Rosberg Monacóban már győzelemre váltotta a pole-t

Vágólapra másolva!
2013.05.26. 13:15
null
Nico Rosberg tavaly második lett Monacóban, az idén viszont eggyel javítana (Fotók: Reuters)
Nico Rosberg harmadszorra behúzta: a zsinórban háromszor az első helyről induló Mercedes-pilóta a Monacói Nagydíjon megtartotta éllovas pozícióját, és rajt–cél győzelmet aratott a hercegségben a Red Bull pilótái, Sebastian Vettel és Mark Webber előtt. A gumispórolós futamon a szokásosnál több előzés történt, Adrian Sutil és Sergio Pérez garantálta az akciót. Több baleset is történt, Felipe Massa a célegyenesben megismételte szombat délelőtti balesetét, s kórházba vitték kivizsgálásra. Pastor Maldonado Max Chiltonnal karambolozott, amiért a versenyt is leállították, míg a végén Romain Grosjean Daniel Ricciardóba rohant bele. Fernando Alonso csak 7., Kimi Räikkönen 10. lett, Vettel előnye 21 pontra nőtt.

Nico Rosberg két, csalódást keltő futam után Monte-Carlóban győzelemre tudta váltani zsinórban harmadik pole pozícióját, így az idény hatodik futamán a negyedik 2013-as győztesként ünnepelhetett. A Mercedes pilótája kihasználta a monacói pálya adottságait, a verseny során végig az élen autózott, tulajdonképpen senki és semmi sem veszélyeztette diadalát.

Ugyanúgy rajt–cél győzelmet aratott, mint apja, Keke Rosberg 1983-ban a Williamsszel Monacóban, ahol Nico felnőtt.

A kettős győzelem viszont nem jött össze, a verseny első biztonsági autós fázisa során Lewis Hamilton a második helyről visszaesett a két Red Bull mögé, és hiába támadta a rosszul időzített kerékcsere után Mark Webbert, nem tudott előzni.

A Red Bull a dupla dobogó ellenére nem zárt jó napot, a Mercedest a verseny előtt feljelentette Nemzetközi Automobil-szövetségnél, mert a múlt héten a brackleyiek titkos teszten próbálgatták a Pirelli jövő évi és idei módosított abroncsait.

Vettel és a Red Bull így is növelte előnyét az összetettben, a pilóta 21, a csapat 41 ponttal előzi meg közvetlen üldözőjét.

Kimi Räikkönen és Fernando Alonso rossz napot zárt, a finn sokáig az ötödik helyen autózott, de a verseny akcióiról Adrian Sutil mellett gondoskodó Sergio Pérez hátulról nekiment, így az is bravúr volt tőle, hogy egyáltalán pontot szerzett.

Alonso sokáig hiába támadta Räikkönent, de eredménytelen kísérletei után Pérezt egy szabálytalan védekezés után elé utasították, majd még Sutil és Jenson Button is megelőzte.

A versenyen több baleset történt, Felipe Massa a célegyenesben ugyanúgy a falnak ment, mint szombat délelőtt, a vasárnap reggel már eleve sajgó nyaka miatt kórházba vitték kivizsgálásra. Max Chilton és Pastor Maldonado balesetét követően meg is kellett szakítani a futamot egy időre, mert a Williams elmozdította a védőkorlátot. A verseny végén Romain Grosjean sem maradt ki a jóból, a Lotusát csütörtökön és szombaton is összetörő francia Daniel Ricciardót torpedózta meg.

Maldonado balesete után szüneteltették a futamot
Maldonado balesete után szüneteltették a futamot

A FUTAM (78 kör, 260.52 km)

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.

AZ UTOLSÓ 32 KÖR

15.35-kor elindult a mezőny a biztonsági autó mögött. Alonso átadta a 6. helyet Péreznek.

Az újraindulás után Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Alonso, Button, Sutil, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Gutiérrez, Van der Garde, Chilton, Bianchi volt a sorrend.

Chilton áthajtásos büntetést kapott, amiért a falnak szorította Maldonadót. Az élmezőny nagy része szuperlágy gumikon haladt, a csapatok reményei szerint a verseny végéig. Räikkönen a többiekkel ellentétben új lágy gumikészletet használt.

Hamilton ismét Webbert támadta. Sutil az 53. körben a hajtűben megelőzte Buttont. Pérez Räikkönent támadta, a finn is levágta a sikánt védekezés közben, de ezúttal Pérez is vele tartott, nem kell büntetésre számítani.

Az 54. körben Sutil már Alonsót támadta.

„Ez az idióta ki akart lökni, tönkre akarta tenni a versenyem" – Räikkönen rádióüzenete Pérezről.

Hamilton azt mondta, megpróbálja megelőzni Webbert, de a mérnöke rászólt, inkább kímélje a gumikat.

Sutil az 57. körben a hajtűkanyarban elment Alonso mellett, a spanyol már csak nyolcadik volt. Pérezt figyelmeztették, hogy óvakodjon Sutiltól a lassú kanyarban. Sutilnak szóltak a figyelmeztetésről.

Bianchi a célegyenes végén kicsúszott, de nem ment neki a korlátnak, nem kellett biztonsági autós időszak.

Rosberg a 61. körben négy másodperccel volt Vettel előtt, a világbajnok mögött a 12. Hülkenberg egy másodpercnél kisebb különbségek voltak. Újra 1:22 percen kívüli köröket futottak.

A sikánban Grosjean és Ricciardo ütközött össze, a Lotus pilótája hátulról nekiment az ausztrálnak, jött a biztonsági autó. Grosjean továbbment, Ricciardo kiesett.

Néhány, biztonsági autó mögött töltött kör után Grosjean is feladta. Közben Räikkönen autójával is gond támadt, a hűtővíz szivárgott belőle.

A 67. körben újraindult a verseny, az utolsó 12 kör.

A 70. körben Pérez támadta Räikkönent, össze is ért a két autó, Pérez első légterelője eltörött, a finn defekt miatt a boxba hajtott. Közben a Rascasse-ban Button megelőzte Alonsót, aki a 16. helyre visszaeső Raikkönen kerékcseréje ellenére maradt a 8. helyen.

Hamilton az első kerekek szemcsésedésére panaszkodott, közelről üldözte Webbert.

Räikkönen megfutotta a verseny leggyorsabb körét, miközben Pérez az utolsó kanyarban kikormányozta az autóját a bukótérbe, és feladta a versenyt.

Rosberg felgyorsult, faképnél hagyta Vettelt, Webbert és Hamiltont.

A végén Vettel elvette az utolsó körben a 10. helyre felzárkózó Räikkönentől a leggyorsabb kört, a futamot pedig megnyerte Nico Rosberg, aki a tavalyi Kínai Nagydíj után másodszor nyert.

AZ ELSŐ 46 KÖR

Az aszfalt a felvezető kör kezdetén 41, a levegő 18 fokos. Az első tíz szuperlágy gumikon indult el. Jules Bianchi autóját be kellett tolni a boxutcába, mert nem indult el, pedig új motor van benne.

A rajtnál Rosberg és Hamilton megőrizte az első két helyet, mögöttük sem változott a sorrend. Az első kör végén Rosberg, Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Pérez, Button, Sutil, Vergne volt az első tíz sorrendje, Van der Garde autója összetört, a boxba kellett mennie. Maldonadónak is, akinek nekiment a hajtűkanyarban.

A rajnál elöl maradt a két Mercedes, Hamilton a boxkiállásoknál csúszott vissza a két Red Bull mögé
A rajnál elöl maradt a két Mercedes, Hamilton a boxkiállásoknál csúszott vissza a két Red Bull mögé

Vettel támadta Hamiltont, Alonso pedig ragadt Räikkönenre. A 3. körben már lehetett használni a DRS-t, amelynek itt egyetlen zónája van, eltérően a többi helyszíntől, kivéve Szuzukát.

Rosberg nem tudott ellógni Hamiltontól, aki kilenc tizedes hátránnyal követte a célegyenesben.

A 8. helyen haladó Button csapattársára, Pérezre panaszkodott, mert a mexikói levágta a sikánt. „Ilyen eszközökkel ne versenyezzen ellenem" – mondta az angol a csapatrádión.

Massa a 18. helyen haladt, Gutiérrezt üldözte, előttük Pic haladt a Caterhammel. Van der Garde a szabad úton a verseny leggyorsabb körét futotta, előtte a teljes mezőny egy másodperccel lassabb volt, kímélték a szuperlágy gumikat. Rosberg a 7. körben 1.2 másodperccel volt Hamilton előtt.

Cameron Diaz Monte-Carlóban
Cameron Diaz Monte-Carlóban

Rosberg elkezdett elszakadni csapattársától, miközben Pic autója sötét füsttel leállt a pályán. A francia kiugrott az autóból az utolsó kanyar előtt. A versenyigazgató nem küldte be a biztonsági autót, eltakarították a Caterhamet a box bejáratától.

Az első négy pilóta beállt másfél-másfél másodperces távolságra egymástól. Button panasza használt („Ezek szerint védekezéskor nyugodtan levághatom a sikánt" – dohogott később is), Pérez visszaengedte.

A tempóból ítélve a mezőny nagy része egy boxkiállásra hajtott, ezért ment a spórolás: Bianchi a 18. helyen Vettellel azonos köridőt ment a 12. körben. Massa Di Resta boxkiállását és Pic kiesését követően a 16. helyre jött fel, de még mindig Gutiérrez mögött haladt.

Aki mégis kétszer állna ki, a 15. kör környékén jönnie kellett. Rosberg valahová Massa mögé jönne vissza, a brazil éppen 20 másodperccel van az éllovas mögött. Rövidesen az egyszer kiállók is érkezhetnek, de sűrű a mezőny, Rosberg mögül nem érdemes kiállni.

„Nagyon jól szabályozod a tempót, kezded növelni az előnyödet" – mondta versenymérnöke Rosbergnek.

A 21. körben Rosberg 2 másodperccel haladt Hamilton előtt, köridők lassan, fokozatosan javultak. Ricciardo a 22. kör végén cserélte le lágy gumijait szuperlágyakra.

Fokozatosan nőtt a tempó, Webber 1:20 perc alá ment a 24. körben. Az első tízben csak a kilencedik Sutil és a tizedik Vergne között volt egy másodpercnél kisebb különbség.

Webber a 25. körben ki is jött lágy gumikért. Szabad úton ment, a sokkal gyorsabban, mint riválisai. Di Resta megelőzte Massát a célegyenesben – a brazil nem előre, hátrafelé haladt a listán.

A 26. körben Räikkönen és Button kapott új gumikat. Webber Hülkenberg mögött, a 9. helyen haladt. A Mercedes nem reagált, de Rosberg felgyorsult. Hülkenberg kiállt Webber elől, ismét szabad volt az út az ausztrál előtt, mégsem volt gyorsabb Rosbergnél.

Rosberg elhúzott Hamiltontól, már három másodperc volt köztük. Alonso a 28. körben hajtotta végre pit-stopját, Räikkönen mögé jött vissza.

Massa a 28. körben a célegyenes végén csúnyán nekiment a bal oldali szalagkorlátnak – ugyanúgy, mint a szombat délelőtti szabadedzésen, amely miatt ki kellett hagynia a kvalifikációt. Szombaton Massa elismerte, hogy vezetői hibát vétett.

A biztonsági autót a pályára küldték, a pilótának nem esett súlyos baja, de a délelőtt is zsibbadó nyakának nem tett jót a baleset.

Vettel a boxba hajtott, a két Mercedes kint maradt, csak a 31. kör végén ment új kerekekért. A német az élre állt vissza, az angol a két Red Bull mögé érkezett. Sajnálhatja, hogy nem Vettellel együtt ment új kerekekért.

Az élmezőnyben mindenki a lágy gumikat használta. A Ferrari roncsait eltakarították, a lekörözöttek a 35. körben visszaelőzhették a safety cart.

Vettelnek szóltak a boxból, hogy a szuperlágy gumik állapotából megítélve nem lesz könnyű végigmenni a versenyen a lágy gumikon kerékcsere nélkül. A biztonsági autós időszak azért jól jött a versenyzőknek.

Rosbergnek azt tanácsolták, hogy többet cikázzon a biztonsági autó mögött, mert túl hidegek az abroncsai, és sebezhető lesz Vettellel szemben. A 39. körben újraindult a verseny. Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Sutil, Vergne volt a sorrend az első tízben.

Az újraindulás után Hamilton támadta Webbert, míg Alonso Räikkönent szorongatta.

„Rosbergnek nincs gondja a gumikkal, maradj le tőle, amennyire kell, hogy vigyázz az abroncsokra" – mondták rádión Vettelnek.

Alonso sokáig támadta Räikkönent, de aztán Pérez indított akciót ellene
Alonso sokáig támadta Räikkönent, de aztán Pérez indított akciót ellene

Hamilton és Alonso viszont támadott, a spanyol a hajtűben a külső ívre került, ahol Button meglökte. Az angolt az alagút után remek manőverrel megelőzte Pérez.

Massát kórházba vitték, hogy kivizsgálják.

Hamiltonnak szóltak a boxból, hogy vigyázzon a gumijaira. Alonso viszont agresszívan támadta Räikkönent. Ám a sikánban Pérezt megpróbálta megelőzni, a spanyol a sikán levágásával verte vissza a támadást, hogy elkerülje az ütközést.

A 45. körben Chilton és Maldonado autója összeért, a Williams a gumifalba repült, amelyet teljesen elmozdított, így piros zászlóval szüneteltették a versenyt. Maldonado kiszállt az autóból, de hosszú munka kezdődött, hogy rendbetegyék a védőkorlátot. Az őket üldöző Bianchi Marussiájának az orra is összetört, miután az elmozdított falnak ment.

A pilóták új kerekeket kapnak, azokon megszűnhetnek a Red Bull gondjai. Néhány versenyző kiszállt a kocsijából, mások bent maradtak.

A sorrend nem változik, a pilóták a munkálatok után a biztonsági autó után indulnak újra. A verseny limitideje kettőről négy órára tolódik ki a piros zászló miatt.

A McLarent arról tájékoztatták a verseny igazgatóságáról, hogy Alonsónak el kell majd engednie Pérezt a sikán levágása miatt.

A tudósítás a cikk elején folytatódik.

MONACÓI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1.
Nico Rosberg
német
Mercedes
2:17:52.056
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 3.888 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 6.314 mp h.
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 13.894 mp h.
5. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 21.477 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 23.103 mp h.
7. Fernando Alonso spanyol Ferrari 26.734 mp h.
8. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 27.223 mp h.
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 27.608 mp h.
10. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 36.582 mp h.
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 42.572 mp h.
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 42.691 mp h.
13. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 43.212 mp h.
14. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 49.885 mp h.
15. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:02.590 p h.
16. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 6 kör h.*
*nem ért célba
FELADTÁK megtett körök
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 63
Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 61
Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 58
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 44
Felipe Massa brazil Ferrari 28
Charles Pic francia Caterham-Renault 7
Leggyorsabb kör: Vettel (77. kör) 1:16.577
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 2 4 6 107
2. Kimi Räikkönen 1 4 6 86
3. Fernando Alonso 2 3 5 78
4. Lewis Hamilton 2 5 62
5. Mark Webber 2 5 57
6. Nico Rosberg 1 1 4 47
7. Felipe Massa 1 4 45
8. Paul di Resta 5 28
9. Romain Grosjean 1 4 26
10. Jenson Button 5 25
11. Adrian Sutil 2 16
12. Sergio Pérez 3 12
13. Daniel Ricciardo 2 7
14. Nico Hülkenberg 2 5
14. Jean-Éric Vergne 2 5
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 164
2. Ferrari 123
3. Lotus-Renault 112
4. Mercedes 109
5. Force India-Mercedes 44
6. McLaren-Mercedes 37
7. Toro Rosso-Ferrari 12
8. Sauber-Ferrari 5

ELŐZMÉNYEK

Az első rajtsor szombati kisajátítása ellenére nem készülhetett zavartalanul a Monacói Nagydíjra a Mercedes-istálló, amelyre azért zúdul össztűz a hercegségben, mert kiderült, hogy a Spanyol Nagydíjat követően Barcelonában háromnapos privát tesztelést tartott a Pirelli kérésére. Mint kiderült, az olasz gumigyártónak a teszttilalom ellenére is lehetősége van felkérniegy istállót privát gyakorlásra, hogy teszteljék a jövő évi abroncsokat. A Mercedesszel az a probléma, hogy száz kilométert megtettek azokkal a módosított, biztonságosabb abroncsokkal, amelyeket a két hét múlva esedékes Kanadai Nagydíjon vetnek be először.

Szankció a Pirelli szerint nem lesz, de a Red Buill és a Ferrari óvást nyújtott be az FIA-nál, mert a szabályok szerint csak egyenes pályán, F1-es futamon még nem szerepelt versenyzővel lehet tesztelni, minden más esetben a 2010-es vagy annál korábbi autót kell használni.

A Mercedes a pályán végre győzelemre is válthatja rajtelsőségét. Ez az elmúlt kilenc idényből nyolcszor sikerült a pole pozíciósnak, a kivétel Felipe Massa volt 2008-ban, aki esős versenyen csúszott vissza a 3. helyre.

A rajtsorrend a hátsó sorokban változott, Max Chilton autójában váltót cseréltek, ezért a 20. helyről visszakerült a 22. pozícióba, az időmérőt szombat délelőtti balesete miatt kihagyó Massa mögé.

A brazil Ferrariját természetesen összerakták, érdekes lesz figyelni, mennyire tud felzárkózni a kanyargós pályán.

A nap krónikájához tartozik, hogy a Renault bejelentette, jövőre a Red Bull mellett a Toro Rossónak is szállít turbómotort. A pletykák szerint hamarosan várható a Marussia bejelentése a Ferrariról és a Williamsé a Mercedesről.

Lesz-e ünneplés a Red Bull medencéjében?
Lesz-e ünneplés a Red Bull medencéjében?

13.30-kor kinyitott a boxutca, a pilóták kimehettek a pályára, hogy elfoglalják rajthelyüket.

Közben a rajtrácson Ross Brawn televíziós interjúban elmondta, a csapatnak nem származik előnye a múlt heti tesztből, amely nem is volt titkos. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megerősítette, hogy óv a csapata, mert szabálytalanság történt, és főleg az zavarja, hogy az egész teszt„ sunyi” módon zajlott.

Közben az autók között járkált David Hasselhoff, Cameron Diaz, Michael Douglas, Ron Howard és több más híresség is.

Rosberg édesapja, Keke éppen harminc évvel ezelőtt nyert Monte-Carlóban F1-es futamot. Esős viadal volt, amire ezúttal nincs esély az időjósok szerint. Szikrázó napsütésben készülnek a csapatok.

Érdekesség, hogy az idén még nem vetették be a biztonsági autót, pedig öt futamon is túl vagyunk. Monacóban 80 százalék az esély arra, hogy be kell küldeni.

A rajnál a pole pozíciós rendszerint megőrzi első helyét, mögötte koccanások szokták borzolni a kedélyeket. Romain Grosjean csütörtökön és szombaton is összetörte autóját a Ste. Devote-kanyarban, érdemes lesz figyelni rá.

A RAJTSORREND
1. Nico Rosberg német Mercedes
2. Lewis Hamilton brit Mercedes
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari
7. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
13. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
15. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
17. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
18. Charles Pic francia Caterham-Renault
19. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
21. Felipe Massa brazil Ferrari
22. Max Chilton* brit Marussia-Cosworth
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés
A LEGUTÓBBI TÍZ MONACÓI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
Győztes Pole pozíció Leggyorsabb kör
2003 Juan Pablo Montoya Ralf Schumacher Kimi Räikkönen
2004 Jarno Trulli
Jarno Trulli Michael Schumacher
2005 Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Michael Schumacher
2006 Fernando Alonso Fernando Alonso Michael Schumacher
2007 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso
2008 Lewis Hamilton
Felipe Massa Kimi Räikkönen
2009 Jenson Button Jenson Button Felipe Massa
2010 Mark Webber Mark Webber Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
Sebastian Vettel Mark Webber
2012 Mark Webber Mark Webber Sergio Pérez

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség a Monacói Nagydíjra csupán egy DRS-zónát jelölt ki, az alagútban ugyanis túl veszélyes lenne a hátsó légterelő kinyitása (az idén csak a Japán Nagydíj lesz még egy DRS-zónás). A szokás szerint a célegyenesben lévő zóna az aktiválási ponttól az első féktávig tart, aki a mérési pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik