Mi állhatott Verstappen (jobbra) ellenszegülésének hátterében? (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ ABU-DZABI PADDOCKBÓL

14. ABU-DZABI NAGYDÍJ
NOVEMBER 18., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.00
2. szabadedzés: 14.00–15.00 
NOVEMBER 19., SZOMBAT
3.  szabadedzés: 11.30–12.30
Időmérő: 15.00–16.00
NOVEMBER 20., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.183 km) rajtja: 14.00

Bár a Mercedes a pocsék évkezdés után kettős győzelmet ünnepelhetett múlt hétvégén, és George Russell a Formula–1 történetének 113. versenyzőjévé vált, aki nyerni tudott, mégsem az „ezüstnyilak” nagy feltámadása vagy éppen a fiatal brit sikere jelentette a fő témát az utóbbi napokban, helyette a Red Bullnál növekvő belső feszültség tartotta lázban a közösséget. 

Sok találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, mennyire fontos az egyéni második hely egy versenyző számára. Nos, a brazil futam hajrájában elhangzott rádióbeszélgetések alapján Sergio Pérezt és Charles Leclerc-t nagyon is foglalkoztatja a gondolat, ami talán nem is meglepő abból a szempontból, hogy mindketten pályafutásuk legjobb eredményéért hajtanak. 

Meglehet, a mexikói és a monacói kérése sem teljesült, a Ferrarinál és Red Bullnál teljesen más volt a hangulat a leintést követően. Noha a helyzet a maranellóiaknál volt nehezebb, a „vörös bikáknál” robbant a bomba. Carlos Sainz Jr. ugyanis a dobogót jelentő harmadik pozícióban haladt a motorbüntetését követően, míg Max Verstappen a maga szempontjából mindenképpen jelentéktelen hatodik helyen autózott, amikor a csapattársak kérése érkezett.

Míg az olaszok esetében teljesen megérthető, hogy nem akarták elvenni Sainztól a remek eredményt, és veszélyeztetni a két pilóta pozícióját, az osztrákoknál Verstappen viselkedése teljesen érthetetlen volt. A Red Bull ugyanis a riválissal ellentétben több ízben is felszólította az előrébb haladó versenyzőjét a cserére, azonban utasítása süket fülekre talált. 

Az egyéni címet már rég megszerző, és az idei évben összesen 14 győzelmet számláló holland ugyanis nem volt hajlandó feladni a hatodik helyet, és kijelentette, megvan az oka rá, miért nem engedi el az őt nemegyszer segítő márkatársát. 

A mexikói az elmúlt két évben többször is támogatta Verstappent, és kétségtelenül nagy szerepet játszott abban, hogy a holland tavaly megnyerte a bajnoki címet, hiszen ha nem védekezik olyan hősiesen Lewis Hamilton ellen, akkor a hétszeres bajnoknak elegendő előnye lett volna ahhoz, hogy „ingyen" kereket cseréljen, és a kései biztonsági szakasz ellenére is az ő fejére kerülhetett volna a korona. 

Mindezek tükrében tehát meglehetősen furcsának hatott a holland parancsmegtagadása, és rövidlátónak is tűnt, hiszen a jövőben még szorulhat a helyzet miatt egyébként meglehetősen felháborodott Pérez segítségére. A mexikói nem köntörfalazott a verseny után, és elmondta, Verstappen most mutatta meg, milyen ember is valójában, majd kiemelte, hogy a csapattárs neki köszönheti mindkét világbajnoki címét. 

A címvédő tehát egyértelműen magára haragította a korábbi segítőjét, ráadásul a közvélemény szemében is önfejűen és helytelenül cselekedett, ami több szakértő szerint némileg rányomhatja a bélyegét a közel tökéletes, rekordokat halmozó évére is. Azzal kapcsolatban, hogy pontosan mi állhatott az ellenszegülése hátterében, több találgatás is napvilágot látott, igaz, elég hamar a Monacói Nagydíj került a középpontba. 

Mint ismert, Pérez a hercegségbeli időmérő utolsó szakaszában hibázott, és koccant neki a falnak, meggátolva ezzel Verstappent a javításban, s abban, hogy másnap ő élvezze a kedvezőbb stratégiát házon belül, ami végül döntőnek is bizonyult, mivel a mexikói a jobb taktikának köszönhetően tudott győzedelmeskedni. 

Bár a holland már a kvalifikációt követően is pedzegette, büntetni kellene azt a versenyzőt, aki a falban köt ki, máskülönben megéri hibázni, ha jobban állsz, feszültségnek nem volt jele a verseny után, és sokáig nem is tűnt úgy, hogy bármi probléma lenne a két pilóta között. 

A mostani helyzet tükrében persze némileg más megvilágításba kerül az, hogy Verstappen az elmúlt időszakban rendre kerülte az esetleges segítségnyújtás lehetőségét, és végig azt hangoztatta, a saját versenyét futja. A holland emellett azt is kiemelte, szerinte Pérez sem örülne az ajándékgyőzelemnek (a pletykák szerint a mexikói hazai pályán segítséget várt), miközben egyszer sem mondta azt, hogy adott esetben támogatná a csapattársát. Mint Brazíliában kiderült, nem véletlenül. 

Annak valószínűségét, hogy Verstappen interlagosi reakciója valamilyen elégtétel lehetett, tovább erősíti, hogy az elmúlt napokban ő maga is úgy nyilatkozott, Abu-Dzabiban már segíteni fogja Pérezt. Azonban az, hogy most hétvégén tud-e segíteni a márkatársnak, erősen kérdéses, hiszen a mexikói jelenleg pontazonossággal áll Leclerc-rel, így elég tiszta a helyzet a két pilóta között: szinte minden esetben azé lesz az egyéni második hely, aki előrébb végez vasárnap. 

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Míg Leclerc és Pérez között tehát nem is lehetne kiélezettebb a csata, Russell a sikerével óriási lépést tett afelé, hogy Hamilton előtt zárjon a végelszámolásnál. Az újdonsült futamgyőztes 25 ponttal előzi meg a csapattársat, ami azt jelenti, csakis abban az esetben maradna alul a házon belüli csatában, ha a hétszeres bajnok Abu-Dzabiban nyerne, míg ő pont nélkül maradna, hiszen ekkor pontazonosság alakulna ki, és Hamilton a több második helyének köszönhetően végezne előrébb. 

A hétszeres bajnoknak így inkább hátrafelé kell nézelődnie, hiszen az elmúlt hetekben jó teljesítményt nyújtó Sainz csak 7 ponttal marad el tőle, így van esély rá, hogy Hamilton a karrierje során először kiszoruljon a top 5-ből az év végén. 

A három topgárda versenyzői között tehát lehet még pozíciócsere, nem úgy, mint közvetlenül mögöttük, hiszen Lando Norris már bebiztosította a hetedik helyét. A mclarenes 27 ponttal előzi meg Esteban Ocont, aki a saját márkatársával, Fernando Alonsóval van nagy csatában. 

A francia 5 ponttal áll jobban, s kettejük párharcának külön pikantériát kölcsönöz, hogy a brazíliai sprinten kétszer is összeütköztek. Noha a csapat mindkettejükkel elbeszélgetett, és a versenyen már nem volt gond, érezhető a feszültség Ocon és Alonso között. A spanyol többször is kijelentette, alig várja, hogy véget érjen az év, és hogy ne a francia legyen a csapattársa. 

Az utolsó közös futam ugyanakkor meglehetősen fontos lesz, mivel az Alpine-nak be kell biztosítania a konstruktőri negyedik helyet. Bár az enstone-iak 19 pontos előnyre tettek szert a McLaren előtt, egy újabb ütközés már nem biztos, hogy beleférne Alonso és Ocon között.

Szoros harcban van egymással az Alfa Romeo és az Aston Martin is, az elmúlt öt versenyen 25 pontot szerző silvertsone-iak 5 pontra közelítették meg az említett időszakban csupán 3 pontot gyűjtő olasz-svájci alakulatot. 

A kettős mögött még a Haas és az AlphaTauri között sem lefutott a meccs, hiszen a Mick Schumachert elküldő, és a helyére a nagy visszatérő Nico Hülkenberget szerződtető amerikaiak csak 2 ponttal állnak jobban a faenzaiaknál. 

MI VÁRHATÓ AZ ABU-DZABI NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a 22. és egyben utolsó állomás Abu-Dzabi, ahol a 14. Abu-dzabi Nagydíjat rendezik meg. A helyszín 2009-ben látta először vendégül az F1-es mezőnyt, s azóta négy, köztük a tavaly botrányba fulladó bajnokavatónak adott otthont. 

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a legsikeresebbnek, a hétszeres bajnok 5-ször látta meg elsőként a kockás zászlót a 2021-re némileg átalakított pályán. Rajta kívül a 2022-es mezőnyből Sebastian Vettel, Verstappen és Valtteri Bottas diadalmaskodott Abu-Dzabiban, a német háromszor, a holland kétszer, míg a finn egyszer szelte át elsőként a célvonalat. 

Ami a jelenlegi formát illeti, Verstappen sikerére van a legnagyobb esély, de teljesen azért ez elmúlt három versenyen másodikként záró Hamiltont sem szabad teljesen leírni, és az sem kizárt, hogy valamelyik Ferrari-pilóta személyében új győztest avatunk az aszfaltcsíkon.

Ami az időmérőt illeti, nagy valószínűség szerint nem születik a brazíliaihoz hasonló, sokkoló eredmény, és a pole pozíciós szinte biztosan a Red Bull és a Ferrari pilótái közül kerül ki. Előbbi istálló Japánban és Mexikóban is elsőséget jegyzett, összességében ugyanakkor továbbra is az utóbbi van előnyben. A maranellóiak 12 pole-t szereztek, szemben az osztrákokkal, akiknek a neve mellett 7 elsőség áll.

Ami a versenyt illeti, meglehetősen fontos a rajtpozíció, hiszen az elmúlt hét évben rendre az élről induló nyert, és az első soron kívülről is csupán egyszer, 2012-ben született siker, akkor Kimi Räikkönen a negyedik rajtkockát váltotta a pódium felső fokára. 

Mindezt alapul véve a szombat akár el is döntheti a győzelem sorsát a Red Bull és a Ferrari között, igaz, a „vörös bikákat” abban az esetben sem szabadna igazán leírni, ha végül nem valamelyik pilótájuk biztosítja be az első helyet a kvalifikáción. Az osztrákok a teljes évet nézve erősebbek voltak a versenyen, és már ötször arattak sikert a Yas Marina Circuiten, miközben a Ferrari még nem ünnepelhetett a helyszínen. 

Ami a dobogós helyezéseket illeti, bár a Mercedes meglepő kettős győzelmet ünnepelhetett múlt hétvégén, egyelőre kérdéses, mennyire fekszik a W13-asnak az abu-dzabi pálya. Russell és Hamilton így leginkább abban bízhat, hogy legalább egyiküknek sikerül az első hármasban végeznie. Előbbinek ez 8-szor, míg utóbbinak 9-szer sikerült már az idén. 

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az elmúlt öt viadalt figyelembe véve nagy csata várható, hiszen mindegyik alakulat szerzett legalább két pontot. A McLaren az Alpine-nal, az Alfa Romeo az Aston Martinnal, míg a Haas az AlphaTaurival küzd az előkelőbb konstruktőri helyért, miközben több versenyző számára is lezárul egy korszak. 

A két német, Vettel és Schumacher, illetve a Brazíliából három rajthelyes büntetést magával hozó Daniel Ricciardo az F1-nek int búcsút, míg Pierre Gasly az AlphaTaurival, Alonso az Alpine-nal készül az utolsó versenyére.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA 
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 14 16 19 5 429  
2. Charles Leclerc 3 10 18 3 290  
3. Sergio Pérez 2 10 19 3 290  
4. George Russell 1 8 19 3 265  
5. Lewis Hamilton - 9 19 2 240  
6. Carlos Sainz Jr. 1 9 17 2 234  
7. Lando Norris - 1 16 1 113  
8. Esteban Ocon - - 15 - 86  
9. Fernando Alonso - - 14 - 81  
10. Valtteri Bottas - - 9 - 49  
11. Sebastian Vettel - - 9 - 36  
12. Daniel Ricciardo - - 7 - 35  
13. Kevin Magnussen - - 6 - 25  
14. Pierre Gasly - - 6 - 23
15. Lance Stroll - - 6 - 14
16. Mick Schumacher - - 2 - 12
17. Cunoda Juki - - 4 - 12
18. Csou Kuan-jü - - 3 - 6
19. Alexander Albon - - 3 - 4
20. Nicholas Latifi - - 1 - 2
21. Nyck de Vries - - 1 - 2
 KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull 710  
2. Ferrari 514  
3. Mercedes 491  
4. Alpine-Renault 167  
5. McLaren-Mercedes 148  
6. Alfa Romeo-Ferrari 55  
7. Aston Martin-Mercedes 50  
8. Haas-Ferrari 37  
9. AlphaTauri-Red Bull 35  
10. Williams-Mercedes