Hamilton az első versenyző, aki elérte a százas határt a győzelmek számában (Fotó: AFP)

 

A péntek Valtteri Bottas és a Mercedes uralmát hozta Szocsiban, a szombaton megérkező eső azonban borította az esélyeket. Vizes pályán Lewis Hamilton lépett előre és úgy tűnt, senki sem állíthatja meg, ám az utolsó szakasz végén olyannyira felszáradt a pálya, hogy az elsőként slickekre váltók kerültek nyerő pozícióba, míg a lassan reagáló „ezüstnyilak” hátrányba kerültek és a negyedik, valamint a hetedik rajtkockával kellett megelégedniük.

A német gárdát mindez taktikai lépésre sarkallta, és a hetedik rajkockát kisajátító Bottas autójában újabb erőforráscserét hajtottak végre annak érdekében, hogy az így a mezőny végére kerülő finn lassíthassa az ugyancsak a rajtrács végéről induló Max Verstappent.

8.  OROSZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 24., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:34.427
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:33.593
SZEPTEMBER 25., SZOMBAT
3. szabadedzés: elmaradt
Időmérő: 1. Norris 1:41.993
SZEPTEMBER 26., VASÁRNAP
A verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Sainz
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 10., 11.00Török Nagydíj, Isztambul
Október 24., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin
November 7.,  20.00Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

A finnhez és a hollandhoz ráadásul Charles Leclerc is csatlakozott, akinek az autójában debütált a Ferrari új, már részben 2022-re előrefejlesztett erőforrása, így mindenképpen izgalmas csatákra volt kilátás a mezőny hátsó részében is. 

A pályafutása során először a pole pozícióból induló Lando Norris azonban nem a „nagyok" dolgával foglalkozott, hiszen az volt a célja, hogy megismételje a McLaren monzai győzelmét. A mellőle induló Carlos Sainz Jr., valamint a második sorból elrugaszkodó George Russell és Lewis Hamilton viszont mindenképpen meg szerette volna akadályozni a fiatal brit elsőségét, így az 53 körös verseny legnagyobb kérdése az volt, hogy a wokingiaknak sikerül-e Olaszország után Oroszországban is diadalmaskodnia.

Noha Norris jól jött el, az első kanyar után már Sainz vezetett, az első kettős mögé Russell sorolt be, míg Hamilton több pozíciót is vesztett, s egészen a hetedik pozícióig esett hátra. A címvédő elé Lance Stroll, Daniel Ricciardo és Fernando Alonso is beékelődött, és bár utóbbit pár körön belül át tudta lépni, a McLaren ausztrálja mögött elakadt, s rövidesen Sergio Pérez is megérkezett rá.

Az élen eközben Sainz és Norris is ellépett, utóbbi ráadásul a 14. körben át is tudta venni a vezetést, míg előbbi a következő körben azonnal kiment cserélni, aminek eredményeként a két McLaren állt az élre, míg Hamilton a harmadik helyre lépett előre. A brit azonban hiába tapadt Ricciardóra, nem igazán tudott előzési pozícióba kerülni, miközben Verstappen a hatodik pozícióba kúszott előre, miután több szép előzést is bemutatott, és kihasználta a vetélytársak megingását.

Ricciardo viszont egészen a kerékcseréig kitartott, azonban mindez hiába volt, hiszen a McLaren súlyos másodperceket vesztett a bokszban, így három körrel később kiálló Hamilton simán meg tudta előzni. A brit aztán rövidesen Strollt, Sainzot és Gaslyt is levadászta, és megkezdte a felzárkózást Norrisra.

Az utolsók között kiálló Pérez és Fernando Alonso kerékcseréje után Norris a pályán is visszaállt az élre, előnye ugyanakkor jócskán csökkent időközben, hiszen a mögötte érkező Hamilton a 37. körben már két másodpercen belül követte. Mögöttük Sainz, RIcciardo és Pérez sorrendben érkezett az első ötös, míg a Hamiltonnal ugyanabban a körben cserélő Verstappen Alonso mögött a hetedik pozícióban haladt.

A címvédő végül a 44. körben ért fel egy másodpercen belülre Norrishoz képest, ám az érzékelő pont előtt  rendre nőtt a különbség, így a mercedeses nem nyithatta a hátsó szárnyát. A fordulatot aztán a 46. körben megérkező eső hozta, amely jócskán felborította az esélyeket, s óriási káoszt okozott Szocsiban.

Noha Norris megcsúszott a vizes pályán, és Hamilton teljesen rátapadt a McLarenre, az egyre jobban rákezdő esőben újra 1.5 másodperc felé nőtt kettejük között a különbség, miközben hátrébb Stroll vezérletével többen is a boksz felé vették az irányt köztes esőgumikért.

Köztük volt a vb-éllovas Verstappen is, az első kettős azonban annak ellenére is kitartott a száraz pályára alkalmas gumik mellett, hogy a csapataik arra kérték őket, hogy álljanak ki kerékcserére.

Míg Norris és Hamilton egymással és a csapattal viaskodott, hátrébb több pilóta is hibát követett el: Stroll először kétszer a csapattársával, Vettellel, majd Gaslyval is összeért, míg Leclerc kicsúszott és a 13. helyre esett vissza.

Hamilton aztán az 50. körben szánta el magát a cserére, és bár úgy érzékelte, pont akkorra hagyott alább az eső, és így a továbbra is kint maradó Norris döntött jól, a Mercedes jelezte, még több csapadék várható a következő percekben, és így is lett! Szocsiban leszakadt az ég, és az élen csúszkáló mclarenest sorra előzték vissza a lekörözött versenyzők, miközben Hamilton nagy tempóban közeldett rá.

Norris az 52. körben aztán elvesztette az irányítást a McLarenje felett, és kicsúszott a bukótérbe, amit Hamilton rögvest kihasznált, és az élre állt. A címvédő innentől fogva már nem is engedte ki a kezei közül az elsőséget, és történelmi sikert aratott Oroszországban.

A brit a Formula–1 történetében elsőként érte el a százas határt a győzelmek tekintetében, ráadásul az újabb sikerének hála a vezetést is átvette a bajnoki tabellán. Bár Verstappen tehát elvesztette az első helyet az összetettben, nem lehetett oka panaszra: a Red Bull gyors reagálásának köszönhetően ugyanis a második helyen látta meg a kockás zászlót, vagyis nem igazán sikerülhetett volna jobban a kármentése.

Harmadikként Sainz futott be a Ferrarival, majd Ricciardo, Bottas, Alonso, Norris, Räikkönen Pérez és Russell egészítette ki az első tízest.

A versenyt egyedül Mick Schumacher nem fejezte be, ő 34. körben állt ki műszaki meghibásodás okán.

Folytatás két hét múlva Törökországban.

OROSZ NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1.
Lewis Hamilton
brit
Mercedes
1:30:41.001
 
2. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 53.271 mp h.  
3. Carlos Sainz spanyol Ferrari 1:02.475 p h.  
4. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:05.607 p h.  
5. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:07.533 p h.  
6. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1:21.321 p h.  
7. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:27.224 p h.  
8. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1:28.955 p h.  
9. Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda 1:30.076 p h.  
10. George Russell brit Williams-Mercedes 1:40.551 p h.  
11. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:46.198 p h.  
12. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1 kör h.  
13. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 1 kör h.  
14. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 1 kör h.  
15. Charles Leclerc monacói Ferrari 1 kör h.  
16. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.  
17. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 1 kör h.  
18. Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 2 kör h.  
19. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 6 kör h. leállás
  FELADTÁK     megtett körök kiesés oka
  Mick Schumacher német Haas-Ferrari 32 feladta
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Lewis Hamilton 5 11 13 4 246.5  
2. Max Verstappen 6
11 14 4 244.5  
3. Valtteri Bottas - 8 10 3 151  
4. Lando Norris - 4 13 1 139  
5. Sergio Pérez 1 2 11 - 120  
6. Carlos Sainz Jr. - 3 12 - 112.5  
7. Charles Leclerc - 1 11 - 104  
8. Daniel Ricciardo 1 1 11 - 95  
9. Pierre Gasly - 1 10 1 66  
10. Fernando Alonso - - 11 - 58  
11. Esteban Ocon 1 1 9 1 45  
12. Sebastian Vettel - 1 4 1 35  
13. Lance Stroll - - 7 - 24  
14. Cunoda Juki - - 5 - 18  
15. George Russell - - 4 1 16  
16. Nicholas Latifi - - 2 - 7  
17. Kimi Räikkönen - - 3 - 6  
18. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1  
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 397.5  
2. Red Bull-Honda 364.5  
3. McLaren-Mercedes 234  
4. Ferrari 216.5  
5. Alpine-Renault 103  
6. AlphaTauri-Honda 84  
7. Aston Martin-Mercedes 59  
8. Williams-Mercedes 23  
9. Alfa Romeo-Ferrari 7  
10. Haas-Ferrari 0  
Még több