Max Verstappen eddig nem tudta felvenni a kesztyűt a Mercedes versenyzőivel szemben Monzában (Fotó: AFP)

 

Kisebb meglepetésre Valtteri Bottas legyőzte az egész pénteken rendkívül meggyőző teljesítményt nyújtó Lewis Hamiltont, a finn versenyző azonban nem lehet felhőtlenül boldog. Bár a sprintkvalifikációt valóban az első rajthelyről kezdheti meg, bárhol is zárja azt, csak a rajtrács végéről vághat neki a kiosztott pontok szempontjából jóval fontosabb vasárnapi futamnak.

„Úgy gondolom, hogy a sprintkvalifikáción jó esélyünk van szerezni néhány pontot, én persze próbálom majd a lehető legtöbbet – mondta a Mercedes sanszáról Bottas. – Vasárnap aztán újabb összecsapás jön, és bár most a holnapra koncentrálok, megpróbálok megbirkózni a vasárnapi helyzettel. Elnézve az itteni tempónkat, biztos vagyok benne, hogy sikerül néhány pontot szereznünk vasárnap is. Örülök a pole-nak, jónak éreztem az autót, és élveztem az időmérőt. Az utolsó köröm egyszerűen gyönyörű volt. Az autó eddig jól működik ezen a hétvégén, és ez látszik a Red Bull-lal szembeni előnyünkből is. Talán erősebbek vagyunk itt, mint arra számítottunk, és ez remélhetőleg a versenytempónkat illetően is így lesz.”

A Mercedesnél már a rajtbüntetés tudatában vágtak neki az időmérőnek, és Toto Wolff csapatfőnök elárulta, hogy miért éppen ezen a hétvégén cserélték ki az erőforráselemeket Bottas autójában.

„Kicsit aggódtunk, különben nem vállaltuk volna be a büntetést – szögezte le Wolff. – A sprintkvalifikációs lebonyolításban az a jó, hogy csak vasárnap kell letölteni a büntetést. Most minden attól függ, hogy félig telinek vagy félig üresnek látjuk a poharat, bár inkább az utóbbit választanám. Nem túl nagy az előnyünk, de ennek örülnünk kellene. A kritikus rész az, hogy minden hétvégén a legjobb teljesítményt nyújtsuk, és sose essünk ki.”

Noha az időmérőn végig jóval erősebbnek tűnt a Mercedes a Red Bullnál, Lewis Hamilton mégis meglepődött azon, mennyit sikerült Max Verstappennek előrelépnie a Q3-ban. A hétszeres világbajnok a saját teljesítményére is kitért az időmérő után.

72.  OLASZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 10., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:20.926
Időmérő: 1. Bottas 1:19.555
SZEPTEMBER 11., SZOMBAT
2. szabadedzés: 12.00–13.00
Sprintkvalifikácó: 16.30–17.00
SZEPTEMBER 12., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 306.72 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 26., 14.00
Orosz Nagydíj, Szocsi
Október 10., 11.00Török Nagydíj, Isztambul
Október 24., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin

„Nem tudom, honnan húzták elő ezt a tempót, mert az első és a második szakaszban mérföldekre le voltak maradva tőlünk, utána pedig hirtelen egy szinten voltak velünk, ami megmutatja, hogy milyen szoros az erősorrend – mondta Hamilton a Red Bullról. – Gratulálok Valtterinek, nagyszerű kört rakott össze. Az időmérő végéig elég jónak tűntek a dolgok az én szemszögemből is, de amikor a többiek tovább gyorsultak, nem tudtam tartani a lépést. A Q1 még nagyon jól sikerült, aztán valamilyen okból kifolyólag elkezdtem szenvedni.”

Bár a sprintkvalifikáción a legjobb esetben is csupán három ponttal gazdagodhat Hamilton, a 2007-es szezonból kiindulva pontosan tudja, mennyire fontos megragadni az adódó alkalmat.

„Veszítettem már el a bajnokságot egy ponttal, de ez néha így megy. Sok pontot dobtunk már el mindannyian az idén, szóval minden egység számít. Ezek a sprintkvalifikációk segítenek ezen, így meg kell próbálnunk élni a lehetőséggel” – szögezte le a Mercedes versenyzője.

Már az olaszországi versenyhétvége kezdete előtt tisztában voltak a Red Bullnál azzal, hogy a monzai pálya inkább a Mercedes autóinak fekszik. Max Verstappen emiatt nem is reménykedett a harmadik rajthelynél jobb eredményben az időmérőn, főleg azok után, hogy volt, ami már a Q1-ben hátráltatta.

„Nem ez volt a legjobb időmérőm, de nem is ezen a pályán vagyunk a legjobbak a hosszú egyenesek miatt – árulta el a vb-pontversenyt vezető holland. – A harmadik rajthely rendben van. Örültem, amikor meghallottam, hogy a harmadikként végeztem. A Q1-ben az egyensúllyal küzdöttem, szóval nem tűnt reálisnak, hogy jobb eredményben reménykedjek. Kicsit közelebb kerülhetünk még a Mercedeshez, de nem hiszem, hogy felvehetjük ellenük a kesztyűt. Nem tudjuk, mi minden történhet a versenyen, szóval próbáljuk fenntartani a nyomást. Már nem Zandvoortban vagyunk, ahol nagyon gyorsak voltunk.”

A második rajtsorból vághat neki a sprintkvalifikációnak Lando Norris, aki nem szeretne felesleges kockázatot vállalni. A Mercedest túl erősnek érzi ezen a hétvégén, de ha úgy alakulnának a dolgok, a Red Bulltól rabolna néhány pontot.

„Úgy gondolom, jobb, ha ott maradunk, ahol most vagyunk. Ha lehetőségünk nyílik megelőzni Maxot, megpróbáljuk, mert úgy érzem, hogy most kissé közelebb vagyunk hozzá – vélekedik a McLaren versenyzője. – A Mercedes előnye nagyon nagy, szóval kétlem, hogy harcba szállhatunk ellene. A Red Bull ellen azonban lehet esélyünk, mert Pérez előtt végeztünk, és közvetlenül Max mögött vagyunk. Ha találtunk volna még egy kis időt, jó lett volna. Nagyjából fél tizedmásodperc vagy még annyi sem kellett volna Max ellen, és akkor még szebb lett volna. Elégedett vagyok a negyedik hellyel is, ez jó rajtpozíció holnapra.”

OLASZ NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:19.555 átlag: 262.143 km/ó
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:19.651 0.096 mp h. 
3. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:19.966 0.411
4. Lando Norris brit McLaren-Mercedes 1:19.989 0.434
5. Daniel Ricciardo ausztrál McLaren-Mercedes 1:19.995 0.440
6. Pierre Gasly francia AlphaTauri-Honda 1:20.260 0.705
7. Carlos Sainz Jr. spanyol Ferrari 1:20.462 0.907
8. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:20.510 0.955
9. Sergio Pérez mexikói Red Bull-Honda 1:20.611 1.056
10. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1:20.808 1.253
11. Sebastian Vettel német Aston Martin-Mercedes 1:20.913 0.977
12. Lance Stroll kanadai Aston Martin-Mercedes 1:21.020 1.084
13. Fernando Alonso spanyol Alpine-Renault 1:21.069 1.133
14. Esteban Ocon francia Alpine-Renault 1:21.103 1.167
15. George Russell brit Williams-Mercedes 1:21.392 1.456
16. Nicholas Latifi kanadai Williams-Mercedes 1:21.925 1.382
17. Cunoda Juki japán AlphaTauri-Honda 1:21.973 1.430
18. Mick Schumacher német Haas-Ferrari 1:22.248 1.705
19. Robert Kubica lengyel Alfa Romeo-Ferrari 1:22.530 1.987
20. Nyikita Mazepin orosz Haas-Ferrari 1:22.716 2.173
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE
1. SZAKASZ     2. SZAKASZ    
1. Hamilton 1:20.543 1. Hamilton 1:19.936
2. Bottas 1:20.685 2. Bottas 1:20.032
3. Norris 1:20.916 3. Norris 1:20.059
4. Verstappen 1:21.035 4. Verstappen 1:20.229
5. Sainz 1:21.118 5. Ricciardo 1:20.435
6. Giovinazzi 1:21.197 6. Gasly 1:20.556
7. Leclerc 1:21.219 7. Giovinazzi 1:20.726
8. Ricciardo 1:21.292 8. Sainz 1:20.750
9. Pérez 1:21.308 9. Leclerc 1:20.767
10. Vettel 1:21.394 10. Pérez 1:20.882
11. Stroll 1:21.415 11. Vettel 1:20.913
12. Gasly 1:21.440 12. Stroll 1:21.020
13. Alonso 1:21.487 13. Alonso 1:21.069
14. Ocon 1:21.500 14. Ocon 1:21.103
15. Russell 1:21.890 15. Russell 1:21.392
16. Latifi 1:21.925      
17. Cunoda 1:21.973      
18. Schumacher 1:22.248      
19. Kubica 1:22.530      
20. Mazepin 1:22.716