Mark Webber 2010 után másodszor nyert Monacóban (Fotó: Action Images)

A Formula–1 történetében először hat versenyző osztozott az idény első hat futamának győzelmén, a monte-carlói futamot ugyanis Mark Webber nyerte meg – a győztes csapatok száma azonban nem nőtt tovább vasárnap, a tavaly vb-címet szerző Red Bull elsőként duplázni tudott.

Webber a rajtnál megőrizte első helyét, amelyet csak arra a kis időre veszített el, amíg a lágy gumin rajtoló Sebastian Vettel a gumikeverékéből adódóan hosszabb első etapja végén az élről a boxba nem hajtott. A futamon ugyanis a mezőny szinte minden tagja egy boxkiállást iktatott be a versenyébe. A lágy gumin rajtoló Vettel hasznot húzott döntéséből, a hatodik helyről a negyedikre jött fel döntésének köszönhetően.

A verseny második felében Webber hatfős vonat mozdony lett, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Vettel, Lewis Hamilton és Felipe Massa fegyelmezett egymás után autózással töltötte a délutánját. Senki sem mert előzésbe kezdeni, pedig olykor szemerkélni kezdett az eső (tíz perccel a leintés után már szakadt), ami miatt többen is csúszkálni kezdtek, de a feszültség húrja csak megfeszült, elpattanni nem tudott.

A szombati időmérőt megnyerő Michael Schumacher megint kiesett, a rajtnál az Alonsóval koccanó Romain Grosjean nekiütődött az autójának, és bár akkor még csak a francia esett ki, a német a verseny vége felé szintén kiállt. A Spanyol Nagydíjat megnyerő Pastor Maldonado az utolsó sorból rajtolva a rajt tömegkaramboljának áldozatává vált.

A Red Bullnak a győzelme ellenére nehéz napokra kell számítania, az időmérő után ugyanis a riválisok olyan lyukat találtak Webber autója fenéklemezének elején, amely szabálytalan, és amely miatt megóvhatják a verseny végeredményét.

A SZÖVEGES TUDÓSÍTÁST IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

ELŐZMÉNYEK

A szombati időmérő edzés után a vasárnapi Monacói Nagydíjra is szép időben készülődtek a csapatok, bár az időjósok nem zárták ki, hogy a futam alatt elered az eső.

A szombati időmérőn a legjobb időeredményt jegyző Michael Schumachernek öt rajthelyes büntetése (amit azért kapott, mert a Spanyol Nagydíjon kilökte Bruno Sennát) miatt  csak a hatodik helyről indul. Az első rajtkocka így Mark Webberé lett, s amíg bármelyik másik pályán reménykedhetett volna benne a mögüle induló Nico Rosberg, Lewis Hamilton páros, hogy megelőzi az első kanyarig a rendszeresen rosszul rajtoló ausztrált, itt 140 métere volt minderre, ami nem könnyű feladat.

A Red Bullnak nemcsak Webber esetlegesen gyenge rajtja miatt kellett aggódnia Monacóban, a boxutcában terjengő pletykák szerint a Red Bull-Renault-nak szabálytalan a padlólemeze, és a McLaren, Mercedes, Ferrari hármasból valamelyik a vb-címvéső csapat győzelme esetére óvást tervez.

 CIRCUIT DE MONACO

Hosszúság: 3.340 km
Teljes versenytáv: 78 kör (260.520 km)
Pályacsúcs: 1:14.439 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Időmérőrekord: 1:13.523 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2006)

 

A tavalyi eredmény

Győztes: Sebastian Vettel (Red Bull; 2:09:38.373)
Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull; 1:13.556)
Leggyorsabb kör: Mark Webber (Red Bull; 1:16.234)

Az utolsó rajtsorban az idény eddigi két meglepetésembere, a barcelonai győztes Pastor Maldonado és a Malajziában 2. Sergio Pérez kezdte meg a versenyt, a venezuelai éppen a mexikóinak ment neki a 3. szabadedzésen, amiért tíz rajthelyes büntetést kapott, míg a Sauber pilótája a falnak ütközött az időmérő elején. Ezt még mindketten megfejelték egy-egy váltócserével.

A betétfutamok közül a GP2-ben és a GP3-ban is volt csúnya rajtbaleset szombaton, remélhetőleg az F1-esek óvatosabbak lesznek, mert mindkét betétfutamon a szerencsén múlt, hogy nem történt súlyos sérülés.

Tíz perccel a rajt előtt a monacói hegyek másik oldalán esni kezdett az eső, miközben a célegyenesben az aszfalt 36 fokosra hevült, a csapatokat tájékoztató Meteo France szerint fél órával a rajt után érkezik meg a csapadék.

A mezőny rendben eljött a felvezető körre, Vettel, Button, Di Resta, Petrov és De la Rosa lágy gumikon volt, a többiek szuperlágyon.

A FUTAM

Webber rendben eljött a rajtnál, mögötte maradt a Rosberg, Hamilton sorrend, de Schumacher kívülről támadta Grosjeant, és akárcsak Malajziában, összeütköztek.

A rajtnál Kobajasi elrepült

A biztonsági autót a pályára küldték, Grosjean autója ugyanis keresztben állt a célegyenes végén. A De la Rosának  nekihajtó Maldonado is feladta a versenyt. Grosjean autójának nekiment Kobajasi, a Sauber a levegőbe emelkedett, majd a boxba hajtott, hogy megvizsgálják az autóját.

A safety car mögött Webber, Rosberg, Hamilton, Alonso, Massa, Vettel, Räikkönen, Schumacher, Hülkenberg, Senna sorrend alakult ki.

A 3. kör végén újraindult a verseny, a sorrend nem változott. Schumacher folytatni tudta, autója a jelek szerint nem sérült meg súlyosan a Grosjeannal történt ütközés során.

Nem alakultak ki nagy különbségek, Webber mögött kígyózott a mezőny. Előzésre senkinek sem volt esélye. Az első négy között éppen annyi hézag keletkezett, hogy az elöl haladó szele ne zavarja meg az üldöző szelét, és ezzel a hátul haladó szabályozni tudja a gumik kopását.

A sportfelügyelők vizsgálták azokat, akik az első kanyart levágták a rajtnál, de mivel Grosjean keresztbe álló Lotusa miatt többen csak így tudták elkerülni a további ütközést, senkit sem büntettek meg.

A 11. kör végén az első tíz 11 másodpercen belül volt egymáshoz képest.

A Meteo France megerősítette a verseny előtti előrejelzését, amely szerint a 25-30. kör körül elered az eső. Vajon kibírják-e addig a szuperlágy gumik? Minden csapat terve, hogy addig tolja el az első kerékcserét, ameddig csak tudja.

Lassan szakadt szét az élmezőny, a 19. kör végén Rosberg 2 másodpercre volt Webbertől, a tizedik Senna hátránya 15 másodperc volt. A McLaren a 34. körre várta az esőt. A helyszínen sötétedett, és a helyszínen tartózkodók már érezték az eső illatát.

Legutóbb 2008-ban volt esős verseny Monacóban, de akárcsak 1996-ban és 1997-ben, esőben is kezdődött a futam. Legutóbb olyan, hogy a futam közben eredt el az eső Monacóban, 1982-ben fordult elő. 

Räikkönennek egyre nehezebben kezelhető volt az autója, a Lotuson jelentkeztek elsőként a szuperlágy gumi kopásának jelei. Érdekes, hogy éppen Schumacher támadta, akinek a Mercedeséről korábban köztudott volt, hogy nem kíméli a gumikat. Alonso is közeledett Hamiltonhoz.

Rosberg a 27. kör végén ment ki a boxba, Räikkönen előtt folytatta. Räikkönen már 26 másodpercre volt Webbertől.

Hamilton 7.5 másodpercre leszakadt Webbertől, akinek a Red Bullja jól kímélte a szuperlágy abroncsokat. Alonso támadta Hamiltont. Webber és Hamilton a 29. körben szervizelt, Rosberghez hasonlóan lágy gumikat kaptak. Webber Rosberg előtt folytatta.

Räikkönen is kiment a boxba, kis híján nekiment a Hülkenberg autójának jobb hátsó kerekén dolgozó szerelőnek.

Alonso a 30. körben az élről jött a boxba, Massa vezetett Vettel és Webber előtt. Egy körrel később Massa is a boxba állt, Vettel vezetett a lágy gumikon, és nem tervezte a kiállást. Webber a második helyen állt, a Red Bull remek helyzetbe került.

Schumacher a szuperlággyal remekül ment, ő is kint maradt, és gyorsabb volt, mint akik friss lágy gumikon száguldottak. A 34. kör végén azonban kijött a boxba.

A 35. kör végén Vettel, Webber, Rosberg, Alonso, Hamilton, Massa, Ricciardo, Button, Schumacher, Vergne volt a sorrend. Vettel, Button és Ricciardo nem volt a boxban. 

Az eső nem jött, néhány csepp esett ugyan, de annyi nem, hogy szükség legyen akár az intermediate gumikra. Button a 39. körben szervizelt, szuperlágy gumikat kapott, de visszaérkezése után a 14. Kovalainen mögé szorult.

Vettel a 42. körben 17 másodperccel vezetett Webber előtt, a Red Bull megpróbálta az ausztrál elé visszahozni a németet, hogy esélye nyíljon a kettős győzelemre.

A 44. körtől Webberék közeledni kezdtek Vettelhez, azaz megfordult a tendencia. A Red Bull a 46. körben reagált is, kihozta Vettelt, aki Alonso és Hamilton közé jött vissza a szuperlágy gumikon.

Webber mögött Rosberg, Alonso, Vettel, Hamilton, Massa jött, majd több mint 20 másodperces hézag után Schumacher, Vergne, Di Resta, Hülkenberg és Räikkönen következett.

Az első hat öt másodpercen belül volt, csak Vettel autóján voltak lágyabb gumik. Vettelnek 32 kört kell megtennie a szuperlágyakon a leintésig, Schumacher ennél többre is képes volt a verseny elején, teletankolt autóval.

A verseny végéig a gumikkal való spórolás a kulcs, több boxkiállást senki sem tervezett, főleg, mert az esőfelhők eltávolodtak a pályától.

Az első hat az 55. kör végén 7 másodpercen belül volt egymáshoz képest. Húsz körrel a leintés előtt vihar előtti csend hangulata volt a versenynek – no de lesz-e vihar?

A Ferrari twitterbejegyzése szerint az utolsó körökre visszatérhet az eső fenyegetése. Webber, majd pár körrel később Hamilton és Massa is elfékezte magát. Vergne a 62. körben megelőzte a műszaki hibával küszködő Schumachert. Egy körrel később a két Force India is megelőzte.

Újra szemerkélni kezdett az eső, Rosberg utolérte Webbert.

Schumacher kiesésével a Webber, Rosberg, Alonso, Vettel, Hamilton, Massa hatos mögött Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Räikkönen sorrend alakult ki, majd Senna és tőle 16 másodpercre Kovalainen és az őt továbbra is üldöző Button következett.

Tíz körrel a vége előtt az első hat öt másodpercen belül volt. Nyolc körrel a vége előtt 3.6 másodperec volt a különbség köztük.

Lelassult az élboly, miközben Vergne és a Toro Rosso intermediate gumikra váltott. Kovalainen közben Button és Pérez támadását is visszaverte: mindkét üldözője kikerült a pályáról.Miután mindegyiküket lekörözte az élen haladó hatos, Pérez a sikánnál elment Kovalainen mellett.

A szemerkélés elállt, Vergne pedig ráfázott az intermediate választására, nem csak hogy hat pontot bukott el, őt is lekörözték.

Az utolsó körökben sem változott a sorrend az első hatban, Webber 2010 után ismét nyert, Rosberg és Alonso követte, Vettel lemaradt a dobogóról.

Hamilton és Massa az 5. és a 6. helyen zárt, majd a két Force India következett Räikkönen és Senna előtt.

MONACÓI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY 
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:46:06.557
2. Nico Rosberg német Mercedes   0.643 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari   0.947 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault   1.343 mp h.
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes   4.101 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari   6.195 mp h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 41.537 mp h.
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 42.562 mp h.
9. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 44.036 mp h.
10. Bruno Senna brazil Williams-Renault 44.516 mp h.
11. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
14. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1 kör h.
15. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 2 kör h.
16. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 8 kör h.*
*nem ért célba
  FELADTÁK
     
  Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari  
  Charles Pic francia Marussia-Cosworth  
  Michael Schumacher német Mercedes  
  Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault  
  Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari  
  Romain Grosjean francia Lotus-Renault  
  Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth  
  Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault  
 Leggyorsabb kör: Pérez (49. kör) 1:17.296
A VB ÁLLÁSA 
   GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Fernando Alonso 1 3 6 76
2. Sebastian Vettel 1 2 5 73
3. Mark Webber 1 1 5 73
4. Lewis Hamilton 3 6 63
5. Nico Rosberg 1 2 4 59
6. Kimi Räikkönen 2 5 51
7. Jenson Button 1 2 3 45
8. Romain Grosjean 1 3 35
9. Pastor Maldonado 1 1 2 29
10. Sergio Perez 1 2 22
11. Paul di Resta 4 21
12. Kobajasi Kamui 3 19
13. Bruno Senna 3 15
14. Felipe Massa 2 10
15. Nico Hülkenberg 3 7
16. Jean-Eric Vergne 1 4
17. Daniel Ricciardo 1 2
18. Michael Schumacher 2 2
 KONSTRUKTŐRÖK
 
1. Red Bull-Renault 146
2. McLaren-Mercedes 108
3. Ferrari 86
4. Lotus-Renault 86
5. Mercedes 61
6. Williams-Renault 44
7. Sauber-Ferrari 41
8. Force India-Mercedes 28
9. Toro Rosso-Ferrari 6