboronálták az Aston Martinnal is, ahol az esetlegesen visszavonuló Sebastian Vettel helyét veheti át.

Persze ehhez Schumachernek mindenképpen a jobbik arcát kellene mutatnia a folytatásban, és nagy kérdés, mennyi időre lesz még szüksége ahhoz, hogy igazán elkapja a ritmust a Formula–1-ben is.

MI VÁRHATÓ AZ AZERI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a nyolcadik állomás Baki, ahol az ötödik Azeri Nagydíjat rendezik meg. A 6003 méter hosszú pálya 2016-ban látta először vendégül az F1-es mezőnyt, igaz, akkor még Európai Grand Prix-ként szerepelt a versenynaptárban. A következő évtől azonban már az Azeri GP keretein belül bonyolítottak le futamot, és 2020 kivételével – akkor a koronavírus járvány miatt törölték az eseményt – valamennyi alkalommal otthont adott a versenynek.

Ami a történelmi múltat illeti, eddig valamennyi alkalommal új pole pozícióst, valamint győztest avathattunk: 2016-ban Nico Rosberg, 2017-ben Daniel Ricciardo, 2018-ban Hamilton, 2019-ben Bottas, tavaly Pérez diadalmaskodott, s közülük csupán a német és a finn mondhatja el magáról, hogy a pole-ból indulva érte el a sikert.

NAPOS, MELEG IDŐ VÁRHATÓ
Pénteken 25 Celsius-fok körüli hőmérséklet várható, és bár nagyrészt napsütésre lehet számítani, délutánra beborulhat az ég, és némi esély (14 százalék) van az eső megérkezésére is. Szombatra kitisztul az ég, a higanyszálak 29 Celsius-fokig is felkúszhatnak, mint ahogyan vasárnap is, és ezen a két napon csapadék sem várható.

Ez jól mutatja, hogy a rajtpozíció Monacóval ellentétben korántsem jelent garanciát, és az új generációs versenygépekkel talán még izgalmasabb versenyre van kilátás.

Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull az Emilia-romagnai Nagydíj óta nem talált legyőzőre, és nemcsak eltüntette a viszonylag nagy hátrányát, hanem szép előnyre is szert tett a rivális előtt, s számításai szerint a számára jobban fekvő Azerbajdzsánban, illetve Montrealban még inkább leszakíthatja a Scuderiát.

A múlt, valamint a jelenlegi forma alapján tehát a „vörös bikák” számítanak a favoritnak, és a helyszínen tavaly diadalmaskodó Péreznek remek lehetősége is nyílhat rá, hogy még inkább felkapaszkodjon a márkatársára.

Ami az időmérőt illeti, továbbra is a Ferrari, azon belül is Leclerc tűnik a legesélyesebbnek. A monacói öt pole pozíciót szerzett már az idén, és nem mellesleg tavaly is ő várhatta itt az élről a piros lámpák kialvását. A hiba ugyanakkor bármikor benne van, és az utcai pályán könnyen vethet véget egy-egy jó körnek az esetlegesen lendülő sárga vagy épp piros zászló, ráadásul a Red Bull szereti a hosszú egyeneseket, így semmiképp sem lesz könnyű dolga a ferrarisnak.

Ami a győzelmet illeti, a Red Bull egyelőre kétségkívül gyorsabb tempót tud diktálni versenytávon, mint egy körön, és Azerbajdzsánban korántsem meghatározó a pályapozíció, így a „vörös bikáknak” a második sorból is remek esélyük lehet győzelmet aratni.

Házon belül ugyanakkor korántsem egyértelmű, hogy Verstappen a favorit, hiszen Pérez amellett, hogy a monacói sikere után lendületben van, meglehetősen jól teljesített már a múltban is a pályán. Két alkalommal (2016-ban és 2018-ban) a dobogó alsó, míg tavaly a felső fokára állhatott fel, miközben a tavaly az élről kieső holland legjobb eredménye egy negyedik hely.

Verstappenhez hasonlóan Leclerc sem állt még dobogón Azerbajdzsánban, s a Ferrari is nyeretlen az utcai nyomvonalon, de ennek ellenére nem szabad leírni, hiszen a Barcelonában a motorgond, míg Monacóban a taktikai blama nélkül győzelmet arathatott volna, így könnyen megnehezítheti a Red Bull dolgát.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, érdemes lesz figyelni a háromszor is győzedelmeskedő Mercedesre, amely noha nem számít a barcelonai formára, bízik benne, hogy autójának valamivel jobban fekszik az azeri nyomvonal, mint a monacói. Russell tovább folytatná az idei remek sorozatát, míg Hamilton végre sima versenyt futna.

Az „ezüstnyilakon" kívül talán még a McLaren mehet a lepattanóra, Lando Norris újra csúcsformában térne vissza a betegeskedése után, míg Daniel Ricciardo erős hétvégével csitítaná az esetleges távozásáról szóló pletykákat.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alfa Romeóra és az Alpine-ra lesz érdemes figyelni, előbbinél a pályát igencsak kedvelő Valtteri Bottas futhat erős hétvégét, míg utóbbinál Fernando Alonso írhat történelmet. A kétszeres spanyol világbajnok Michael Schumacher rekordját adhatja át a múltnak, és az ő nevéhez fűződhet a leghosszabb pályafutás, ha vasárnap elindul a versenyen.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LEGGYORSABB KÖRÖK PONT
1. Max Verstappen 4 5 5 2 125
2. Charles Leclerc 2 4 6 3 116
3. Sergio Pérez 1 4 6 1 110
4. George Russell 2 7 84
5. Carlos Sainz 4 6 83
6. Lewis Hamilton 1 6 50
7. Lando Norris 1 5 1 48
8. Valtteri Bottas 6 40
9. Esteban Ocon 5 30
10. Kevin Magnussen 3 15
11. Daniel Ricciardo 2 11
12. Cunoda Juki 3 11
13. Fernando Alonso 3 10
14. Pierre Gasly 2 6
15. Sebastian Vettel 2 5
16. Alexander Albon 2 3
17. Lance Stroll 2 2
18. Csou Kuan-jü 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda 235 pont
2. Ferrari 199
3. Mercedes 134
4. McLaren-Mercedes 59
5. Alfa Romeo-Ferrari 41
6. Alpine-Renault 40
7. AlphaTauri-Honda 17
8. Haas-Ferrari 15
9. Aston Martin-Mercedes 7
10. Williams-Mercedes 3
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik